با دار و دسته ترامپ آشنا شوید

[ad id='39844']
ماهنامه همشهری دیپلماتیک – مهدی عبدالکریمی: فرایند انتخاب کابینه دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده آخرین مراحل خود را پشت سر می گذارد و پس از یک فرایند طولانی مدت و البته پرحاشیه، به آخرین مراحل خود نزدیک می شود. تا این جای کار تحلیل گران و کارشناسان ارزیابی های متفاوتی از کابینه ترامپ ارائه کرده اند. عده ای این کابینه را کابینه ای متعارف و البته دارای تمایزاتی جدی با میانه روها ارزیابی کرده اند.
این عده با اشاره به وعده های انتخاباتی ترامپ بمنی بر گزینش افرادی خارج از نظام موجود یا به تعبیری واشنگتن، افراد برگزیده را در زمره نخبگان دستگاه ایالات متحده ارزیابی کرده اند که تنها وجه ممیز آن ها با نخبگان دولت قبل را رویکرد رادیکال تر آن ها شکل می دهد. برخی دیگر به ویژگی ثروتمندبودن اعضای کابینه جدید اشاره کرده و این کابینه را کابینه سرمایه داران دانسته اند.
دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)
نگاه ستیزه جویانه برخی اعضای کابینه باعث شده تا عده ای دیگر این کابینه را کابینه جنگ طلبان بنامند. عدم حضور هیچ فرد لاتینویی (اسپانیایی تبار) در کابینه ترامپ هم از مواردی است که در اعضایی که تاکنون انتخاب شده اند، برجسته شده است. هر چند وزیران کابینه برای آغاز کار خود نیازمند جالب نظر مثبت سنای آمریکا هستند. در میان دیگر مقام های ارشد هم غیر از معاون اول، رییس دفتر، مشاور ارشد و مشاور امنیت ملی، سایر گزینه های ترامپ باید از سوی سنا تایید شوند.

معاون رییس جمهور: مایک پنس، فرماندار ۵۷ ساله ایالت «ایندیانا» دارای سوابق طولانی در امور سیاسی است و به گفته خود تحت تاثیر «دونالد ریگان» رییس جمهور اسبق جمهوریخواه آمریکا به این حزب گرایش یافت. وی از نفوذ بالایی میان افراد تاثیرگذار در حزب جمهوریخواه مانند «تد کروز» و «پل رایان» رییس کنونی مجلس نمایندگان برخوردار است. ترامپ در یکی از نطق های انتخاباتی خود درباره انتخاب «مایک پنس» به عنوان معاون رییس جمهور گفته بود: «من کسی را می خواهم که بتواند با نفوذ خود پیشنهادات من را به خورد کنگره بدهد.»

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزیر امور خارجه: دونالد ترامپ، با انتخاب رکس تیلرسون به عنوان رییس دستگاه دیپلماسی دولت آتی خود نشان داد که چهار وزارتخانه تاثیرگذار خود را به مردان سفیدپوست اختصاص داده است؛ اتفاقی که از دوره اول ریاست جمهوری بوش پدر به این سو برای اولین بار به وقوع می پیوندد.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)
پیش تر گفته می شد حتی اگر دونالد ترامپ یک ایدئولوگ یا یک فرد مناسب از حزب جمهوریخواه را برای وزارت امور خارجه منصوب کند، او بیشترین چالش را پس از سال ۱۹۴۵ میلادی درخصوص جهانی گرایی و ائتلاف سازی در پیش خواهدداشت. حال اورکس تیلرسون مدیر اجرایی شرکت اکسون موبیل را انتخاب کرده که رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دارد و یک بار نشان دوستی روسیه را هم دریافت کرده و از جمله چهره هایی است که انتخاب وی حتی از سوی سناتورهای جمهوریخواه هم با انتقادهایی مواجه شده است.

وزیر نیرو: به رغم نام آن، حوزه اصلی وزارت نیرو در آمریکا محافظت و مدیریت زرادخانه های کشور از جمله سلاح های هسته ای است. حال برای این سمت ریک پری ۶۶ ساله، فرماندار پیشین تگزاس انتخاب شده که به دلیل فعلایت تجاری در بخش نفت یکی از ثروتمندترین چهره های آمریکاست. او یکی از طرفداران سرسخت استفاده از سوخت های فسیلی و از مخالفان انرژی پاک به شمار می آید.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)
پری در جریان یکی از سخنرانی هایش در سال ۲۰۱۱ به عنوان نامزد انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه آمریکا خواستار حذف سه وزارت انرژی، آموزش و بازرگانی شده بود. یکی از مشهورترین سخنان وی زمانی بود کهوقتی در مناظره تلویزیونی از حذف سه وزارتخانه دفاع می کرد، نام یکی از آن ها را فراموش کرد. ترامپ در بیانیه ای که برای معرفی وزیر انرژی منتشر کرد، وی را فردی با صلاحیت خواند که در مسند فرماندار تگزاس فضای خوبی برای تجارت فراهم آورده و میلیون ها فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وزارت کار: در آمریکا وزارت کار قوانین را به اجرا می گذارد که از کارگران کشور محافظت می کند و توزیع منافع به افراد بیکار و منتشر کردن گزارش های اقتصادی از جمله وضعیت آمار اشتغال به صورت ماهانه را بر عهده دارد. آندروپازدر وزیر جدید مسئول تحقق وعده ترامپ مبنی بر از بین بردن بسیاری از قوانین دوران اوباما در این حوزه خواهد بود؛ از جمله تصمیم گیری درخصوص پوشش نیروی کار پیمانکاران فدرال را در دستور کار خواهد داشت.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزیر کشور: در ایالات متحده وزارت کشور با حدود ۷۰ هزار نیرو در سراسر آمریکا، مدیریت منابع طبیعی، اراضی و پارک های ملی را برعهده دارد. این وظیفه برعهده رایان زینک گذاشته شده که باید درخصوص سرنوشت برخی قوانین مدنظر اوباما مبنی بر متوقف کردن توسعه زمین های عمومی، جلوگیری از اکتشاف نفت، زغال سنگ و گاز و ترویج باد و انرژی خورشیدی در زمین های عمومی تصمیم گیری کند. زینک که هم اکنون ۵۵ سال دارد سابقه یک دوره حضور در مجلس نمایندگان آمریکا را از ایالت مونتانا از حزف جمهوریخواه را داشته و از فرماندهان سابق نیروی دریایی این کشور محسوب می شود.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

مدیر مشاغل کوچک: لیندا مک ماهون، عهده دار مسئولیت آژانسی شده که تضمین کننده وام برای کسب و کارهای کوچک است و به صاحبان این کسب و کارها برای انجام قراردادهای دولتی و پشتیبانی از منافع خود در کنگره کمک می کند. او مدیر کلیک شرکت تجاری و همسر وینس مک ماهون دوست صمیمی دونالد ترامپ است.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

آژانس حفاظت محیط زیست: اسکات پرویت: دادستان کل اوکلاهما، از متحدان نزدیک صنعت سوخت فسیلی است و به سمت ریاست آژانس حفاظت از محیط زیست انتخاب شده است. این آژانس درخصوص اجرای قوانین محیط زیستی فعالیت می کند. پیش تر محتمل بود این آژانس در دوره ترامپ منحل شود.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت امنیت داخلی: جان کلی ژنرال بازنشسته چهارستاره نیروی دریایی آمریکا که پسرش در جنگ افغانستان کشته شد در راس این وزارتخانه قرار گرفت. پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، این وزارتخانه در عمل تبدیل به یک آژانس «درهم و برهم» شده است. ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری بیشترین نقد را به این وزارتخانه داشته است. ترامپ قصد دارد وعده های خود را از طریق این وزارتخانه عملی کند. وعده هایی که به کشیده شدن دیوار به دور آمریکا و اخراج مهاجران منتهی خواهدشد. این وزارتخانه باید مسئولیت این دو امر را برعهده بگیرد.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)
در بیانیه دونالد ترامپ درباره انتخاب «جان کلی» گفته شده وی شخص مناسبی برای انجام ماموریت فوری توقف مهاجرات غیرقانونی و امنیت مرزهاست و می تواند همکاری بین سازمان اطلاعات و نهادهای قوه مجریه را بهبود ببخشد. «جان کلی» پیش از این رییس ستاد فرماندهی جنوب آمریکا را برعهده داشته که مسئولیت هایی نظیر فعالیت های نظامی آمریکا و روابط با کشورهای آمریکای لاتین و کاراییب برعهده آن است.

وزارت خزانه داری: استیون منوچین: بانکدار، تهیه کننده فیلم و جمع آوری کننده کمک های مالی سیاسی آمریکایی است. منوچین یهودی در گلدمن ساکس که پدرش از شرکای آن بود، کار کرد و ثروتی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار به دست آورده است. در انتخابات سال ۲۰۱۲ او از میت رامنی حمایت کرد. در سال ۲۰۱۶ او رییس مالی کمپین ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ۲۰۱۶ بود. وزارت خزانه داری در ایالات متحده استقراض دولت از بازارهای مالی، بازنویسی هر نوع کد مالیاتی و نظارت بر خدمات درآمد داخلی را برعهده دارد. این وزارتخانه تاکنون درخصوص تحریم کشورهایی همچون ایران، کوبا و همچنین برچیدن برخی تحریم ها پس از توافق با ایران نقش ایفا کرده است.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت دفاع: جیمز متیس ارتشبد بازنشسته نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکاست که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان یازدهمین فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا مشغول فعالیت بود. پیش از آن که باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ وی را جانشین دیوید پترائوس سازد، متیس فرماندهی یگان نیروهای مشترک آمریکا و به طور همزمان فرماندهی متحد تحول نظامی ناتو را به عهده داشت. وی که زاده شهر پولمن در ایالت واشنگتن است، پس از ۴۴ سال خدمت نظامی بازنشسته شد.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)
برخی تحلیل گران دلیل بازنشستگی زودهنگام ژنرال متیس در دولت اوباما را اصرار و توصیه وی بر درگیری نظامی با رژیم جمهوری اسلامی ایران می دانند. نقل قولی از او منتشر شده که وی ایران را بالاتر از القاعده و داعش، تهدیدکننده اصلی پایداری خاورمیانه دانسته است. در هر حال این وزارتخانه سوای این که وظیفه دارد تا داعش را شکست دهد، وظیفه نظارت بر عملکرد نیروهای خود در خارج از کشور را هم برعهده دارد. مهم ترین چالش هایی که وزیر دفاع در دوره ترامپ خواهندداشت میراثی است که باراک اوباما در این وزارتخانه از خود برجا گذاشته است. از جمله این میراث می توان به حضور یکپارچه زنان در نقش های رزمی و حضور تغییر جنسیت دهندگان در ارتش این کشور اشاره کرد.

آژانس حفاظت محیط زیست: الین چائو که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ در دوره ریاست جمهوری جورج بوش، معاون وزیر راه و ترابری و بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش وزیر کار بود به عنوان نخستین زن آمریکایی آسیایی تبار به کابینه دولت راه یافت. وزیر جدید وظیفه خواهدداشت نظارت بر افزایش بودجه زیرساختی برای بازسازی جاده ها، پل ها، فرودگاه ها و سیستم حمل و نقل آمریکا را دنبال کند. دونالد ترامپ در نظر دارد برای ساخت جاده ها، بزرگراه ها، پل، تونل و راه آهن ۵۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت بهداشت و خدمات انسانی: تام پرایس پزشک و سیاستمدار آمریکایی و نماینده حوزه انتخابیه ششم جوجیا از حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا در مجلس نمایندگان ایالات متحده است که برای نخستین بار در ۲۲ ژانویه ۲۰۰۵ میلادی به عضویت این مجلس درآمد.

 دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید
این وزارتخانه قرار است یکی از قول های مهمی را که ترامپ در طول کارزار انتخاباتی داده، برآورده کند. لغو قانون «اوباما کر» و ارائه قانونی به مراتب به صرفه تر، هر چند در این چند وقت شنیده شده که ترامپ احتمالا همه بخش های «اوباما کر» را از بین نبرد و بخش هایی از آن را نگه دارد. این وزارتخانه همچنین باید مجوز داروهای جدید و اجرای تحقیقات بیوشیمی را صادر کند. به موازات این وظایف، تامین مواد غذایی و اجرای قوانین مراقبتی و بهداشتی به عهده این وزارتخانه است.

مشاور کاخ سفید: دونالد مک کاهن به عنوان مشاور عمومی برای مبارزات انتخاباتی ترامپ فعالیت می کرد. حال او که پیش تر در واشنگتن برای مقررات زدایی قوانین مالی مبارزات انتخاباتی و انتخابات، در کمیسیون انتخابات فدرال برای مدت پنج سال خدمت کرده به عنوان مشاور رییس جمهور در امور حقوقی و مشاور کاخ سفید مشغول به فعالیت شده است. کار او آن جا دشوار به نظر می رسد که با وجود امپراتوری گسترده کسب و کار ترامپ احتمالا او با داستان های حقوقی مرتبط با تعارضات منافع رییس جمهور مواجه خواهدبود.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت بازرگانی: ویلبور راسفردی دارای دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار دارایی خالص است و در شرایطی که از جمله تخصص های او خرید شرکت های ورشکسته بوده، حال عهده دار مسئولیت وزارت بازرگانی شده و یک هدف دائمی برای کاهش بودجه در این چند ساله داشته است. اما این وزارتخانه چند وظیفه دیگر از جمله سرشماری و تحلیل داده های اقتصادی را هم برعهده داشته است. او گفته که ایالات متحده باید خود را از «اسارت» موافقتنامه های تجاری بد رها سازد.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت آموزش و پرورش: خانم بتسی دووس رییس سابق حزب جمهوریخواه میشیگان و از فعالان آموزش و پرورش است. ترامپ گفته است که قصد دارد به طرز بی سابقه ای این وزارتخانه را کوچک کند. او گفته مسئولیت های این وزارتخانه را درخصوص تحقیقات برنامه درسی و برنامه ریزی درسی و کمک های آموزشی تغییر خواهدداد.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

سفیر سازمان ملل: نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل را می توان دومین وزیر امور خارجه زن ایالات متحده دانست. این نماینده باید با سایر نمایندگان جهان برخوردی چهره به چهره داشته باشد و از منافع ایالات متحده در شورای امنیت و مباحث میزبانی دفاع کند. خانم هیلی، فرماندار کارولینای جنوبی، دختر یک مهاجر از هند است و او را می توان از منتقدان برجسته ترامپ در اوایل ورود به کارزار انتخاباتی دانست.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت مسکن و توسعه شهری: بن کارسون جراح بازنشسته مغز و اعصاب و از رقیبان ترامپ در انتخابات درون حزبی برای پست وزارت مسکن و توسعه شهری برگزیده شده است. تدبیر قوانین عادلانه در بخش مسکن، توسعه مسکن مقرون به صرفه و دسترسی به بیمه وام مسکن از اولویت های او خواهدبود. در راستای توسعه املاک و مستغلات، ترامپ معافیت های مالیاتی برای توسعه مسکن را وعده داده است.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

رییس سیا: مایک پومپئو نماینده کانزاس و یک افسر سابق ارتش به این سمت انتخاب شده است. پومپئو عضو کمیته اطلاعات مجلس است و در طول تحقیقات کنگره در مورد حمله ۲۰۱۲ به تشکیلات دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی شدیدا هیلاری کلینتون را مورد انتقاد قرار داد. ترامپ در حالی وارد کاخ سفید می شود که خطرات زیادی ایالات متحده را تهدید می کند. مدیر جدید سیا احتمالا باید درخصوص لغو «نوسازی» سیا تصمیم گیری کند. طرح نوسازی در سال جاری میلادی توسط جان برنان ارائه شده است. زیرا ترامپ با برخی از طرح های سیا مخالفت کرده است. همچنین ترامپ با از سرگیری «شکنجه» زیر نظر سیا موافقت کرده است.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

دادستان کل (وزارت دادگستری): جف سشنز سناتور اهل آلاباما بالاترین مقام اجرایی قانون اساسی این کشور است که وظیفه دارد طرحی که ترامپ برای «نظم و قانون» در نظر دارد اجرا کند. او پیش تر از طرفداران سرسخت اجرای قانون مهاجرت دقیق، کاهش هزینه و اتخاذ تدابیر شدید برای مقابله با جرم و جنایت است. نکته قابل توجه درخصوص او این است که نامزدی اش برای قضاوت فدرال در سال ۱۹۸۶ به دلیل آنچه برخی ملاحظات درخصوص رویکرد و رفتارهای نژادی او مطرح بود، رد شد.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

مشاور امنیت ملی: مایکل فیلن مشاور امنیت ملی پیشنهادی ترامپ، ژنرال بازنشسته ارتش و ستوان و مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکاست. فلین به واسطه صراحت نظر در خصوص تهدید ناشی از شبه نظامیان اسلامگرا معروف بوده و یک طرفدار سرسخت ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بود. مشاور امنیت ملی آمریکا اگر چه عضوی از کابینه نیست، اما یکی از اعضای شاخص برای تعیین و حفظ خط مشی های آمریکاست. این فرد به وزارتخانه هایی همچون وزارت خارجه و پنتاگون مشاوره می دهد. در حالی که ترامپ به عنوان فردی که سابقه سیاسی ندارد، رییس جمهور آمریکا شده، نقش این فرد برای تنظیم و حفظ خط مشی ها بیش از گذشته برجسته می شود.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

رییس دفتر کاخ سفید: راینس پریبس وکیل و سیاست‌مدار آمریکایی است که هم اکنون ریاست کمیته ملی جمهوریخواه و رئیس تعیین شده ستاد کارکنان کاخ سفید است که پس از آغاز به کار دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، این سمت را بر عهده خواهد گرفت.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت امور کهنه سربازان: این وزارتخانه احتمالا در دوران ترامپ تصویر بهتری از خود ارائه دهد، زیرا ترامپ بارها اداره این وزارتخانه را در دوران باراک اوباما مورد نقد قرار داد. ترامپ بارها اوباما را متهم به غفلت از امور کهنه سربازان کشوری کرد و گفت اولویت وی در زمان تصدی کاخ سفید رسیدگی به امور این کهنه سربازان است. برای این وزارتخانه نام هایی همچون اسکات براون، سناتور سابق ماساچوست، میشل جی هاوارد، اولین زن دریاسالار چهارستاره در تاریخ نیروی دریایی، سارا پیلین، فرماندار سابق آلاسکا و نامزد معاونت ریاست جمهوری و  جف میلر، رییس بازنشسته کمیته امور کهنه سربازان ایالات متحده مطرح شده اند.

 دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

استراتژیست ارشد: استفان بانون که در قالب رییس ستاد انتخاباتی ترامپ فعالیت می کرد به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور ارشد در کاخ سفید فعالیت خواهدکرد و گفته شده که در کنار پریباس مشاوره به رییس جمهور را دنبال خواهندکرد. برخی از ناظران نسبت به دیدگاه های نژادپرستانه پریباس هشدار داده و این انتصاب را زیر سوال برده اند.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

مدیر اطلاعات ملی: کسی که این پست را برعهده می گیرد مشاور اصلی رییس جمهور در مباحث اطلاعاتی است و نظارت بر کل دستگاه اطلاعات نظامی و غیرنظامی را برعهده دارد. هماهنگی بین  سازمان های اطلاعاتی از بال نظامی و غیرنظامی برای جنگ با داعش شاید وظیفه حیاتی این فرد خواهدبود. ترامپ هنوز تا لحظه تنظیم این گزارش منتخب خود برای این سمت را انتخاب نکرده ولی از افرادی که چند در این رابطه نام برده می شود. دیوید پترائوس، ژنرال سایق چهار ستاره ارتش و مدیر سازمان اطلاعات مرکزی، دریاسالار مایکل راجرز، از نیروی دریایی و مدیر آژانس امنیت ملی و فرانسیس تاونسند، مشاور امنیت داخلی در دوران جورج بوش از نامزدهای اصلی این سمت به شمار می روند.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

وزارت کشاورزی: این وزارتخانه در ایالت متحده وظایفی همچون تامین کیفیت غذا و نظارت و بازرسی از کشاورزی صنعتی را برعهده دارد. همچنین این وزارتخانه وظیفه تهیه کمک های غذایی را هم به دوش می کشد. برای این وزارتخانه نام هایی مانند سم باون بک فرماندار کانزاس، چاک کونر، رییس اجرایی شورای همکاری کشاورزی، سید میلر عضو کمیسیون کشاورزی تگزاس و سانی پرود فرماندار سابق جورجیا مطرح شده است.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)

نماینده تجاری ایالات متحده: مذاکره کننده تجاری ارشد رییس جمهور می خواهد نقش عجیب و غریب مخالفت با معاملات تجاری جدید، تلاش برای بازنویسی معاملات قدیمی و تقویت و اصلاح معاملاتی که از سوی ترامپ ناعادلانه عنوان گذارده شده اند به ویژه در مورد معاملات با چین را در دستور کار داشته باشد. دن دیمیکو مدیر اجرایی سابق شرکت نوکور، یک شرکت تولید فولاد و منتقد شیوه های تجارت با چین جدی ترین نامزد تصدی این سمت به شمار می رود.

دار و دسته‌ی ترامپ را بشناسید (ناقص)
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *