بیوگرافی ایران بزرگمهر مادر دوبلاژ نوین ایران

[ad id='39844']

ایران بزرگمهری‌راد درگذشت

ایران بزرگمهر.jpg

ایران بزرگمهری‌راد دوبلور، گوینده و بازیگر پیشکسوت امروز (دوشنبه) درگذشت.

به گزارش ایسنا، ایران بزرگمهری‌راد چندی پیش به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود.

این دوبلور امروز، دوم اسفند ماه به دلیل عفونت حاد ریوی و نارسایی قلبی در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان پارسا درگذشت.

شهین‌دخت نجف‌زاده، از بازیگران رادیویی و همکار این هنرمند درگذشت وی را تایید کرد.

«ایران بزرگمهری‌راد»، خواهر «توران مهرزاد» (فاطمه بزرگمهری‌راد) از بازیگران پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور از ۱۹ سالگی دوبله را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.

او علاوه‌ بر حضور در عرصه تئاتر کشور در سال‌های پیش، دوبلور جین سیمونز در فیلم‌هایی چون دزیره، المرگنتری، اسپارتاکوس، سرزمین پهناور، این زمین مال من است، خرقه، پا در مه، پایان خوش، گلوله‌ای در انتظار است، این می‌تواند شب موعود باشد، تا زمانی که بادبان ها برفرازند، بس جوان، بازیگر، آدم و الین، قفس طلایی زرد چرک، اندروکلس و شیر بوده است.

همچنین از دیگر فعالیت‌های او به دوبله نقش‌های “دبورا کر” در پادشاه و من، “کریستین بلفورد” در پول تو جیبی، “مادر انریکو” در بچه‌های مدرسه والت، “خانم پیرینگل” در رویای سبز، “نامادری سونیا” در جنگ و مکافات، “خانم لمون” در هرکول پوآرو، “مدیر مدرسه” در دریچه زندگی در پرواز در قفس، “شهرزاد” در پل، “فهیمه ساعی” در گرگ‌های گرسنه، “نسرین قدیری” در پرستو های عاشق، “دوریس دی” در مردی که زیاد می‌دانست، “گالی سوندرگراد” در علامت زورو، “ایرنه پاپاس” در زوربای یونانی، “ماریانا کوخ” در به خاطر یک مشت دلار و … اشاره کرد.

بزرگمهر در بسیاری از آثار سینمای ایران نیز به عنوان گوینده و دوبلور فعالیت داشته و به صورت خاص دوبلور “دوریس دی” در تمام فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *