نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

[ad id='39844']

نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

علاقه‌مندان به هنر سینما، کریستوفر جاناتان جیمز نولان کارگردان مشهور هالیوود را بیشتر با فیلم‌های متفاوت و تحسین‌برانگیز از جمله The Dark Knight و Inception و Interstellar می‌شناسد. ویژگی سینمای کریستوفر نولان توجه به عمق وجودی شخصیت‌ها و احساسات و ترکیب هنر و بلاک‌باستر است. کریستوفر نولان تاکنون دوربین خود را بر موضوعات مختلفی، از کتاب‌های کمیک تا دنیاهای موازی، معطوف کرده است. حال این کارگردان ۴۵ ساله قصد دارد به گذشته و زمان رخداد جنگ جهانی دوم سفر کند. دانکرک (Dunkirk) نامی است که کریستوفر نولان برای جدیدترین تجربه خود در زمینه کارگردانی و نویسندگی برگزیده است. این فیلم که براساس واقعیت ساخته خواهد شد، روایتگر تخلیه نیروهای سه کشور بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک به دلیل حمله غافلگیرکننده ارتش آلمان است. حال کمپانی برادران وارنر لیست بازیگران و کلیت داستانی فیلم دانکرک را اعلام کرده است.

نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

برادران وارنر در کنفرانس خبری فیلم سینمایی دانکرک، علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره بازیگران و کلیت داستان، اعلام کرد که فیلمبرداری این فیلم آغاز شده است. پیش از این نیز پیر وولوت، عکاس فیلم دانکرک چندین تصویر از محل فیلم‌برداری این فیلم را بر روی صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده بود. در کلیت داستانی فیلم دانکرک چنین آمده است:

نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کرینقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولانستوفر نولان

«دانکرک» با محاصره صدها هزار نیروی بریتانیا و متحدین توسط نیروهای دشمن آغاز می‌شود. این نیروها در ساحل به دام افتاده‌اند و در حالی که پشت به دریا کرده‌اند و نیروهای دشمن هر لحظه نزدیک‌تر می‌شوند، مرگ خود را حتمی می‌بینند.

 لوکیشن فیلم سینمایی Dunkirk (عکس از پیر وولوت)

در لیست بازیگران فیلم دانکرک چهره‌هایی آشنا مشاهده می‌شوند که پیش از این نیز در ساخته‌های کریستوفر نولان حضور داشته‌اند. فیون وایت‌هد، که مدت زیادی از آغاز فعالیت‌های هنری‌اش نمی‌گذرد، نقش اصلی این فیلم را ایفا خواهد کرد. از بازیگران مطرح و سرشناس فیلم دانکرک می‌توان به تام هاردی، مارک رایلنس (برنده جایزه اسکار و بازیگر فیلم Bridge of Spies)، کنت برانا و کیلین مورفی اشاره کرد. همچین آنرین برنارد، هری استایلز (خواننده گروه وان دایرکشن)، جیمز دارسی، جک لودن، بری کئوگان و تام گلین کارنری در قالب نقش‌های فرعی به ایفای نقش خواهند پرداخت. نکته جالب در مورد بازیگران فیلم دانکرک، عدم حضور مایکل کین در این فیلم است. دانکرک اولین ساخته کریستوفر نولان از زمان اکران فیلم Insomnia در سال ۲۰۰۲ است که مایکل کین در آن حضور ندارد. با این حال ممکن است که این بازیگر مطرح در مراحل بعدی فیلمبرداری به جمع بازیگران دانکرک اضافه شود.

نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

شاید علاقه‌مندان به فیلم‌های اکشن و صحنه‌های پرضد و خورد، به این دلیل که فیلم‌نامه دانکرک براساس حادثه‌ای تاریخی نوشته شده و این فیلم در زمره آثار ژانر علمی-تخیلی یا اقتباس از کتاب‌های کمیک قرار نمی‌گیرد، از جدیدترین ساخته کریستوفر نولان ناامید شوند. اما با شناختی که نسبت به سینمای نولان و فضای پرتنش حاکم در زمان جنگ جهانی دوم وجود دارد، بدون شک با صحنه‌های هیجان‌انگیزی روبه‌رو خواهیم شد. مسئولیت فیلم‌برداری دانکرک را هویته ون هویتما (فیلم‌بردار فیلم‌های Spectre و Interstellar و Her) بر عهده خواهد داشت و وی برای خلق صحنه‌هایی زیبا و غنی از لحاظ جلوه‌های بصری از دوربین‌های ۶۵ میلیمتری و آی‌مکس استفاده می‌کند. کریستوفر نولان در برخی از ساخته‌های خود از دوربین‌های آی‌مکس استفاده کرده است و در فیلم سینمایی Dark Knight شاهد یکی از برترین و خلاقانه‌ترین بهره‌گیری‌ها از این نوع دوربین در صحنه آغازین فیلم بودیم.نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

شاید اکنون که تولید فیلم سینمایی دانکرک در مراحل اولیه به سر می‌برد و مدت زمان زیادی تا اکران آن در ۲۱ جولای ۲۰۱۷ (۳۰ تیر ۱۳۹۶) باقی‌ مانده است، برای پیش‌بینی نامزدی این فیلم در مراسم اسکار کمی زود باشد. اما اگر تاریخچه نامزدها و برندگان جوایز مختلف اسکار را بررسی کنید، متوجه خواهید که داورهای این جشنواره علاقه وافری نسبت به این دوره تاریخی دارند. حال اگر سابقه درخشان کریستوفر نولان را نیز اضافه کنیم، نتیجه‌ای جز نامزدی فیلم دانکرک به عنوان برترین فیلم سال حاصل نخواهد شد. با این حال تنها زمان می‌تواند این فرضیه را تایید یا رد کند.نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان

نقد بررسی کامل فیلم نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولاندانکرک کریستوفر نولان


فیلم هایی که قبل از دانکرک باید دید

 

کافه سینما– کریستوفر نولان در گفتگوهای اخیرش از ۱۱ فیلمی نام برده که بهتر است تماشاگران سینما، قبل از تماشای “دانکرک”، فیلم مورد انتظار تازه او، ببینند. آثاری که به نوعی بر “دانکرک” تاثیر گذاشته‌اند. حالا در یک نظرسنجی در سایت آی ام دی بی، از تماشاگران پرسیده شده ترجیح می‌ذهند نخست کدام از این ۱۱ فیلم در مواردی به شدت نامتجانس را ببینند. از خبرنگار خارجی هیچکاک تا سرعت یان دی بانت! فیلم‌ها پس از این نظرسنجی، به این ترتیب از رای بالا به پایین قرار گرفته‌اند:
 نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان
Alien (1979)
All Quiet on the Western Front (1930)
Greed (1924)
Speed (1994)
Unstoppable (2010)
Sunrise (1927)
The Wages of Fear (1953)
The Battle of Algiers (1966)
Chariots of Fire (1981)
Ryan’s Daughter (1970)
Foreign Correspondent (1940)
نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان
کافه سینما
خرداد ۱۳۹۶

 
نقد بررسی کامل فیلم دانکرک کریستوفر نولان
[scrolling_box title=”دنیای هالیوود” display=”tag” tag=”هالیوود” autoplay=”yes” header_background=”#000000″ header_text_color=”#ffffff”]
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *