آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶

[ad id='39844']
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
روزنامه هفت صبح – احمد رنجبر: یک گزارش درباره ریز و درشت اکران ۹۶ که گیشه آن با یکه تازی «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف» و «نهنگ عنبر ۲» به رقم ۶۲ میلیارد تومانی رسید. در این پرونده حاشیه ها، شکست خورده ها، ستاره ها و نکات دیگر اکران مرور شده. آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
۶۲ میلیارد تومان در برابر ۶۰ میلیارد تومان. سینماها در سه ماه اول سال ۹۶ تنها دو میلیارد تومان بیش از مشابه سال پیش فروش داشته اند که با احتساب افزایش قیمت بلیت عددی ناچیز است. یعنی همچنان گیشه بهار سال ۹۵ پررونق تر از بهار ۹۶ است. همان طور که فروش نوروزی سال پیش بیشتر از نوروز امسال بود.آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
از نظر کیفی هم آثاری که در بازه زمانی سال گذشته روی پرده رفتند بالاتر می ایستند. با این حساب آیا وضع بهار ۹۶ سینما وخیم است؟ در شرایط عادی بله اما در قیاس با سال های قبل از ۹۵ و روزهایی که سالن ها سوت و کور بود به همین مقدار هم باید دلخوش کرد. نگرانی جایی است که بدانیم سه فیلم جور مابقی را می کشند: «گشت ۲»، «خوب، بد، جلف» و «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» مجموع ۴۹ میلیارد تومان فروش داشته و به داد گیشه رسیده اند.
نگرانی مضاعف وقتی است که با رقم های پایین دیگر فیلم ها مواجه می شویم؛ ربطی هم ندارد که آیا مورد حمایت قرار گرفته اند یا نه. «ویلایی ها» به اندازه کافی حمایت تلویزیون و سینماگران را داشت ولی فروش آن روی ۸۰۰ میلیون تومان مانده. از آن سوی فیلمی مثل «آشوب» با تیزرهای جذاب و تبلیغات متعدد زیر ۵۰۰ میلیون تومان فروش دارد. در این شرایط باید فروش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی «برادرم خسرو» را تحسین کرد؛ فیلمی که نسبتی با گیشه ندارد اما داستان یک انسان دوقطبی مورد توجه قرار می گیرد. یادمان نرود که فیلم های کمدی اکران شده آثار تراز و باکیفیتی نیستند.
 آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
پیمان قاسمخانی در گام نخست برای کارگردانی «خوب، بد، جلف» نمره قبولی می گیرد اما همه راضی از سالن خارج نشدند. «هنگ عنبر؛ سلکشن رویا» لحظات بامزه ای دارد اما نان «نهنگ عنبر» را می خورد.  سامان مقدم در قصه گویی خست داشته و سخت پسندها را راضی نکرده. آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
وضع برای «گشت ۲» بدتر است؛ کمدی سعید سهیلی روی چند شوخی منشوری بنا شده و در باقی موارد قصه اش گیرا نیست. اگر حاشیه های «گشت ارشاد» نبود فیلم به چنین فروشی می رسید؟
سال پیش تعداد فیلم هایی که فروش شان از ۵ میلیارد تومان گذشت صرفا کمدی نبودند اما تا الان هیچ فیلمی این رقم را رد نکرده و «ماجرای نیمروز» به پشتوانه  کیفیت بالا و حمایت های معقول چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشت. در این پرونده اکران بهار ۹۶ را از هشت منظر بررسی کرده ایم: پرفروش ها، کم فروش ها، شکست خورده ها، ستاره های اکران، ستاره های سوخته، غافلگیرکننده ها، پرحاشیه ها و شرایط سیمرغی در اکران.

ستاره های اکران

رضا عطاران:
آقای گیشه امسال هم سهمی بالا از فروش دارد؛ «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» تا الان بیش از ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته با باور کنیم ستاره بخت رضا عطاران همچنان پرفروغ است. نمی توان بخش عمدهای از موفقیت فیلم در گیشه را مرهون سابقه خوش «نهنگ عنبر» ندانست. اما این موفقیت مگر جز با درخشش عطاران و دیگر بازیگران به دست آمده؟
 
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
 
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
قسمت دوم فیلم سامان مقدم به اندازه قسمت اول درخشان نیست و می توان به آن ایرادهای فراوان وارد کرد اما مخاطبان سینما از آن استقبال می کنند و عطارانش را دوست دارند. او رد نقش ارژنگ همچنان بر مدار کم شانسی است و در لحظه وصال باز هم بخت یارش نیست. سکانس رقص او در فصل بازگشت به دهه ۶۰ بر ملاحت عطاران افزوده.
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
حمید فرخ نژاد:
اکران بهار ۹۶ بیش از همه به کام حمید فرخ نژاد است که گیشه فیلم های او در مجموع نزدیک به ۳۶ میلیارد تومان رسیده؛ «گشت ۲» حدود ۲۰ میلیارد تومان و «خوب، بد، جلف» ۱۶ میلیارد تومان. فرخ نژاد در کنار سعید سهیلی، تهیه کننده «گشت ۲» قرار گرفته و اوضاع بر وفق مراد اوست.
 
 
فرخ نژاد اصولا بازیگر گیشه نیست. این مسئله پاشنه آشیل کارنامه او شده بود و در سال های اخیر به اوج رسید. مهم ترین فیلمش یعنی «استرداد» در گیشه شکست خورد چه برسد به فیلم هایی مثل «مشکل گیتی»، «یاسین» و… وضع برای «به رنگ ارغوان» بدتر است؛ فیلمی که بعد از سال ها توقیف و سوژه ای امنیتی آن شانس فروش داشت اما این مسئله حاشیه ای و نیز نام حاتمی کیا به داد فیلم نرسید تا فرخ نژاد عملا ستاره بی سو لقب بگیرد.
در «خوب، بد، جلف» بازی کنترل شده ای دارد. اما در «گشت ۲» یکی از بدترین بازی های کارنامه اش را رقم زده.

پژمان جمشیدی:

خودمان هم خسته شده ایم از اینکه مدام می گوییم کی باور می کرد فوتبالیست دیروز، بازیگر محبوب این روزها باشد؟ پژمان جمشیدی در مدتی کوتاه، نقش های متنوعی بازی کرده و استعدادش را در زمینه های مختلف به رخ کشیده. «خوب، بلد، جلف» ادامه نقش او در «پژمان» است اما با تعریفی متفاوت.
 
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
 
او حالا بازیگری است که می خواهد دایره نقش هایش را گسترش دهد و فیلم روشنفکری هم بازی کند. این موقعیت برای کاراکتر ساده لوح پژمان، ذهن را به سمت سریال «پژمان» می برد اما پیمان قاسمخانی مرزی باریک بین این دو کشیده و جمشیدی حواسش به تفاوت ها بوده. نتیجه آنکه علاوه بر بازی خوب، بده بستانش با سام درخشانی جذاب شده.
 

ده میلیاردی ها

خوب، بد، جلف:
 
پیش بینی ها در خصوص فیلم اول پیمان قاسم خانی درست از آب درآمد و «خوب، بد، جلف» طی یک روند اصولی به فروش بالای ده میلیارد تومان دست پیدا کرد. این فیلم بلافاصله بعد از پایان جشنواره و به عنوان اولین فیلم اکران نوروز روی پرده رفت تا قبل از تعطیلات و با توجه به شلوغی روزهای پایانی، فروش فیلم به مرز پنج میلیارد رسید. این روند با آغاز تعطیلات سیر صعودی به خود گرفت و شروع اکران «گشت ۲» تاثیری روی فروش آن نگذاشت، به نحوی که «خوب، بد، جلف» توانست پیش از پایان فروردین، وارد باشگاه ده میلیاردی ها شود. این فیلم در نهایت اکرانش را با فروشی نزدیک به ۱۶ میلیارد و شکستن رکورد فروش «فروشنده» به پایان رساند.

گشت ۲:

 
سعید سهیلی با وجود مشکلاتی که برای «گشت ارشاد» به وجود آمد، دست به ریسک بزرگی زد و تصمیم گرفت تا قسمت دوم این فیلم را هم سازد. ریسکی که البته جواب هم داد و در نهایت فروشی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان داشت. «گشت ۲» بعد از پشت سر گذاشتن حواشی بسیار موفق شد مانند قسمت اولش، در اکران نوروز جایی برای خودش پیدا کند.
فیلم در کمتر از سه روز فروش خود را از مرز یک میلیارد تومان گذراند تا نشان دهد آمده که رکورد فروش را بزند.
بعد از پایان تعطیلات نوروز فروش این فیلم به ۱۰ میلیارد تومان رسید، در همان ایام سهیلی طی گفت و گویی اعلام کرد که با این روند، به راحتی فیلمش تمامی رکوردهای فروش را خواهدزد. در حالی که فروش گشت ۲ به مرز ۱۷ میلیارد رسیده بود و رکورد فروش را زد، نسخه قاچاق آن از پیاده روها سر درآورد و فروش فیلم را با افت محسوسی رو به رو کرد.

نهنگ عنبر ۲:

 
سامان مقدم دو سال بعد از موفقیت فیلم «نهنگ عنبر» دست به کار شد و قسمت دوم آن را ساخت. فرمول او برای ساخت قسمت دو اتفاقا به خوبی جواب داد و فیلم با بهره گیری و تمرکز بر المان ها و نکاتی که منجر به موفقیت قسمت اول شده بود، توانست مخاطبان را در بدترین شرایط اکران به سالن های سینما بکشاند.
فیلم مقدم درست در بحبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آستانه ماه رمضان روی پرده رفت. اما با این حال سالن های سینما پر شد و خیلی زودتر از حد تصور فیلم وارد باشگاه ده میلیاردی ها شد. فروش فیلم همچنان روی نمودار به روند صعودی اش ادامه می داد تا حملات تروریستی تهران به یکباره ترمزش را کشید و روند فروش حسابی کند شد.

ستاره های سوخته

محمدرضا فروتن:
 
اگر دیر بجنبد از او یک نام باقی می ماند. خودمان هم دوست نداریم چنین بی پروا درباره محمدرضا فروتن حرف بزنیم اما شما خودتان قاضی. او در سال های اخیر چه نقش متفاوت یا چه فیلم پرفروشی داشته؟ از او در اکران بهار امسال «نقطه کور» اکران عمومی شد اما برای فروتن یک شکست تمام عیار است. فیلم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی بازیگر محبوب ما نتوانسته تماشاچی به سالن بکشاند. تازه نقشی را بازی کرده که در آن به شهرت رسید؛ مردی شکاک به همسر (هانیه توسلی) که در «قرمز» در حد اعلا از فروتن شاهد بودیم. این بار اما بازی اش سایه ای از «قرمز» است و این زنگ خطر را بلندتر برایش به صدا در می آورد.

فرهاد اصلانی:

 
به یک باره اوج گرفت و در سال های اخیر غالب نقش هایش به دل مخاطبان سینما نشسته. سهم او از اکران بهار ۹۶ دو فیلم است که یکی در گیشه شکست خورد و دیگری تازه به چرخه اکران اضافه شده. فرهاد اصلانی بازیگری باهوش است و در فیلم ضعیف می داند چه کند که به چشم بیاید. «یک روز بخصوص» از جمله فیلم هایی است که اصلانی خودش را سوار بر آن کرده و اسیر کلیشه های نقش و منطق غیرقابل باور فیلم نشده است.
او  در فیلم اسعدیان نقش بوفه چی یک بیمارستان را دارد که کم کم وارد قاچاق قلب شده. اصلانی از موقعیتی غیرقابل باور نقشی باورپذیر می سازد. با حرکت بدن، میمیک صورت و لحن بیان. «یک روز بخصوص» با یک میلیارد فروش در گیشه شکست خورد. «زیر سقف دودی» فروش معقول تری دارد اما از خوش نقشی اصلانی در آن خبری نیست. مرد سرد و بی تفاوت داستان روی کلیشه ها حرکت می کند و درونیاتش را فریاد می زند.

مصطفی زمانی:

 
سهم او از اکران بهار دو فیلم است اما هر دو در گیشه شکست خوردند. از مصطفی زمانی ابتدا «یک روز بخصوص» اکران عمومی شد و مدتی بعد «تیک آف». در اولی نقشی کلیشه ای برعهده داشت: خبرنگاری که خواهرش به قلب نیاز دارد اما پا روی وجدان نمی گذارد و خارج از نوبت اقدام نمی کند. شعارهای پررنگ فیلم همایون اسعدیان روی بازی او سایه انداخته و زمانی در حد تیپ باقی ماند.
در «تیک آف» اما بازی متفاوتی دارد؛ نقش یک جوان بوشهری که با دوستان به سیم آخر می زند. بر لهجه مسلط است و نمونه باورپذیری است از جوان هایی با آرزوهای فروخورده. «یک روز بخصوص» و «تیک آف» هر کدام یک میلیارد تومان فروش داشتند و این یعنی شکست.
 

فجایع فروش
دو عروس:
 
بعضی فیلم ها هستند که به اسم سینمایی ساخته می شوند که چند روزی اکران بگیرند تا بتوانند قیمت رایتشان را در شبکه خانگی حداقل به قیمت کف یک فیلم سینمایی بفروشند. حکایت دو عروس هم از این قاعده مستثنا نیست.
 
فیلم را داود موثقی ساخته که در ساخت فیلم های بدنه تبحر زیادی دارد و همه کارهایش پرفروش بوده اند. فیلم هایی که حالا یا مثل کلید ازدواج، بازیگران هیجان انگیزی داشت یا مثل بله برون و خواستگار محترم قصه شان کمی و فقط کمی قابل توجه بوده اند. اما «دو عروس» نه قصه خوبی دارد و نه بازیگران قابل توجهی. نتیجه چنین ترکیبی هم مشخص است، رقم زدن یک فاجعه در گیشه با فروشی کمتر از ۴۵۰ هزار تومان.

قلب سفید قاصدک:

 
در روزهایی که فیلم های اسم و رسم دار خود را آماده می کردند تا به تدریج جایگزین فیلم های نوروزی شوند، فیلمی بی نام و نشان خیلی بی سر و صدا روی پرده رفت. همانطوری که هیچ کس خبر نداشت که چنین فیلمی کی و کجا تولید شده، هیچ کس هم متوجه نمایش آن نشد تا زمانی که «قلب سفید قاصدک» دست به یک رکوردشکنی عجیب زد.
این فیلم که از محصولات بنیاد فارابی است، طی یک روز فقط سه تا بلیت فروخت، یعنی فروش روزانه آن در کلیه سانس های سنیماهای نمایش دهنده اش فقط و فقط ۳۰ هزار تومان بود و نه بیشتر. بعد از این رکوردشکنی عجیب و غریب بود که تازه خیلی ها متوجه شدند چنین فیلمی هم وجود خارجی دارد. این فیلم با ثبت چنین رکورد فاجعه ای، به اکرانش ادامه داد تا در نهایت با فروش کمتر از ۱۰۰ هزار تومان به کارش پایان دهد. فروشی که حتی به اندازه خرج دو روز میان وعده عوامل فیلم هم نمی شود.

آشوب:

 
۳۵۹,۰۶۳,۰۰۰ تومان سهم فیلم «آشوب» از اکران بهار است. فیلمی که از عنوان «پرستاره ترین فیلم سینمای ایران» در شعارهای تبلیغی اش استفاده می کرد، حال آن که بازیگران پرتعداد فیلم هیچ کدام ستاره نیستند: کوروش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، شهره لرستانی، امیرحسین صدیق، داریوش فرهنگ و… فیلم راست گفتار از این عنوان تبلیغی عجیب و تیزرهای خوشحال که می گفت با یک اثر موزیکال رو به رو هستیم، نفع نبرد و شکست بدی در اکران خورد.
راست گفتار در فیلم آخرش یک گام جلو آمده بود و «چک» جبران فیلم های نه چندان موفق «عروس خوش قدم»، «نقاب»، «پسر تهرانی» و… را می کرد، اما «آشوب» برای او بازگشت به عقب است.
 

سیمرغی ها

آباجان:
دومین فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران در جشنواره سی و پنجم فجر بود و برای جلوه های ویژه کامپیوتری و نقش دوم مکمل زن (شبنم مقدمی) نامزد شد. «آباجان» در جمع فیلم های اکران نوروزی قرار گرفت اما با یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از اکران خداحافظی کرد.
 
این رقم فروش برای فیلم شکستی سنگین به حساب می آید. فیلم هاتف علیمردانی مناسب اکران نوروز نیست و به خاطر سوژه اش می توانست در فصل دیگری روی پرده برود. با این حال پیش بینی چنین فروشی برای «آباجان» دور از ذهن بود و انتظار می رفت فروش بالاتری به دست بیاورد. به ویژه آن که فاطمه معتمدآریا در آن بازی قابل قبولی ارائه کرده است.

ماجرای نیمروز:

بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم فجر در جمع اکران نوروز ۹۶ قرار گرفت اما فروش بالایی به دست نیاورد. از فیلمی با مختصات «ماجرای نیمروز» توقع فروش نمی رود اما حاشیه های جشنواره فجر و حمایت های معنوی شانسش را بالا برده بود. در ستایش فیلم محمدحسین مهدویان هم سینمایی ها حرف زدند و هم اصحاب رسانه. در فضای مجازی نیز غالب نظرها همسو با ساختار جذاب فیلم بود تیزرهای تلویزیونی اش بالا اما فروش آن از چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان عبور نکرد.
 
 
«ماجرای نیمروز» در جشنواره سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد و جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه ملی به «ماجرای نیمروز» تعلق گرفت. در شش رشته دیگر هم نامزد بود. فیلم به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست منافقین می پردازد و شیوه مستندگونه و بازی های چشمگیر، بیش از اصل داستان مورد توجه قرار گرفت.

زیر سقف دودی:

سال پیش در جشنواره فیلم فجر در شش رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و دو جایزه به دست آورد: مریلا زارعی سیمرغ نقش اول زن را گرفت و ایمان امیدواری سیمرغ بهترین چهره پردازی. البته جایزه خانم زارعی از جوایز پربحث جشنواره فجر است؛ چرا که به زعم کارشناسان سیمرغ بهترین بازیگر زن، بدون چون و چرا باید به لیلا حاتمی برای «رگ خواب» تعلق می گرفت نه اینکه در لحظه آخر یکی دیگر هم به زارعی داده می شد.
 
 
فیلم «زیر سقف دودی» از ۱۷ خرداد روی پرده آمده و نمایش آن ادامه دارد. فیلم پوران درخشنده تا الان فروش پایینی داشته و در آستانه ۵۰ میلیون تومانی شدن است و امیدی به فروش بالای آن نمی رود. فیلم به بحران طلاق عاطفی می پردازد.
 

غافلگیرکننده ها

امتحان نهایی:
عادل یراقی شاگرد زنده یاد عباس کیارستمی است. او دو فیلم براساس ایده و فیلمنامه جناب کیارستمی ساخت که دومی یعنی «امتحان نهایی» بهار امسال اکران شد و مثل «آشنایی با لیلا» مورد توجه سخت پسندها قرار گرفت. به «امتحان نهایی» ایرادهایی وارد است اما آن چه فیلم را واجد تحسین می کند وفاداری به سینمای کیارستمی و البته ردی است که در چند جا کارگردان از خود به جا می گذارد.
 
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
 
پایان فیلم که به مرگ منتهی می شود و نیز نماهای هلی شات «امتحان نهایی» را از کارهای کیارستمی جدا می کند. فیلم یک سر و گردن بالاتر از تجربه اول یراقی یعنی «آشنایی با لیلا» است و مهم تر اینکه ریتمش تندتر و قصه آن پرملات تر است.
مادر قلب اتمی:
فیلم قبلی علی احمدزاده یعنی «مهمونی کامی» توقیف شد و کارگردان آن را از طریق اینترنت در اختیار علاقه مندان به سینما قرار داد. فیلم فرصت نقد و تحلیل پیدا نکرد اما اگر دیده باشید با ما هم نظر هستید که «مهمونی کامی» برای یک کارگردان کار اول نمره قبولی می گیرد.
 
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
 
براساس فیلم قبلی علی احمدزاده انتظار بالایی از «مادر قلب اتمی» نمی رفت به ویژه آنکه نظرات منفی در نخستین روزهای اکران درباره اش زیاد شنیده می شد. کم کم دیدگاه های دیگر درباره فیلم به اشتراک گذاشته شد و تیزبین ترها متوجه ظرافت های فیلم شدند.
«مادر قلب اتمی» فضایی سورئال خلق کرده و در دل این فضا داستانش را روایت می کند: دو دختر (ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی) بعد از یک مهمانی و زیاده روی در مصرف مواد از حال طبیعی خارج شده اند. پس هر آن چه از اتفاقات در فیلم می بینید را باید با زاویه نگاه این دو کاراکتر محک بزنید تا درک قصه برای تان باورپذیر باشد.

مفت آباد:

در میان فیلم های گروه هنر و تجربه «مفت آباد» بیش از دیگران به چشم آمد. فیلمی که پژمان تیمورتاش نوشته و کارگردانی کرده، هم قصه دارد و هم بازی های خوب و البته شخصیت پردازی های به قاعده. تیمورتاش دوربینش را در طول روایت داستان به جز سکانس ابتدایی و انتهایی از خانه خارج نمی کند. یعنی الزام داستان و گیرافتادن آدم ها در خانه چاره ای جز ماندن در این چارچوب باقی نمی گذارد. فیلم در فضای بسته اما گرفتار حرافی و تکرار نمی شود و قصه لحظه به لحظه اوج می گیرد.
 
آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶ آمار فروش فیلم های سینمای ایران در سال ۹۶
 
«مفت آباد» فیلم بی عیب و نقصی نیست اما داستان متفاوت و بازی خوب سجاد افشاریان شما را متقاعد می کند که از آن لذت ببرید و با قصه اش همراه شوید.
 

شکست خورده ها

 
ویلایی ها:
سال پیش از «ویلایی ها» به عنوان غافلگیری جشنواره سی و پنجم یاد می شد. فیلم منیر قیدی سوژه نابی دارد و برای اولین بار داستان همسران فرماندهان جنگ را که در منطقه ای به نام ویلایی ها چشم انتظار هستند، روایت می کند. ضعف های «ویلایی های» را می توان به خاطر تجربه اول خانم قیدی و نیز سوژه جذابش نادیده گرفت و از فیلم لذت برد.
 
«ویلایی ها» در جشنواره در هشت رشته نامزد بود و سه سیمرغ به دست آورد؛ در زمان اکران نیز تبلیغات تلویزیونی کافی داشت و دارد و از آن سو سازمان اوج بلیت های رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داد. فیلم بیش از نوبت بر اکران ماند اما فروشش به هشتصد میلیون تومان هم نرسیده است.

یک روز بخصوص:

هم ویترین جذابی دارد، هم سوژه اش داغ است، هم سابقه کارگردان قابل دفاع است و مهم تر اینکه در نوروز اکران شد. «یک روز بخصوص» تبلیغات کافی هم داشت امابا یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش جزو شکست خورده های اکران بهار لقب گرفت. خود کارگردان نیز به شکست اعتراف کرد: «یک روز بخصوص به آخر خط نزدیک میشه، و ما تقریبا باختیم… زیبایی فیلمسازی و کلا زندگی به همینه، ذره ای از ساختن این فیلم پشیمان نیستم. به هر حال… خنک آن قماربازی، که بباخت هر چه بودش/ به نماند هچیش لا، هوس قمار دیگر… (مولوی)»
 
فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، مصطفی زمانی و محسن کیایی بازیگران فیلمی هستند که داستان آن درباره خرید و فروش غیرقانونی قلب است. روایت غیرقابل باور اسعدیان و عدم استفاده بهینه از توان بازیگران، پاشنه آشیل اصلی «یک روز بخصوص» است. فیلمی که جزو بدترین ساخته های او لقب گرفته.

نقطه کور:

۲۹۲,۹۸۵,۰۰۰؛ این عددی است که در سایت سینماتیکت جلوی فروش فیلم «نقطه کور» مهدی گلستانه حک شده. باورش سخت است فیلمی با داشتن بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، هانیه توسلی و محسن کیایی نتواند بخش کوچکی از سرمایه اش را برگرداند.
 
 
سیصد میلیون تومان دستمزد دو بازیگر فیلم است، حالا حساب کنید «نقطه کور» چه شکست سنگینی خورده. فیلم اولین بار در جشنواره سی و چهارم فجر به نمایش درآمد و واکنش ها در برابرش چندان منفی نبود. سوژه شک را پیش از این در سینمای ایران دیده بودیم اما گلستانه داستانی سرگرم کننده روایت کرد و امید داشت مورد توجه قرار گیرد.
 

پرحاشیه ها

حوزه هنری:
سیاست تحریم برخی فیلم ها توسط حوزه هنری سال ۹۱ کلید خورد؛ این نهاد بعد از ممانعت از ادامه نمایش «خصوصی» و «گشت ارشاد»، اعلام کرد اجازه اکران هر فیلمی را رد سینماهایش نمی دهد. از سال پیش این سیاست بار دیگر با سخت گیری بیشتر در دستور کار حوزه هنری قرار گرفته که نتیجه اش تحریم «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» است.
 
 
 
علی احمدزاده بعد از «مهمونی کامی» سراغ «مادر قلب اتمی» رفت اما سال ۹۳ توقیف شد حالا هم حوزه هنری اجازه نمایش آن را در سینماهایش نمی دهد. «اکسیدان» تازه ترین فیلم تحریمی است؛ حتی در آخرین لحظه امید به نمایش فیلم در سینماهای حوزه می رفت اما پوسترهای آن از سر در سینما آزادی جمع شد.

گشت ۲:

استارت حاشیه های «گشت ۲» را مسعود فراستی زد و گمان می رفت این فیلم مثل «گشت ارشاد» گرفتار اتفاقات فرامتن شود. سال پیش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از فراستی دعوت کردند تا نظرش را درباره فیلم های جشنواره سی و پنجم فجر بیان کند. سید صادق طباطبایی، نایب رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی حرف های فراستی را رسانه ای کرد. با عمومی شدن این خبر، شایعه توقیف «گشت ۲» و بیرون ماندنش از اکران نوروز ۹۶ تقویت شد اما فیلم بدون ممیزی به نمایش درآمد.
 
کسی فکر نمی کرد کیفیت آن به مذاق مخاطبان خوش بیاید اما در فروش با پشت سر گذاشتن «فروشنده» به رقم ۲۰ میلیاردی رسید. نسخه قاچاق فیلم در واپسین روزهای اکران حاشیه ای تازه رقم زد و سهیلی در اعتراض به خانه سینما، کارت عضویتش در کانون کارگردان ها را آتش زد و فیلمش را همزمان با اکران به شبکه نمایش خانگی فرستاد.

سه بیگانه:

«سه بیگانه» قرار بود آذرماه سال پیش به پرده سینماها بیاید اما به خاطر مهاجرت کارگردانش مهدی مظلومی به ترکیه و همکاری با شبکه جم این اجازه را نیافت. آن زمان توضیحی در این باره داده نشد و فقط یک خط خبر به رسانه ها راه یافت: «مشکل گیتی» جایگزین «سه بیگانه» ساخته مهدی مظلومی شد.»
 
مدتی بعد روابط عمومی فیلم اعلام کرد که این فیلم رفع توقیف شده. در تیتراژ اسم کارگردان حذف شد و مشکل فیلم از بین رفت. حواشی به کمک فیلم نیامد چرا که «سه بیگانه» حداقل های یک کمدی را هم رعایت نکرده بود (فروش نزدیک به دو میلیارد رسید.) چه تیزهوش بودند رضا عطاران و محسن تنابنده که در آخرین لحظه پیشنهاد مظلومی را رد کردند.
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *