بررسی و تحلیل فیلم جنگ برای سیاره میمون ها ۲۰۱۷ (War for the Planet of the Apes)

[ad id='39844']

فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes

« سیاره میمون ها » عنوانی است که چندین بار در تاریخ سینما در مرحله تولید قرار گرفته و مجددا وارد چرخه بازسازی شده است. نسخه های کلاسیک را که در این مطلب کنار بگذاریم، به اثر عجیب و غریب تیم برتون در سال ۲۰۰۱ می رسیم که علی رغم زرق و برق قابل توجهی که داشت، خیلی زود فراموش شد. اما بازسازی این عنوان در سال ۲۰۱۱ توانست جانی دوباره به عنوان « سیاره میمون ها » ببخشید و با ساز و کار جدیدی که برای خلق یک قهرمان در داستان در نظر گرفته شده بود، به اثری ممتاز تبدیل شود که دنباله آن هم در سال ۲۰۱۴ توانست موفقیت آن را تداوم ببخشد.حال پس از سه سال از ساخت قسمت دوم، عنوان سوم این مجموعه فیلمها که تا به اینجا به نظر می رسد پایان بخش این سه گانه باشد به اکران درآمده است که سازنده قسمت دوم یعنی مت ریوز پس از کش و قوس هایی که با کمپانی سازنده داشت، کارگردانی آن را برعهده گرفته است.

پس از اتفاقات دو قسمت قبل، حالا قبیله میمون ها به رهبری سزار ( اندی سرکیس ) در مقابل نسل انسانها قرار گرفته اند و در حالت آماده باش به سر می برند اما در عین حال، سزار در پی تلاش برای برقراری صلحی است که خود می داند شکننده است. در آن سو، انسانها نیز به رهبری یک کلنل عجیب و پر از کینه ( وودی هارلسون ) قصد جنگ علیه میمون ها را دارند. اما زمانی که مجموعه ای از گوریل ها که اعتقادی به رهبری سزار نداشته اند به جبهه انسانها می پیوندند و بزودی انسانها آتشی را علیه قبیله سزار آغاز می نمایند که نتیجه اش کشته شدن همسر و فرزند اوست، یک جنگ تمام عیار آغاز می گردد که…

 

شاید بهتر باشد پیش از تماشای « جنگ برای سیاره میمون ها » نگاهی به دو قسمت قبل بیندازیم تا روندی که فیلم تا قسمت سوم طی کرده را بررسی نمائیم. « خیزش سیاره میمون ها » به خوبی توانست شخصیت سزار را پرورش دهد و دلایل او برای تبدیل شدن به یک شورشی را شرح دهد. در قسمت دوم هم که « طلوع سیاره میمون ها » نام داشت، رهبری سزار بر میمون ها تثبیت گردید و البته جنبه های انسانی تقابل انسانها و میمون ها نیز مد نظر فیلمساز قرار گرفته بود. در واقع هرآنچه که می بایست فیلم درباره انسانها و انگیزه میمون ها برای تقابل با یکدیگر به مخاطب ارائه می کرد به خوبی منتقل شد و حالا در قسمت سوم فیلمساز با یک غافلگیری عجیب و غیرمنتظره به سراغ مخاطبش آمده است.

« جنگ برای سیاره میمون ها » نسبت به دو قسمت قبل از فضای تاریک تری برخوردار است که به خوبی توانسته فضای آخرالزمانی را ترسیم نماید. زمانه ای که در آن دوست و دشمن مشخص نیست و می توان با هر تصمیمی، عده ای مخالف را در مقابل خود دید که برای ضربه زدن به مخالف خود، حتی ترجیح می دهند با دشمن خود متحد شوند تا علیه نژاد خویش طغیان نمایند و آنان را از بین ببرند به امید آنکه بتوانند ذره ای تجربه قدرت را بدست آورند و عطش سلطه طلبی شان فروکش نماید. فیلم به خوبی توانسته از پس ترسیم چنین فضای ترسناکی بر بیاید.

 

خوشبختانه فیلمنامه فرصت کافی برای بسط دنیای میمون ها که حالا دیگر در کنار یکدیگر تشکیل یک خانواده بزرگ داده اند را داشته و مخاطب نیز به خوبی توان درک آنان و انگیزه هایشان را دارد. در قسمت سوم، تمرکز سازندگان بطور کامل بر سزار و کشکمش های درونی او با غریزه و وظایف او به عنوان رهبر جمعیت میمون هاست و ویژگی تحسین برانگیز فیلمنامه این است که سازندگان، درگیری های درونی سزار را به خوبی در قالب دیالوگ های بین او و دوستانش و همچنین موقعیت هایی دو گانه ای که نیاز به تصمیم یک رهبر واقعی دارد، به تصویر می کشند تا مخاطب بتواند بیشتر به سزار و انگیزه هایش و دلایل تصمیماتش نزدیک شود.

بخش جالب توجه فیلم که می توان از آن به عنوان یک استثناء در سالهای اخیر یاد کرد، دیالوگ های با کیفیتی است که اغلب در گفتگوهای محدود بین میمون ها رد و بدل می شود. دیالوگ های کوتاه اما نافذ و تاثیرگذاری که اغلب با بازیهای تاثیرگذار بازیگران که با استفاده از تکنیک موشن کپچر به گرافیک تبدیل شده اند همراه بوده است و یکی از بهترین و هیجان انگیزترین بخش های فیلم را تشکیل می دهد. بطور کل خلاصه گویی های فیلم منجر به حضور حضور قدرتمند تر زبان تصویر شده که اتفاق خوشایندی است.

 

جلوه های ویژه فیلم نیز نسبت به دو قسمت قبل پیشرفت های چشمگیری داشته و سزار و دسته میمون ها حالا طبیعی تر از هر زمان دیگری به نظر می رسند و به لطف تکنولوژی، آنها در کنار انسان ها باورپذیر هستند. تکنولوژی های نوین صنعت جلوه های ویژه این فرصت را در اختیار سازندگان قرار داده تا با جزئیات بیشتری حالات صورت میمون ها را ترسیم نمایند و مخصوصاً درباره شخصیت سزار با آن اخم های سنگین و نگاه های ترسناکش، حالا دیگر می تواند یک رهبر واقعی برای دسته میمون ها باشد. بطور قطع جلوه های ویژه « جنگ برای سیاره میمون ها » یکی از نامزدهای اسکار امسال خواهد بود.

شاید تمام ویژگی هایی که در بالا ذکر شد دلیل مناسبی برای تماشای یک فیلم باشد اما برای پایان یافتن یک سه گانه اکشن، همواره خلق یک جنگ حماسی در اولویت قرار دارد و بطور کل، ریخت و پاش در قسمت آخر هر سه گانه ای بیش از دو قسمت ابتدایی می باشد که « جنگ برای سیاره میمون ها » نیز از جمله آن به شمار می رود. مت ریوز در ساخت قسمت سوم لحظات نفس گیر و هیجان انگیزی از تقابل انسان ها و میمون ها ( و البته تقابل میمون ها با میمون ها! ) ساخته که به خوبی این صحنه ها هدایت شده اند و فیلمبرداری شگفت انگیز فیلم نیز هیجان آن را دوچندان نموده است. « جنگ برای سیاره میمون ها » در بخش اکشن یک حماسه کامل را شکل می دهد که لذت تماشای قسمت سوم را دوچندان می نماید.

 

از آنجا که تمرکز قسمت سوم « سیاره میمون ها » بر میمون ها و در راٌس آنها سزار قرار دارد، نمی توان بازیهای بازیگران انسانی فیلم را چشمگیر عنوان نمود. وودی هارلسون در نقش کلنل به اندازه کافی مهیب به نظر می رسد اما تمرکز فیلم بر روی میمون هاست و به نظر می رسد که باید بهترین بازیگر یا بازیساز فیلم را اندی سرکیس دانست. کسی که بحث و جدل های فراوانی را در صنعت فیلمسازی بابت دستاوردهایش برای بازی در نقش موجودات مختلف رقم زد که آیا کار او بازیگری است یا طراحی بازی! به نظر می رسد که با اکران قسمت سوم این بحث بار دیگر بین اهالی رسانه مطرح شود. در میان دیگر شخصیت های میمون جذاب فیلم، کماکان موریس دوست داشتنی ترین هست و البته نباید از گوریل مو قرمز عصبانی فیلم که حال و روزش شبیه به کینگ کنگ اخیر سینماست، یاد نکرد که در این قسمت تماشاگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

« جنگ برای سیاره میمون ها » بهترین پایان برای این سه گانه به شمار می رود. اثری که می توان با تماشای آن غمگین شد و از مصائب جنگ شنید و از حس فقدان به تاثر گرفتار شد و در نهایت حس انتقام را با یک جنگ تمام عیار تجربه نمود که کیفیت پرداخت آن در بهترین حالت ممکن قرار دارد. آخرین قسمت « سیاره میمون ها » قطعاً بهترین در میان این سری از فیلمهاست و البته یکی از بهترین آثاری که می توانید در طول سال بیابید. احتمالاً پایان سه گانه باشکوه « سیاره میمون ها » در فصل جوایز نیز ادامه خواهد داشت.

فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes فیلم جنگ برای سیاره میمون ها War for the Planet of the Apes

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *