نقد بررسی فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی

[ad id='39844']

فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی

«پشت ابرها» فیلم جدید مجید مجیدی، کارگردان مطرح کشورمان است که آثاری چون بچه‌های آسمان را از وی به یاد داریم. در جدید‌ترین اخبار سینمای ایران، این فیلم که در کشور هند ساخته شده، در جشنواره فیلم لندن پذیرفته شده و قرار است اولین اکران خارجی آن، در این جشنواره باشد. همچنین به همین مناسبت، سایت جشنواره خلاصه‌ای از داستان فیلم را منتشر کرده که باعث می‌شود بیش‌تر بتوانیم با داستان فیلم جدید مجید مجیدی آشنا شویم. 

داستان این فیلم با محوریت یک خواهر و برادر خواهد بود و خلاصه آن به شرح زیر است:

«ایشان خاطار» که اولین حضور خود را در برابر دوربین دارد، نقش امیر، یک نوجوان خیابانی (ولگرد) را ایفا می‌کند؛ جوانی که بیشتر زندگی‌اش پرسه زدن با موتور و پخش مواد در گذر‌ها و بندر‌های بمبئی است. در پشت این لذت‌گرایی او جوانی است که به شدت کمبود خانواده‌اش را حس می‌کند. پیگیری یک بسته مواد مخدر باعث می‌شود که امیر سر از خانه خواهرش که مدت‌ها از هم دور بوده‌اند درآورد. او تنها زندگی می‌کند و به طور مداوم توسط مردان مورد مزاحمت قرار می‌گیرد. خواهر و برادر سعی می‌کنند با هم در آپارتمان زندگی کنند، اما گذشته‌ی از دست رفته و پر از ناامیدی این کار را دشوار می‌کند. با این حال، هنگامی که تارا (خواهر امیر) تا مرز کشتن مردی که که قصد آزار او را داشته است، پیش می‌رود و به این دلیل در زندان می‌افتد، ناگهان تنها امید خود برای آزاد شدن را در امیر می‌بیند.

 

نقد ورایتی بر فیلم

«پشت ابرها»(Beyond The Clouds) ملودارم اجتماعی است که کارگردان انسان دوست و کهنه‌کار ایرانی را به قعر فقر و زاغه‌های بمبئی برده این بار اما با کمی بوی بالیوودی. این تناقض، تناقض قابل ستایشی است، هر چند کشمکش‌های کارگردان در رساندن فضای فیلم از طعم خفیف بالیوود عامه‌پسند به سمت همدردی دل‌آشوبانه‌‌ی داستان برادر و خواهر فقیری که در جستجوی عدالت‌اند، قابل لمس باشد. نکته اما اینجا است که فیلم با نماهای نقاشی شده‌ی منحصر به فردش فاقد اصالت خیابانی در جهان فرهنگی‌اش است. هر چند اثر توانسته در طول خود به درستی به احساس‌برانگیزی متعادلی برسد. اما باز هم آن چه فیلم را نجات داده اصالت تهرانی احساس، همدلی و اشتیاق کارگردان برای قشر مغفول و سطح پایین جامعه است. چیزی که باعث چشم انداز فرهنگی فراگیر و استایل داستان سر راست فیلم شده است. همان چیزی که توانسته پخش و نمایشش را به صورت جهانی گسترش بدهد.

هر چند شباهت نام فیلم با فیلم ۱۹۹۵ آنتونیونی و وندرس ممکن است باعث گیج شدن شود اما فیلم مجیدی در جهان و فضای کاملا متفاوتی خود را روایت می‌کند. مجیدی در سال ۲۰۱۵ فیلم جاه‌طلبانه اما نه چندان موفق «محمد رسول الله» را به نمایش در آورد. اما در «پشت ابرها» در ادامه‌ی تغییر جهان حاکم بر فیلم به فضای خودمانی و زمینی‌تری باز می‌گردد که در فیلم‌هایی مانند «باران» و «بچه‌های آسمان» به خوبی به کمکش آمده بود. او پیش از این به خوبی نشان داده که در نمایش رئالیزم اجتماعی و احساسات بی‌درنگ و آشکار تبحر بسیاری دارد و اینجا، در «پشت ابرها» دوباره به آن فرمول بازگشته است. حتی اگر ترکیب المان‌های سینمای عامه پسند هند به خصوص در صحنه‌ی کوتاه رقص در ابتدای فیلم لحن را کمی تغییر دهد.

 

آنچه که از زمان فیلم «محمد» با مجید مجیدی مانده استمرار همکاری‌اش با آهنگساز برنده‌ی اسکار هندی، ای آر رحمان است. بر عکس آن چه که باید به نظر بیاید موسیقی‌ پر حجم ار آر رحمان در جایگاه هیچ گونه‌ تضادی با مضمون و فضای اثر قرار نمی‌گیرد، با ووجد این که کمی سخت است در زمان‌های پر انرژی‌تر موسیقی به یاد «میلیونر زاغه نشین» نیفتاد. اتفاقی که به خصوص در سکانس افتتاحیه‌ی فیلم که پروتاگونیست نوجوان (ایشان کاتار) در حال رد و بدل مواد مواد مخدر است خود را نشان می‌دهد. اینجا با صحنه‌ی کوتاه رقصی طرفیم که توسط پلیس به هم زده می‌شود و به دنبال آن شخصیت اول فیلم پس از فرار از دست پلیس خودش را به خواهرش که در لباسشویی کار می‌کند می‌رساند.

 

«پشت ابرها» در جای دیگری از نظر حرکت و پویایی شباهتی به این سکانس ندارد. از طرف دیگر بازیگران جوان مجیدی فاقد ظرافت کافی هستند اما شخصیت‌ها به اندازه‌ی کافی از نظر احساسی محکوم می‌شوند و همدلی برانگیزند. نکته‌ای که کاملا در راستای هدف فیلم است؛ جستجویی برای عدالت اجتماعی که به شکل اعتراض به پلیس نمایش داده شده و پیام ارزشمندش را به صورت آشکاری بیان می‌کند. در اینجا لحن زنده‌تری را از آن چه از مجید مجیدی انتظار داشتیم شاهد هستیم. کسی که گاهی رمانتیزم صریح وعریان را، رئالیزم شاعرانه را و ژست‌های ژانری را با هم در یک صحنه به کار می‌بنندد.

فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی  فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی  فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدیفیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی   فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی  فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدیفیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدیفیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدیفیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدیفیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی   فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی  فیلم هندی پشت ابرها مجید مجیدی

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *