بررسی و تحلیل گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال)

[ad id='39844']

 

گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال)

پس از پایان دوره زندگی سری گوشی های Nexus، شرکت گوگل خانواده گجت های Pixel را جایگزین آنها کرد تا از رقابت در بازار داغ گوشی های هوشمند باز نماند، Pixel 2 و Pixel 2 XL نام آخرین پرچمداران شرکت گوگل هستند که در ادامه به معرفی مشخصات و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.
 
 
سخت افزار
هر دو گوشی Pixel 2 و Pixel 2 XL در بسیاری از فاکتور های سخت افزاری با یکدیگر تطابق کامل دارند و تنها تفاوت آنها با هم در سایز صفحه نمایش، اندازه باتری و طراحی پایه ای مجموعه سخت افزار است.
ویژگی های سخت افزاری مشترک
  • هر دوی این گوشی ها از پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار ۴ گیگابایت حافظه رم بهره می برند و هر دو دارای نسخه های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی هستند.
  • دوربین اصلی این گجت ها لنزی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی داشته و از دیگر ویژگی های آن می توان به فوکوس اتوماتیک لیزری، فناوری Dual Pixel Phase Detection، لرزشگیر اوپتیکال و الکترونیکی تصویر و دیافراگم f/1.8 اشاره کرد.
  • دوربین سلفی گوشی های جدید شرکت گوگل ۸ مگاپیکسلی بوده و از فوکوس ثابت استفاده می کند، دیافراگم به کار رفته در آنها نیز از نوع f/2.4 است.
  • دوربین اصلی این گوشی ها می تواند ویدئو هایی با کیفیت ۱۰۸۰ را با نرخ تصویر ۳۰ فریم در ثانیه به ثبت برساند و البته کاربر اجازه دارد تا این نرخ تصویر را به ۶۰ و یا ۱۲۰ فریم در ثانیه افزایش دهد.
  • در صفحه نمایش فناوری ای شبیه به ۳D Touch شرکت اپل به کار رفته و با فشار دادن صفحه نمایش کاربر به ویژگی های بیشتری دسترسی پیدا خواهد کرد.
  • درگاه USB  نوع سی در آنها تعبیه شده است و هنوز خبری از امکان شارژ بی سیم در گوشی های گوگل دیده نمی شود.
  • جک هدفون در این گوشی ها حذف شده است و هر دوی آنها به بلوتوث نسخه ۵ مجهز شده اند.
  • هر دوی این گوشی ها از ویژگی Always On صفحه نمایش استفاده می کنند و کاربر بسته به نیاز خود می تواند این ویژگی را فعال کند.
 
 
ویژگی های خاص گوشی Pixel 2 XL
  • باتری ۳۵۲۰ میلی آمپری
  • صفحه نمایش ۶ اینچی با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، از نوع AMOLED، پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از DCI-P3، نسبت کنتراست ۱۰۰۰۰۰:۱
  • ابعاد: ۶٫۲ در ۳٫۰ در ۰٫۳ اینچ
  • وزن: ۱۷۵ گرم
 
ویژگی های خاص گوشی Pixel 2
  • باتری ۲۷۰۰ میلی آمپری
  • صفحه نمایش ۵ اینچی با دقت Full HD از نوع AMOLED با پشتیبانی ۹۵ درصدی از DCI-P3 و نسبت کنتراست ۱۰۰۰۰۰:۱
  • ابعاد: ۵٫۷ در ۲٫۷ در ۰٫۳ اینچ
  • وزن: ۱۴۳ گرم

طراحی

یکی از هدف های مشترک هر شرکت فعال در حوزه تولید گوشی های هوشمند طراحی گوشی ای نازک، ظریف و فاقد حاشیه تصویر صفحه نمایش است و آخرین پرچمداران شرکت های سامسونگ و اپل به خوبی در مسیر این هدف قدم برداشته اند، اما گویا مهندسین شرکت گوگل اساسا اعتقادی به حذف حاشیه تصویر صفحه نمایش ندارند و علی رغم اینکه گوشی های Pixel 2 و Pixel 2 XL از ظرافت خوبی برخوردارند اما هیچ نشانه ای از تلاش سازندگان برای به حداقل رساندن حاشیه تصویر آنها دیده نمی شود. بدنه هر دو گوشی از آلمینیوم ساخته شده است و این مسئله خیال کاربر را از بابت مقاومت گجت آسوده می کند، علاوه بر این شرکت سازنده گوشی Pixel 2 را در ۳ رنگ و گوشی Pixel 2 XL را در دو رنگ به بازار عرضه خواهد کرد.
 
 
دوربین
اولین نسخه گوشی های سری Pixel شرکت گوگل دوربین های با کیفیتی داشتند و به نظر می رسد دومین نسخه از گوشی های خانواده Pixel ها نیز تمرکز خاصی بر روی کیفیت دوربین داشته اند.
یکی دیگر از تفاوت های نگرشی شرکت گوگل در بحث گوشی های هوشمند مربوط به عدم علاقه به استفاده از دوربین های دو گانه است و این در حالی است که تقریبا هر شرکت بزرگ دیگری حداقل یک گوشی با دوربین دوگانه به بازار عرضه کرده است، به نظر می رسد که گوگل به جای استفاده از دوربین دوگانه و به منظور راضی نگه داشتن مخاطبان سال به سال دوربین گوشی های خود را هوشمند تر می کند و در دوربین گوشی های جدید سری Google Pixel شاهد به کار گیری فناوری یاد گیری ماشینی هستیم.
از جمله تغییرات شاخص در دوربین گوشی های Pixel 2 و Pixel 2 XL می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دوربین اصلی این گوشی ها از فناوری Dual Pixel بهره می برد.
  • علاوه بر فناوری لرزشگیر الکترونیکی تصویر شاهد به کار گیری فناوری لرزشگیر اوپتیکال در دوربین هستیم.
  • ابعاد پیکسل های دوربین در مقایسه با دوربین اولین نسخه گوشی های سری Pixel کوچکتر است.
  • استفاده از دیافراگم f/1.8 در مقایسه با دیافراگم f/2.0 دوربین گوشی های سال گذشته می تواند به ثبت عکس و فیلم در محیط های تاریک کمک کند.
  • علاوه بر استفاده از فناوری فوکوس لیزری که در دوربین گوشی های سال گذشته نیز شاهد آن بودیم گوشی های جدید برای فوکوس دقیق تر از فناوری Phase Detection نیز پشتیبانی می کنند.
  • از دیگر ویژگی های جدید موجود در دوربین گوشی های Pixel 2 و Pixel 2 XL می توانیم به عکاسی در حالت پرتره، بهبود ثبت تصاویر در محیط هایی با شرایط نوری نا مناسب و تاریک، لرزشگیر دست به هنگام ضبط ویدئو، ویژگی ای شبیه به Live Photos گوشی های شرکت اپل با نام Motion Photos و پشتیبانی دوربین از فناوری واقعیت افزوده اشاره کرد.
 
 
نرم افزار
هر دو گوشی Pixel 2  و Pixel 2 XL به صورت پیش فرض از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید و یا Android Oreo استفاده می کنند و این مسئله بزرگ ترین ویژگی آنها در بحث نرم افزار است. رابط کاربری قدری تغییر داشته و در رابط کاربری جدید تمرکز زیادی برای تشویق کاربر به استفاده از دستیار هوشمند مجازی شرکت گوگل و یا Google Assistant شده است، کاربر می تواند با فشار دادن دو طرف صفحه نمایش سریعا Assistant Google را فعال کند، استفاده دیگر این ویژگی جدید در بی صدا کردن تماس های ورودی است.
گوشی های Pixel 2 و Pixel 2 XL اولین گجت هایی هستند که به طور کامل از فناوری Google Lens پشتیبانی می کنند، و برای آن دسته از مخاطبانی که با فناوری مذکور آشنایی ندارند باید بگوییم که فناوری Google Lens باعث می شود که گوشی شما بتواند محتوای موجود در عکس ها را شناسایی کند، برای مثال در مرحله فعلی از توسعه این فناوری، گوشی شما می تواند کتاب ها، کارت ویزیت ها و نقاط معروف دیدنی دنیا را از روی عکس های شما شناسایی کند.
 
 
دیگر ویژگی جالب نرم افزاری گوشی های Pixel 2 و Pixel 2 XL توانایی آنها در شناسایی همیشگی موسیقی در حال پخش در محیط است، همانطور که میکروفون های گوشی همیشه برای فعال سازی صوتی Google Assistant فعال هستند گوشی همیشه به صدای محیط توجه دارد و در صورت پخش موسیقی به صورت خودکار نام خواننده و آهنگ را شناسایی کرده و حتی با نگاه کردن به صفحه نمایش خاموش در حالتی که ویژگی Always On فعال است می توانید از جزییات موسیقی در حال پخش آگاه شوید.
نتیجه گیری
با توجه به کلیه ویژگی های به کار رفته در دومین سری از گوشی های خانواده Pixel گمان نمی کنیم که گوگل در بحث فروش بتواند رقابتی جدی با رقبایی همچون سامسونگ و یا اپل داشته باشد، اما با مسیری که این شرکت در بحث تولید و توسعه گوشی های هوشمند در پیش گرفته و نیز اصرار مهندسین گوگل به استفاده هرچه بیشتر فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و یاد گیری ماشینی در تولید گوشی های هوشمند انتظار داریم تا در آینده ای نزدیک گوشی های کاملا متفاوتی توسط گوگل به بازار عرضه شوند و شاید این مسئله به تغییر رویه کلی در روند تولید گوشی های هوشمند توسط شرکت های مختلف منجر شود.
  گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال) گوشی Pixel 2 XL گوگل (پیکسل ۲- ایکس ال)
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *