شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری از سوی کمیه اخلاقی

[ad id='39844']

شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری

خبرگزاری تسنیم: مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در خصوص فعالیت‌های این کمیته در زمینه مبارزه با فساد و دلالی به سایت رسمی این فدراسیون گفت: در طول یک سال گذشته کمیته اخلاق با مدیریت جدید خود و با حمایت هیئت رئیسه و سایر دوستانی که دغدغه و نگرانی‌شان در بحث دلالی و وجود چالش‌های بحث اخلاقی و فساد در جامعه بود، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: عمده وقت و توان خود را در حوزه شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های اصلی در خصوص دلالی و فساد مالی گذاشتیم، چرا که گزارش‌هایی به ما رسید که در حوزه فوتبال تخلفاتی صورت می‌گرفت. پس از پیگیری‌های مختلف با یکسری از موانع اصلی روبه‌رو بودیم. یعنی با اشخاصی مواجه می‌شدیم که بیرون از خانواده فوتبال بوده و جرایمی که انجام می‌دادند، مربوط به مستطیل سبز می‌شد. برهمین اساس رسیدگی تخلفات آنها برعهده کمیته اخلاق نبود و با کمک گرفتن و همیاری نیروی انتظامی، پلیس امنیت و دادسرای ویژه فرهنگ که جرایم ورزشی را دنبال می‌کند، توانستیم هشت نفر از افرادی را که دلالی و یا کلاهبرداری کرده بودند، مشخص و به مراجع قضایی مربوطه معرفی کنیم و در نهایت منجر به بازداشت این افراد شد. در واقع این افراد با فریب دادن خانواده‌ها از آنها پول‌هایی را دریافت و به بهانه اینکه فرزندان خانواده‌ها را در تیم‌های مطرح به استخدام در می‌آورند، از آنها مبالغ مختلفی را دریافت می‌کردند. چندین پرونده مهم در کمیته اخلاق وجود دارد که برخی از آنها اطلاع‌رسانی شده است و برخی به دلایلی از قبیل حفظ آبروی افراد، منتشر نشده و در ماه‌های آینده اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص فعالیت‌های این کمیته ارائه خواهیم کرد. طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته کمیته اخلاق پرونده‌های مهمی را بررسی کرده و اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه داشته است.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه قبل از شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ همایشی را به جهت آشنایی و اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های این کمیته برگزار کرده است، گفت: همایشی را سال گذشته برگزار کرده و به همه رسانه‌ها اعلام کردیم که هرگونه مطلبی را که منجر به بدبینی در جامعه فوتبال می‌شود، با ارائه مستندات و یا گزارش‌هایی که دارند، در اختیار ما قرار دهند. برخی از رسانه‌ها و نشریات با ما همکاری داشته و برخی هم فقط به صرف اطلاع‌رسانی با ما همکاری کردند. باز هم از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اعلام می‌کنیم که کمیته اخلاق آمادگی این را دارد تا گزارش‌ها را بررسی و در جهت سالم‌سازی در فضای فوتبال کشور اقدام کند. در واقع اصل رسیدگی کمیته اخلاق مبارزه با دلالی در فوتبال و کسب منافع و ثروت‌های نامشروع از بازیکنان و خانواده است.

تورک در پاسخ به این پرسش که «نگاه کمیته اخلاق در رابطه با رفتار غیرحرفه‌ای و غیرورزشی برخی از ورزشکاران و افرادی که به نوعی در فوتبال فعالیت می‌کنند، چیست؟»، گفت: بدون شک برای مردم و دست‌اندرکاران این سؤال وجود دارد که چطور می‌شود یک ورزشکار برای یک جامعه الگوست، اما مرتکب رفتارهای نامناسب و غیراخلاقی می‌شود؟ ابتدا اصل و برنامه را بر این گذاشتیم که از باب تذکر، ارشاد و پیشگیری با افرادی که مرتکب تخلفی می‌شوند، رفتار کنیم که خوشبختانه این برنامه ما مؤثر واقع شد و نتایج مثبتی داشت به گونه‌ای که باعث تشکر و تقدیر افراد مختلف شده است. بعضاً با رصد کردن رفتارهای بازیکنان و یا عواملی که مورد تذکر کمیته اخلاق قرار گرفته بودند، خوشبختانه با رفتار مناسب و رعایت کامل موارد از سوی آنها مواجه شدیم و این امر نشان می‌دهد که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مسیر درستی حرکت می‌کند.

وی همچنین در مورد حضور ورزشکاران در اماکنی که مناسب و جایز نیست گفت: در بحث حضور ورزشکاران در اماکنی که جایز نیست نیز تذکراتی داده‌ایم. در حوزه دخانیات و مصرف سایر موادی که برای سلامتی افراد مضر است نیز هشدار و تذکرات لازم را مطرح کرده‌ایم. در بخش قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات آمده است که استعمال مواد دخانیات در اماکن عمومی جرم محسوب می‌شود.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال افزود: با توجه به اینکه فوتبال بسیار پرطرفدار بوده و علاقه‌مندان ساعت‌ها وقت برای تماشای یک دیدار یا بازیکن مورد علاقه خود صرف می‌کنند، در نهایت با رفتار غیرورزشی برخی از ورزشکاران، شاهد این هستیم که در رسانه‌ها مواردی مطرح می‌شود که ناخوشایند است. بارها از طریق مراجع پزشکی و به صورت علمی اعلام شده است که یک قلیان برابر با ۲۰۰ نخ سیگار است. چطور می‌شود ورزشکاری که در سطح لیگ برتر بازی می‌کند، دست به چنین رفتاری بزند؟!

تورک در ادامه افزود: برهمین اساس کمیته اخلاق از ابزار برخورد یعنی همان دستور موقت استفاده کرد.

وی همچنین در پاسخ این سؤال که «آیا توضیحی درباره پرونده بازیکنان اسقلال و پرسپولیس دارید؟»، گفت: متأسفانه بعضاً شاهد رفتار غیراخلاقی و غیرورزشی توسط برخی از بازیکنان هستیم. در ماه‌های گذشته در فضای مجازی و رسانه‌ای اخبار مختلفی از این قبیل رفتارها منتشر شد. پیشکسوتان ما در دورانی که فوتبال بازی می‌کردند به هیچ وجه شاهد این قبیل رفتارها (بازیکنی با هم‌تیمی خودش یا تیم رقیب درگیری یا نزاع پیدا کند و یا منجر به چاقوکشی شود) نبودند، اما اکنون شرایط متفاوت شده است. در جایی که کمیته اخلاق لازم است ورود کند هم از جهت برخورد با مرتکبین یک رفتار غیراخلاقی و هم از جهت پیشگیری، مجبور به ورود هستیم.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون تصریح کرد: در این پرونده که مربوط به بازیکنان استقلال و پرسپولیس است، طی هفته‌های گذشته اخبار و مستندانی به ما رسید که در دستور رسیدگی و اقدام قرار داشت. طبق مقررات کمیته اخلاق، در چنین مواردی امکان صدور دستور موقت وجود دارد و ما از این ظرفیت استفاده کردیم. چنانچه بازیکنان مورد نظر دفاعیات و مستنداتی داشته باشند، می‌توانند ارائه کنند که در مرحله رسیدگی مورد توجه قرار بگیرد و زمان رسیدگی را روز سه‌شنبه دوم آبان ماه مشخص کرده‌ایم. براساس مستندانی که در پرونده غفوری و مسلمان وجود دارد، دستور موقتی صادر شده است و جلسه رسیدگی به پرونده این دو بازیکن را برگزار خواهیم کرد.

تورک تأکید کرد: این دوبازیکن به همراه نماینده و یا وکیل خود در جلسه کمیته اخلاق حضور خواهند داشت تا مستندات‌شان را ارائه کنند و در اسرع وقت رأی این پرونده صادر خواهد شد. هدف ما محروم کردم هیچ بازیکنی در حوزه فوتبال به ناحق نیست. ضمن اینکه غفوری و مسلمان فردا اگر مستندات مناسبی ارائه کنند، ممکن است حکم دستور موقت‌شان لغو شود.

شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری  شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری  شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری   شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری  شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری  شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری  شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری  شرایط دشوار بخشش مسلمان و غفوری

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *