بررسی و نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery

[ad id='39844']

نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery

سریال «پیشتازان فضا: اکتشاف» Star Trek: Discovery سریالی آمریکایی ساخته شبکه “سی‌بی‌اس آل اکسس CBS All Access ، برایان فولر Bryan Fuller و الکس کورتزمن Alex Kurtzman است. این سریال در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷ برای اولین بار در آرک لایت هالیوود به نمایش درآمد و پخش عمومی آن در شبکه “سی‌بی‌اس ” ۲۴ سپتامبر شروع شد. تاکنون یک فصل از این مجموعه ساخته شده که در دو پارت پخش می‌شود؛ پارت اول شامل ۹ اپیزود که پخش آن به اتمام رسیده و پارت دوم آن شامل ۶ اپیزود است که پخش آن از ژانویه ۲۰۱۸ شروع خواهد شد.


«پیشتازان فضا: اکتشاف» نهمین مجموعه از سریال‌های «پیشتازان فضا» Star Trek است که اولین مجموعه آن از سال ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۶۹ به نمایش درآمد و آخرین آن با نام «پیشتازان فضا: اینترپرایز» Star Trek: Enterprise از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ پخش شد. کل مجموعهٔ اولیهٔ پیشتازان فضا حدود هشتاد قسمت است و هرکدام از قسمت‌ها داستانی مستقل دارد. ماجرا از این قرار است که سفینهٔ فضایی اینترپرایز که مجهز به پیشرانه‌های پادماده Antimatter است و می‌تواند با سرعتی بیشتر از سرعت نور حرکت کند، به مأموریتی ۵ ساله برای کشف دنیاهای ناشناخته و ارتباط برقرار کردن با تمدن‌های فرازمینی فرستاده شده است.در سال ۲۰۰۹ فیلم سینمایی «پیشتازان فضا: سال‌های جوانی» Star Trek filmبه کارگردانی جی جی آبرامز J. J. Abrams و نقش‌آفرینی بازیگرانی چون کریس پاین Chris Pine (بازیگر فیلم واندر وومن) و زکری کینتو Zachary Quinto (بازیگر سریال قهرمانان) ساخته شد که روایتی است از زمان پیش از نخستین سفر فضایی سفینه اینترپرایز و نخستین ملاقات بین کاپیتان کرک و اسپاک (شخصیت‌های اصلی مجموعه اصلی). شخصیت‌های آشنای دیگر ازجمله اوهارا، بونز یا مک کوی، اسکاتی، سولو و چخوف نیز با چهره‌های جوان خود در فیلم ظاهر می‌شوند. در طول داستان، چگونگی پیوند خوردن شخصیت‌های خدمه و تولد تیم سفینهٔ اینترپرایز به تصویر کشیده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ قسمت دوم این فیلم با نام «پیشتازان فضا به‌سوی تاریکی» Star Trek Into Darkness و در سال ۲۰۱۶ قسمت سوم آن با نام «فراتر از پیشتازان فضا» Star Trek Beyond باز هم به کارگردانی جی جی آبرامز و بازیگران فیلم قبلی ساخته شد.
داستان «پیشتازان فضا: اکتشاف» تقریباً یک دهه قبل از رویدادهای سری اصلی «پیشتازان فضا» رخ می‌دهد و در خط زمانی جدایی از خط زمانی فیلم‌های آن پیش می‌رود. این سریال به بررسی جنگِ فدراسیون _ کلینگان  Federation–Klingon می‌پردازد و درعین‌حال داستان خدمه سفینه یواس‌اس دیسکاوری را دنبال می‌کند.
ستاره این سریال افسر اول سفینه، مایکل برنهم (با بازی سونکا مارتین گرین) یک انسان است که قبل از پیوستن به کاپیتان فیلیپا جورجیو (با بازی میشل یو Michelle Yeoh) کاپیتان سفینه یو‌اس‌اس شنزو سال‌ها توسط ولکان‌ها آموزش دیده است (اهالی سیارهٔ ولکان ازنظر ظاهری شبیه به انسان‌ها هستند، اما گویا قلبشان در سمت راست بدنشان قرار دارد و گوش‌هایی کشیده دارند اما تفاوت اساسی اهالی ولکان با مردم زمین در نوع احساسات آن‌هاست. ولکان‌ها مردمی هستند منطقی. در واقع ولکان‌ها هیچ‌وقت تحت تأثیر احساسات و عواطف قرار نمی‌گیرند و همیشه اعمال و رفتارشان نتیجهٔ برآوردهای منطقی آن‌ها از شرایط است). تعارض منطقِ ولکانیِ مایکل با احساسات انسانی‌اش برداشت جدیدی از رابطه‌ی انسان/ ولکانِ کرک و اسپاک است. این یکی از راه‌های بسیاری است که «پیشتازان فضا: اکتشاف» به تاریخچه پیشتازان فضا ادای احترام می‌کند اما درعین‌حال این مجموعه را به‌سوی نسل بعدی هدایت می‌کند.
همچنین به نظر می‌رسد که این سریال پاسخی است به سریال‌های علمی تخیلی بزرگی که در پی محبوبیت پیشتازان فضا تولید شده‌اند. سریال‌های همچون «ناوبر فضایی گالاکتیکا» Battlestar Galactica که نفوذ پیشتازان فضا را در بطن اصلی خود دارند اما موفق به ایجاد برداشت متفاوتی از انسانیت در فضا خارج از زمین شده‌اند. پیشتازان فضا همیشه مجموعه‌ای امیددهنده و آرمان‌گرایانه درباره بهترین ویژگی‌های بشریت بوده است و اینکه چگونه ممکن است که ما بر شیاطینمان در آینده چیره شویم بخصوص بر نژادپرستی و جنسیت گرایی. در حالی که سریال‌های بعد از پیشتازان فضا مانند همین «ناوبر فضایی گالاکتیکا» که از آن نام بردیم بر جنبه‌های تاریک‌تر بشریت تمرکز کرده‌اند.
«پیشتازان فضا: اکتشاف» در سایت “روتن تومیتوز ” امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ بر اساس ۵۴ ری‌ویو و در سایت “آی ام دی بی ” ۷٫۴ از ۱۰ را دریافت کرده.
کاراکترهای اصلی داستان:ـ سونکا مارتین گرین Sonequa Martin-Green در نقش مایکل برنهم:
متخصص علوم در سفینه یواس‌اس دیسکاوری. برنهم در سفینه یو‌اس‌اس شنزو افسر اول بود و لقب “شماره یک ” را داشت. برنهم یک انسان است که توسط ولکان‌ها بزرگ شده.

ـ داگ جونز Doug Jones در نقش سارو:

افسر اول سفینه یواس‌اس دیسکاوری. او پیش از این افسر علوم سفینه یو‌اس‌اس شنزو بوده. او از نژاد کِلپین‌هاست. کلپین‌ها گونه‌ای فضایی هوشمند و شبه انسان هستند و توانایی این را دارند که نزدیک شدن مرگ را تشخیص دهند. این گونه جدید در سریال‌های قبلی وجود نداشت.
ـ شهزاد لطیف Shazad Latif در نقش اَش تایلر:

رئیس بخش امنیتِ سفینه یواس‌اس دیسکاوری. ستوان تایلر قبلاً اسیر جنگیِ کیلنگان‌ها بوده است. او دچار اختلال استرس پس از ضایعه روانی است.

ـ آنتونی رپ Anthony Rapp در نقش پل استیمتز:

مهندس ارشد سفینه یواس‌اس دیسکاوری و افسر علوم، متخصص در استرومایکولوژی (مطالعه بر روی قارچ در فضا!) که تحقیقاتش منجر به توسعه یک سیستم نیروی محرکه با استفاده از مواد آلی آزمایشگاهی در سفینه دیسکاوری شد.ـ

مری وایزمن Mary Wiseman در نقش سیلویا تیلی:

یک کارآموز در سال آخرش در آکادمی ستارفلیت که برای دوره کارآموزی‌اش به سفینه دیسکاوری فرستاده شده. او زیر نظر استیمتز کار می‌کند و هم اتاقیِ برنهم است.

ـ جیسون ایزاکس Jason Isaacs در نقش گابریل لورکا:

کاپیتان سفینه یواس‌اس دیسکاوری. یک متخصص فنون جنگی ماهر و درخشان.

نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery  نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery  نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery   نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery   نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery   نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery   نقد سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری» Star Trek: Discovery  

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *