بررسی و نقد داستان فیلم خودسر کمال تبریزی

[ad id='39844']

داستان فیلم خودسر کمال تبریزی

فیلم خودسر – Khodsar Film

نویسنده و تهیه کننده: ؟ | کارگردان: کمال تبریزی

سال ساخت: ۱۳۹۶ | پخش: ؟

  

اسامی بازیگران خودسر

ویشکا آسایش، حامد بهداد، آزاده صمدی، رضا ناجی، رامبد جوان، محمد بحرانی، سیاوش چراغی‌ پور، مرتضی زارع، بهزاد قدیانلو و فرهان معین‌ زاده.

خلاصه داستان خودسر:

داستان زندگی شخصی به نام قدرت است که سودای رسیدن به قدرت را دارد… 

خبرهای جدید از خودسر

گروه موسیقی «بُمرانی» برای ساخت موسیقی و اجرای چند ترانه در فیلم با این پروژه سینمایی همکاری خواهند داشت.

حاشیه های فیلم خودسر

در روزهای گذشته خبر آغاز به تولید تازه ترین فیلم کمال تبریزی که یک کمدی اجتماعی به نام «خودسر» است با تأکید بر حضور محسن تنابنده و ویشکا آسایش منتشر شد.

بعد از تکذیب حضور محسن تنابنده در این کار از جانب خودش، حالا یک کارگردان مدعی سرقت فیلمنامه‌اش توسط تیم تولید «خودسر» شده است.

صالح دلدم کارگردان جوان که فیلم توقیفی «منشی مخصوص من» را در کمیته بازبینی دارد با ادعای اینکه طرح اصلی فیلمنامه «خودسر» از آن اوست مدعی شد فیلمنامه «خانم اصلاح طلب آقای اصولگرا» که او برای تولیدش موافقت اصولی ارشاد را گرفته منبع نگارش «خودسر» بوده است.

دلدم که برای احقاق حق درباره ادعایش هم از معاونت نظارت خواسته پیگیر ماجرا باشد و هم شکایتی را در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کرده با اعلام این خبر به سینماروزان گفت: فیلمنامه «خانم اصلاح‌طلب آقای اصولگرا» در مردادماه ۹۱ در دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت ارشاد ثبت و در سال ۹۴ نیز برای ساخت این فیلمنامه به تهیه‌کنندگی مصطفی کواکبیان و به کارگردانی خودم موافقت اصولی صادر شده بود.

وی ادامه داد: پس از چندین بار بازنویسی و تغییر تهیه‌کننده آن، فیلمنامه مذکور به کارگردانی خودم و تهیه‌کنندگی علیرضا سجادپور و مشاور کارگردانی سیدضیاءالدین دری در مرحله پیش تولید و در نوبت دریافت پروانه ساخت قرار گرفته بود که متوجه شدم کمال تبریزی با ایده‌ای کاملا مشابه این فیلمنامه قصد تولید «خودسر» را دارد. البته به نظر می‌رسد ایشان از این ماجرا بی‌خبر بوده و این جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خودسر» است که طرح اصلی را در اختیار وی قرار داده است.

صالح دلدم درباره چگونگی رسیدن طرح اصلی «خانم اصلاح‌طلب…» به نوروزبیگی بیان داشت: جواد نوروزبیگی در سال ۹۴ و زمانی که قرار بود کواکبیان تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشته باشد به دفتر حزب مردم‌سالاری مراجعه نمود و قصد داشت تا با واسطه قرار دادن کواکبیان رضایت واگذاری فیلمنامه را به دست آورد که با مخالفت من مواجه شد. اما در همان زمان نسخه‌ای از فیلمنامه به بهانه پیدا کردن سرمایه گذار در اختیار ایشان قرار داده شد و به نظرم فیلمنامه جدید هم منبعث از آن نسخه نگاشته شده است.

این کارگردان که کمدی «کباب غاز» را با اقتباس از داستان محمدعلی جمال‌زاده ساخته است با اشاره به اینکه خودش هم آشکارا بر گرته برداری از «کباب غاز» هم در تیتراژ و هم در فیلمنامه ارائه شده به معاونت نظارت وقت تأکید کرده بود به سینماروزان اظهار داشت: سناریوی «کباب غاز» برداشتی آزاد از داستانی به همین نام نوشته محمدعلی جمال زاده پدر داستان نویسی مدرن ایران بود و من هیچ گاه ابایی نداشتم که این مسأله را کتمان کنم و به همین دلیل در تیتراژ هم نام جمال زاده را آوردم ضمن اینکه تلاش خود را برای کسب رضایت از وارثان جمال زاده انجام دادم اما در مورد اخیر بدون اینکه حتی به من اطلاع دهند فیلمنامه «خانم اصلاح طلب…» را مورد گرته برداری قرار داده اند.

دلدم با بیان اینکه پیشنهاد خرید فیلمنامه که از سوی نوروزبیگی به وی ارائه شد پیشنهاد مناسبی بود اما ترجیح می‌دهد فیلمنامه اش را خودش بسازد بیان داشت: چون خودم برای نگارش این فیلمنامه وقت گذاشتم و کلی وقت هم صرف تحقیقات سیاسی مبتنی بر شخصیت پردازی داستان انجام دادم دوست دارم خودم آن را بسازم تا کارگردانی دیگر که از ریشه‌های سیاسی چنین درامی بی اطلاع یا کم اطلاع است.

دلدم با اشاره به تعاملی که با ارشاد و مقامات قضایی در به نتیجه رسیدن ماجرای این کپی برداری داشته خاطرنشان ساخت: مقامات قضایی از ارشاد خواسته اند هم فیلمنامه کامل «خودسر» و هم فیلمنامه «خانم اصلاح‌طلب…» را بازبینی کنند تا از درصد شباهت و احیانا کپی برداری آگاهی پیدا کنند. شخصا امیدوارم اگر هم بناست «خودسر» تولید شود با ایده‌ای ارژینال و فیلمنامه‌ای تألیفی باشد نه ایده «خانم اصلاح طلب…» به خصوص که کمال تبریزی کارگردانی است که حتی‌المقدور سعی کرده وارد چنین مقولاتی نشود.

داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی   داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی  داستان فیلم خودسر کمال تبریزی

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *