بررسی و نقد فصل دوم سریال ساخت ایران ۲

[ad id='39844']

[quote]فصل دوم س«ساخت ایران» از اولین سریال های مدیوم شبکه نمایش خانگی بود که با بازیگرانی مثل محمدرضا گلزار و امین حیایی و با داستانی متفاوت که بخش زیادی از آن در خارج از کشور فیلمبرداری شده بود،[/quote]

فصل دوم سریال ساخت ایران ۲

شبکه نمایش خانگی این روزها شاید پس از سال ها باز به دوران اوج خودش برگشته است. دورانی که اولین سریال های این شبکه عرضه شد اما هر کدام به دلایلی نتوانستند رضایت مخاطب را کسب کنند و پس از مدتی هم مردم و هم سرمایه گذاران از این شبکه ناامید شدند. قهوه تلخ که پرفروش ترین سریال شبکه نمایش خانگی بود، با پخش نشدن شش قسمت پایانی ناتمام ماند؛ قلب یخی که اولین سریال این مدیوم بود، در سه فصل عرضه شد اما در نهایت به دلیل کپی های غیرقانونی خبرهایی از ورشکستگی تهیه کننده آن منتشر شد و در نهایت «عشق تعطیل نیست» با ستاره هایی مثل محمدرضا گلزار و مهناز افشار به سرانجام نرسید تا کمتر کسی به شبکه نمایش خانگی اعتماد کند.

در یکی دو سال اخیر اما اتفاق تازه ای افتاده است. حسن فتحی با «شهرزاد» و مؤسسه تصویرگستر پاسارگاد اعتماد از دست رفته به این شبکه را ترمیم کردند و بار دیگر مردم دیدند می شود در شبکه نمایش خانگی سریال هایی دید که کیفیت بالایی دارند و البته مثل سال های قبل بی سرانجام نیستند. موضوعی که بار دیگر رونق را به این شبکه برگرداند تا «عاشقانه» هم پس از «شهرزاد» به یکی از پرفروش های این شبکه تبدیل شود و حالا در ابتدای سال ۹۷ و همزمان با عرضه فصل سوم سریال «شهرزاد» چند سریال جدید در بازار این شبکه توزیع شود.

داستان ساخت ایران

«ساخت ایران» از اولین سریال های مدیوم شبکه نمایش خانگی بود که با بازیگرانی مثل محمدرضا گلزار و امین حیایی و با داستانی متفاوت که بخش زیادی از آن در خارج از کشور فیلمبرداری شده بود، توانست مخاطب جذب کند. سریالی که اخیرا فصل اول آن از تلویزیون هم پخش شد و حالا پس از ۶ سال فصل دوم آن با کلی بازیگر سینمایی و موفق جدید به شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

سارا بهرامی، سحر دولتشاهی، مهران احمدی و محسن کیایی همه از بازیگران موفق و پرطرفدار سینما هستند که در این فصل جدید به «ساخت ایران» اضافه شده اند تا حضور در این عرصه را هم به رزومه کاری شان اضافه کنند. بخش زیادی از فصل جدید در چین فیلمبرداری شده است و ماجرا با حضور غلام و اتصالی که بعد از ۵ سال متوجه می شود با گذشته دارد، به فصل قبل مرتبط می شود.

سری سازی خوب یا بد؟

معمولا ساخت فصل دوم و سوم درباره کارهای فرهنگی خیلی جواب نمی دهد و موفق نیست. حتی در سینما هم وقتی «گشت ارشاد ۲» ساخته می شود، گرچه رکورد فروش سینما را جابجا می کند اما منتقدان میگویند از لحاظ کیفیت به پای قسمت اول آن نمی رسد. در تلویزیون نمونه ای مثل «پایتخت» را شاید بتوان به عنوان نمونه ای از سری سازی نام برد که در هر ۵ فصل توانسته مخاطب داشته باشد. شبکه نمایش خانگی هم سریال های موفق چند فصلی داشته که شاید مهمترین آنها «شهرزاد» باشد که در حال حاضر فصل سوم آن در حال پخش است

اما برخی معتقدند مخاطبان آن در مقایسه با فصل اول حسایی ریزش داشته است. «ساخت ایران» جدیدترین سریالی است که می خواهد فصل دوم را هم تجربه کند و البته برای این کار کارگردان جدیدی هم دارد و برزو نیک نژاد جایگزین محمدحسین لطیفی شده است اما از سوی دیگر ستاره هایی به جمع بازیگران سریال اضافه شده اند که برای تضمین فروش در قسمت های ابتدایی کفایت می کند اما باید دید کارگردان جدید توانسته در این دو قسمت مخاطبان را چنان جذب کند که برای تماشای قسمت های بعدی سریال مجاب شوند یا خیر؟

کپی ممنوع!

این شاید خواهش مشترک تمام کسانی باشد که در عرصه شبکه نمایش خانگی کار می کنند. اینکه دانلود غیرقانونی و کپی های غیرمجاز در کشوری که قانون کپی رایت در آن وجود ندارد بدون پیگرد قانونی و به راحتی صورت بگیرد کاملا طبیعی است؛ شاید برای همین هم باشد که تهیه کننده ها و سرمایه گذاران در این عرصه تمام تلاش شان را می کنند که با خواهش و تمنا به مردم بگویند این کار، حالا که غیرقانونی نیست، دست کم غیر اخلاقی است و این کار غیر اخلاقی هیچ تفاوتی با دزدی کالا ندارد.

این اتفاق درباره «ساخت ایران» هم رخ داده است. منصور سهراب پور و سید امیر پروین حسینی که از تهیه کنندگان مستقل و با سابقه تلویزیون و سینما هستند، در جشنی که برای این سریال گرفته شده بود، با اشاره به ضربه ای که افزایش قیمت دلار به آنها زده است، از مردم خواستند سریال را به صورت مجاز تهیه و تماشا کنند تا باز هم بتوانند در این عرصه کار کنند.

کاراکترشناسی

غلام

امین حیایی در «ساخت ایران ۲» با همان کاراکتر فصل اول سریال برگشته است. کاراکتری که دنبال پول بیشتر است و اگر در قسمت اول خودش را جای یک دانشمند جا زده بود، تا اینجای سریال، در دو قسمت اول، شرخری می کند و این کار را با همکاری و به دستور بیتا انجام می دهد که عاشقش است.

جیمی (جمشید)

محمدرضا گلزار یکی دیگر از کاراکترهای اصلی ساخت ایران است که در این فصل هم حضور دارد. برخلاف غلام که به ایران برگشته، جیمی هنوز در فرانسه است و هنوز بی پول است. گرچه این بی پولی از گریم این بازیگر و از طرز لباس پوشیدنش مشخص نیست و گلزار با تیپ و ظاهر بچه پولدار، تنها در دیالوگ های سریال از بی پولی می گوید و این که به دنبال کار می گردد.

فرهاد

محسن کیایی با کاراکتر بانمکش از بازیگران سری جدید «ساخت ایران» است؛ کاراکتری که تا اینجای کار بار طنز سریال را به دوش داشته و بده بستان هایش با امین حیایی حسابی شیرین از کار در آمده است. فرهاد و غلام در زندان با هم آشنا شده اند و هر دو هر کاری برای پولدار شدن انجام می دهند، هر چند غلام اخلاق گراتر است و دائم در حال شماتت فرهاد است.

بیتا

سحر دولتشاهی بعد از موفقیت سال های اخیرش در سینما حالا به نمایش خانگی آمده تا ارتباط نزدیکتری را با بخش دیگری از جامعه تجربه کند. بیتا دختری است که کاراکتر غلام به او علاقه دارد و با فلش بک هایی که در طول سریال به گذشته او می خورد، متوجه می شویم که روزگار سختی را گذرانده اما در حال حاضر او یک کافی شاپ دارد و سفارش هایی برای نقد کردن چک های برگشتی می گیرد و با کمک غلام آنها را نقد می کند.

پریسا

سارا بهرامی پس از کسب سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر حالا با ساخت ایران به شبکه نمایش خانگی آمده است. او که پیش از این تجربه بازی در سریال تلویزیونی «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان را هم در کارنامه داشته است، در این سریال شاه دزد می شود و کلاه فرهاد که برای او دام پهن کرده بود را بر می دارد؛ اتفاقی که باعث می شود او در هم در پایان دو قسمت به تیم فرهاد، غلام و بیتا اضافه شود.

توتونچی

مهران احمدی که این روزها فیلم «مصادره» به کارگردانی او در صدر جدول فروش اکران نوروزی قرار دارد و با بازی اش در «پایتخت» برای مخاطبان تلویزیون آشناست، حالا بازی در مدیوم شبکه نمایش خانگی را هم تجربه کرده است. او از فرانسه به ایران آمده تا غلام را ترغیب کند یک بار دیگر در نقش دانشمندی که در فصل اول خود را به جای او زده بود فرو برود تا سود هنگفتی نصیبش شود.

 

فصل دوم سریال ساخت ایران ۲   فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲  فصل دوم سریال ساخت ایران ۲ 
 
[ad id='39844']

2 دیدگاه دربارهٔ «بررسی و نقد فصل دوم سریال ساخت ایران ۲»

  1. اقا این کارگردان دقیقا بدرد چوپانی میخوره بنظرم یه بچه کارگردان این سریال.حال بهم زن خاک برسرتون مثلا طنز بودبیشتر بالااوردیم از دیالوگا حیف امین حیای وگلذار

  2. باید بگم که اولا فصل اول این سریال خییییلی آبکی و مسخره ساخته شده بود، قسمت دومش باز یکم بهتر بود اما امین حیایی واقعا ریده تو فیلم،در این سریال به شدت بی سوادی ، بی ثباتی و بی استعدادی امین حیایی مشخص بود، در سریال کاملا مشخص بود که امین حیای سرتاسر فیلم فی البداحه بازی میکنه،اما به حدی مزخرف و مسخره و گند فی البداحه بازی میکنه که واقعا سریال رو به گند کشیده ،شوخی های لوس وی بی منطق و بچه گانه امین حیایی باعث شده که فیلم به شدت روی اعصاب مخاطب باشه.
    اگه بازی به شدت مزخرف و مسخره امین حیایی نبود این سریال بهتر دیده میشد.
    بازی بد ، کثیف ، مزخرف و نابازی امین حیایی نشان از بی سوادی و عدم مطالعه و اطلاعات امین حیایی میباشد،در حالی که یک بازیگر باید به شدت مطالعه داشته باشد و از شوخی ها و کنایه های طنز آلود روز مطلع باشد وگرنه نابازیگر در سریال بی سوادی خودش رو به بیننده لو میدهد.

    باتشکر (فیلمباز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *