معرفی برترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما به بهانه والنتاین

[ad id='39844']

 

به بهانه والنتاین

سیمرغ پلاس  ” حتی اگر به فیلم‌های عاشقانه علاقه‌ای نداشته باشید اما عاشق سینما باشید احتمالاً یک یا دو فیلم عاشقانه را پسندیده‌اید. خوشبختانه در قرن ۲۱ شاهد زوج‌های موفقی در سینما بوده‌ایم: مانند کلمنتین و جوئل، انیس و جک و همینطور خواکین و کامپیوترش! این روابط عاشقانه اغلب در پرتو اتفاقات دیگر پنهان می‌شود اما در پایان فیلم شاهد در کنار هم بودن این زوج‌ها هستیم. در این لیست سعی کرده‌ایم تمام فیلم‌های عاشقانه موفق را بگنجانیم. بااین‌حال همه آن‌ها درباره عشق و فراق می‌باشند.

شاید تصور کنید فیلم‌های عاشقانه ممکن است غم‌انگیز باشد، اما همان غم هم شیرینی خاص خود را دارد، بنابراین شاید به همین دلیل است که داستان رومئو و ژولیت هنوز معروف‌ترین داستان عاشقانه جهان است.


۲۵. خواستگاری – The Proposal – ۲۰۰

فیلمی به کارگردانی آن فلچر و نویسندگی پتر شیارلی، درباره یک مدیر کانادایی (ساندرا بولاک) و دستیار خوش‌تیپ و بلندپروازش (رایان رینولدز). او برای اقامت در ایالات‌متحده مجبور است با دستیارش ازدواج کند و سپس برای دیدن خانواده او به آلاسکا می‌رود. سپس متوجه می‌شویم که این رئیس بداخلاق چقدر آسیب‌پذیر است (او سال‌ها پیش خانواده‌اش را از دست داده) و سپس عاشق دستیار و خانواده‌اش می‌شود.


۲۴. افسانه تارزان – The Legend of Tarzan – ۲۰۱۶

یک فیلم ماجراجویانه رمانتیک از دیوید یتس، درباره شخصیت معروف تارزان، با این تفاوت که در این فیلم رابطه او با همسرش جین (مارگارت رابی) را نشان می‌دهد. این فیلم از همان افسانه قدیمی تارزان الهام گرفته اما علاوه بر آن تارزان و جین مجبورند با اهریمن مبارزه کنند و به همین دلیل صحنه‌های اکشن جالبی خلق می‌شود.


۲۳. گرگ‌ومیش – Twilight – ۲۰۰۸

در این فیلم از کاترین هاردویک شاهد داستان یک خانواده خوش آشام، از استفانی مایر، خواهیم بود که اگرچه با بودجه ۳۷ میلیون دلاری و بازیگران ناآشنا ساخته شد اما به یک فیلم پرفروش تبدیل شد. بلا سؤال (کریستین استوارت) یک دختر دبیرستانی معمولی است که به یک شهر کوچک می‌رود تا با پدرش (بیلی برک)، که یک پلیس است، زندگی کند. زیرا مادرش مجدداً ازدواج کرده است. او عاشق ادوارد کولن (رابرت پاتینسون) می‌شود که خون‌آشام است و پوستش زیر نور خورشید می‌درخشد. اما این به آن معنا نیست که این خوش آشام ها با دیدن انسان وسوسه می‌شوند. اگرچه این فیلم در ابتدا باعث نگرانی سینماگران شد اما به‌زودی به موفقیت رسید و در زمان اکران ۷۰ میلیون دلار فروش داشت و به موفق‌ترین فیلمی که توسط یک زن کارگردانی شده بود تبدیل گشت. این فیلم در سراسر جهان ۴۰۲,۲ میلیون دلار فروش داشت و سپس ادامه آن تولید شد.


۲۲. آنچه زنان می‌خواهند – What Women Want – ۲۰۰۰

نانس مایرز یکی از کارگردان‌های موفق فیلم‌های کمدی زنانه است. او کارگردانی و نویسندگی این فیلم را بر عهده داشت و از فیلم‌های کمدی کلاسیک الهام می‌گیرد. با بررسی شش کمدی رمانتیک او می‌توانید سیر پیشرفت حرفه‌ای او را مشاهده کنید. دیان کیتون در فیلم “بیبی بوم” (۱۹۸۷) که با نگهداری از یک فرزند احساسات انسانی‌اش را بازمی‌یابد؛ سه دهه بعد هم در فیلم “کارآموز” شاهد آن هاتاوی هستیم که به کار اعتیاد دارد و با رابطه با رئیسش، رابرت دنیرو، قلب و احساسش را بازمی‌یابد. در این فیلم موفق که در سراسر جهان ۳۷۴ میلیون دلار فروش داشت، مل گیبسون مدیر اجرایی یک آژانس تبلیغاتی است که می‌تواند احساسات و افکار زنان را بشنود، به همین دلیل باریتای او (ماریسا تامی) تصور می‌کند که او باید هم‌جنس‌گرا باشد، از آن‌سو، رئیس سنگدلش هلن هانت از او می‌خواهد که به دلیل این توانایی محصولات را به زنان بفروشد. مایرز معتقد است که تمام فیلم‌ها به‌نوعی تخیلی هستند و از زندگی واقعی ما جالب‌تر، مهیج‌تر و رمانتیک‌تر هستند، به همین دلیل است که برای تماشای آن‌ها به سینما می‌رویم.


۲۱. پنج تای برتر – Top Five- ۲۰۱۴

فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کریس راک درباره یک روز از زندگی یک سلبریتی، آندره آلن (کریس راک)، که می‌خواهد جدی گرفته شود و زمانی که یکی از گزارشگران نیویورک‌تایمز (روزاریو داوسون) با او مصاحبه می‌کند مجبور می‌شود درباره حرفه‌اش به‌عنوان کمدین صحبت کند. در این فیلم راک و داوسون زوج موفقی هستند که در کنار سایرین، کوین هارت، تریسی مورگان، سدریک و لزلی جونز، نقش‌آفرینی می‌کنند. راک برخی از نکات این فیلم را از جولی دل پی، که در گذشته با او همکاری داشت، گرفته است.


۲۰. دو عاشق – Two Lovers- ۲۰۰۸

عشق همیشه تأثیرگذار است بخصوص اگر ژاک فنیکس هم حضور داشته باشد. جیمز گری کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده داشت و البته از داستان کوتاه “شب‌های سفید” فئودور داستایفسکی الهام گرفته و آن را به یک فیلم موفق تبدیل نموده است. ونسا شاو، گوینت پالترو و ژاک فنیکس در یک مثلث عشقی قرار دارند. این فیلم با صحنه خودکشی آغاز شده و صحنه‌های بعدی نیز از آن شادتر نیستند، اما کارگردانی گری آن‌قدر موفق است که این داستان را به یک داستان متفاوت تبدیل می‌کند.


۱۹. وفادارانه – High Fidelity – ۲۰۰۰

این فیلم از چندین لحاظ برتر است: بهرین اقتباس از رمان نیک هورنبی (درباره یک پسر)، بهترین فیلم استفان فیرز و بهترین اجرای جان کیوساک. وفادارانه داستان عاشقانه یک مرد و هنرمند موردعلاقه‌اش است. همچنین می‌توان آن را داستان مردی دانست که در گذشته گیر کرده و هنوز هم عاشق زنان ترانه نویس است. حتی امروز هم می‌توانید از دیدن این فیلم لذت ببرید و مطمئن باشید تأثیرگذاری ۱۷ سال پیش خود را حفظ کرده است.


۱۸. لاوینگ – Loving – ۲۰۱۶

نویسنده و کارگردان این فیلم جف نیکولز در زمان اکران آن در جشنواره کن معتقد بود که این فیلم آن‌چنان‌که باید با اقبال مواجه نشده است. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی زوجی به نام‌های ریچارد و میلدرد لاوینگ ساخته شده که در سال ۱۹۶۷ به جرم ازدواج با یکدیگر از ویرجینیا تبعید شدند. در این فیلم جوئل اجرتون، بازیگر استرالیایی در نقش ریچارد و بازیگر دورگه ایرلندی روث نگا در نقش میلدرد ظاهر شده‌اند. فیلم‌ساز این فیلم تلاش کرد تا داستان این فیلم را بدون هرگونه اغراق به نمایش بگذارد، چیزی که در هالیوود به‌ندرت اتفاق می‌افتد. این فیلم داستان زوجی است که از لحاظ قانونی نمی‌توانند در کنار هم بمانند و هنرمندان فیلم هم این رنج و فراق را به‌خوبی نشان می‌دهند. این فیلم بسیار تأثیرگذار بود و نگا برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد.


۱۷. زندگی ادل – Blue Is the Warmest Color- ۲۰۱۳

این فیلم روایتگر عشق میان دو زن همجنسگرا است، دختر جوانی به نام ادل (با بازی ادل اگزارکوپولوس) که اگرچه در ظاهر از نظر جنسی به مردان تمایل دارد، اما پس از آشنایی با دختری به نام اما (با بازی لئا سدو) به او دل می‌بازد. بنابر تصمیم اعضای هیئت‌داوران، نخل طلا علاوه بر کارگردان، استثنائاً به دو هنرپیشه زن این فیلم، یعنی ادل اگزارکوپولوس و لئا سیدو نیز اهدا شد. فیلم‌برداری این فیلم ۸۰۰ ساعت طول کشید و محصول نهایی آن یک فیلم ۱۷۹ دقیقه‌ای است. بسیاری این فیلم موفق از عبدللطیف کشیش را یک فیلم بحث‌برانگیز می‌دانستند بااین‌حال بسیار موفق از آب درآمد.


۱۶. عشق و بسکتبال – Love & Basketball – ۲۰۰۰

در سینمای هالیوود امروز کارگردانان مطرح زن بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها جینا پرینس-بایدوود، کارگردان و نویسنده مطرح است که تاکنون فیلم‌های کوتاه و بلند و سریال‌های تلویزیونی را کارگردانی نموده و جوایز متعددی کسب نموده است. این فیلم ورزشی داستان عمر اپس و سانا لاتان، دو بازیکن بسکتبال رقیب را نشان می‌دهد که از دوران کودکی عاشق هم بوده‌اند. این فیلم فروش بالایی داشت و برای این کارگردان جوایزی را به همراه آورد. همچنین نام او را به‌عنوان یک کارگردان مطرح بر سر زبان‌ها انداخت.


۱۵. من عشق هستم – I Am Love – ۲۰۰۹

تیلدا سوئینتون می‌تواند با هر گریم و در هر نقشی درخشان ظاهر شود. او در این فیلم ملودرام برای اولین بار با کارگردان ایتالیایی لوکا گوادانینو همکاری داشته و در نقش اما، زنی که با یک مرد اشراف‌زاده میلانی ازدواج کرده، ظاهر می‌شود. اما زمانی که همسر او تصمیم می‌گیرد دارایی خانوادگی را به پسر و نوه‌اش که می‌خواهند یک رستوران داشته باشند، واگذار کند همه‌چیز تغییر می‌کند. او در ابتدا یک مادر و همسر معمولی است اما پس از آشنایی با آشپز این رستوران همه‌چیز تغییر می‌کند.


۱۴. کارول – Carol – ۲۰۱۵

یک فیلم عاشقانه از تاد هینز درباره عشق میان کارول (کیت بلانشت) و ترز بلیوت (رونی مارا) در دهه ۵۰ میلادی که بسیار تأثیرگذار است. این فیلم توجه منتقدین را به خود جلب کرد و بسیاری این فیلم را یک فیلم ملودرام و غم‌انگیز می‌دانند.


۱۳. دفترچه امیدبخش – Silver Linings Playbook – ۲۰۱۲

فیلم درام، کمدی و عاشقانهٔ آمریکایی به کارگردانی دیوید او راسل است. فیلم‌نامهٔ این اثر نوشتهٔ خود راسل برگرفته از رمانی با همین نام از متیو کوئیک می‌باشد. جنیفر لارنس و بردلی کوپر در این فیلم نقش یک زوج شکست‌خورده اما جذاب را ایفا می‌کنند. این رابطه کمدی جالب و درعین‌حال تأثیرگذار است زیرا در کنار هم می‌توانند عشق واقعی را بیابند. جنیفر لارنس از آن دست بازیگرانی است که هویت جدیدی به شخصیت بخشیده و به همین دلیل جایزه بهترین بازیگر زن فیلم‌های کمدی را دریافت نمود.


۱۲. بحث کافیه – Enough Said – ۲۰۱۳

پنجمین فیلم کارگردان مطرح، نیکول هلوفسنر، بهترین و تأثیرگذارترین فیلم اوست. جولیا لوئی-درایفوس در نقش زنی مطلقه به نام اوا تصمیم می‌گیرد به دنبال کسی بگردد تا به او علاقه‌مند شدن را یاد بدهد. در این میان، او با دوست شوهر سابق خود آشنا می‌شود، آلبرت که مطلقه است و شاعری به نام ماریان، که او هم یک مشتری و دوست است. دختران همه آن‌ها به کالج می‌روند.


۱۱. کوهستان بروکبک – Brokeback Mountain – ۲۰۰۵

هنوز هم پس از ۱۲ سال دیدن این فیلم تأثیرگذار و متأثرکننده است، بخصوص اینکه یکی از بازیگران اصلی این فیلم یعنی هیت لجر، از دنیا رفته است. این فیلم توسط آنگ لی کارگردانی شده‌است و برگرفته از داستان کوتاه «کوهستان بروکبک» نوشتهٔ انی پرو می‌باشد. این فیلم بازیگرانی نظیر هیت لجر، جک جیلنهال، میشل ویلیامز و آن هاتاوی را به بازیگران مطرح تبدیل نمود. این فیلم داستان عشق میان دو مرد هم‌جنس‌گرا را نشان می‌دهد که با وجود علاقه شدید نمی‌توانند کنار هم باشند و به همین دلیل پایان غم‌انگیزی دارد.


۱۰. اوئیسیز – Oasis – ۲۰۰۲

تماشای سومین فیلم لی چانگ دانگ اصلاً آسان نیست. این فیلم درباره مردی است که دچار ناتوانی ذهنی شده و درست پس از آزاد شدن از زندان عاشق زنی می‌شود که به فلج مغزی مبتلاست، به همین دلیل یکی از رمانتیک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست. بسیاری آن را یک فیلم رئال و تأثیرگذار می‌دانند. سول کیونگ گو و مون سو ری نقش‌آفرینی بسیار چشمگیری داشتند و به‌خوبی توانستند رابطه میان اعضای یک خانواده را نشان دهند، به‌طوری‌که تصور می‌کنید به صحنه‌ای از یک زندگی واقعی نگاه می‌کنید.


۹. بروکلین – Brooklyn – ۲۰۱۵

هرچندسال یک‌بار یک فیلم برتر به دنیای سینما وارد می‌شود. این فیلم هم یکی از این فیلم‌های برتر است که اشکتان را درمی‌آورد، حالا چه اشک شوق یا اشک غم. سایورس رونان در بروکلین نقش زن جوانی به نام آلیس را بازی می‌کند که در حین رقص عاشق یک پسر ایتالیایی می‌شود. جان کراولی داستان فیلم را از رمان کولم تویبین اقتباس نموده است. قهرمان زن داستان در پایان فیلم به این نتیجه می‌رسد که جایی که هستید مهم نیست بلکه نحوه زندگی‌تان و افرادی که در کنارتان هستند مهم‌اند.


۸. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind – ۲۰۰۴

افراد فراموش‌کار خوشبخت‌ترند. هر کس که به توانایی‌های جیم کری در نقش دراماتیک شک دارد باید بهترین فیلم میشل گوندری را تماشا کند. سؤال اصلی این فیلم این است: آیا بهتر است کسی را دوست داشت و او را از دست داد یا اینکه اصلاً به یاد نیاوری که کسی را دوست داشتی. در ان فیلم افراد می‌توانند به یک کلینیک رفته و خاطرات خود را از ذهنشان پاک کنند. اما در نهایت قلب بسیاری از خاطرات را نگه می‌دارد و پیروز می‌شود. برای دانستن پاسخ عقل و عشق این فیلم را تماشا کنید.


۷. کنیز – The Handmaiden – ۲۰۱۶

فیلمی به کارگردانی پارک چان-ووک است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم بر اساس داستانی از سارا واترز ساخته شده است. دهه ۱۹۳۰، کُره. در دورهٔ اشغال ژاپن، دختری به‌عنوان دستیار برای یک زن ثروتمند ژاپنی که زندگی منزوی‌ای را در کاخی بزرگ می‌گذراند، استخدام می‌شود و رابطه‌ای عاشقانه بین او وزن ثروتمند شکل می‌گیرد. اما او به‌صورت مخفیانه درگیر توطئه‌ای علیه آن زن ژاپنی می‌شود. کارگردان این فیلم با قرار دادن قطعات پازل مانند از بیننده دعوت می‌کند تا خودش داستان فیلم را حدس بزند. با تماشای این فیلم متوجه می‌شوید که راوی آن چندان قابل‌اعتماد نیست و از همه‌چیز خبر ندارد. تنها چیزی که می‌توانیم به آن اطمینان داشته باشیم این است که این زنان به هم علاقه دارند و از مردانی که آن‌ها را به بازی درآورده بودند پیشی می‌گیرند. این فیلم را می‌توان یک اثر فمینیست دانست.


۶. دریای آبی عمیق – The Deep Blue Sea – ۲۰۱۱

ترنس دیویس در طول فعالیت کارگردانی‌اش هشت فیلم ساخته که این فیلم برترین آن‌ها محسوب می‌شود. از بازیگران آن می‌توان به ریچل وایس، تام هیدلستون، و سایمون راسل بیل اشاره کرد. ریچل وایس و تام هیدلستون نقش دو عاشق را ایفا می‌کنند که در زمان جنگ رابطه عاشقانه‌ای باهم داشتند که به شکست مبدل شد. این فیلم یک تراژدی تمام‌عیار است که وایس را در اوج یک فروپاشی روانی نشان می‌دهد.


۵. تنها عاشقان زنده می‌مانند – Only Lovers Left Alive – ۲۰۱۳

نام فیلمی بریتانیایی-آلمانی است که در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی جیم جارموش ساخته شد. او این فیلم عاشقانه را با بودجه ۷ میلیون دلاری در خرابه‌های دترویت و تانگیر ساخت. آدام موزیسین گوشه‌گیرِ خون‌آشامی است که قرن‌ها در دیترویت زندگی کرده، پس از مدتی یار همیشگی‌اش ایو از آفریقا نزد او بازمی‌گردد. این دو از بازار سیاه خون تهیه می‌کنند و به آن‌ها کاری ندارند. پس از مدتی خواهر کوچک‌تر ایو که او هم خون‌آشام است نزد آن‌ها آمده و درباره ارتباط انسانی آدام با دنیای بیرون خیال‌هایی در سر دارد.


۴. در حال و هوای عشق – In the Mood for Love – ۲۰۰۰

فیمی از ونگ کار وای که می‌تواند بهترین آثار عاشقانه سینمای جهان را به رقابت بطلبد. در این فیلم دو همسایه که هر دو متأهل هستند عاشق هم شده و پس از ساعت‌ها حرف زدن باهم شب هنگام به اتاق‌هایشان بازمی‌گردند. بااینکه در اجرای مگی چانگ و تونی لونگ هیچ‌گونه رابطه صمیمانه یا جنسی نیست اما می‌توان احساس میان آن دو را با تمام وجود حس کرد. این مسئله هم خوب است هم بد، زیرا ترکیبی از تنش جنسی و خواسته‌های سرکوب شده است که به هیچ شکلی رها نمی‌شود.


۳. او – Her – ۲۰۱۳

یکی از برترین فیلم‌های ساخته شده درباره هوش مصنوعی توسط اسپایک جونز که وابستگی ما به تکنولوژی را نشان می‌دهد. این فیلم درباره مردی (خواکین فینیکس) است که در سال‌های آینده لوس‌آنجلس زندگی کرده و عاشق یک سیستم کامپیوتری می‌شود. اسکارلت جوهانسون در این فیلم یکی از بهترین نقش‌های دوران بازیگری‌اش را ایفا می‌کند، آن هم بدون اینکه از نظر فیزیکی ظاهر شود! به همین دلیل هنوز هم پس از چهار سال دیدن این فیلم خالی از هیجان نیست.


۲. پیش از غروب – Before Sunset – ۲۰۰۴ و پیش از نیمه‌شب – Before Midnight – ۲۰۱۳

دو فیلم عاشقانه موفق از ریچارد لینکتر که یکی پس از دیگری به بازار آمد. پیش از غروب آن‌قدر کامل و بی‌عیب و نقص ساخته شده بود که تصور ساخت نسخه دنباله آن اشتباه به نظر می‌رسید. اما اکران پیش از نیمه‌شب به ما ثابت کرد که اشتباه فکر می‌کردیم. ای‌تان هاک و جولی دل پی به‌عنوان نویسندگان نامزد جایزه اسکار و عشاق فیلم ثابت کردند که بهترین زوج سینمایی هستند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *