نقد بررسی سریال انیمیشن ساوت پارک (South Park) پارک جنوب

[ad id='39844']

 

سیمرغ پلاس : ساوت پارک (به انگلیسی: South Park) به معنی پارک جنوب، مجموعه طنز پویانمایی آمریکایی است که از سال ۱۹۹۷ توسط Comedy Central توزیع می‌شود. داستان مجموعه حول چند دانش‌آموز در یک شهر دورافتاده ایالت کلورادو به نام ساوت پارک می‌گذرد. این مجموعه به خاطر نقیضه‌هایش از وقایع روز معروف است. تری پارکر و مت استون تهیه‌کنندگان اصلی مجموعه هستند. تاکنون ۱۶ فصل از این مجموعه پخش شده‌است. موضوع اصلی این سریال موضوعات سیاسی و اجتماعی روز امریکا است.این سریال با وجود ظاهر کودکانه در واقع مخصوص بزرگسالان است و صحنه های حاوی خشونت و یا پورنوگرافی زیادی درآن وجود دارد که به هیچ وجه مناسب کودکان نیست

شخصیت‌های اصلی داستان:

استن یا استنلی (Stanly)، شاید قهرمان اصلی داستان است. او خوش‌قیافه‌است و باهوش و البته کمی با احساس ولی منطقی. بهترین دوست استن کایل نام دارد.

کایل برافلوفسکی بهترین دوست استن است. خانواده کایل یهودی هستند ولی خود او مذهبی نیست. او نیز مانند استن، باهوش و بااحساس است. او از اریک کارتمن متنفر است چون او را همیشه به خاطر قومیتش تحقیر و مسخره می‌کند. کایل یک برادر خوانده کوچک‌تر کانادایی به نام آیک نیز دارد.

اریک کارتمن ، همکلاسی چاق استن و کیل است. ۴۵ کیلو وزن دارد، هرچند خودش معتقد است، فقط استخوان درشت (big bone) است. اریک (با نام خانوادگی کارتمن) مبتکر، بلند پرواز، بددهن، و یک نژادپرست واقعی است. کارتمن همیشه بقیه را به خاطر کمبودهایشان مسخره میکند. کارتمن یک عروسک غورباقه به نام “کلاید فراگ” دارد که علاقه بسیار زیادی به آن دارد.

کنی مک کورمیک ، همکلاسی استن و کایل است که همراه با کارتمن چهار دوست سریال را تشکیل می‌دهد. کنی در یک خانواده فقیر زندگی می‌کند و از آنجایی که زیپِ کاپشن کلاه‌دار او تمام بدنش و حتی دهن وی را نیز پوشانده، به سختی می‌توان حرف‌های او را فهمید. در پنج فصل اول سریال، کنی در پایان هر اپیزود کشته می‌شود و سپس در قسمت بعدی مجدداً ظاهر می‌شود، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده باشد.

 

 

دیگران در مورد این سریال چه می گویند؟

اولین نظر :

مت استون و تری پارکر در ساوث پارک تقریبا همه چیز را دستمایه طنزشان قرارمیدهند: مسائل اجتماعی، سیاسی، مذهبی، شیوه زندگی آمریکایی و مسائل روز. آنها با زبان تند و گزنده شان چیزهایی که به نظرشان اشتباه است ، بیرحمانه نقد میکنند و مورد تحقیر و تمسخر قرار میدهند.
در مورد هر اپیزود این مجموعه میشه ده ها خط مطلب نوشت ولی من در اینجا سعی میکنم یک نگاه کلی داشته باشم و به بعضی اپیزودها هم اشاره کنم.
از نظر فنی، ساوث پارک یک انیمشن دو بعدی خیلی ساده و خام هست. به نظر میرسه هر کسی با کمترین امکانات بتونه چنین انیمیشنی بسازه. ولی علیرغم سادگی ظاهری ، چهره ها حالات درونی رو به بهترین وجه منتقل میکنن بطوریکه بیننده خیلی زود با کاراکترها و محیط ها میتونه ارتباط برقرار کنه و بعد از مدتی انقدر با اونها خو میگیرید که خودتون رو یک شهروند South Park محسوب میکنید. هر چقدر که از نظر بصری ساده هست در عوض صداگذاری بسیار حرفه ای و پیشرفته داره که با موسیقی های جالب، صداهای مناسب برای کاراکترها و… به جذاب شدن هرچه بیشتر اون کمک میکنه.

ماجراهای فیلم در شهر ساوث پارک واقع در ایالت کلرادو آمریکا و در زمان حال اتفاق می افتند. شخصیت های محوری چهار پسر ۸-۹ ساله هستند: استن از یک خانواده کاملا معمولی آمریکایی که با پدر و مادر و خواهر و پدربزرگش زندگی میکنه، کایل که از یک خانواده یهودی هست. اریک کارتمن پسر خودخواه و لوسی که با مادرش زندگی میکنه . کنی شخصیت کم حرفی هست که یک خانواده فقیر داره و همیشه سرش در کلاه لباسش هست که همین باعث شده صداش به وضوح شنیده نشه. کنی از بقیه دوستانش ذهن منحرف تری داره و رکیک ترین حرفهارو به زبون میاره.
این چهار نفر معمولا با هم هستند چون خودشون رو از بقیه بچه های کلاس Cool تر میدونن اما رابطه شون با هم چندان هم دوستانه نیست. کارتمن همیشه کایل رو به خاطر یهودی بودنش و کنی رو به خاطر فقیر بودنش مسخره میکنه .

علاوه بر این چهار نفر، فیلم شخصیت های فرعی زیادی داره که به تدریج در طول اپیزودها با اونها آشنا میشیم: مثلا بقیه بچه های کلاس، مدیر و مشاور مدرسه، خانواده بچه ها، شهردار شهر، معلم مدرسه Mr. Garrison که یک منحرف تمام عیار هست و از بسیاری عقده های جنسی و روانی رنج میبره. دارای تمایلات غیر اخلاقی هست، عضو انجمنهای غیر اخلاقی هست.
عیسی مسیح که در میان مردم زندگی میکنه و مجری یک برنامه زنده به اسم Jesus & Pals هست که در اون به سوالات مردم جواب میده.
هر کدوم از این کاراکترها مولفه ها و تکیه کلامهای خاص خودشون رو دارند و بسیار دوست داشتنی هستند.
یکی از نکاتی که به جذاب شدن این مجموعه کمک کرده استفاده از افراد مشهور هست که یا به عنوان دوبلور مهمان ساوث پارک هستند یا اینکه از عروسک آنها در آن اپیزود استفاده شده. این حضور گاهی برای دفاع از اون فرد هست (مثلا در مورد مایکل جکسون و دادگاه او به اتهام سو استفاده از کودکان) یا اینکه برای انتقاد و کوبیدن اون فرد مشهور. مثلا در یکی از اپیزودها، Paris Hilton به عنوان «دختر کثیف لوس احمق» معرفی میشه که هیچ استعدادی نداره و دختران جوان باید از الگو قرار دادن چنین افرادی دوری کنن.
همچنین بعضی اپیزودها ارجاعاتی به فیلمهای سینمایی که در زمان ساخت آن اپیزود اکران شده دارند. مثلا میبینیم که استن و کنی بعد از دیدن فیلم «مصائب مسیح» تصمیم میگیرند پولی که برای دیدن فیلم داده اند از مل گیبسون پس بگیرند که متوجه میشوند او یک دیوانه تمام عیار است و بعد از اینکه میفهمد بچه ها مقداری پول از کیف او برداشته اند صدها کیلومتر آنها را تعقیب میکند و قصد کشتن آنها را دارد!
در یکی دیگر از اپیزودها قوانین سفت و سخت کپی رایت مورد تمسخر قرار میگیرد. در توضیح «فجایعی که دریافت غیرقانونی mp3 از اینترنت به بار می آورد» میبینیم که Britney Spears مجبور شده هواپیمای جت اش را با یک مدل پایینتر عوض کند و یک خواننده سیاه پوست که قصد داشته برای تولد پسر کوچکش، جزیره کوچکی در فرانسه به او هدیه بدهد پول کم می آورد.
ارجاعات مذهبی هم در بسیاری اپیزودها وجود دارد که فوق العاده جالب و خنده دار هستند. مثلا شیطان که با صدام حسین در جهنم یک رابطه عاطفی دارند و وقتی رابطه آنها خراب می شود، صدام برای تنبیه به بهشت فرستاده می شود چون صدام عقیده دارد آدمهای بهشت خیلی کسل کننده هستند و نمی تواند آنجا را تحمل کند.
یا در اپیزود “Are you there God – It’s me, Jesus” خدا به درخواست مسیح و به مناسبت آغاز سال ۲۰۰۰ خودش رو به مردم نشون میده. که باید ببینید چه شکلی هست،
نکته مثبت این هست که سازندگان ساوث پارک تونستند در این ۸ سالی که این برنامه هر دو سه هفته یکبار پخش میشه اونو در سطح بالایی حفظ کنن و گرفتار تکرار و تقلید نشن. واقعا همه اپیزودها عالی هستن و انتخاب بهترین از بینشون خیلی دشوار هست. ولی من اگر قرارباشه انتخاب کنم اپیزود «Christian Rock Hard» رو انتخاب میکنم.
مت استون و تری پارکر با این مجموعه و همچنین فیلم سینمایی Team America: World Police نشون دادن که از چه استعداد فوق العاده ای در ساخت کمدی های سیاسی/اجتماعی برخوردار هستند. شاید بشه گفت اونها در حال حاضر Cool ترین مردان روی زمین هستند.
و خبر خوب این هست که کمدی سنترال قراردادشو با این ۲ نفر تمدید کرده و میتونیم مطمئن باشیم که تا سال آینده میتونیم از دیدن ساوث پارک لذت ببریم.

دومین نظر :

بی شک یکی ازاتفاقات مهم سینماست که درسال۱۹۹۷برای اولین بار توسط تری پارکرو مت استون خلق شد و اکثرکارهای این انیمه را این دونفر(به خصوص تری پارکر) از کارگردانی و فیلمنامه نویسی تا دوبله ی اکثر کاراکترها انجام می دادند. این سریال با اینکه از انیمیشن بسیار پائینی برخوردار است با استفاده از ابتکارات زیاد و همینطورسینمای اگزیستانسیالیستی تارانتینو تنها سریالی است که من دنبال می کنم و بهترین سریالی است که تا به حال دیده ام.
ساوث پارک چهارقهرمان کودک به نام های استن، کایل، اریک و کنی دارد که این چهارنفردرهر قسمت با ماجرایی عجیب سروکاردارند و هدف تری پارکرومت استون این است که موضوعات و مشکلات مهم سیاسی/اجتماعی را مانند: اختلاف احذاب و نژادها، حقوق رنگین پوستان، سیاست سیستم هالیوودی و جنگ های هسته ای مطرح کنند. دراین میان پارک جنوبی صحنه هایی را دارد که تا مدت ها شما را می خنداند. اما این کارتون اصلاً برای کودکان مناسب نیست، چون پراست ازصحنه های خشن و خونریزی زیاد، به عنوان مثال یکی ازچهار قهرمان، کنی که همیشه چهره اش پشت یک کلاه پنهان شده وکمترحرف می زند درهرقسمت به بدترین شکل ممکن میمیرد و درقسمت بعد باززنده می شود که این هم یکی ازنشانه های پست مدرن سریال است! همینطورسازندگان ساوث پارک زبان تند فیلم های تارانتینو را به ارث برده اند و قهرمانان بد دهنی را خلق کرده اند.
اما موضوع جالب دیگری که در پارک جنوبی نمایان است نگاه حجوآمیزبه شخصیت های معروف است. ازجرج بوش و بنلادن گرفته تا جرج لوکاس و اسپیلبرگ به صورت خنده داری درفیلم حاضرمی شوند، همینطورآثار معروف سینما مانند: ئی تی، بیگانه ها، سگ های انباری و…. به شکل طنزآمیزی وارد داستان می شوند. که همه ی این عناصرشما را تشویق می کند طرفدارپرو پا قرص ساوث پارک باشید

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد بررسی سریال انیمیشن ساوت پارک (South Park) پارک جنوب»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *