بررسی و نقد سریال انیمیشنی بوجک هرسمن” (BoJack Horseman) نتفلیکس

[ad id='39844']

 

آلبالو – در این چند سال گذشته، نتفلیکس توانسته است به موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی پخش آنلاین فیلم ها و سریال ها، دست پیدا کند. در این چند ساله نتفلیکس راه معقولی را برای فیلم و سریال دیدن ارائه داده است. راهی که به کمک آن بتوانیم برنامه‌های مورد علاقه ی‌مان را فارق از هر جایی و فارق از هر مکانی که هستیم به راحتی تنها با خرید اکانت، دنبال کنیم. از زمانی که نتفلیکس سریال‌های بسیار موفقی همانند “نارنجی، مد جدید است (Orange is New Black)“، “ساختن یک قاتل (Making a Murderer)” و “رژیم غذایی سنتا کلارا (Santa Clarita Diet)” را تولید کرده است، باید قبول کنیم که هر چقدر هم از این حقیقت که “این روزها ما برده‌ی تکنولوژی شده‌ایم”، سر باززنیم، نهایتا باید اعتراف کرد که دیدن فیلم و سریال، عادت و وابستگی ایی است که همگی ما به آن دچار شده‌ایم. یکی از این سریال‌ها که واقعا نمی‌توان از آن دل کند، سریال انیمیشنی “بوجک هورسمن (Bojack Horsman)”، ساخته‌ی کمپانی نتفلیکس می‌باشد.

متعجب شدید؟ حق دارید. شاید بوجک سریال احمقانه‌ایی به نظر برسد. انیمیشن‌هایی که مخاطبشان بزرگسالانند، ملزم به رعایت یک سری حد وسط‌هایی هستند که مخاطب بزرگسال را مجاب کند که این گونه سریال‌ها را دنبال کنند (به عنوان نمونه می‌توان به طنز نسبتا میانه روی “Family Guy” و “American Dad” اشاره کرد). اما بوجک هورسمن همه‌ی این معادلات را برهم زده است. طنز سریال بوجک هورسمن را طنز بسیار خلاقانه‌ایی باید در نظر گرفت. چرا که هر قسمت از این سریال به نحوی مأیوس کننده برای شخصیت‌هایش تمام می‌شود و در هر قسمت دل شکسته شدن کاراکترها را می‌توان درک کرد. ولی با وجود طنز بسیار قوی‌ایی که در سریال نهفته شده است، هیچ گاه احساس خستگی و ناراحتی به شما دست نمی‌دهد و هنوز هم مایل به دنبال کردن سریال هستید. هر مخاطب با قبول تمام مشکلات و نقص‌هایی که هر کاراکتر دارد، به نحوی عاشق یکی از این شخصیت‌ها می‌شود و سریال هم حس درد و رنجی که هر شخصیت در طول برنامه با آن دست و پنجه نرم می‌کند را به نحوی به مخاطبش القا می‌کند که گویا برای مخاطب هم اتفاق افتاده است

تمرکز اصلی سریال بر روی بازیگر سابق تلویزیونی، بوجک هورسمن، و زندگی او پس از شغلش که به پایان رسیده است و اتفاقات و ماجراجویی‌هایی است که او به همراه دوستانش انجام می‌دهد، می‌باشد. در این ماجراجویی‌ها، بوجک به دنبال یافتن خوشبختی‌ایی است که او در سیتکام دهه‌ی ۹۰ به نام “Horsin’ Around” تجربه کرده است. بوجک به دنبال آن است که رضایت خود و اطرافیانش را جلب کند و دائم این سوال را از خودش می‌پرسد که “آیا من محکوم به آدمی هستم که الان هستم؟ (Am I Doomed to be The Person That I Am?)”.

هم‌خانه‌ی بوجک، تاد، که چند سالی است زندگی خود را بر روی مبل بوجک می‌گذراند، آدم بیخیال و دوست داشتنی‌ایی است که بدبختی و نداریش را بوجک به کرات به روش‌های گوناگون به او گوشزد می‌کند و تاد را وابسته‌ی خود می‌داند. اما شاید این بوجک باشد که به به تاد وابسته شده است. این را از آن‌جایی متوجه می‌شویم که بوجک به روش‌های مختلف، فرصت‌های شغلی و کاریه مناسبی که برای تاد پیدا شده بود را به نحوی خراب می‌کرد تا که تاد همخانه‌اش باقی بماند.

مدیربرنامه‌های بوجک، پرنسس کارولین، که در گذشته رابطه‌ی عاطفی با بوجک داشته است، مشکلات شخصی زیادی دارد که با آن‌ها به تنهایی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از این مشکلات را می‌توان ترس او از آن دانست که تا آخر عمرش تنها باشد چرا که شغل او برایش به تمام دنیا می ارزد. در این بین پرنسس کارولاینا از روی احساسات و دوستی‌ایی که با بوجک دارد، دائما او را در گرفتاری‌های زندگیش کمک می‌کند.

 دایان سایه نویس بوجک و همچنین همسر مستر پیناتباتر (Mr. Peanutbutter) است (ستاره‌ی سابق سیتکام‌های موفق در دهه ۹۰) که مشکلات خانوادگی زیادی دارد و همچنین از ازدواج خودش با مستر پیناتباتر احساس خوشحالی نمی‌کند. بوجک فکر می‌کند که عاشق دایان شده است و این را هم می‌داند شاید این احساس (که برایش تازگی دارد) بیشتر حس مورد قبول بودن از جانب اطرافیانش باشد، چرا که دایان به عنوان سایه نویسش (سایه نویس کسی است که به اسم کس دیگری آثار او را پدید می‌آورد) از احوال بوجک خبر دارد و او را برای همین چیزی که هست دوست دارد.

کاراکترهای زیاد دیگری هم با داستان‌های دلهره آورشان در این سریال یافت می‌شوند که هر کدام به نحوی شما را مجذوب خود می‌کنند و سپس با احساس پوچی شما را رها می‌کنند. “بوجک هرسمن” از جهات مختلف زیادی با دیگر سریال‌های انیمیشنی بزرگسالان تفاوت دارد دلیل آن هم آن است که این سریال می‌خواهد نشان دهد، سوای هرآن‌‌چه که در زندگی‌تان دارید و از بیرون چه اندازه زندگی‌ات خوب و بی‌نقص به نظر می‌رسد، هر شخصی مشکلات بی‌شماری دارد که باید با آنها روبرو شود. شاید این جمله شایع شده است که “تو نباید ناامید باشی، اگر به دور و برت نگاه کنی افرادی را می‌بینی که مشکلات خیلی بزرگتری از تو دارند. پس نا امید نباش”، اما “بوجک هورسمن” می‌خواهد نشان دهد که هر کسی مشکلات خودش را دارد و هر کسی این حق را دارد که ناراحت و ناامید باشد.

شخصیت‌های سریال به همان اندازه که تراژیک هستند، دوست داشتنی و خواستنی هم می‌باشند. شما به خاطر شوق بوجک برای یافتن خوشبختی، عاشقش می‌شوید. عاشق کارهای احمقانه تاد می‌شوید. شما به خاطر استقلال و پایبندی پرنسس کارولین به شغلش عاشق او می‌شوید و به خاطر رفتارها و قابل اعتماد بودنش، عاشق دایان می‌شوید. هر کاراکتری مجزا است و ‌داستانی برای خودش دارد که بازگو کند، پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا شروع به دیدن این سریال انیمیشینی محشر کنید.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *