ابرقهرمان های مارول : واسپ

[ad id='39844']

ژانت دختر دانشمند مشهور  «ورنون ون داین Vernon Van Dyne» است. در اوایل دوران زندگیش او دختری زیبا ولی دمدمی مزاج، خود محور و ناشی بود که زیر سایه شهرت پدرش، زندگی راحت و دور از مشکلی داشت. او بعضی اوقات با سرباز مزدوری با نام «پالادین Paladin» روابطی عاشقانه و رمانتیکی بر قرار می‌کرد. وقتیکه در نتیجه یکی از آزمایشات پدر ژانت، یک بیگانه مرگبار به نام Kosmosian به زمین آورده شد، تراژدی غمناکی رخ داد: ورنون توسط این بیگانه به قتل رسید. ژانت عزادار با همکار پدرش، دکتر هنری پیم تماس برقرار کرد و راجع به تصمیمش برای اجرای عدالت در حق قاتل پدرش صحبت کرد. پیم که به ژانت علاقه‌مند شده بود و از طرفی هم راجع به کمک به او دو به شک و مضطرب بود، هویت مخفی‌اش بعنوان «مرد مورچه ای Ant-Man» را برای او افشا کرد و به او پیشنهاد داد تا قدرت‌هایی مانند قدرت خودش را بدست بیاورد. ژانت تحت فرایندهای پیشرفته شیمیایی قرار گرفت که شامل «ذرات پیم» هم می‌شد. ذرات پیم، ذرات زیر اتمی بود که پیم کشف کرده بود و در اثر استفاده صحیح به فرد قابلیت تغییر اندازه می‌دهد. ذرات پیم باعث شد بال‌های شفاف مخصوص حشرات روی کمرش رشد کنند و به او نیرویی داد که خود را به اندازه یک حشره کوچک کند. علاوه بر این پیم برای او دستگاه‌هایی ساخت که روی مچش نصب شدند و به او قابلیت پرتاب انفجارهایی با انرژی بیو الکتریک بخشید. ژانت این انفجارها را «نیش‌های زنبور Wasp Stings» نامید. او برای خود لباسی رنگارنگ طراحی کرد و به ابر قهرمانی به نام «زنبور بی عسل Wasp» نبدیل شد.

آفرینش


Wasp در اصل در سال ۱۹۶۳ توسط استن لی و جک کربی ، بعنوان شاگرد و معشوقه «هنک پیم Hank Pym» خلق شد. هنک پیم در آن زمان بعنوان شخصیت مرد مورچه‌ای در سری کمیک‌های «داستان‌هایی برای تحیر Tales to Astonish» ظاهر شد. اولین حضور ژانت در این کمیک در شماره ۴۴ آن بود. او بعدها به یکی از اعضای اصلی و اولین عضو مونث گروه انتقامجویان تبدیل شد.

 

سیر تکاملی کاراکتر


در دوران نقره‌ای او به یک الگوی واقعی در میان کاراکترهای مونث تبدیل شد. به علت قابلیت‌های فوق العاده‌اش به طور کلی او خودش را وابسته به شریک مذکرش (هنک پیم) می‌دانست و بیشتر مواقع هم از درک علم قابلیت‌ها و قدرت‌هایش ناتوان بود. او اکثر اوقاتدر نقش دختر به دردسر افتاده۱  ظاهر می‌شد که البته یک ویژگی مشترک بین شخصیت‌های مونث دوران نقره‌ای بود. از دیگر ویژگی‌های رایجش در آن دوران، اخلاق سرد و غیر دوستانه با کسانی بود که بخاطر ثروتش در کنارش بودند. بعدها، همزمان با مشارکت Wasp در فعالیت‌های ماهانه تیم ابر قهرمانانه‌اش بیشتر اخلاقیات کلیشه‌ای او از بین رفت و به جای آن او به متحدی قدرتمند و هم تیمی‌ای وفادار برای اعضای تیمش تبدیل شد. با فرا رسیدن دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی و کمرنگ شدن کمیک‌ها و تغییر یافتن مضمون آن‌ها برای قشر بزرگسالان، کاراکتر او تحت تغییراتی زیادی قرار گرفت تا واقع گرایانه‌تر جلوه کند.

 

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *