ناتوانی کنگره آمریکا از حفظ برجام

[ad id='39844']

 

خبرگزاری فارس: یک رسانه آمریکایی می‌گوید چهره‌های کلیدی در کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.

روزنامه دیلی‌بیست نوشته با آنکه در کنگره آمریکا و تیم امنیت ملی ترامپ تمایل به حفظ این توافق وجود دارد، قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند گزینه‌های قانونگذاری مورد نیاز برای جلوگیری از اقدام ترامپ را در اختیار ندارند.

با توجه به آنکه ترامپ بایستی به موجب قوانین آمریکا در ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) بار دیگر تعلیق تحریم‌های برجامی علیه ایران را تمدید کند، نمایندگان کنگره می‌توانستند با تصویب طرحی، الزامات مربوط به تأییدیه‌های رئیس‌جمهور برای ادامه برجام را لغو کنند.

اما نمایندگان دموکرات در کنگره با توجه به ادامه گفت‌وگوها میان دولت‌های اروپایی با آمریکا برای اصلاح برجام از وارد شدن به جدال برای انجام چنین اقدامی خودداری کرده‌اند. نمایندگان جمهوری‌خواه هم تهدید خروج از برجام را برای تحت فشار قرار دادن اروپایی‌ها جهت اصلاح برجام لازم دانسته‌اند.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا به دیلی‌بیست گفت: «تا زمانی که با اروپایی‌ها بر سر یک چارچوب توافق حاصل نشود، شاهد هیچ اقدامی از سوی کنگره نخواهیم بود.»

ااو اضافه کرد: «ما اجازه داده‌ایم کاخ سفید به صراحت متوجه این موضوع بشود که مسئولیت مذاکره بر سر یک چارچوب روی دوش آنها است.»

کورکر، درباره اینکه مذاکرات طرفین به سرانجامی برسد خوش‌بین نیست. به باور او، با آنکه کاخ سفید و اروپایی‌ها می‌تواندن بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در زمینه مباحث موشکی یا تقویت نظام بازرسی‌ها از اماکن ایران به توافق برسند، مطالبات دولت آمریکا در زمینه بندهای زوال‌پذیر برجام مسئله‌ای است که احتمال توافق را به بن‌بست می‌کشاند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *