بررسی و نقد بازی یک راه خروج (A Way Out )

[ad id='39844']

 

زومجی – اولین بار در جریان رویداد EA Play سال گذشته معرفی شد و از همان زمان، با ایده جالبش مورد توجه قرار گرفت. بعدا در جریان مراسم The Game Awards 2017 رفتار‌های جالب و عجیب جوزف فارس، سازنده بازی، باعث شد تا این اثر بیش از پیش هم مورد توجه قرار بگیرد و حال در حالی که امروز بازی به صورت رسمی منتشر خواهد شد، نمره‌های آن توسط سایت‌های معتبر نقد و بررسی بازی دنیا منتشر شده‌اند و در این مطلب، نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت. البته پیش از آن بد نیست کمی بیش‌تر با خود بازی آشنا شویم. 

A Way Out بازی‌ای است که باید آن را فقط به صورت همکاری دونفره با یک بازیکن دیگر تجربه کنید. نکته جالب در مورد بازی اینکه لزومی ندارد هر دو طرف A Way Out را خریداری کرده باشد و فقط اگر یکی از بازیکنان بازی را داشته باشد، می‌تواند آن را با یک بازیکن دیگر به صورت دونفره تجربه کند. داستان بازی در مورد دو شخصیت به نام‌های لئو و وینسنت است که در ابتدای بازی، هر دو در زندان هستند و آشنایی با یکدیگر ندارند. با این حال به مرور زمان سرنوشت این دو به هم گره می‌خورد و دو کاراکتر بازی که هر یک از گیمر‌ها کنترل یکی از آن‌ها را برعهده دارد، باید با کمک هم از زندان فرار کنند. البته این پایان کار نیست و ماجرا‌های این دو پس از فرار از زندان هم ادامه پیدا می‌کند و شاهد همکاری آن‌ها در صحنه‌های اکشن مختلفی مثل تعقیب و گریز با ماشین و موارد دیگر خواهیم بود. 

A Way Out

  • سازنده: استودیو هیزل‌لایت
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴ و کامپیوتر
  • تاریخ انتشار: ۳ فروردین

 

گیمز رادار: ۹۰ از ۱۰۰

A Way Out یک تجربه Co-Op ارائه می‌دهد که پیش از این در کمتر بازی دیگری نمونه آن را مشاهده کرده بودیم. این بازی بازیکنان را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا بتوانند باهم از داستانی عالی لذت ببرند؛ داستانی که نباید به هیچ وجه آن را از دست بدهید. 

آی‌جی‌ان: ۸۳ از ۱۰۰

اگر حس می‌کنید A Way Out یک تجربه Co-Op معمولی و ساده است، سخت در اشتباهید. در واقع پس از تجربه بازی، متوجه می‌شوید که سازندگان چقدر عالی مکانیزم‌های همکاری را در بازی پیاده کرده‌اند و باعث شده‌اند تا همکاری با یکدیگر در نقش شخصیت‌های لئو و وینسنت بسیار جذاب باشد. در کل A Way Out یک بازی فراموش‌نشدنی با صحنه‌های سینمایی متنوع است و شبیه به یک نسخه از بازی‌های تل‌تیل ولی با مکانیسم‌های گیم‌پلی بسیار غنی به نظر می‌رسد.

پالی‌گان: ۷۵ از ۱۰۰

یکی از بهترین ویژگی‌های بازی A Way Out، این است که اجازه می‌دهد اوقات خوشی را در کنار دوست خود و همچنین با شخصیت‌های دوست‌داشتنی بازی سپری کنید. درست است که بازی در زمینه جزییات گاهی دچار افت می‌شود و مشکلاتی هم دارد، اما هسته کلی بازی واقعا عالی است و همین هم باعث شده تا شاهد یک تجربه Co-Op خوب باشیم. 

هاردکور گیمر: ۷۰ از ۱۰۰

مشکل اصلی A Way Out این است که نمی‌تواند یک سبک و مسیر مشخص برای خودش تعیین کند. برای مثال در بخشی از بازی درگیر یک گشت و گذار جالب می‌شوید ولی ناگهان بازی سراغ روایت داستان صرف می‌رود و آن حس گشت و گذار را از بین می‌برد. یا مثلا صحنه‌های سینمایی در ساعات پایانی بازی کاملا از نظر گیم‌پلی در تضاد با ساعات اولیه هستند که در آن‌ها، بیش‌تر درگیر حل کردن پازل‌های مختلف بودیم. بدون شک تجربه بازی با یک دوست باعث می‌شود تا ساعات خوشی از بازی در ذهن‌تان ثبت شود اما اگر به دنبال یک تجربه Co-Op فوق‌العاده بودید، به احتمال زیاد A Way Out ناامید‌تان خواهد کرد. 

گیم‌اینفورمر: ۷۰ از ۱۰۰

آنچه که A Way Out قصد دارد از یک بازی Co-Op ارائه دهد، بسیار بلندپروازانه است که البته در بازی هم این ایده‌ها به خوبی جواب می‌دهند و وارد یک تجربه همکاری دونفره خوب می‌شوید. با این حال مشکلاتی که بازی در زمینه گیم‌پلی دارد، باعث می‌شود که کلیت این اثر آنطور که باید عالی و بی‌نقص نباشد. 

گیم‌اسپات: ۶۰ از ۱۰۰

شخصیت‌های بازی با وجود اینکه زمان زیادی را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند آنطور که باید پرداخت نمی‌شوند و رابطه جالبی و جذابی هم بین آن‌ها شکل نمی‌گیرد. با این حال تجربه اجباری بازی به شکل Co-Op یک ویژگی مثبت برای آن است که باعث ثبت یک سری دقایق لذت‌بخش در بازی می‌شود. 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *