لری اسمیت فیلمبردار استنلی کوبریک درجشنواره جهانی فیلم فجر

[ad id='39844']

لری اسمیت در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت می کند

سنا، لری اسمیت، فیلمبردار مطرح بریتانیایی که سابقه همکاری با استنلی کوبریک را در کارنامه دارد در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر مدرس یکی از کارگاه‌های فیلمبرداری و نورپردازی تخصصی است.

به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، لری اسمیت که سابقه‌ همکاری با استنلی کوبریک یکی از بزرگترین کارگردان‌های تاریخ سینمای جهان را در کارنامه‌اش دارد برای برگزاری کارگاه فیلمبرداری و نورپردازی به ایران می آید و کارگاه خود را در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌کند.

لری اسمیت فیلمبردار بریتانیایی متولد شهر لندن است که برای همکاری‌هایش با فیلمساز فقید استنلی کوبریک و فیلمسازان تحسین‌شده‌ای چون نیکلاس ویندینگ رفن و جان مایکل مک‌دانا شناخته می‌شود.

فیلم‌هایی که در کارنامه او در مقام مدیر فیلمبرداری دیده می‌شود هم بلاک‌باسترها را در بر می‌گیرد و هم آثار مستقل کوچک‌تر.
لری اسمیت که عضو انجمن فیلمبرداران بریتانیا (BSC)‌ است، فعالیت‌هایش در عرصه فیلمسازی را از بخش دوربین و تجهیزات برقی فیلم «بری لیندن» (استنلی کوبریک، ۱۹۷۵؛ با سِمَت تکنیسین برق اصلی) آغاز کرد و در «تلألؤ» (۱۹۸۰) دستیار اول نورپردازی شد. او در این دو پروژه زیر نظر جان آلکات فعالیت کرد تا این‌که در «چشمان باز بسته» (۱۹۹۹) متصدی فیلمبرداری شد؛ فیلمی که کوبریک و او با هم فیلمبرداری کردند و سِمَت دقیق‌تر اسمیت برای آن فیلم «مسئول نورپردازی» ثبت شده است. درنهایت «نوازنده پیانو» (ژان‌پیئر رو، ۲۰۰۲) اولین فیلمی است که نام لری اسمیت (پس از فیلمبرداری قسمت‌هایی از دو مجموعه تلویزیونی) در آن به عنوان مدیر فیلمبرداری ثبت شده است.

او در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به‌ترتیب با فیلم‌های «ترس ناشناخته» و «غبار سرخ» اولین همکاری‌هایش با نیکلاس ویندینگ رفن و تام هوپر را تجربه کرد. از فیلم‌های موفق او در مقام مدیر فیلمبرداری می توان به «برانسن» (۲۰۰۸) و «فقط خدا می‌بخشد» (۲۰۱۳) هر دو به کارگردانی ویندینگ رفن، و «نگهبان» (۲۰۱۱) و «کالوِری»/ «جلجتا»‌ (۲۰۱۴) هر دو اثر جان مایکل مک‌دانا، اشاره کرد.

اسمیت در سال ۲۰۱۵، اولین فیلمش در مقام کارگردان را هم با عنوان «تاجر» ساخت که در جشنواره فیلم مادرید در هشت رشته نامزد شد و در نهایت، جایزه بهترین تهیه‌کننده فیلم بلند را برای اسمیت و همقطارش چارلز سامِن به ارمغان آورد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *