احتمال سقوط ایستگاه فضایی چینی بر روی ایران

[ad id='39844']

تهدید سیزده بدر به در ایرانی توسط فضاپیمای چینی

هفت صبح: نخستین ایستگاه فضایی چین، «تیان‌گونگ-۱» در شرایطی صبح فردا درون جو زمین می‌سوزد که طی پنجره ۵ ساعته سقوط، ۲ بار از آسمان ایران می‌گذرد. آیا این عبورها می‌تواند خطرآفرین باشد؟

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که «تیان‌گونگ-۱»، زمانی بین ساعت ۲:۱۰ بامداد تا ۷:۱۰ صبح ۱۳ فروردین وارد جو زمین خواهد شد و بیشترین احتمال ورود، حوالی ساعت ۴:۴۰ صبح اتفاق می‌افتد.

در طول این بازه زمانی، «تیان‌گونگ-۱» دو بار از آسمان ایران عبور خواهد کرد؛ نخست حوالی ساعت ۴ بامداد که از جنوب‌غربی وارد آسمان کشور می‌شود و از شمال‌شرقی خارج می‌شود. پیش‌بینی شده است که در انتهای همین گردش مداری، فضاپیما بر فراز اقیانوس آرام وارد جو شود و بقایایش روی آب‌های آزاد فرود بیایند؛ اما اگر تیان‌گونگ کماکان در مدار باقی بماند، حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح از شمال‌غربی کشور خواهد گذشت.

نقشه پیوست شده، مسیر حرکت «تیان‌گونگ-۱» را نسبت به سطح زمین در بازه زمانی مشخص‌ شده برای سقوط نشان می‌دهد. فلش فسفری‌رنگی که در لبه چپ نقشه قرار دارد، موقعیت مدارگرد را در ساعت ۴:۴۰ بر فراز اقیانوس آرام نشان می‌دهد. مدارهای زرد رنگ، گردش‌های مداری قبل از این زمان و مدارهای سبزرنگ، گردش‌های مداری بعد را نشان می‌دهند. فضاپیما از چپ به راست نقشه حرکت می‌کند.

توجه داشته باشید هرچند کارشناسان فضایی بیشترین احتمال سقوط را برای ساعت ۴:۴۰ صبح محاسبه کرده‌اند، اما این زمان قطعی نیست و تک‌تک نقاطی که مسیر مدارگرد طی پنجره ۵ساعته از آن‌ها می‌گذرد، بالقوه در معرض برخورد با بقایای «تیان‌گونگ-۱» قرار دارند.

شایان ذکر است که هرچند احتمال آسیب دیدن افراد و مناطق مسکونی بر اثر برخورد مستقیم با زباله‌های فضایی بسیار ضعیف است، اما این قطعات سمی هستند و اکیدا توصیه می‌شود که از تماس با آن‌ها خودداری شود.

سازمان فضایی ایران، در همین رابطه اعلام کرده ضمن رصد مداوم این ایستگاه از طریق رصدخانه‌های خود اطلاعات تکمیلی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. این سازمان از هموطنان عزیز تقاضا کرده اخبار صحیح را فقط از طریق مراجع رسمی دنبال نمایند و به شایعات و اخباری که بر اساس حدس و گمان منتشر می شوند توجه نکنند چون احتمال برخورد قطعات مدارگرد تیانگونگ با مناطق مسکونی زمین بسیار کم است

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *