معرفی کامل پلی استیشن ۵ (PS5)

[ad id='39844']

 

 

بر اساس مصاحبه ای که مارک سرنی، طراح ارشد سیستم کنسول های پلی استیشن انجام داده بود، فرآیند ساخت هر کنسول سونی پنج سال قبل از معرفی و عرضه رسمی آن آغاز می گردد.

در همین راستا، کار ساخت کنسول PS4 از سال ۲۰۰۸ یعنی رمانی که تنها دو سال از عرضه PS3 گذشته بود، آغاز گردید. این کنسول در سال ۲۰۱۳ معرفی شد.

با فرض رخ دادن اتفاق مشابه برای نسل بعدی، می توان حدس زد که عملیات ساخت پلی استیشن ۵، سال ۲۰۱۵ استارت خورده است.

به همین جهت پیش بینی سال ۲۰۲۰ به عنوان زمان عرضه PS5 ادعای گزافی نیست.

عرضه PS4 Pro چه تاثیری بر زمان عرضه PS5 خواهد داشت؟

پلی استیشن ۴ پرو به همراه ایکس باکس وان ایکس دو کنسولی هستند که تعریف جدیدی به نام کنسول های بین نسلی را ارائه نمودند.

به این معنی که این کنسول ها دارای بازی های انحصاری مخصوص به خود نخواهند بود؛ بلکه صرفا برای بازی های پلی استیشن ۴ معمولی و ایکس باکس وان را با جزئیات، فریم ریت و ریزولوشن بالاتری اجرا خواهند کرد.

به عنوان مثال بازی The Last Guardian را در نظر بگیرید. این بازی در سال ۲۰۱۶ به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۴ عرضه شد و با واکنش بسیار خوب گیمرها و منتقدین نیز روبرو شد.

اما از همان اوایل عرضه گیمرها متوجه فریم ریت پایین بازی در پلی استیشن ۴ و در مقابل نرخ فریم بسیار خوب در پلی استیشن ۴ پرو شدند.

امری که با توجه به نرخ پیشرفت تکنولوژی کاملا منطقی به نظر می رسد.

بدین ترتیب نمی توان پلی استیشن ۴ پرو را به هیچ عنوان یک نسل جدید از کنسول های سونی تلقی کرد.

بلکه صرفا نقش همگام ساز این کمپانی با پیشرفت دنیای گیمینگ را به عهده داشته است.

بنا به گفته های بالا، بعید به نظر می رسد که عرضه PS4 Pro باعث به تاخیر افتادن زمان عرضه PS5 شود.

در حال حاضر البته فروش بازی های PS4 از طریق فروشگاه پلی استیشن سود سرشاری را عاید این کمپانی می کند.

علاوه بر این در طراحی پلی استیشن ۴ پرو هنوز نواقصی وجود دارد که عرضه PS5 می تواند باعث رفع آن ها شود. برای کسب آگاهی بیشتر در این خصوص مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

آیا ممکن است زمان عرضه PS5 زودتر از سال ۲۰۲۰ باشد؟

با این که به نظر می رسد زمان عرضه PS5 زودتر از ۲۰۲۰ نباشد، اما نرخ سرسام آور پیشرفت تکنولوژی و افزایش روز به روز نیاز بازی ها به قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتر ممکن است سونی را وادار به عرضه زودهنگام پلی استیشن ۵ کند.

با توجه به اینکه PS4 به مراتب قدرتمندتر از PS3 است، اما توان پردازشی آن هنوز در برابر PC های قدرتمند حرفی برای گفتن ندارد.

بنابراین و با توجه به این نکته که کنسول ها از جمله PS4 قابلیت ارتقای سخت افزاری ندارند، دیر یا زود توان سخت افزاری PS4 کفاف اجرای گیم ها را نخواهد داد و این زمان، زمانیست که باید منتظر عرضه PS5 باشیم.

به نظر می رسد توان پردازشی PS5 حدود ۱۰ ترافلاپس باشد. هرچند این رقم هم اکنون توسط رایانه های بسیار قدرتمند قابل دسترسی است، اما برای کنسولی که قرار است حدود سال ۲۰۲۰ عرضه شود، عدد قابل قبولی به نظر می رسد.

همچنین شوهی یوشیدا، مسئول استودیوهای جهانی سرگرمی های رایانه ای سونی، چندی پیش در مصاحبه ای اعلام کرده بود که زمان عرضه PS5 به خواسته توسعه دهندگان بستگی دارد.

با نتیجه گیری از سخنان یوشیدا و گزارش های مخابره شده از AMD مبنی بر ساخت و عرضه نسل جدید پردازنده های کنسولی خود، می تواند به این معنا باشد که ساخت کنسولی جدید نه تنها مورد توجه مسئولین سونی قرار دارد، بلکه ممکن است حتی فرآیند مهندسی و ساخت آن نیز در حال انجام باشد!

ویژگی های PS5

در این مقاله سعی با داریم به بررسی سه ویژگی مهمی که احتمالا در PS5 وجود خواهد داشت و PS4 Pro از انجام آن ها ناتوان است، بپردازیم.

کیفیت ۴K برای همه بازی ها در PS5

تا زمان عرضه PS5 احتمالا کیفیت ۴K به استاندارد صنعت بازی تبدیل خواهد شد. به همین جهت پشتیبانی از کیفیت ۴K واقعی برای همه بازی ها احتمالا جزو کلیدی ترین ویژگی های PS5 خواهد بود.

البته حتی با استانداردهای امروز نیز برای پردازش و نمایش تصاویر ۴K واقعی به سخت افزاری بسیار قدرتمند نیاز است. اما سونی نشان داده است که هرگز از محدودیت های سخت افزاری نمی ترسد.

از سوی دیگر مایکروسافت عناوین کنسول میانی نسلی خود، Xbox One X را تماما با کیفیت ۴K به نمایش درآورد و پشتیبانی از این کیفیت را افتخاری برای پروژه اسکورپیو می داند. هرچند بنابه گزارشات، ۴K واقعی در تمامی عناوین ایکس باکس وان ایکس قابل دسترسی نیست، اما نشان دهنده تلاش ردموندی ها برای رسیدن به این مهم است که خود حاکی از اهمیت اجرای بازی ها در ریزولوشن ۴K دارد.

در حال حاضر امکان اجرای برخی بازی های PS4 Pro با ریزولوشن ۴K نیز وجود دارد. اما در صورت فراگیر شدن کیفیت ۴K بی شک سونی نیاز به تغییری سخت افزاری بیش از آنچه در PS4 Pro رخ داده بود خواهد داشت.

واقعیت مجازی بی سیم و گسترده پلی استیشن ۵

پلتفرم واقعیت مجازی سونی که به PlayStation VR موسوم است، علاوه بر فروش خوب، با بازخورد بسیار مثبتی نیز مواجه شد. بنابراین در حال حاضر اینگونه به نظر می رسد که واقعیت مجازی سازنده آینده دنیای بازی های رایانه ای خواهد بود. اما توجه به این نکته ضروری است که این پلتفرم تازه در ابتدای مسیر خود قرار دارد و تا تبدیل شدن به یک استاندارد در صنعت گیمینگ راه درازی را پیش رو دارد.

در این میان واقعیت مجازی سونی علیرغم داشتن محاسن زیاد، چندین عیب بزرگ نیز دارد که برطرف کردن آن ها و رساندن PlayStation VR به یک بلوغ نسبی را به یکی از مهم ترین اهداف ساخت PS5 تبدیل می کند.

مثلا از آنجا که هدست واقعیت مجازی سونی با یک سیم با کنسول متصل شده است، آزادی عمل گیمر برای حرکت کردن تا حد زیادی از وی صلب می شود. همچنین وابستگی این هدست به دوربین پلی استیشن جوابگوی جابجایی های تا زاویه تنها ۱۸۰ درجه بوده و برای زوایای بیشتر کاربردی نخواهد داشت.

به همین جهت یکی از ویژگی های PS5 می تواند بهبود پلتفرم واقعیت مجازی PlayStation VR و نزدیک کردن آن به یک استاندارد در گیمینگ باشد.

همچنان هدست واقعیت مجازی بصوررت گسترده و بی سیم در PS5 مورد استفاده قرار می گیرد

PS5 دوباره قوی ترین کنسول بازی می شود

برتری قدرت سخت افزاری پلی استیشن ۴ نسبت به ایکس باکس وان از روز اول آغاز نسل کنونی بر کسی پوشیده نبود. بازی هایی که بر روی پلی استیشن ۴ با کیفیت ۱۰۸۰p اجرا می شدند، بر روی ایکس باکس وان با کیفیت ۷۲۰p بودند. همین برتری در کنار لیست عناوین انحصاری جذاب باعث برتری ۲ به ۱ سونی نسبت به مایکروسافت در میزان فروش شد.

با این حال ادعای مایکروسافت مبنی بر توان ۶ ترافلاپسی ایکس باکس وان ایکس آن را با اختلاف بالاتر از PS4 Pro به عنوان قدرتمندترین کنسول گیمینگ حاضر در دنیا قرار می دهد.

با دانستن این موضوع، یکی از ویژگی های PS5 می تواند تواند سخت افزاری و پردازشی بالای این کنسول باشد که آن را بار دیگر به عنوان قوی ترین کنسول گیمینگ در دنیا معرفی نماید.

با وجود این که PS4 Pro نسبت به PS4 معمولی کنسول قدرتمندتری بود، اما بر خلاف مایکروسافت که مانور فراوانی روی قدرت کنسول بین نسلی خود داد، قدرت آن آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفت.

سونی امیدوار است با عرضه PS5 در زمان مناسب این روند را خاتمه داده و بار دیگر PS5 را به عنوان فرمانروای سرزمین بازی های رایانه های بر سر زبان ها بی اندازد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *