تلگرام در روسیه فیلتر شد

[ad id='39844']

فیلتر تلگرام این بار در روسیه

رگولاتوری دولت روسیه که کار نظارت برای کانال‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات را دارد و به اختصار Roskomnadzor خوانده می‌شود، در پی آن است تا پس از سر باز ردن تلگرام از ارائه‌ی کلید‌های رمزنگاری، دسترسی به این سرویس را که ریشه‌ای روسی دارد، در سرزمین مادری قطع کند.

تلگرام که در حال حاضر مقر اصلی خود را در دبی دایر کرده، توسط توسعه‌دهندگان روسی اداره شده و پاول دوروف، موسس آن نیز روس است. تلگرام از سوی دولت روسیه ضرب‌الاجلی چند روزه دریافت کرده که ۴ آوریل یا روز چهارشنبه‌ی گذشته به پایان رسیده است. سازمان امنیتی FSB که اصلی‌ترین نهاد امنیتی در کشور روسیه است، از تلگرام خواسته بود تا کلید‌های رمزنگاری مورد استفاده برای رمزگذاری پیام‌ها را در اختیار این سازمان قرار دهد. سران روسیه توجیه خود برای دریافت این کد‌ها را امکان شنود پیام‌ها به جهت مبارزه با حملات تروریستی عنوان کرده‌اند. 

پاول چیکوف، وکیل تلگرام در این پرونده به اقدامات رگولاتوری روسیه واکنش نشان داده است. چیکوف درخواست FSB برای دسترسی به کلید‌های رمزنگاری تلگرام را ضد قانون اساسی و بی‌پایه خوانده است. وی عنوان کرده که در اختیار گذاشتن این کلید‌ها از نظر فنی و قانونی قابل انجام نیست. 

مقاله‌های مرتبط:

تلگرام در واکنش به درخواست FSB برای در اختیار گرفتن کلید‌های رمزنگاری، شکایتی را در دادگاه مسکو مطرح کرده بود که ماه گذشته توسط این دادگاه رد شد. هرچند تلگرام اظهار نظری را در این خصوص نکرده، اما پاول دوروف عنوان کرده بود که به هیچ وجه حاضر به ارائه‌ی اطلاعات خصوصی کاربران تلگران نیست. 

تلگرام از جمله‌ی پرکاربردترین پیام‌رسان‌ها در منطقه‌ی خاورمیانه است. بزرگ‌ترین جامعه‌ی کاربری این پیام‌رسان در کشورمان قرار دارد که اتفاقا در هفته‌های اخیر شاهد انتشار اخباری دال بر فیلتر تلگرام در ایران نیز هستیم. بخش بزرگی از ۲۰۰ میلیون کاربر روزانه‌ی تلگرام کاربران ایرانی هستند. 

تلگرام در خلال تهدیدات موجود برای فیلتر شدن در دو کشوری که بیشترین کاربر را دارد، موفق شده تا سرمایه‌ای ۱.۷ میلیارد دلاری را از طریق عرضه‌ی عمومی توکن یا ICO به دست آورد. 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *