تاریخچه کامل شخصیت جوکر (THE JOKER) | ابرشروهای دی سی

[ad id='39844']

معرفی شخصیت های دی سی

عصر طلایی (Golden Age)

سایت اسپایدی – قبل از هر چیزی باید به پیدایش و اولین حضور این ویلین رجوع کنیم. اولین حضور او در شماره ۱ از کمیک های The Batman  دهه ۴۰ است که توسط باب کین نوشته و توسط بیل فینگر به نمایش در آمده. بتمن برای اولین بار با بزرگترین دشمن خود رو به رو میشود. این داستان ابتدا اریجین بتمن را روایت میکند و نشان میدهد که یک پسر معصوم که به اندازه هوایی که استنشاق میکنیم بیگناه بود جلوی چشمش پدر و مادرش به قتل میرسند و از این نعمت بی بهره میماند. او سالیان سال تلاش میکند و پس از کسب علم و دانش و آموختن مهارت های رزمی به گاتهام باز میگردد تا روزها در هیبت یک میلیارد خوشتیپ و شب ها در هیبت شوالیه شنل پوش به امنیت گاتهام کمک کند. اما این وسط ولینی که در انتظار قهرمان ماست جوکر است. نامی که بتمن برای اولین بار میشنود و اولین بار با شاهزاده دلقک به مبارزه میپردازد. جوکر از همان ابتدا روش های کثیفی را در پی میگیرد برای مثال با گاز سمی دیگران را فلج میکند یا به سخت ترین نحو ممکن فرد مقابل را شکنجه میدهد. در همان نبرد اول مشخص شد که جوکر با دیگر دشمنان بتمن فرق دارد. درسته قدرت فوق بشری خاصی نداره ولی اون اهدافی که در پی داره بدجوری بتمن را نگران میکند و اونو تحت الشعاع قرار میده. ظاهر جوکر با جوکر کنونی یا جوکری که در عصر نقره ای یا تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی میدیدیم خیلی فرق میکرد.  جوکر کمتر از قبل میخندید و کمتر دارای عمق شخصیتی بود که به مرور زمان این مسئله رفع شد و همین جوکری که الان میبینیم خلق شد.


حضور در شاهکارهای متعدد

در قدم دوم باید به داستان های مهمی بپردازیم که جوکر را از لحاظ شخصیت پردازی به سطح والایی رسانده برای مثال :

(۱)لطیفه کشنده 

قطعا این داستان بهترین داستان جوکر است.داستانی که در سال ۱۹۸۸ توسط آلن مور کبیر نوشته شد و توسط برایاند بولاند به تصویر کشیده شد. قطعا جذابترین شخصیت داستان جوکر است. داستانی که در آن آلن مور یک شخصیت چند وجهی با شخصیت پردازی فوق العاده از یک قاتل روانپریش ساخته. جوکر دارای عمق شخصیت پردازیه و در هر قدم نقشه ای را رو میکند که قطعا به فکر ریدلر هم نمیرسید(!!!). جوکر پا را فراتر از حد خود میگذارد. بتمن را بازیچه دست خود قرار میدهد و در آخر با خنده به کار خود پایان میدهد. جوکر تمام ویژگی های یک ویلین تمام عیار را دارا بود. از شلیک به باربارا گردن و فلج کردن او گرفته تا شکنجه دادن کمیسرگردن و به چالش کشیدن بتمن! صفحات آخر این کمیک استادانه و هنرمندانه توسط برایان بولند به تصویر کشیده شده. بتمن و جوکر زیر باران بهترین موش و گربه بازی خود را به انجام میرسانند و داستان با لطیفه استثنایی جوکر به پایان میرسد. در ضمن تا بحال هیچ گذشته ای از جوکر فاش نشده و هیچ اریجینی برای او تعریف نشده ولی این داستان نشون میده که جوکر قبلا عضو دسته ردهود بوده و تو مبارزه با بتمن به درون اسید میافته و از اون به بعد به این شکل در میاد. البته بعد ها مشخص میشه که او یکی از سه جوکری هست که در دنیا وجود داره و دی سی این اقدام آلن مور و تعریف اریجین جوکر را در لیست برنامه هایش قرار داد.

(۲)بازگشت شوالیه تاریکی 

این داستان در سال ۱۹۸۷ توسط نویسنده صاحب سبکی به نام فرانک میلر نوشته شده و تمام ویژگی های بارز یک داستان خوب و ای  رمیتونید در این داستان پیدا کنید. داستان در آینده ای تاریک گذرانده میشود. بروس وین فردی سالخورده شده و بتمن رسما بازنشت شده. جوکر نیز با این اوصاف خود را بازنشسته میکند. پس از سالها گاتهام بدون شوالیه تاریکی به مرز نابودی کشیده میشود تا اینکه بالاخره بروس تصمیم میگیرد شهر را از این اوضاع نامتعارف نجات دهد. بتمن باز میگردد! و در نهایت آرکی چهار قسمتی فوق العاده که هر قسمت موضوعی جداگانه به خود دارد را میبینیم. اما نقش جوکر در این فوق العاده چیست؟ جوکر در قسمت سوم از این سری کمیک حضور میابد و رسما او نیز همراه با بتمن دست به کار میشود(!!!) ، دقیقا این جمله یک معنا را میدهد، جوکر دشمن بتمن است نه کس دیگری ، این ثابت میکند که جوکر بین خود و بتمن یک رقابت میبیند و دوست دارد که پیروز این میدان باشد. سرانجام بتمن با اینکه پا به سن گذاشته است موفق میشود در یک نبرد نفس گیر جوکر را شکست دهد. در نهایت جوکر برای اینکه بتمن را یک قاتل جلوه دهد خودکشی میکند.

(۳)مرگ در خاندان 

بدترین بلایی که یک ویلین میتونه سر یک ابرقهرمان بیاره اینه که عزیزترین کس یا یکی از عزیزانشو ازش بگیره. همونطور که شاهد بودید در داستان “شبی که گوئن استیسی مرد” و “مرگ در خاندان” گرین گابلین و جوکر این بلا را سر نقش های اصلی داستان آورده اند. داستان مرگ در خاندان که در سال ۱۹۸۹ و در ۴ شماره (شماره های ۴۲۶ تا ۴۲۹) به چاپ رسیده در دوره خود با استقبال زیادی رو به رو شده چون که هیچکدام از طرفداران بتمن دل خوشی از جیسون تاد نداشتند و به مرگ او رای دادند. جیم استارلین نویسنده و جیم آپارو طراح آن میباشند. جوکر در این داستان اصلیترین حرکت خود را میزند و رابین دوم یعنی جیسون تاد را به فجیع ترین شکل ممکن به قتل میرساند. جیسون تاد در راه پیدا کردن مادرگمشده خود که ظاهرا با جوکر همکاری میکرده به دست جوکر میافتد و قبل از اینکه بتمن بتواند کاری از پیش ببرد توسط جوکر کشته میشود. 

(۴)گرافیک نوول جوکر

برایان آزارلو در سال ۲۰۰۸ یک گرافیک نوول به نام “جوکر” نوشته که خواندن آن خالی از لطف نیست. کلیت داستان به شخصیت پردازی و سیری که جوکر در این مدت داشته میپردازد. جوکر در این داستان همانند گنگسترها عمل میکند. باند خلافکاری ایجاد میکند و با تروریست های دیگر متحد میشود و در این بین با دارو دسته دوچهره نیز سرشاخ میشوند. جوکر خشن ترین افکار خود را در این داستان بعمل می آورد برای مثال در این وان شات جوکر صاحب یک کافی شاپ به نام “مانتی” که هارلی کوئئن را به عنوان رقاصه استخدام کرده بود را به بدترین نحو ممکن سلاخی میکند و پوست او را میکند!!!

در ادامه داستان جوکر دارودسته هاروی دنت را قتل عام میکند و او را به یک ویروس مبتلا میکند. دوچهره نیز از بتمن کمک میطلبد و در نهایت بتمن همانند گذشته جوکر را شکست میدهد.

(۵)عشق جنون بار

داستان مد لاو به عقیده بنده داستان خیلی تاپ و شاهکاری نیست چون به سبک کارتونی نوشته شده ولی قطعا نمیشه از نقش گسترده ای که جوکر در این داستان ایفا میکنه بگذریم. در این داستان پاول دینی و بروس تیم اریجین هارلی کوئین رو روایت میکنند. دکترهارلی کوئینزل یک روانشناس و دانش آموخته بود که برای درمان بیماری روانی به نام جوکر به تیمارستان آرکام رفت اما او در دیدار با جوکر تحت تاثیر شخصیت او قرار گرفت و در کمال تعجب به او علاقه مند شد. از این پس او به متحد و یار باوفای جوکر تبدیل شد که در همین داستان به خوبی توانست بتمن را به چالش بکشد. لازم به ذکره که هارلی کوئین برای اولین بار در قسمت ۲۲ از انیمیشن تحسین شده “بتمن : مجموعه تلویزیونی” با نام “خواهش جوکر” حضور پیدا کرد. با این حال در این قسمت به اریجین هارلی کوئین پرداخته نمیشود و بیشتر روی شخصیت جوکر تمرکز دارد که صداپیشگی او را مارک همیل برعهده داشته و در آن زمان به اوج محبوبیت خود دستیافته.

قسمت “خواهش جوکر” نیز از این قرار است که جوکر از فردی بیگناه اخاذی میکند و برای به آتش کشیدن میلیاردهای گاتهام از او کمک میگیرد و در نهایت بتمن با همان ترفند هایی که جوکر بکار میگیرد او را شکست میدهد. در ضمن صحنه ای هم رقم میخورد که بتمن میخندد پس میتوان نتیجه گرفت که این قسمت از داستان معروف “کیلینگ جوک” نیز الهام گرفته است و با اضافه کردن نقش جدیدی به نام هارلی کوئین در این انیمیشن، توفیقی مهم را به ارمغان آورد.

(۶)تیمارستان آرکام : مکانی خطرناک بر روی زمینی خطرناک

در سال ۱۹۸۹ گرنت موریسون شاهکاری فوق العاده را با سبک نویسندگی خاص خود و به کمک طراح صاحب سبکی به نام دیومکین نوشت و سبک جدیدی را روانه داستان های خود کرد. لابد همه شما میدانیثد که داستان ۱۲ قسمتی “سوپرمن آل استار” اثر اوست ولی این داستان بعنوان سرآغاز شاهکارهای گرنت موریسون شناخته میشود. داستانی که با محوریت محیطی ترسناک به نام تیمارستان آرکام و بیماران در آن نوشته شده و بتمن غرق جنون جوکر و روانپریشی اش میشود. پس تا اینجا به خیلی از خصوصیات جوکر پرداخته شده اما هر چه بیشتر دقت کنید میفهمید که هر داستان دنباله رو داستانی دیگر برای شخصیت جوکر است. چون جوکر محدودیت شخصیتی ندارد و هر چقدر که نویسنده بخواهد میتواند به او شخصیتی را نسبت دهد پس به همین خاطر است که اکثر نویسندگان کمیک های بتمن توانستند با وارد کردن جوکر به داستان های خود یک شاهکار تمام عیار به ارمغان بیاورند. 

 

(۷)مردی که میخندد

اد بروبیکر یکی از نویسندگان مشهوریه که داستان های زیادی برای بتمن نوشته ولی آیا او چگونه توانسته همچین داستان موفقی به نام :مردی که میخندد” بنویسد؟ علت اصلی آن این است که ادبروبیکر ایده های ساده و در عین حال ناب رو پیاده داستان هاش میکنه و همین هم باعث میشه که داستان های خوبی تحویل طرفداران بده. در این داستان اد بوربیکر اریجین جوکر را از نو روایت میکند و از ایده های ساده بر گرفته از شماره یک کمیک بتمن (۱۹۴۰) باب کین استفاده میکنه. جوکر ابتدا مقامات دولتی و بزرگان گاتهام را مورد شکنجه قرار میدهد و سپس خود را از طریق رسانه ها معروف میکند. بتمن نیز برای اولین بار با او رو به رو میشود که حاصل الثمر این رویارویی صحنات اکشن فوق العاده ای است که Doug Mahnke  به بهترین نحو ممکن به تصویر میکشد. جوکر در این داستان جان تازه ای میگیرد و به همین دلیل قطعا یکی از بهترین داستان های بتمن و جوکر (۲۰۰۵) همین داستان است.

(۸)انتقام پنج گانه جوکر

جوکر بازگشته و اینبار حقه های جدیدی سوار میکند! این بار با نویسندگی دنیس اونیل و طراحی نیل آدامز یک شاهکار به تمام معنا رقم میخورد و درعین حال باید توجه داشت که این داستان در عصر خودش یعنی سال دهه ۷۰ میلادی (۱۹۷۳) به نوبه خودش شاهکار بوده. این بار جوکر چاشنی جدیدی رو وارد حرفه خودش میکند! “گروگان گیری” ! جوکر با گروگان گرفتن فردی بیگناه بتمن را به بهترین نحو ممکن به چالش میکشد و در نهایت کوسه ای را برای خوردن او سوق میدهد اما بتمن در سخت ترین شرایط ممکن خود را از تله جوکر رها میکند و گروگان جوکر را نجات میدهد و در نهایت در یک موش و گربه بازی دیگر بتمن موفق به دستگیری جوکر میشود. 

نیو ۵۲ (New 52)

خب بهتره بریم سر اصل مطلب! داستان های نیو ۵۲ که پس از ریبوت نیو ۵۲ در سال ۲۰۱۱ نوشته شدند مهمترین داستان های یونیورس دی سی هستند که نوآوری های بسیار جالب و خلاقانه ای در خود داشتند. جوکر در سری نیو ۵۲ بهتر از همیشه است. اسکات اسنایدر یک جوکر غیرقابل پیش بینی و چند بعدی ساخته و او را به محلک ترین ترین دشمن بتمن تبدیل کرده. جوکر در ارک های مختلفی حضور دارد که در ادامه به آن ها میپردازیم.

جوکر در شماره یک از کمیک های کارآگاهی(۲۰۱۱) که پس از نیو۵۲ نوشته شدند نقش اساسی دارد. مهمترین آن ها شماره ۱ از این داستان است جایی که جوکر پس از یک نبرد سخت با بتمن دوباره به تیمارستان آرکام بازگردانده میشود و اینجاست که صحنه ای بسیار چندش آور و ترسناک جلوی چشمانتان نقش میبندد. جوکر صورتش را از بیخ میبرد! این صفحه بیانگر خیلی چیزهاست، برای مثال چرا یک روان پریش باید یک صورت داشته باشد وقتی او ترجیح میدهد سایه شوالیه تاریکی باشد و به دشمن اصلی او بدل گردد! قطعا این تصمیم شجاعانه نویسندگان دی سی شایسته تحسین است. پس از آرک ۱۲ قسمتی “محفل جغدها” که از نظر بنده بهترین داستان بتمن پس از نیو ۵۲ است، جوکر در شماره ۱۳ باز میگردد! بازگشتی خونین که جیم گردن را به مرز جنون میکشد(!!!) و در شماره بعدی او بازمیگردد و آرک فوق العاده “مرگ خاندان : Death of the family” آغاز میگردد و جوکر با اهدافی تازه بتمن را به چالش میکشد. این داستان که به عقیده خیلی ها میتوانست رقیبی برای داستان قدیمی “مرگ در خاندان” باشد پا را فراتر گذاشته و به یک داستان ۴ قسمتی فوق العاده تبدیل شده. هدف جوکر در داستان “مرگ در خاندان” از بین بردن جیسون تاد و عذاب دادن بتمن بود ولی جوکر در این داستان میخواهد کل “بت فمیلی” را از بین ببرد. او از آلفرد شروع میکند و برای بتمن خط و نشان میکشد. جوکر غیرقابل پیشبینی تر از همیشه است و بتمن نیز غرق جنون او شده. او تک تک رابین ها و بتگرل را شکست میدهد و آن ها را با گاز سمی خود روان پریش میکند و در نهایت بتمن را به مرز جنون میکشد اما بتمن با دفترچه ای خالی جوکر را شکست میدهد! او ادعا میکند که هویت جوکر را میداند و در صحنه های اکشن سپری شده جوکر برای اینکه نام واقعی خود را از زبان بروس نشنود خودش را از بالای دره به پایین پرت میکند. سپس بروس دفترچه را باز میکند و ما میفهمیم هویت مخفی در کار نبوده. در خطاب به کسانی که هنوز این شاهکار را نخوانده اند باید بگم که فقط تمام این جزئیات را به همراه طراحی های فوق العاده گرگ کاپولو تصور کنید ، آن موقع میفهمید که چه شاهکاری را از دست داده اید!

جوکر پس از شکستی که میخورد مهمترین نقشه خود را رو میکند و در شماره ۳۵ از سری کمیک های بتمن پس از نیو ۵۲ در آرک ۶ قسمتی “پایان بازی” حضور پیدا میکند! او که از هویت مخفی بتمن خبر داشت و میدانست که او بروس وین است این بار از این فرصت استفاده کرد و دیگر اعضای جاستیس لیگ و قهرمانان دی سی را با گاز سمی خود مسموم کرد و از آنان در نابودی بتمن استفاده کرد. بروس نیز در مبارزه با همگروهیان خود در جاستیس لیگ از این موضوع با خبر میشود و به سختی آن ها را شکست میدهد. بتمن سپس میفهمد که قضیه جدی است و جوکر با گازی سمی کل گاتهام را آلوده کرده و تمام مردم شهر را به زامبی تبدیل کرده. بتمن نیز در این بین بازیچه دست جوکر میشود و به تنش هایی که جوکر برای او تایین کرده تن میدهد. جوکر سلطنت تاریک بر گاتهام را شروع کرده و در این بین بتمن تنها کسی است که توان مقابله با شاهزاده دلقک را دارد. هر چه که میگذرد امیدها کمتر میشوند. بتمن در سیاهی جوکر مات و مبهوت شده و دیگر همانند قبل نمیتواند جوکر را به راحتی مقلوب کند. 

در نهایت بتمن برای شکست جوکر به غاری میرود جوکر نیز او را غافلگیر میکند و به شدت او را زخمی میکند. نبردی پایاپای رخ میدهد و در نهایت بتمن و جوکر هر دو درمانده و زخمی زیر آوار میمانند. در این بین دیالوگ هایی که بین این دو رد و بدل میشود موجب میشود غبار در چشمان خواننده جمع شود و در نهایت طراحی های گرگ کاپولو حرف اول و آخر را میزنند. 

این آرک ممملوء از صحنات اکشن ، حقه های جدید ، دیالوگ های طعنه برانگیز بود که هر کمیک فنی را مجاب به خواندن این داستان زیبا میکرد. حرف آخر من این است : جوکر و بتمن عضوی از یک وجودند! آن ها همیشه همراه یکدیگرند ، جوکر همانند سایه بتمن است و حتی بتمن در خواب نیز نمیتواند از دست این شرور روانی در امان بماند و حال میفهمیم که اسنایدر چه کار بزرگی کرده است! او یک ویلین تک بعدی با انگیزه های تکراری و خسته کننده را به یک اوباش فوق العاده تبدیل کرده و اونو نسبت به تمام ویلین های بتمن متمایز کنه.

در شماره ۵۰ از کمیک های جاستیس لیگ (نیو۵۲) که بخشی از آرک “جنگ های دارک ساید” بود در آخر داستان هال جوردن پیش بتمن میرود و از او میپرسد که جوکر کیست و بتمن در جواب به او میگوید : نمیدونم ، فقط تنها چیزی که میدونم اینه که سه تا جوکر وجود داره. 

بتمن پس از نشستن بر روی “موبیوس چیر” (صندلی که هرکس با نشستن بر آن به دانش لایتنهایی دست پیدا میکند) میفهمد که سه جوکر وجود دارد، ۱-جوکر عصر طلایی ، نقره ای و برنزی که گذشته ای نامعلوم دارد و توسط باب کین و بیل فینگر خلق شد.  ۲-جوکر کمیک کیلینگ جوک که توسط آلن مور و برایان بولاند خلق شد و اریجینی جداگانه داشت. ۳- جوکر پس از نیو ۵۲ که توسط اسکات اسنایدر و گرگ کاپولو خلق شد.

فلش پوینت (Flash point)

همه ما قضیه فلش پوینت که توسط جف جانز و اندی کوبرت نوشته و طراحی شده را میدانیم. دشمن شماره ۱ فلش یعنی ریورس فلش (ایوبار ثاون) با ماشین زمان به گذشته سفر میکند و جان مادر بری آلن را نجات میدهد و ابعاد زمانی را بر هم میزند و موجب تناقصات بین زمان و مکان میشود. به همین دلیل سرنوشت همه قهرمانان دی سی تغییر میکند و همه آن ها راهشان از یکدیگر جدا میشود. اما بخشی که ما امروز با آن سرو کار داریم اریجن بتمن و جوکر است. همونطور که میدونید وقتی بروس ۱۰ سالش بوده با پدر و مادرش از سینما بر میگرده یک دزد خیابانی برای تصاحب کردن اموالشون پدر و مادر بروس رو میکشه ولی تو این خط زمانی اتفاق دیگری میافته. بجای اینکه پدر و مادر بروس کشته بشن خود بروس کشته میشه. مرگ فرزند توماس و مارتا وین روی اونا تاثیر میگذاره اما این تاثیرات فرق دارن. توماس بخاطر مرگ فرزندش تبدیل به بتمن میشه و مارتا روانی میشه و به جوکر تبدیل میشه!!! درسته در زمین دوم نیز قبل از رویداد همگرایی بتمن ، سوپرمن و واندروومن در جنگ نخست با دارک ساید کشته میشن و توماس بعد از بروس در هیبت بتمن ظاهر میشه ولی این که جوکر مادربروس و همسر بتمن باشه یکی از عجیب ترین اتفاقاتی بود که میتوانست در دنیای کمیک رخ دهد!

حضور در کراس اورها

جوکر در کراس اورهایی که مارول و دی سی داشتن نیز نقش های متعددی داشته که در این مقاله به دو تا از مهمترین آن ها اشاره میکنیم.

در دهه ۹۰ میلادی دو غول صنعت کمیک بوک یعنی مارول و دی سی کراس اورهای زیادی داشتن که قطعا مهمترین آن ها کراس اور بین دو شخصیت شماره ۱ مارول و دی سی یعنی بتمن و مردعنکبوتی است. در این داستان دو ابرشرور مارول و دی سی یعنی جوکر و کارنیج نیز حضور دارند. داستان با روند خوبی جلو میرود و مثل همه کراس اورها با یک تیم اپ به سرانجام میرسد. تیم اپ بین مردعنکبوتی و بتمن که به نوبه خودش خیلی جذابه. جوکر نیز در این داستان با مردعنکبوتی مبارزه میکند و این داستان نشون میده که اگه جوکر قرار بود دشمن مردعنکبوتی بشه چگونه خواهد بود.

از دیگر کراس اورهای مهم هم کراس اور بین بتمن و هالک است. داستان در گاتهام جریان دارد. جوکر برای به دست آوردن بمبی گامایی هالک را دیوانه جلوه میدهد و از بتمن کمک میطلبد. بتمن نیز هالک را شکست میدهد. در آخر معلوم میشود که جوکر سر بتمن را شیره مالیده و به قدرتی نامحدود دستیافته. او توانایی تبدیل کردن دنیای بتمن به هر چیزی که فکر میکرد را داشت. در نهایت بتمن و هالک با همکاری یکدیگر به سختی توانستند جوکر را شکست دهند. شایان ذکره جوکر تنها ویلین این وان شات بود و نشون میداد که همین یک شرور برای پیشبرد داستان کفایت میکرد.

داستان های دیگر…

ابتدا به یکی از داستان های نه چندان مهم و در عین حال زیبای بتمن میپردازیم. رمان گرافیکی “بتمن : نوئل” یکی از داستان های زیبای بتمن است. در این داستان کریسمس و سال نو از راه رسیده. اسکروج را که میشناسید؟ همان پیر خسیس داستان های کریسمس! در این داستان اسکروج مرد جوانی است که به همراه پسر ضعیف النفس خود زندگی میکند. او فرد بدی بود و همانند اسکروج واقعی خودخواه بود. در این داستان گاتهام به نوعی دیگر در این استوری لاین قرار دارد. بتمن خیلی از دشمنانش را ملاقات میکند. نقش مکمل های داستان نیز بار سنگینی را به دوش میکشند. اما جذابیت عمده داستان از آنجایی شروع میشود که جوکر وارد داستان میشود. جوکر این داستان بسیار جذاب است. او با روح و روان انسان ها سروکار دارد و میخواهد به دیگران ضربه ای جدی وارد کند. برای مثال او شب کریسمس وارد خانه اسکروج شد و پسر او را به وحشتناک ترین شکل ممکن ترساند. بتمن جلوی جوکر را میگیرد و در انتها اسکروج میخواهد با گلوله تفنگ جوکر را راهی جهنم کند اما بتمن با خونسردی تمام او را از یک فرد خودخواه به یک فرد صالح تبدیل میکند و جلوی او را میگرد تصور خوبی از او در برابر پسرش میسازد. در نهایت اسکروج به یک افسر پلیس تبدیل میشود!

در داستان “دختر جوکر” جوکر حضور ندارد! فقط به صورت فلش بک نشان داده میشود اما چرا به این داستان میپردازم؟ زیرا این داستان از اول تا آخر میخواهد یک چیز را به ما بگوید : “تاثیری که جوکر روی انسان ها دارد دائمی و از عمق وجود است.” دختری نوجوان تحت تاثیر کارهای جوکر قرار میگیرد(به صورت غیر مستقیم) و به همین سبب پدر و مادرش را میکشد(!!!) و خود را دختر جوکر مینامد. او در این داستان خیلی ها را به بدترن شکل ممکن میکشد و در نهایت خواستار کشتن بتمن و دیدار با جوکر بود که به هیچکدام از خواسته هایش نرسید. پس ببینید جوکر حتی به صورت غیرمستقیم نیز میتونه زندگی یه نفر رو به جهنمی تبدیل کنه که ادم در کابوسش هم نمیتونه تصور کنه.

داستان دیگری که باید به آن پرداخت داستان “بتمن : اروپا” است که در سال ۲۰۱۶ توسط برایان آزارلو نوشته شده. این مینی سریز ۴ قسمتی درسته که از داستان پردازی متوسطی بهره میگیره ولی تاثیر زیادی بر داستان های دیگر بتمن و جوکر داره. داستان در اروپا جریان داره و ویروسی مرگبار در شهر پخش شده. بتمن و جوکر برای رهایی از این بیمار ناچار میشن با هم همکاری کنن یک حس دوستی و رفاقت نیز بین اونا در این داستان جریان داره و در آخر بتمن و جوکر با بین روبه رو میشوند. پس از نبردی سخت با بین و صحنات اکشن به جا مانده بین شکست میخورد ولی اقرار میکند که همه این نقشه ها زیر سر جوکر بوده. در آخر بتمن میفهمه که جوکر هیچوقت نمیتونه به موجودی خوبی تبدیل بشه و به همین خاطر نوعی احساس پشیمانی و شرمساری پس از شکست دادن جوکر بهش دست میده.

این را هم یادم رفت بگم که در سال ۱۹۷۵ یک سری داستان ۹ قسمتی تحت عنوان THE JOKER نوشته شد که هر قسمت موضوعی جداگانه داشت و جوکر در هر قسمت یک نوآوری خاص را وارد داستان میکرد. نقش اصلی داستان نیز همانطور که از عنوان معلوم است جوکر است و تمرکز بر روی اوست. در شماره آخر نیز جوکر دستگیر میشود و به تیمارستان آرکام یعنی جایی که بهش تعلق دارد باز میگردد.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *