حاشیه های موسیقی ایران در سال ۹۷

[ad id='39844']

موسیقی ایران در سال ۹۷

 در ایام نوروز ۹۷، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محمد رضا حکیمی و برخی از اهالی هنر دیدار کرد. همچنین وی همراه با حسینی معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند تن دیگر به دیدار شهرام ناظری خواننده سنتی کشورمان رفت و با وی گفتگو کرد.

 صالحی در این دیدار تاثیر وی در معرفی آثار ادبیات کهن ایران همچون فردوسی، مولوی و حافظ را قابل توجه و قدردانی دانست. این خواننده نیز به لزوم توجه به فرزانگان و پیشکسوتان و همچنین موسیقی مقامی تاکید کرد.

در این دیدار شهرام ناظری ضمن قدردانی از توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان پیشکسوت گفت: «جنابعالی نخستین وزیری هستید که به منزل بنده آمده و عید نوروز را تبریک گفته و این توجه شما برایم ارزشمند است. هم‌اکنون مشکلات بسیاری در این عرصه وجود دارد که امیدوارم با حضور شما و تیم همکارتان شرایط به گونه‌ای شود که در آینده بخشی از این مشکلات رفع شده باشد.»

این پیشکسوت موسیقی ادامه داد: «باید فرزانگان عرصه فرهنگ که افرادی چون مرحوم ایرج افشار و شفیعی کدکنی هستند، بیشتر مورد توجه باشند. باید آن‌هایی که از دنیا رفته اند برای نسل جدید معرفی و آن ها که هنوز در قید حیات هستند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین لازم است در زمینه‌ی موسیقی مقامی اهتمام بیشتری انجام شود، موسیقی نواحی ما ظرفیت بسیار بالایی دارد که باید از آن استفاده شود و پیشکسوتان موسیقی مقامی را حمایت کرد.»

اجراهای پرطرفدار معتمدی در پاریس
در ادامه برنامه های بزرگ و مهم خواننده سنتی کشورمان، کنسرت نوروزی محمد معتمدی جمعه، سوم فروردین ماه در پاریس اجرا شد.

این برای چندمین سال متوالی است که این خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران هم‌زمان با ایام نوروز در این کشور به اجرای برنامه می پرداخت. او اردیبهشت ماه نیز دعوت رسمی ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا مجموعه سوییت های «مادرم ایران» به آهنگسازی و رهبری ارکستر علی رهبری را در تالار اسپندوس شهر آنتالیا اجرا می کند.
بی تردید درخشش موسیقی سنتی در خارج از کشور با صدای محمد معتمدی و هنرمندی گروهش، کمکی بزرگ به موسیقی اصیل ایرانی است.
داستان ادامه دار هیراد
موضوع سرقت ادبی و پویش نه به سرقت ادبی، همان اتفاقی بود که هیراد، خواننده پاپ را به حاشیه ای بزرگ برد. او در برخی اشعاری که به نام خودش منتشر کرده بود، بخشی را از ابیات شاعران دیگر استفاده می کرد و این موضوع، شکایت ها و اعتراضات اهالی شعر و ادب را به همراه داشت که حتی گفته می شد، کار به دادگاه کشیده می شود.

پس از این شکایت ها، سرانجام هیراد که مصاحبه ای نمی کرد، بیانیه ای صادر کرد و از شاعران عذر خواهی کرد و گفت: «چندی قبل هم در مصاحبه مکتوبی، بی آنکه داعیه کارشناسی داشته باشم، گفته بودم که استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییر یافته بیتی از ترانه ای یا بهره مندی محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه های این بهره مندی اینجانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته است و نمونه های این به اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا و یا مشروط نمودن تولید این آثار، مواجه نشده اند و طبعا مثل سایر آثار دارای مجوز در این کشور، دارای سابقه های مستند در دفتر موسیقی وزارت ارشاد است.»
پس از این بیانیه هم، محمدعلی بهمنی، رئیس شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد در مصاحبه ای گفت: «ایشان (هیراد) اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرده است. از طرفی رضایت برخی از شاعران که معترض شده بودند نیز جلب شده است. دو شاعر دیگر نیز به زودی حقوق مربوط به آثارشان را دریافت خواهند کرد تا این ماجرا خاتمه پیدا کند.»
به این ترتیب به نظر می رسد که تب درگیری هیراد و شاعران کمی خوابیده است. هر چند برای این که این موضوع کامل به پایان برسد، باید منتظر بمانیم.
سرود تیم ملی در جام جهانی، همچنان در مرز شایعه و واقعیت
 مدت هاست فدراسیون فوتبال اعلام کرده است که سرود تیم ملی ایران، به بنیاد رودکی سپرده شده است، اما با وجود اینکه تنها حدود ۷۰ روز به جام جهانی مانده است، نه فدراسیون فوتبال و نه بنیاد رودکی خبری را به شکل رسمی منتشر نکرده است.
علاوه بر این یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال، اعلام کرده است که علیرضا قربانی و سالار عقیلی خوانندگان بخش سنتی سرود ملی هستند و احتمالا حامد همایون یا محسن چاووشی، به گزینه اجرای پاپ نزدیک است. سالار عقیلی این خبر را تایید کرد. باید در این موضوع هم منتظر بمانیم و ببینیم که بنیاد رودکی، کی خبر رسمی را منتشر می کند و چه کسی به عنوان خواننده پاپ در کنار دیگر گروه این سرود حضور دارد.
 فصل جدید نشست‌های کانون ادبی زمستان
دوره جدید نشست‌های کانون ادبی زمستان از یکشنبه ۱۹ فروردین آغاز می‌شود. در این دوره نشست‌های تخصصی نقد ترانه این مجموعه قرار است جمعی از هنرمندان سرشناس همانند گذشته همراه کانون ادبی زمستان باشند. علاوه بر این در آیین گشایش این برنامه محمدرضا مقدم، دکتر عطارد و پژمان نور اجرای زنده موسیقی می کنند.
آلبوم فریاد با صدای حسین علیشاپور منتشر شد
آلبوم موسیقی «فریاد بی‌حاصل»‌  با صدای حسین علیشاپور و با آهنگسازی و سرپرستی محمد سلیمانیان منتشر شد. «فریاد بی‌حاصل» با  پیش‌درآمد، آوازی، چهارمضراب و تصنیف، در دستگاه همایون مرکب تولید شده است.
اعضای گروه این آلبوم، محمد سلیمانیان(آهنگساز، سرپرست گروه و سنتور)، حسین علیشاپور(آواز)، شهرام راویان، هومان رومی(کمانچه)، هومن مهدویان (تارباس و نرگس ساز ابداعی رضا ژاله)، احسان عبایی(تار)، فرهاد ابراهیم‌خانی(نی)، مهدی رنگین‌کمان(تمبک) و مجید وطنیان(دف و دایره) هستند.

افکارنیوز

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *