زمان دقیق فصل نقل و انتقالات لیگ برتر ۹۷-۹۸ نیم فصل اول

[ad id='39844']

نقل و انتقالات نیم فصل اول لیگ ۰۷-۹۸

ورزش سه”، شب گذشته برانکو ایوانکوویچ در برنامه ۹۰ و در پاسخ به سوال فردوسی پور که از او در مورد فصل آینده و اینکه آیا دوباره می تواند به همین راحتی قهرمان شود، از استقلال، سپاهان و تراکتورسازی به عنوان رقیبان سنتی سرخپوشان نام برد و اعلام کرد انتظار دارد بار دیگر سپاهان به فرم سابق خود بازگردد. اما رسیدن به این فرم برای طلایی پوشان که ۲ فصل کابوس وار را با تغییرات زیاد و بدون نتیجه پشت سر گذاشته اند، چگونه امکان پذیر می شود؟

  • انتخاب سرمربی مناسب و فراهم کردن امکانات

مسعود تابش مدیرعامل موقت باشگاه سپاهان در گفتگویی که روز گذشته با ورزش سه انجام داد، ضمن اذعان به تحول بزرگی که وینفرد شفر و برانکو ایوانکوویچ در لیگ و کیفیت آن ایجاد کرده اند، اعلام کرد در میان مربیان ایرانی نیز برخی چهره ها وجود دارند که می توانند در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات مناسب، باشگاه سپاهان را به اهدافی که مدنظرشان است، برسانند. سپاهان با کرانچار علیرغم نمایش دلنشینی که داشت و بسیاری از کارشناسان و خبرگان بر آن صحه گذاشتند، نتوانست به آنچه می خواست برسد. با منصور ابراهیم زاده سپاهان از برنامه های بلند مدت خود دست کشید و این چهره بعید به نظر می رسد مشکلی برای حفظ تیم در لیگ داشته باشد؛ اما آیا این تصمیم مطابق با اهداف بلند مدت سپاهان بود یا فقط تصمیمی مقطعی برای فرار از فشارها؟
به نظر می رسد مهم ترین چالش مدیران شرکت فولاد مبارکه سپاهان برای فصل آینده انتخاب یک مربی کاربلد است؛ مربی ای که با تکیه بر زیرساخت های باشگاه سپاهان بتواند بار دیگر آنها را به دوران طلایی که چندان هم دور نیست برساند و توان رقابت با دو مربی با دانش و کنش گرای این روزهای فوتبال ایران را داشته باشد.

  • حذف برخی از چهره ها از فهرست تیم

لیگ هفدهم علیرغم تمام آرزوهایی که هواداران سپاهان در ذهن داشتند، خوب پیش نرفت و شروع بدی که آنها داشتند، کیفیت فنی خوب این تیم را نیز زیر سوال برد و آنها همین حالا هم در معرض سقوط قرار دارند. با نگاهی به کارنامه بازیکنان تیم می توان به چهره هایی رسید که دور از انتظار ظاهر شدند و پایان لیگ هفدهم می تواند پایان کار آنها هم باشد.

در خط دفاعی سپاهان در پایان هفته بیست و هفتم با ۲۹ گل خورده، ششمین خط دفاعی قدرتمند لیگ را شکل داده و به نظر می رسد که با اضافه شدن یک دفاع وسط مطمئن و حفظ سایر نفرات، کادر فنی فصل آینده می تواند امیدوار به شکل دادن یک خط دفاعی منسجم باشد.

در خط میانی و به طور خاص در پست هافبک تدافعی سپاهان چهره هایی نظیر علی کریمی، میلاد سرلک، حامد بحیرایی، محمود قائد رحمتی و رسول نویدکیا را در اختیار خواهد داشت؛ بازیکنانی که می توانند نظر مثبت مربی فصل آینده را جلب کنند. یک خط جلوتر فقدان بازیکنی در تیم سپاهان به چشم می خورد که بتواند ریتم بازی را تنظیم کند و با ارسال توپ به فضاهای مناسب، زمان کافی برای تصمیم گیری مهاجمین را ایجاد کند. مقایسه نمایش سپاهان در ۶ دیدار انتهایی لیگ شانزدهم که جپاروف را در اختیار داشتند و فصل جاری، می تواند واقعیت های مهمی را برای دست اندرکاران و تصمیم سازان باشگاه سپاهان عیان سازد.

در خط هجومی سپاهان فصل آینده در صورت خروج مروان حسین، می تواند با مسعود حسن زاده تمدید کند و همچنین ساسان انصاری و مهدی شریفی نیز در این پست حضور دارند. آمار نشان می دهد که در بخش تهاجمی سپاهان یکی از پرکارترین تیم های لیگ بوده ولی عدم موفقیت در پست هایی که بازیکنان موفق سال های گذشته لیگ و حتی سپاهان نظیر ساسان انصاری و مهرداد محمدی حضور دارند، می تواند مشخص کننده مسیر آنها باشد. مسیری که می توان ضعف هایش را یا با استخدام مهاجمان تراز اول پوشش داد و یا مربی ای به خدمت گرفت که بتواند این بازیکنان را به فرم و شیوه بازی سابق آنها بازگرداند و یا به اصطلاح پتانسیل آنها را بار دیگر با تفکرات و سیستم خود از حالت بالقوه به حالت بالفعل برساند.

  • خداحافظی با خارجی ها و حفظ عالمه

ابراهیم عالمه را می توان به جرات تنها خارجی موفق سپاهان طی ۲ سال اخیر دانست. گلری که در نیم فصل دوم لیگ هفدهم به تیم اضافه شد و به خوبی توانسته در میان هواداران تیم نیز محبوب شود. این دروازه بان سوری در صورتی که رقم بالایی درخواست نکند، به احتمال فراوان فصل آینده نیز گلر طلایی پوشان خواهد بود، اما مدیران و هر کادر فنی که هدایت سپاهان را قبول کند، بعید به نظر می رسد تمایلی برای حفظ مروان حسین و ادون حسنی به عنوان دو سهیمه خارجی کم اثر داشته باشد.

  • خرید خارجی های با کیفیت

با خروج مروان حسین و ادون حسنی و در صورت حفظ ابراهیم عالمه، مدیران باشگاه می توانند برای اضافه کردن سه بازیکن خارجی اقدام کنند. با توجه به تجربیات تلخی که مدیران باشگاه در ۲ سال گذشته با خرید بازیکنانی نظیر پدرو هنریکه، لی اولیویرا، ژایرو رودریگوئز و رافائل کریولارو داشته اند، حالا و با توجه به کیفیت بازیکنی مثل تیام که در استقلال می درخشد، آنها به خوبی می دانند که جذب یک بازیکن با کیفیت بسیار بهتر از جذب چند بازیکن با کارنامه متوسط است و به نظر می رسد باشگاه سپاهان با استفاده از همین فرمول در فصل آینده از بازیکنان خارجی صاحب نامی در ترکیب خود رونمایی کند.

  • انتخاب تصمیم سازان؛ موفقیت یک فصله یا مداوم

سپاهان طی دو فصل اخیر تغییرات زیادی را در تیم خود ایجاد کرده است. زمانی که ویسی به تیم وارد شد تغییراتی ایجاد شدند که به کنایه از آن به عنوان انقلاب ویسی در اصفهان یاد می شود ولی این تغییرات تنها یک فصل دوام آورد و زلاتکو کرانچار که وارد شد از تیم ویسی تنها چند بازمانده به فصل هفدهم رسید. از همین رو عدم ایجاد تغییرات زیاد و پوشش نقاط ضعف که قطعا توسط کمیته فنی تیم شناسایی شده، می تواند کافی باشد.

سپاهان با کرانچار پروژه ای چند ساله را آغاز کرد که البته به سرانجام نرسید. طلایی پوشان در لیگ هفدهم به زعم بسیاری از کارشناسان، کیفیت بسیار خوبی داشتند و در خط دفاعی نیز موقعیت های زیادی به حریفان خود ندادند ولی دو ضعف عمده آنها در چارچوب دروازه و عدم تبدیل شانس هایی گلزنی به گل، سبب شد تا این کیفیت در نحوه بازی تحت تاثیر نتیجه گیری قرار بگیرد و کرانچار از این تیم جدا شود.

چیزی که در برنامه های بلند مدت واضح است، اینکه اعتماد به مسیر موفقیت نباید با یک تجربه ناموفق از بین برود؛ مخصوصا اینکه سپاهان در حوزه شاخصه های فنی و به اذعان رقیبان، نشانه های تبدیل به تیم بزرگ را داشته و دارد. پس مدیران باشگاه باید همان استراتژی گذشته را برای رسیدن به موفقیت ادامه دهند و مربی ای را برای فصل آینده انتخاب کنند که بیشتر شبیه افرادی نظیر برانکو، شفر و کرانچار باشد، تا با استفاده از ظرفیت های خود و باشگاه بار دیگر سپاهان را به تیم های مدعی نزدیک کند. تصمیماتی که شاید در سال اول به قهرمانی ختم نشود، ولی هواداران سپاهان می توانند امیدوار به داشتن تیمی آینده دار با استفاده از زیرساخت های مناسب این باشگاه باشند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *