معرفی و نقد فیلم ترسناک مرز علی عباسی

[ad id='39844']

 

کافه سینما-حامد دهقان: در جشنواره کن ۲۰۱۸، در کنار دو کارگردان مطرح ایرانی، اصغر فرهادی و جعفر پناهی نام دیگری نیز به چشم می خورد، علی عباسی که با فیلم سوئدی “مرز” در بخش نوعی نگاه این جشنواره حضور دارد.

علی عباسی (کارگردان ایرانی-دانمارکی) فیلم قبلی خود را با نام Shelly در ژانر وحشت ساخته بود (این فیلم در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش در آمد)، این بار اقتباسی از رمان جذاب “مرز” جان اجواید لیندکویست، را کارگردانی کرده است. پیش ازاین توماس آلفردسون، کارگردان مشهور سوئدی، رمان “آدم درست را راه بده” لیندکوئیست را اقتباس سینمایی کرده بود که با اقبال منتقدان در سراسر جهان مواجه شد. لیندکوئیست درباره ی “مرز” معتقد است که این داستان، مخلوطی از اسطوره های جن و یک قصه ی ترسناک عاشقانه ی به شدت تاریک است. علی عباسی و ایزابلا اکلوف نسخه های مختلف سیناپس را برای اقتباس سینمایی شان در نظر گرفتند.

خلاصه ای که از فیلم منتشر شده است:
” زمانی که یک مامور مرزبانی با حس ششم برای شناسایی قاچاقچیان، با فردی مواجه می شود که نمی تواند ثابت کند که او مجرم است، مجبور می شود با رازهای ترسناکی درباره ی خودش ونوع بشر روبرو شود.”

اما خلاصه ای از رمان “مرز” (خطر لو رفتن داستان!) :
این داستان درباره ی “تینا” افسر مرزبانی است که حس بویایی او به شکل شگفت انگیزی قوی ست و می تواند به راحتی قاچاقچیان را و محل مخفی کردن جنس ها یشان را تشخیص دهد. روزی، مسافری به نام ” وُر” قصد گذر دارد که تینا به او مشکوک می شود. اما برای اولین بار حس فوق العاده ی او با چالش بزرگی مواجه می شود . بازرسی ها نتیجه نمی دهد و تینا مجبور می شود او را رها کند تا برود.

چند هفته بعد دوباره “وُر” برمی گردد، تینا بار دیگر او را بازرسی می کند و خود را به او نزدیک می کند. در این میان رابطه ای خاص بین این دو شکل می گیرد و تینا به شدت جذب او می شود. آزمایش ها و بازرسی ها باعث منجر به افشای راز بزرگی می شود: وُر انسان نیست و همینطور تینا. هر دوی آنها غول هستند که در دنیایی میان انسانها رشد کرده اند و مجبور به قبول کردن قواعد این دنیا شده اند.

حس تینا باعث می شود که بفهمد تمام زندگی او یک دروغ یزرگ بوده است. او مجبور است زندگی دروغین خود را ادامه بدهد یا به وُر بپیوندد و با انسان ها بجنگد: یک تصمیم مهم با عواقب بسیار سخت.

این فیلم به تهیه کنندگی نینا بیسگارد (متافیلم)، لوئیز تیسنه (الاستیک فیلم) و پیودور گاستافسون (اسپارک فیلم) ساخته شده و در بازار فیلم آمریکا AFM عرضه خواهد شد

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *