ضد فیلتر شدن تلگرام با نسخه۴.۸.۶در روسیه

[ad id='39844']

جنگ میان تلگرام و روسیه ادامه دارد

چند هفته قبل دولت روسیه به شرکت تلگرام برای تحویل دادن سیستم رمزنگاری پیام‌های این نرم‌افزار اولتیماتوم داده بود اما «پاول دوروف» سازنده این پیام‌رسان ضمن امتناع از این کار، حاضر به همکاری با روسیه نشد. دیمیتری دینز، وکیل تلگرام گفت تلگرام نمی‌تواند از نظر فنی سیستم رمزنگار پیام‌های این نرم‌افزار را در اختیار دولت روسیه قرار دهد چرا که در گفت‌و گوهای متداول در تلگرام چت‌ها در سرورهای ابری ذخیره شده و در یک جای مشخص قرار ندارند. این شرکت همچنین چت محرمانه را ارائه می‌دهد که سیستم رمزنگار آنها هر چند دقیقه تغییر کرده و پیام‌ ها نیز با گذشت مدت زمان مشخص از بین می‌رود.  این پاسخ تلگرام باعث شد که دادگاه عالی مسکو (تاگانسکی)  از فیلتر تلگرام در روزهای آتی خبر دهد.

تلگرام در روسیه فیلتر شد

سازمان نظارت بر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه دیروز اعلام کرد که روند فیلترینگ پیام‌رسان «تلگرام» در این کشور از صبح شروع و در نهایت به پایان رسید. دیروز الکساندر ژاروف رئیس این سازمان در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» ضمن اعلام آغاز فیلترینگ تلگرام، تاکید کرد اقداماتی را نیز برای مقابله با راه‌های دور زدن فیلترینگ تلگرام اندیشیده‌اند که به زودی اجرایی خواهد شد. «ژاروف» همچنین اعلام کرده که رسما از سرویس‌های ارائه اپلیکیشن‌های موبایل از جمله «اپ‌استور» و «گوگل‌پلی» خواسته‌اند تا این پیام‌رسان را از دسترسی کاربران روس خارج کنند.

بیانیه پاول دورف برای فیلتر شدن تلگرام در روسیه

پاول دوروف، مالک تلگرام در پی فیلترینگ این پیام رسان در روسیه ساعاتی پیش بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه دوروف به این شرح است:

 در ۲۴ ساعت گذشته، تلگرام از سوی ارایه دهندگان اینترنت در روسیه مسدود شده است. به این دلیل که ما درخواست آژانس‌های امنیتی روس را برای در اختیار گذاردن کلیدهای رمزگشایی پیام‌ها را رد کردیم. این برای ما تصمیم ساده‌ای بود. ما به کاربران‌مان قول محرمانی ۱۰۰ درصد را داده‌ایم و ترجیح می‌دهیم سرویس را متوقف کنیم تا زیر این قول بزنیم. با وجود ممنوعیت، تا کنون در روسیه کاهش محسوسی در تعداد کاربران‌مان نداشته‌ایم، چون مردم روسیه با استقاده از پروکس و وی‌پی‌‌ان، فیلتر را دور می‌زنند. ما همچنین به سرویس‌های ابری شرکت‌های ثالت برای در دسترس ماندن برای باقی کاربران اتکا داریم.

 در این بیانیه آمده است: از پشتیبانی و وفاداری شما، کاربران روس تلگرام، سپاسگزاریم. از گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت برای همراهی نکردن با این سانسور سیاسی سپاسگزاریم. روسیه، ۷ درصد پایگاه کاربری تلگرام را شامل می‌شود و حتی اگر همه این بازار را از دست بدهیم، رشد طبیعی تلگرام در سایر مناطق این کاهش کاربران را در چند ماه جبران خواهد کرد. هر چند که ما برای من به شخصه مهم است که هر کاری بتوانم برای کاربران روس‌مان بکنم.

 تلگرام در ادامه افزوده است: برای حمایت از آزادی اینترنت در روسیه و هر جای دیگری، من اهدای بیت‌کوین را به افراد و شرکت‌هایی که از Sock5، پروکسی و وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند، آغاز کرده‌ام. خشنود خواهم شد که میلیون‌ها دلار در سال  جاری برای این هدف اهدا کنم و امیدوارم که افراد دیگر هم از این کار پیروی کنند. من این کار را، مقاومت دیجیتالی می‌نامم –حرکتی نامتمرکز که برای آزادی دیجیتالی و توسعه جهانی تلاش می‌کند.

عرضه تلگرام ضد فیلتر برای کاربران روسی

از این رو مسئولین تلگرام برای دور زدن فیلتر تلگرام در روسیه نسخه بتا ۴.۸.۶ را ویژه کاربران این کشور عرضه کرد که دارای قابلیت دور زدن فیلترینگ است. این شرکت با اعلام اینکه در نسخه های آتی که ارائه خواهد شد سعی خواهد شد که فیلتر تلگرام در کشورهای مختلف را بی اثر کند.

نحوه عملکرد نسخه جدید تلگرام

در نسخه ارائه شده  تلگرام از روش Domain Fronting برای دور زدن فیلترینگ تلگرام استفاده می شود. در این روش پیام رسان تلگرام به جای اتصال مستقیم به سرورهای تلگرام، ابتدا به سرورهای گوگل، آمازون و مایکروسافت (بعنوان خدمات دهندگان خدمات ابری) متصل می‌شود و برای فیلتر کردن آن باید سرورهای آمازون و گوگل و مایکروسافت نیز فیلتر شوند و فیلتر شدن این دو سرویس باعث مختل شدن خدمات اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های دیگری نیز می‌شود و به همین دلیل هزینه این فیلترینگ برای دولت روسیه افزایش خواهد یافت. تا جایی که می‌توان گفت روسیه برای مقابله با تلگرام مجبور شد بخش زیادی از اینترنت خود را مختل کند!

نسخه ۴.۸.۶ تنها برای کاربران روسیه ارائه شده است و هنوز برای عموم کاربران در کشورهای مختلف منتشر نشده است و آخرین نسخه روی مارکت‌های ایرانی نیز نسخه ۴.۸.۵ بود که ظاهرا امروز این نسخه از کافه‌بازار حذف شده و یک نسخه قدیمی‌تر یعنی نسخه ۴.۸.۴ بر روی بازار قرار گرفته است. حال باید ببینیم در روزهای آینده مسئولین روسیه در قبال این نسخه از تلگرام چه راه حلی را خواهد اندیشید

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *