نقدThe Incredibles 2018
تقریبا برای هیچکدام از فیلمهای این فهرست به اندازهی دنبالهی انیمیشن ابرقهرمانی کلاسیک پیکسار صبر پیشه نکردهایم. اگر یک فیلم در این فهرست باشد که حتی بیشتر از «جنگ اینفینیتی» برایش لحظهشماری میکنیم «شگفتانگیزان ۲» است. اگر یک فیلم در این فهرست باشد که ماموریت سنگین و انتظارات کوهستانواری برای برآورده کردن دارد «شگفتانگیزان ۲» است. بیش از یک دهه از زمانی که پیکسار ما را با خانوادهی عجیب آقای شگفتانگیز آشنا کرد میگذرد. ساختهی بِرد برد بلافاصله به یکی از اولین فیلمهای بینقص ابرقهرمانی دورانی که هنوز تا این اندازه شاهد گسترش این سینما نبودیم تبدیل شد. فیلمی که هنوزه که هنوزه روی دستش نیامده و از آن در کنار «شوالیهی تاریکی» و «مرد عنکبوتی ۲» به عنوان بهترین فیلمهای این حوزه یاد میکنند. فیلمی که به آن لقب بهترین اقتباس کامیکهای «فنتستیک فور» هم دادهاند. یکی از دلایلش به خاطر این بود که «شگفتانگیزان» مثل هر فیلم ابرقهرمانی موفق دیگری قبل از اینکه یک فیلم ابرقهرمانی باشد، یک فیلم غیرابرقهرمانی با عناصر فیلمهای ابرقهرمانی است. «شگفتانگیزان» قبل از اینکه دربارهی خانوادهای با قدرتهای فرابشری در نبرد با نیروی شر باشد، فیلمی دربارهی خانوادهی آشفتهای است که هنوز به انسجامی که از یک خانواده انتظار داریم نرسیدهاند. بنابراین نبرد آنها با سیندروم به فرصتی تبدیل میشود تا این خانواده با کنار هم قرار دادن قدرتهایشان به قدرت واحدی به اسم «خانواده» تبدیل شوند. تمام اینها بهعلاوهی سکانسهای اکشن خارقالعادهای که از تمام پتانسیلهای مدیوم انیمیشن طوری استفاده کرده که تکرار آنها به همان اندازه عالی در قابل لایو اکشن غیرممکن است، به فیلمی منجر شده که پیکسار را در بینقصترین و سرگرمکنندهترین حالتش به تصویر میکشد.
خوشبختانه از تریلرهای فیلم به نظر میرسد که سازندگان این نکتهی اساسی در ساخت قسمت دوم را فراموش نکردهاند. پس «شگفتانگیزان ۲» هم قبل از اینکه دربارهی اکشنهای خیرهکننده باشد، دربارهی جنبهی دیگری از زندگی زناشویی و خانوادگی است. از قرار معلوم فیلم جدید درست بعد از پایان فیلم قبلی، با بیرون آمدن «تونلزن» از زیرزمین آغاز میشود تا بالاخره شاهد به پایان رسیدن مبارزهای که بیش از یک دهه نیمهکاره رها شده بود باشیم. اما به نظر میرسد زندگی آقای شگفتانگیز به عنوان قهرمان اصلی خانوادهاش زیاد طول نمیکشد. تریلرهای فیلم سرمایهدار بانفوذی (با صداپیشگی باب اُدنکرک) را معرفی میکنند که احتمال میرود حکم آنتاگونیست فیلم را داشته باشد. این سرمایهدار قصد دارد تا ابرقهرمانان را دوباره به مرکز توجهی جامعه برگرداند و میخواهد که اِلستاگرل نمایندگی اصلی این حرکت را برعهده بگیرد. هلن با اشتیاق این پیشنهاد را قبول میکند و باب را تنها میگذارد تا به بچهها برسد. اگرچه باب در ابتدا با مهربانی سعی میکند تا از طریق ماندن خانه و اجازه دادن به همسرش برای دنبال کردن علاقهاش از او حمایت کند، ولی بلافاصله کارهای خانه و سروکله زدن با بچهها به نقطهای میرسد که حتی قدرت آقای شگفتانگیز هم برای مدیریتشان کافی نیست. از کمک کردن دَش در تکالیف ریاضیاش تا تحت کنترل گرفتن قدرتهای غیرقابلکنترل جک-جک. از شستشو و اتو کردن لباسها تا قصه خواندن برای نوزاد شیطانی که میخواهد تا کلمهی آخر قصه را بشوند و قصد خوابیدن ندارد. آیا آقای شگفتانگیز راضی میشود تا به حمایت کردن از همسرش در حالی که او از ماموریتهای هیجانانگیزش لذت میبرد ادامه بدهد یا فکر میکند عوض کردنِ پوشک بچه و دیکته گفتن به بچهها، استعدادهایش را هدر میدهند؟ از همین حالا میتوان تصور کرد که این قصه چه حرفهای جالبی دربارهی موضوع نقش جنسیت در خانواده و جامعه برای گفتن دارد
[ad id='39844']