بیوگرافی و تصاویر آویچی، دی.جی مشهور سوئدی

[ad id='39844']

آویچی، درگذشت

کافه سینما-نوید نیکزاد-سرویس موسیقی جهان: در خبری باورنکردنی و به شدت متاثرکننده، آویچی، دی.جی مشهور و بزرگ سوئدی که در هشتم سپتامبر ۱۹۸۹ در استکهلم به دنیا آمد در سن بیست و هشت سالگی در شهر مسقط عمان درگذشت. به گزارش سرویس موسیقی جهان کافه سینما، بنا به گفته خبرنگارانی که اکنون در مسقط حضور دارند تاکنون علت دقیق از دنیا رفتن آویچی مشخص نشده است. او که با نام واقعی تیم برگلینگ متولد و با نام هنری آویچی شناخته می‌شود در طی سال‌های نسبتا کوتاه فعالیت خود، بعضی از زیباترین ترانه‌های سبک الکترونیک را ساخته و عرضه کرده بود و یکی از پیشگامان موج نوی این سبک به شمار می‌رفت. آویچی سابقه اعتیاد به الکل را داشته و به همین خاطر در گذشته دو بار در بیمارستان بستری شده بود. او در آخرین روزهای زندگی‌اش به همراه جمعی از دوستان‌اش در هتلی لوکس در مسقط دیده شده بود. در بیانیه‌ای که به مناسبت مرگ او توسط سخنگویش دیانا بارون، صادر شده اینچنین آمده است: “ما با نهایت تاثر خبر درگذشت تیم برگلینگ که با نام آویچی هم شناخته می‌شود اعلام می‌داریم. جسد او در بعدازظهر جمعه (به وقت محلی)، بیست آوریل در مسقط پیدا شد. خانواده او در شوک و ناامیدی کامل هستند و ما از همه می‌خواهیم در این زمان دشوار به حریم خصوصی آنها که اکنون بیش ازهر زمانی به آن نیاز دارند احترام بگذارند. بیانیه‌های دیگری در این زمینه صادر نخواهد شد.” گفته می‌شود دیوید برگلینگ، برادر آویچی برای کشف علت مرگ ناگهانی آویچی به مسقط سفر کرده است.

اینها در حالی است که تا  آخرین ساعات شامگاه شنبه اطلاعات بیشتر و علت دقیق مرگ او از طرف پلیس محلی شهر مسقط و کشور عمان ارائه نشده است. تا آخرین ساعات شامگاه جمعه اطلاعات بیشتر و علت دقیق مرگ او از طرف پلیس محلی شهر مسقط و کشور عمان ارائه نشده است. یکی از دوستان دی.جی او که در این سفر به همراهش آمده بود در این مورد می‌گوید: “برای ما خیلی عجیب و شوکه‌کننده بود که او را برای گذران تعطیلات در عمان ببینیم. او برای تعطیلات به آنجا رفته بود و طبق گفته خودش این اولین سفرش به این کشور بوده است.” طبق گفته همین دوست آویچی، او آنچنان از سفر به خاورمیانه و کشور عمان لذت برده بود که تصمیم گرفت هشت روز دیگر در این کشور بماند و قرار بود یکشنبه همین هفته به خانه بازگردد. این دوست دی.جی بیست و هشت ساله سوئدی همچنین گفت به یاد نداشته آویچی در این سفر از مشروبات الکلی استفاده کرده باشد اما می‌داند که در این سفر روحیه و حال بسیار خوبی داشت و درکنار جمع معدودی از دوستانش حسابی از حضور در اقامتگاه مدرن‌شان لذت برده بود: “او واقعا خیلی مهربان و پرانرژی و در وضعیت جسمانی خوبی بود. جمعه گذشته آنها با قایق در دریا به گشت‌زنی پرداختند و پس از صرف شام به محل استراحت خود بازگشتند. این خبر به شدت شوکه‌کننده است، من واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد اما این را می‌دانم که او بسیار شاد و پر از انرژی به نظر می‌رسید.” کریستینا لوسک که یکی دیگر از دوستان آویچی بود که او را در این سفر همراهی می‌کرد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: “این خبر برای من به شدت شوکه‌کننده است که او اکنون از دنیا رفته است. نمی‌توانستم پس از خواندن این خبر آن را باور کنم.”

آویچی با بیماری خطرناک پانکراتیت حاد (التهاب پانکراس) که به دلیل تورم پانکراس تشدید می‌شود مبارزه می‌کرد و همه اینها ناشی از مصرف زیاد الکل بود. پزشکان او در سال ۲۰۱۴ کیسه صفرا و آپاندیس‌اش را برداشتند و به همین خاطر و در همان سال برنامه چند کنسرت از پیش اعلام شده‌اش لغو شد. او در سال ۲۰۱۶ به طور کامل اجرای زنده را برای تمکز بر روی بهبودی و تسریع در روند درمانش کنار گذاشت: “ساختن ترانه‌های جدید و موسیقی تازه همیشه من را خوشحال می‌کند و انسان‌های بسیار بزرگی را در تور آلبوم‌های خود شناختم، مکان‌های باورنکردنی را دیدم و خاطرات پایان‌ناپذیری ساختم. ممکن است تصمیم من برای بعضی‌ها عجیب به نظر برسد اما هر شخصی عقیده مخصوص به خودش را دارد و باور دارم این تصمیم، تصمیمی صحیح، به جا و به موقع بوده است.” اما در نوامبر ۲۰۱۷ تصاویر بسیار تکان‌دهنده‌ای از استرالیا به سراسر جهان مخابره شد که آویچی را در بیمارستان و در وضعیتی نامساعد نشان می‌‌داد. کشوری که او برای برگزاری تور جهانی‌اش به آنجا سفر کرده بود. این تصاویر از مستندی به نام AVICII: TRUE STORIES گرفته شده بودند و در آن مستند او اعتراف کرد که از به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات دقیق مبارزه‌اش با استرس، ترس و بیماری با طرفدارانش خوف دارد: “خیلی هیجان زده و در عین حال مضطرب هستم چون بعضی وقت‌ها این مسائل بسیار شخصی هستند.” و پزشک او در این مستند چنین گفت: “کیسه صفرای‌ات باید همین حالا خارج شود و این اتفاق باید در بیمارستان و قبل از رفتن به خانه به وقوع بپیوندد چون نمی‌خواهم دوباره در ترس و دلهره دائمی باشم که اوضاع در غیاب من چگونه خواهد بود. می‌دانم که در میانه تور جهانی‌ات هستی اما باید بدانی بالاخره باید زمانی کیسه صفرا را خارج کنیم.” در همان ویدیو مشخص است که پس از این حرف‌ها آویچی با وجود درک سخنان دکترش بسیار ناامید به نظر می‌رسد و سرش را به نشانه تاسف تکان می‌دهد. او همچنین بسیار خسته به نظر می‌رسید و چشمانش کم‌سو بودند. هر چند او بارها به خاطر مصرف زیاد الکل به بیمارستان رفت و همیشه با این مشکل دست به گریبان بود اما همیشه منکر استفاده از ماده مخدر MDMA که بین طرفدارانش رواج داشت می‌شد: “حقیقتا دلم می‌خواهد که امتحانش کنم اما از هر چیزی که کنترل اوضاع را از من بگیرد واهمه دارم. شما به کشورهای مختلف سفر می‌کنید و همه جا پر است از نوشیدنی‌های الکلی که استفاده از آنها مجاز است و در این شرایط مصرف نکردنش بسیار سخت می‌شود. در ابتدا همه چیز برایم مثل یک تفریح بود اما کم کم به درجه‌ای از شجاعت و اعتماد به نفسی از مصرف الکل می‌رسی که نمی‌توانی آن را رها کنی و بعد گرفتار و وابسته‌اش می‌شوی. من خیلی زیاد الکل مصرف می‌کردم و در مهمانی‌های شبانه یک پای ثابت بودم و بعد از بیماری حادی که برای من اتفاق افتاد تصمیم گرفتم صد و هشتاد درجه زندگی‌ام را تغییر دهم و الکل را ترک کنم چون می‌دانستم نمی‌توانم به این شکل ادامه دهم.” مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۳ از او به چاپ رسید.

در بخش‌هایی از همین مستند و از قول کارگردان آن نقل شده بود که سال ۲۰۱۵ نقطه اوج زندگی حرفه‌ای آویچی بود اما در پشت صحنه اتفاقات زیادی برایش به وقوع پیوستند . استرس و بیماری او را از درون نابود کرد. مستندی که به مانند یک هشدار عواقب شهرت و  فشار ناشی از آن و هزینه‌ای که باید برایش پرداخت به نمایش گذاشت. نیل راجرز که یکی از دوستان صمیمی آویچی بود و او را برادر کوچکش می‌نامید و در چندین پروژه مشترک که آخرین آنها به سه سال پیش باز می‌گشت با آویچی همکاری کرده بود درباره اعتیاد او به الکل گفت: “من از اینکه او دوباره به استفاده از الکل روی آورد ناراحت و برای سلامتی‌اش نگران شدم چون به من قول داده بود الکل را ترک کند و همان شب دیدم که در کنسرتش الکل مصرف می‌کند. بلافاصله پس از پایان کنسرت به او گفتم چکار می‌کنی رفیق؟ تو که قول داده بودی این را ول کنی؟ دیگر حتی دور و بر جایی که کنسرت داشت هم نرفتم چون قلب من با دیدن این مناظر می‌شکست. با این وجود ما دوستی و اوقات خوشی با هم داشتیم و بی‌نظیر بود که انقدر به هم نزدیک بودیم.” هر چند او در سال ۲۰۱۶ موسیقی را موقتا رها کرد اما همچنان به همکاری با چهره‌هایی مانند مدانا و گروه کلدپلی و حتی رفتن به استودیو و ضبط ترانه ادامه داد: “این یک سفر جنون‌آور بود. من کارم را در شانزده سالگی آغاز کردم و در هجده سالگی به تور رفتم. از آن زمان صد در صد وجودم را وقف موسیقی کردم. هنگامی که شانزده سال داشتم پدرم به من گفت می‌توانی هر کاری که دوست داری انجام دهی و در این راه فقط باید سخت کار کنی و اراده قوی داشته باشی. همان موقع بود که تصمیم گرفتم اگر زمانی از دنیا رفتم برای کارهایی که انجام دادم به خاطر سپرده شوم و نه برای پولی که بدست آوردم. وقتی بر می‌گردم و به زندگی‌ام نگاه می‌کنم به خودم می‌گویم: واو، آیا همه این کارها را خودم به تنهایی انجام دادم؟ از یک منظر این بهترین مقطع زندگی‌ام بود. هرچند هزینه زیادی بابت آن پرداختم که شامل استرس و ترس فراوان بود اما در ورای این حرف‌ها باید بگویم سفری فوق‌العاده هیجان‌انگیز برایم رقم خورد.”

به گزارش سرویس موسیقی جهان کافه سینما، آویچی برای هر شب اجرای زنده‌اش دویست و پنجاه هزار دلار دریافت می‌کرد و یکبار از طرف مجله فوربز به عنوان پردرآمدترین دی.جی دنیا انتخاب شد. گفته می‌شود تعداد اجراهای زنده او تا پایان زندگی کوتاهش از هشتصد کنسرت فراتر رفته است. او دو جایزه MTV Music Awards و یک Billboard Music Award را برد و دوبار نامزد دریافت جایزه گرمی شد و در طی این مدت ترانه‌های ماندگار زیادی تولید کرد که از میان آنها می‌توان به Levels و You Make Me و همینطور Wake Me Up اشاره کرد و نکته دردآور برای طرفداران بی‌شمارش نامزد شدن ای.پی Avicii (01) به عنوان یکی از کاندیدهای دریافت جایزه در بخش بهترین آلبوم سبک الکترونیک در مراسم بیلبورد میوزیک اواردز امسال است که تنها چند روز پیش از مرگش اعلام شد. آویچی درباره ای.پی جدیدش گفته بود: “خیلی هیجان‌زده هستم که دوباره با آلبومی جدید باز می‌گردم. مدت زمان زیادی از آخرین کاری که عرضه کرده بودم گذشته است. تمرکز من در این ای.پی تازه مخلوطی از ترانه‌های جدید و قدیمی است، ترانه‌هایی که طرفدارانم از من تقاضا کرده بودند میکس جدیدی از آنها ارائه دهم یا منتظر آنها بودند و همینطور آثاری جدید که تاکنون جایی پخش نشده‌اند.” حالا آخرین توییت او که سه روز قبل از مرگش به خاطر نامزد شدن در بخش بهترین آلبوم الکترونیک از مسئولان مراسم بیلبورد میوزیک اواردز تشکر کرده بود به شدت هوادارانش را آزار می‌دهد.

آویچی سال گذشته در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر شد اعلام کرد موسیقی چیزی است که به خاطرش زندگی می‌کند: “تولید موسیقی چیزی است که به خاطرش زندگی می‌کنم، چیزی که حس می‌کنم به خاطرش به دنیا آمده‌ام. سال گذشته اجرای زنده را کنار گذشته و بسیاری از شما فکر کردید همه چیز تمام شد. به جایش من به جایی بازگشتم که همه چیز در آنجا شکل گرفت: استودیو. قدم بعدی من به عشقم در ساختن موسیقی برای شما خلاصه می‌شود. این شروع چیزی تازه است.” در آخرین خبرهای مربوط به این اتفاق که دنیای موسیقی را در حیرت فرو برد امیلی گلدبرگ، معشوقه سابق آویچی با به انتشار گذاشتن ده تصویر مشترک از خودش و آویچی در پیامی که از طرف بعضی طرفداران این دی.جی مشهور گامی برای مطرح کردن نام خود و از طرف عده بیشتری ابراز همدردی برای کسی که مدت طولانی با او زندگی کرده است خوانده شده اینطور نوشته است: “زود باش عزیزم، ما را ناامید نکن. من را انتخاب کن و پس از آن به تو عشق را نشان خواهم داد.” “اینها بخش‌هایی از ترانه‌ای است که تیم برای من نوشته بود. آرزو می‌کردم لیاقتش را می‌داشتم. او در دو سالی که با هم بودیم نزدیک‌ترین محرم اسرار من بود و نمی‌توانم باور کنم من و سگ کوچک ما دیگر صورتش را نخواهیم دید. همچنان افکارم را در ذهنم پردازش می‌کنم و از همه شما به خاطر پیام‌ها و تکست‌های‌تان تشکر می‌کنم. من را بیدار کن وقتی همه چیز به پایان رسید، چون نمی‌خواهم این خبر را باور کنم و بدانم واقعیت دارد.” او همچنین متن یکی از چت‌های خصوصی‌شان را در فضای مجازی منتشر کرده است که با واکنش‌های دوگانه‌ای روبرو شده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *