نقد بررسی فیلم چهار راه استانبول مصطفی کیانی

[ad id='39844']

چهار راه استانبول | مصطفی کیانی

حادثه تلخ پلاسکو سوژه فیلمی شد که سال پیش توسط مصطفی کیایی به فرجام رسید و پس از حضور در جشنواره حالا اکران عمومی شده است. «چهارراه استانبول» در حاشیه پلاسکو روایت می شود و این یعنی هنوز حق مطلب درباره این فاجعه در سینما ادا نشده، ضمن این که به فیلم ایراداتی نیز وارد است.

داستان چیست؟

کیایی «چهارراه استانبول» را با نگاهی متفاوت به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو روایت کرده. او از این حادثه برای باورپذیری بیشتر و التهاب داستانش کمک گرفته است. بهمن و احد دو دستی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی ورشکسته شدند و به دنبال راه فرار و چاره ای از این مخمصه هستند و هر کاری به ذهن شان می رسد انجام می دهند. در جریان فرار از طلبکاران اتفاقی برای این دو می افتد که به آتش سوزی ساختمان پلاسکو گره می خورد. آنها از این زمان به عنوان فرصتی مناسب برای فرار از دست طلبکاران استفاده می کنند.

ستاره های فیلم

تیم بازیگران کارهای مصطفی کیانی تقریبا به یک ترکیب ثابت رسیده. او در «چهارراه استانبول» هم محسن کیایی و بهرام رادان را کنار هم قرار داده و در کنارشان از حضور سحر دولتشاهی، ماهور الوند، مهدی پاکدل، مسعود کرامتی و رعنا آزادی ور بهره برده. از میان بازیگران اصلی با این که همراهی محسن کیایی و بهرام رادان با یکدیگر در بخش هایی شیرین است اما بازی های شان تفاوت چندانی با کارهای قبلی ندارد. ماهور الوند خوب ظاهر شده و سحر دولتشاهی در نقش یک دختر شمالی بازی خوبی را به نمایش گذاشته.

مصطفی کیایی

رزومه کارگردان

مصطفی کیایی ساخت اولین فیلم بلندش را با «بعدازظهر سگی» تجربه کرد و بعد از آن با فیلم های «ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «بارکمد» مسیر فیلمسازی را ادامه داد.کارهای کیایی معمولا سوژه های اجتماعی هستند که برخلاف سایر آثار اجتماعی ظاهر تلخ و سیاه به معنای رایج آن ندارند. معمولا فیلم های کیایی با مخاطب ارتباط برقرار می کند و فروش بالایی نصیب آنها می شود. این کارگردان سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای «ضد گلوله» به دست آورده اما معمولا فیلم هایش در جشنواره جایزه نمی گیرند.

پیش بینی فروش

مصطفی کیایی رگ خواب مخاطب را در دست دارد. فیلم های قبلی اش فروش مطلوب داشته اند اما درباره «چهارراه استانبول» نمی توان با قاطعیت از فروش بالا حرف زد. اولا این بار با فیلمی جدی از کیایی روبرو هستیم و دوما سوژه ارزشمند فیلم، مطابق با انتظار مخاطبان نیست. پیش بینی ما برای این فیلم، سه میلیارد تومان فروش است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *