نقد بررسی فیلم خوک مانی حقیقی با بازی حسن معجونی و لیلاحاتمی

[ad id='39844']

خوک | مانی حقیقی

هفتمین فیلم مانی حقیقی داستانی کمدی دارد. او «خوک» را سال پیش ساخت و به جای حضور در جشنواره فجر سر از جشنواره برلین در آورد. در زمان نمایش فیلم در این جشنواره سوال مشترک خبرنگاران خارجی از حقیقی سرنوشت اکران «خوک» در ایران بود! فیلم ظاهرا بدون اصلاحیه وارد چرخه اکران شده است.

داستان چیست؟

حقیقی برای «خو» جنس متفاوتی از کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» انتخاب کرده است. او این بار با خود سینماگران شوخی کرده و در خلال آن نقبی به مشکلات و مسائل اجتماعی هم زده است. قهرمان فیلم «خو: کارگردانی است بنام. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستاره محبوبش صبر ندارد و می خواهد با کارگردان دیگری همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است… از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته.

ستاره های فیلم

حسن معجونی و لیلا حاتمی بازیگران اصلی «جوک» هستند. معجونی متبحر بازی در نقش آدم های بی خیال است ولی اینجا نقش یک کارگردان مفلوک را بازی می کند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. لیلا حاتمی تصویر غالب را شکسته و نقشی متفاوت بازی کرده. فیلم از یک ستاره دیگر هم بهره می برد که البته هنوز نامش قدرت کشاندن مخاطب به سینما را ندارد. پریناز ایزدیار، علی مصفا، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، سهیلا رضوی، رضا یزدانی و بیوک میرزایی نیز در فیلم بازی کرده اند.

رزومه کارگردان

مانی حقیقی پیش از «خوک» تجربه ساخت کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» را نداشته است. جنس فیلم قبلی اما متفاوت از «خوک» است که با الگوی فیلم های صرفا گیشه ای ساخته شد. «اژدها وارد می شود» مهم ترین فیلم حقیقی است که توجه غالب منتقدان و سینماروهای حرفه ای را به دست آورد. در کارنامه حقیقی، «پذیرایی ساده» هم دیده می شود.«کتمان»، «کارگران مشغولکارند» و «آبادان» دیگر ساخته های حقیقی هستند. کارنامه این کارگردان پربار است.

پیش بینی فروش

به نظر می رسد «خوک» پرفروش ترین فیلم اکران دوم نوروز باشد و بتواند وارد باشگاه ۱۰ میلیارد تومانی شود. برای «پنجاه کیلو آلبالو» این اتفاق افتاد و «خوک» نیز چنین پتانسیلی دارد. منتها این بار سخت پندها هم می توانند با فیلم همراه شوند؛ کما این که در جشنواره برلین نقدهای مثبتی بر «خوک» نوشته شد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *