بهترین پیام رسان ایرانی کدام است

[ad id='39844']

بررسی تمام پیام رسان های ایرانی

پیام رسان بیسفون

مهمترین ویژگی مثبت پیام رسان بیسفون ، سرعت نسبتا بالاتر انتقال دیتاست. این اپلیکیشن از پیام‌های رمزگذاری شده پشتیبانی نمی‌کند، اما امکان تماس صوتی و تصویری را به کاربرانش می‌دهد. به بیان دیگر، اگر استفاده از بیسفون فراگیر شود، اپراتورهای شبکه موبایل، قادر به اعمال فشار برای فیلتر بر روی خدمات آن نخواهند بود. بنابراین، به سادگی خواهید توانست که هزینه‌های مکالمات تلفنی خود را کاهش داده و علاوه بر این، از کیفیت بالاتر خدمات برخوردار شوید.

بیسفون در دو نسخه اندروید و آی او اس، در حال حاضر برای اکثر گوشی‌های هوشمند قابل استفاده است؛ هرچند برای استفاده از بیسفون در کامپیوتر با مشکل مواجه خواهید شد. علاوه بر این، بیسفون از ساخت و استفاده از گروه نیز پشتیبانی می‌کند.

با این اپلیکیشن به خدماتی مشابه کانال‌های تلگرامی نیز دسترسی خواهید داشت. ظاهر نسبتا زیبای بیسفون نیز یک برگ برنده برای این پیام رسان داخلی بوده و آن‌ را از سایر اپلیکیشن‌های فارسی متمایز می‌کند. در نهایت، این برنامه از انواع ایموجی و استیکرهای فارسی نیز بهره مند شده است. امنیت اطلاعات در بیسفون، حد قابل قبولی را دارد.

 

اپلیکیشن پیام رسان بله

در مقایسه پیام رسان های ایرانی اپلیکیشن بله جایگاه خاص خود را دارد. این اپلیکیشن، علی‌رغم پشتیبانی از ویژگی‌های اصلی تلگرام، نظیر کانال و گروه، خدمات ویژه‌ای به شما ارائه می‌کند. با پیام رسان بله قادر خواهید بود که از طریق گوشی و به سادگی هرچه تمام‌تر نسبت به تسویه‌ حساب‌های خود اقدام نمایید. انتقال وجه از کارتی به کارت دیگر و پرداخت قبوض از ویژگی‌های پشتیبانی شده در این اپلیکیشن است. در واقع بله را می‌توان به نوعی پیام رسان ویژه نقل و انتقالات مالی دانست!

اپلیکیشن بله با سرمایه گذاری بانک ملی ساخته شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد. علاوه بر این، پشتیبانی فنی و امنیتی در این اپلیکیشن را یکی از قوی‌ترین شرکت‌های حاضر در ایران به عهده دارد.

درواقع می‌توان گفت که پیام رسان بله یک اپلیکیشن خاص است که برخی از امکانات آن حتی فراتر از تلگرام است؛ اما صبر کنید، بله ناکاستی‌های بسیاری نیز دارد. به عنوان مثال در اپلیکیشن بله امکان ساخت و استفاده از ربات وجود ندارد.

از تماس صوتی و تصویری رایگان نیز در بله خبری نیست. اما یک ویژگی خوب در این برنامه، احتمال رشد اپلیکیشن بله را تقویت می‌کند. این اپ تنها ویژه موبایل‌های هوشمند نیست؛ چراکه هم اکنون نسخه قابل نصب ویندوز آن نیز موجود است.

علاوه بر این، اپ بله با پشتیبانی از خدمات تحت وب، امکان اجرا تحت هر دستگاه دیگری را نیز خواهد داشت. شاید اگر در طراحی پیام رسان بله خلاقیت بیشتری به خرج داده می‌شد، می‌توانست به عنوان یک اپلیکیشن کسب و کار بسیار موفق ظاهر شود؛ هرچند در حال حاضر، بله نیز تنها یک اپلیکیشن پیام رسان ایرانی دیگر است.

پیام رسان ایتا

اپلیکیشن ایتا را می‌توان کپی تلگرام نامید. احتمالا، هوشمندانه‌ترین اقدام برای جایگزینی تلگرام ارائه این پیام رسان ایرانی بوده است؛ چراکه به نظر می‌رسد، هدف از ابتدا ساخت اپلیکیشنی با امکانات تلگرام و مشابه با آن بوده است. کاربران این اپلیکیشن دیگر نیازی به یادگیری منوهای مشابه نخواهند داشت. روند ثبت نام، ایجاد کانال، گروه و… همگی به مانند تلگرام، در ایتا انجام می‌پذیرد. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، در هنگام استفاده از اپلیکیشن ایتا، لزومی به پخش درهم اطلاعات در یک کانال را نخواهید داشت، بلکه به سادگی می‌توانید اطلاعات مورد نظر خود را بین چند کانال مختلف، قرار دهید. فرض کنید، قصد راه اندازی کاتالوگ فروشگاه اینترنتی خود را در ایتا دارید، در اینجا می‌توانید علاوه بر قرار دادن اطلاعات در یک کانال، اجناس خود را به تفکیک در کانال‌های مختلفی قرار دهید.

نکته قوت دیگر پیام رسان ایرانی ایتا، پشتیبانی از انتقال اطلاعات کانال و اعضا به طور مستقیم از تلگرام است! به بیان دیگر، با فیلتر شدن تلگرام، کسب و کاری که سالها برای به سود رسانی آن زحمت کشیده‌اید، از بین نخواهد رفت!

البته یک اشکال بزرگ وجود دارد. برای انتقال کانال از تلگرام به ایتا، باید از مسیر تعیین شده اقدام نمایید! ابتدا باید نسبت به ثبت کانال در سامانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نموده، سپس درخواست انتقال اطلاعات کانال تلگرامی را به ایتا بدهید! هرچند که این مساله ممکن است طنز آمیز به نظر برسد، اما واقعیت دارد!

برای درک بهتر ماجرا اجازه دهید تا با یک مثال موضوع را بیان کنیم. فرض کنید در حال اداره کانال تلگرامی خود هستید. این کانال قریب به ۵۰۰ عضو از سراسر ایران دارد و شما در این کانال، نسبت به انتشار مطالب تحلیلی بورس اقدام می‌کنید. اکنون برای ادامه فعالیت خود در ایتا، باید روند ثبت مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را بگذرانید و پس از انجام اینکار، نسبت به صدور درخواست به ایتا اقدام نمایید!

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا به جای اینکار، تنها اقدام به حذف کانال‌هایی که خطوط قرمز کارگروه تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای را اجرا ننموده‌اند، در دستور کار قرار نگرفته‌است؟ لبخندی توام با سکوت جوابی قانع کننده به نظر می‌رسد.

همانطور که ذکر شد، محل و شکل قرارگیری منوها، دسترسی‌ها، دستورالعمل ایجاد کانال و… کاملا مشابه تلگرام است. این مساله، علاوه بر محسنات بسیاری که دارد، ممکن است به مذاق برخی کاربران خوش نیاید، چراکه تقریبا بومی سازی خاصی در این اپلیکیشن صورت نگرفته است.

البته با توجه به شنیده‌ها، اطلاعات کاربران بر روی فضای ابری داخلی به صورت مستقل از تلگرام نگه‌داری می‌شود. این مساله، در صورت صحت، افزایش سرعت چشم‌گیری در هنگام استفاده به همراه خواهد داشت.

هرچند، در صورتیکه کاربران تلگرام با فیلتر شدن این پیام رسان به ایتا هجوم بیاورند، قطعا این اپلیکیشن با مشکلات عدیده‌ای در پاسخگویی به این حجم از تقاضا مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، پیام رسان ایتا دچار مشکل جدی دیگری نیز هست. اطلاعات کاربران ایتا، بدون رمزگذاری بین سرور انتقال پیدا می‌کند!

این مساله امکان درز اطلاعات خصوصی افراد را به شدت افزایش می‌دهد، هرچند در صورتیکه هم اکنون کانال تلگرامی پر درآمدی را اداره می‌کنید، در صورت فیلتر شدن تلگرام، راهی جز انتقال اطلاعات به ایتا نخواهید داشت.

 

اپلیکیشن ویسپی

شاید قرار دادن اپلیکیشن ویسپی در بین اپلیکیشن‌های پیام رسان ایرانی، در نگاه اول چندان درست به نظر نرسد. هرچند شایعات و شواهد وطنی بودن این اپلیکیشن به حدی زیاد است که تصمیم گرفتیم ویسپی را نیز در بین اپلیکیشن‌های داخلی مورد بررسی قرار دهیم. اپلیکیشن ویسپی به صورت خلاصه، یک پیام رسان آچار فرانسه است! ویسپی تقریبا هرآنچه یک کاربر معمولی به آن نیاز دارد را در خود جای داده است. برای درک بهتر این موضوع، بررسی این پیام رسان را بخوانید.

در نگاه اول، ویسپی یک اپلیکیشن پیام رسان معمولی به نظر می‌رسد، این مساله دقیقا نقطه قوت ویسپی است؛ چراکه پس از طی نمودن روند نصب اپلیکیشن که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند، به صفحه ساده‌ای منتقل خواهید شد که در آن قادر به مشاهده چت‌ها و کانال‌های مختلف خواهید بود.

این مساله موجب می‌شود کاربرانی که توانایی زیادی در استفاده از فضای مجازی ندارند نیز، به سادگی هرچه تمام‌تر بتوانند از امکانات این اپلیکیشن بهره مند شوند.

با کمی گشت و گذار درون ویسپی، امکانات ویژه این اپلیکیشن حیرت شما را بر می‎‌انگیزد. به عنوان مثال، در پیام رسان ویسپی می‌توانید به صورت رایگان با برخی کشورهای دنیا، نظیر آمریکا و استرالیا، تماس تلفنی داشته باشید! در این تماس تلفنی، گیرنده تماس نیازی به استفاده از اینترنت یا اپلیکیشن ویسپی نخواهد داشت و تماس شما را به مانند یک تماس معمولی دریافت خواهد کرد.

هرچند برای تمام کشورهای جهان، امکان تماس تلفنی رایگان وجود ندارد، اما پس از نصب این اپلیکیشن به صورت پیش‌فرض، یک دلار حساب کاربری شما شارژ خواهد شد که به وسیله آن امکان برقراری تماس با سایر کشورها را نیز خواهید داشت.

ویسپی، از امکانات شبکه‌های اجتماعی نیز پشتیبانی می‌کند! به بیان دیگر، همانند زمانی که در اینستاگرام یا فیس‌بوک به گشت و گذار می‌پردازید، قادر به اشتراک گذاشتن پست یا پسندیدن تصاویر اشتراکی سایر کاربران خواهید بود.

اپلیکیشن Wispi نیز از تماس صوتی و تصویری رایگان بهره مند شده است. بنابراین در صورتیکه هر دو طرف مکالمه، ویسپی را بر روی گوشی خود نصب کرده باشند، تنها کافیست هزینه‌های نسبتا پایین اینترنت را بپردازند.

از طرف دیگر، ویسپی امکانات برخی اپلیکیشن‌ها که پیش از این فیلتر شده‌اند را در اختیار شما قرار خواهد داد. به عنوان مثال، در ویسپی امکان پیدا کردن افراد نزدیک و دوستیابی هوشمند را خواهید داشت! در واقع ویسپی فقط جایگزین تلگرام نیست، بلکه جایگزینی برای بی تالک، تانگو و… نیز محسوب می‌شود.

به هر حال، امکانات ویسپی به این مقدار محدود نمی‌شود، بلکه با این اپلیکیشن به برخی امکانات و ویژگی‌های دیگر نیز دسترسی خواهید داشت. شاید اگر وضعیت امنیت پیام رسان ویسپی بهبود یافته بود به عنوان جایگزین حتمی تلگرام قابل توجه می‌بود، اما در حال حاضر یک اپلیکیشن ویژه است برای کاربران معمولی که قصد دارند تقریبا تمام نیازهای خود را از طریق یک برنامه برطرف نمایند.

 

پیام رسان گپ

این اپلیکیشن نیز کم و بیش شباهت‌هایی به تلگرام دارد، هرچند که ایتا نمی‌شود! در گپ قادر به ساخت گروه، ساخت و مدیریت کانال، چت و… خواهید بود. فرایند انجام، خدمات مختلف پیام‌رسان گپ نیز کم و بیش شبیه تلگرام است، هرچند در نسخه‌های اولیه خود با مشکلات بسیاری رو به رو بود، اما اکنون بدون شک تبدیل به یکی از قدرتمندترین اپلیکیشن‌های پیام رسان معمولی! شده است.

البته، گپ با سایر اپلیکیشن‌های داخلی یک تفاوت اساسی دارد. در گپ، به امنیت اطلاعات کاربران توجه بیشتری شده است، در واقع اطلاعات کاربران به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت خواهد شد. این مساله، پیام رسان گپ را به عنوان یک اپلیکیشن جدی در جایگزینی تلگرام مطرح می‌کند. در واقع در صورتیکه حفظ حریم خصوصی برای شما اولویت داشته باشد، گپ در بین اپلیکیشن‌های ایرانی، اولین گزینه خواهد بود.

علاوه بر این، گپ حسن دیگری نسبت به اکثر همتایان داخلی خود دارد. اپلیکیشن گپ علاوه بر پشتیبانی از پلتفرم اندروید و آی او اس، قابلیت نصب بر روی ویندوز و لینوکس را نیز دارد، بنابراین نیازهای اولیه کاربران بیشتری را رفع خواهد نمود.

پیام رسان سروش

احتمالا پر بحث‌ترین اپلیکیشن پیام رسان ایرانی، سروش باشد؛ چراکه علی‌رغم ظاهر حرفه‌ای این اپلیکیشن و ارائه امکانات متنوع، در مبحث امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران نیز دچار اشکالات جدی است. این مساله، زمانی پر بحث‌تر نیز می‌شود که تبلیغات فراوانی حول و حوش این اپلیکیشن صورت گرفته است.

احتمالا پیام رسان سروش در آینده نسبت به رمزگذاری بسته‌های تبادل شده اقدام خواهد نمود و برخی اشکالات اساسی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد آن‌ها بحث شده است را برطرف خواهد کرد.

به هر حال، تیم توسعه اپلیکیشن سروش در رابطه با چرایی عدم توجه کافی به مباحث امنیتی این اپلیکیشن، تاکنون توضیحی ارائه نداده‌اند. البته از یک نظر، پرداختن به امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی آن‌ها، شاید یک کالای لوکس در نظر گرفته شده باشد که در واقع کارایی ندارد! اگر بخواهیم رعایت انصاف را در بررسی این اپلیکیشن داشته باشیم، در واقع حق با سروش است! البته نه تا این حد و اندازه.

در اپلیکیشن پیام رسان سروش، همانند پیام رسان بله، امکان تبادلات مالی را خواهید داشت. به صورتیکه پرداخت قبوض، خرید شارژ و… به سادگی از طریق آن انجام می‌پذیرد. سروش از ظاهر نسبتا حرفه‌ای و جذاب‌تری در مقایسه با همتایان خود نیز برخوردار است.

سروش تقریبا از تمامی امکانات تلگرام پشتیبانی می‌کند، البته تقریبا؛ چراکه به عنوان مثال، در سروش امکان چت خصوصی محرمانه –رمزگذاری شده- را نخواهید داشت، در جای دیگر، عدم پشتیبانی سروش از ساخت و استفاده از ربات، در آینده کاربران حرفه‌ای را با مشکل مواجه خواهد نمود. یکی از نقاط قوت و در عین حال ضعف اپلیکیشن سروش، همانند سایر پیام‌رسان‌های وطنی استفاده از سرور داخلی است.

وجود فضای ابری در داخل کشور، در درجه اول موجب افزایش کیفیت ارتباط در این اپلیکیشن و اپلیکیشن‌های پیام رسان مشابه خواهد شد. علاوه بر این، احتمالا با توجه به ضرورت، انتقال کاربران تلگرام به سوی این پیام‌رسان‌ها، در نظر گرفتن امکاناتی نظیر، ترافیک رایگان یا کم قیمت نیز، دور از ذهن نیست. هرچند این مساله در صورت فیلترینگ تلگرام موجب هجوم کاربران برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها خواهد شد و در نتیجه به صورت موقت، ارائه خدمات از سوی آن‌ها را با مشکل مواجه خواهد نمود.

البته این مساله با توجه به توان مالی حامیان این اپلیکیشن‌ها قابل پیشگیری است، البته این مشکل در مورد سروش با افزایش تعداد اعضا به حدود دو میلیون نفر، به صورت کاملا ملموس مشاهده گردید. بنابراین، با توجه به این تجربه احتمالا در آینده تدابیری اندیشیده خواهد شد.

به هر حال، اپلیکیشن سروش، امکانات دیگری نیز دارد. من جمله، پشتیبانی از تماس صوتی رایگان که آن را از تلگرام متمایز می‌کند. همچنین توانایی تغییر پوسته و… ظاهر زیباتری به این اپلیکیشن می‎بخشد.

با توجه به امکانات نسبتا کمتر سروش به برخی جایگزین‌های معرفی شده، گزینه اول انتخاب کاربران نخواهد بود، ولی با توجه به تیم پشتیبانی و توسعه قدرتمند سروش، احتمالا شاهد تغییرات مثبتی در زمینه‌های مختلف در آن باشیم. در حال حاضر، بزرگترین نقطه قوت پیام رسان سروش نسبت به سایر رقبا، تعداد اعضای بیشتر استفاده کنندگان این اپلیکیشن است.

البته به طور کل تمرکز بیشتری بر روی این پیام رسان صورت گرفته است و تقریبا اولین پیام رسان ایرانی است که در سطح گسترده‌ای توسط مسولین هم تبلیغ می‌شود.

 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *