بررسی و تحلیل گوشی هواوی پی ۲۰ (Huawei P20 Pro)

[ad id='39844']

مشخصات فنی Huawei P20 Pro:

  • پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ به همراه ۶ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • نمایشگر ۶.۱ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۴۴ پیکسل همراه با پنل AMOLED و تراکم پیکسلی ۴۰۸ پیکسل در هر اینچ
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G72 MP12
  • دارای سه دوربین؛ یک دوربین ۲۰  مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و یک دوربین ۴۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، سایز سنسور ۱.۱۷، لرزش‌گیر اپتیکال
  • اندروید نسخه‌ی ۸.۱ (اوریو)
  • ابعاد ۱۵۵ در ۷۳.۹ در ۷.۸ میلی‌متر با وزن ۱۸۰ گرم 
  • باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری
  • پشتیبانی از شبکه ۳G و ۴G و بلوتوث نسخه‌ی ۴٫۲
  • پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان
  • مجهز به حسگر اثر انگشت
  • فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری

طراحی

تغییر نسبت نمایشگر تلفن‌های هوشمند و از طرفی رونمایی اپل از آیفون ۱۰ را می‌توانیم دو اتفاق مهم سال ۲۰۱۷ بدانیم. در حالی که پیش از این نسبت تصویر ۱۶ به ۹، استاندارد رایج کمپانی‌ها برای طراحی گوشی‌های هوشمند بود، دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال‌جی در سال ۲۰۱۷ ترجیح دادند تا به لطف زبان‌طراحی جدیدشان گوشی‌هایی با کمترین حاشیه را با نسبت تصویر نامتعارف تولید کنند. کاهش حاشیه بالا و پایین تلفن‌های هوشمند و افزایش نسبت نمایشگر به بدنه، به طراحان اجازه داده است تا بدون نیاز به تولید گوشی‌هایی با ابعاد بزرگتر، فضای بیشتری را در اختیار کاربر بگذارند و خوشبختانه بسیاری از کمپانی‌های تولید‌کننده تلفن‌های هوشمند نیز در همین راستا قدم گذاشته‌اند. در کنار کره‌ای‌ها، کوپرتینو نشین‌ها نیز رونمایی بزرگی را از گوشی پریمیوم آیفون ۱۰ داشتند. برخلاف سایر پرچمداران اپل، آیفون ۱۰ در بخش بالایی صفحه نمایش از زبانه، بریدگی یا به اصطلاح ناچ استفاده می‌کرد. اپل برای آنکه فضای بیشتری را در اختیار کاربران بگذارد با حذف دکمه Home از پایین گوشی و اضافه کردن زبانه‌ای در بالای نمایشگر، توانست تا به ناچار در کنار قرار دادن دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و FaceID در این زبانه، برخی اعلان‌ها و اطلاعات کلی گوشی را نیز در اختیار کاربران قرار دهد. اما با آغاز سال ۲۰۱۸ و رونمایی از گوشی‌های هوشمند توسط غول‌های فناوری، شاهد تاثیر پذیری و رایج شدن برخی از المان‌ها در محصولات سایر شرکت‌ها هستیم. شرکت هواوی به ویژه با رونمایی از P20 Pro قدمی بزرگ را برای ارائه یک گوشی با کیفیت برداشته است و بی شک می‌توانیم پرچمدار جدید هواوی را محصولی زیبا، خوش‌ساخت و با کیفیت معرفی کنیم. در اولین نگاه به پی‌۲۰ پرو بریدگی بخش بالایی نمایشگر اولین نکته‌ای است که خودنمایی می‌کند. هواوی با قرار دادن زبانه‌ای در بالای پرچمدار خود، نسبت نمایشگر به بدنه را تا ۸۱ درصد افزایش داده که این رقم حتی از آیفون ۱۰ نیز بیشتر است.

با این حال کافی است تا نگاهی به پایین صفحه نمایش بیندازید تا با حس‌گر اثر انگشت بزرگی روبه‌رو شوید؛ شاید بهتر بود تا هواوی با صرف نظر از قرار دادن این حسگر در بخش جلویی پی‌۲۰ پرو، آن را به پشت گوشی انتقال می‌داد. هواوی از ترکیب فلز و شیشه در جدیدترین پرچمدار خود استفاده کرده است که هرچند شدیدا مستعد لک‌پذیری و جذب اثر انگشت است، اما به ویژه در رنگ‌بندی پی‌۲۰ پرو شاهد ترکیب رنگی منحصر به فرد و زیبا موسوم به Twilight هستیم. پی‌۲۰ پرو در چهار رنگ Twilight، سیاه، آبی و صورتی طلایی تولید شده است که به ویژه رنگ Twilight با به‌کارگیری چندین لایه‌ی پوشش نوری NVMC زیر پنل پشت باعث شده تا در زمان تابش نور شاهد ترکیبی از رنگ‌های بنفش، آبی و کمی سبز باشیم.

بدنه شیشه‌ای پشت گوشی میزبان سه دوربین با سنسور لایکا است که در کنار فلاش در یک راستا قرار گرفته‌اند. اضافه شدن دوربین سوم با قابلیت زوم سه برابری و ثبت تصاویر ۴۰ مگاپیکسلی شاید مهم‌ترین دلیلی بوده که هواوی ترجیح داده تا حسگر اثر انگشت را برای جلوگیری از شلوغی بیش از اندازه پشت گوشی به زیر نمایشگر انتقال دهد. پی‌۲۰ پرو دارای سه دوربین، یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و یک دوربین ۴۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، سایز سنسور ۱.۱۷ با قابلیت لرزشگیر اپتیکال است. فریم فلزی اطراف پی‌۲۰ پرو و شیشه و ابعاد متعارف این پرچمدار باعث شده تا شاهد جایگری مناسب محصول هواوی در دست باشیم و به هیچ عنوان حس سر خوردن در زمان استفاده با یک دست به شما دست نخواهد داد. این موضوع به ویژه در رابطه با گیمینگ و تجربه بازی‌ها به صورت افقی صدق می‌کند و می‌توانید بازی‌هایی مانند Ballz، ساخته کمپانی نامدار کچاپ را به راحتی در اتوبوس و مترو بدون نگرانی، با یک دست تجربه کنید. از طرفی با نگاه انداختن به پایین گوشی شاهد حذف درگاه جک ۳.۵ میلی‌متری هستیم. در نتیجه کاربران باید از تبدیل قرار گرفته داخل جعبه یا هدفون‌های بی‌سیم برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنند.

برای بررسی تجربه گیمینگ P20 Pro بازی‌های عمودی و افقی متفاوتی را اجرا کردیم. به شکل طبیعی و همانطور که همیشه گفته‌ایم، ابعاد بزرگ گوشی‌های فبلت باعث می‌شود تا در زمان استفاده از گوشی با یک دست، دسترسی به نقاط بالای نمایشگر مشکل باشد. به عنوان مثال، در بازی Skyforce: Reloaded باید به سرعت جنگنده را به طرفین حرکت دهید و مراقب باشید تا با موانع برخورد نکنید، در نتیجه در فبلت‌ها مجبورید تا هر دو دست خود را برای کنترل جنگنده و نگه داشتن گوشی، درگیر کنید. اما به شکل فوق‌العاده‌ای طراحی پی ۲۰ پرو باعث شده تا حس سر خوردن گوشی به کاربر دست ندهد. در جریان بررسی بازی‌های افقی، دو بازی The Trail را با موضوع ماجراجویی و بازی اعتیادآور Ballz را اجرا کردیم. تجربه هر دو بازی با یک دست ممکن است و پی‌۲۰ پرو از آزمایش ما سربلند بیرون آمد. در آزمایش خود بازی‌های متعددی را از بازی اول شخص Shadowgun Legends بگیرید تا بازی نقش‌آفرینی/آنلاین Lineage 2: Revolution اجرا کردیم. نکته مهم پوشیده شدن بخش ناچ به صورت خودکار بود که ایده‌ای خلاقانه و بسیار مفید برای تجربه بازی‌ها در پی ۲۰ پرو است. با توجه به گستره‌ی گوشی‌های اندروید، عدم پشتیبانی از زبانه بالای صفحه نمایش مرسوم است. در نتیجه هواوی برای از دست نرفتن رابط کاربری، زبانه را در زمان پخش ویدیو و بازی‌ها با نواری مشکی می‌پوشاند که نکته‌ای مهم محسوب می‌شود. به لطف طراحی خوب پی‌۲۰ پرو، انجام بازی‌ها روی این گوشی لذت بخش است.

صفحه نمایش

در زمان تجربه بازی‌ها یا پخش ویدیو، بریدگی نمایشگر با نوار مشکی رنگ پوشانده می‌شود

چینی‌ها، هواوی پی ۲۰ پرو را مجهز به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۲۲۴۴ در ۱۰۸۰ و تراکم ۴۰۸ پیکسل بر اینچ کرده‌اند. پنل گوشی برخلاف IPS LCD استفاده شده در میت ۱۰ پرو از نوع امولد با نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ است و مانند آیفون ۱۰، هواوی از یک زبانه در بالای نمایشگر بهره برده است. با نگاهی کلی به نمایشگر، نمایش شفاف و با طراوت رنگ‌ها و روشنایی خوب گوشی اولین نکاتی هستند که به آن پی می‌برید. نمایشگر در حدود ۸۱ درصد از سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده و به ویژه از لحاظ روشنایی کاملا رضایت بخش است. نمایش رنگ مشکی در پرچمدار هواوی به خوبی نمایش داده می‌شود و در زمان استفاده از این گوشی در زیر نور آفتاب، مشکل چندانی برای خواندن متون و حتی تجربه بازی‌هایی با محیطی روشن نخواهید داشت.

اما در کنار سخت‌افزار، هواوی با در دسترس قرار دادن مجموعه‌ای از امکانات نرم‌افزاری، امکانات مختلفی را برای کاهش نور آبی پس‌زمینه ارائه کرده است. به لطف قابلیت Eye Comfort امکان زمان‌بندی و اسلایدر برای تغییر میزان دمای رنگ فیلتر را دارید. از دیگر قابلیت‌های هواوی پی‌۲۰ پرو می‌توانیم به قابلیت Natural tone اشاره کنیم که با فعال کردن آن، نمایشگر تجربه‌ای مشابه با مشاهده کاغذ را به کاربر می‌دهد.

اسپیکر

با وجود دو دریچه در پایین گوشی، تنها دریچه سمت راست USB در نقش اسپیکر ظاهر می‌شود و هواوی برای تقویت صدای خروجی از گوشی، اسپیکر مکالمه را در نقش افزایش دهنده کیفیت صدای خروجی به کار گرفته است. اسپیکر مکالمه هرچند حجم صدای خروجی بسیار کمی دارد، اما به خوبی توانسته نقش خود را به عنوان مکمل و تقویت‌کننده ایفا کند و به ویژه در تجربه بازی‌هایی با موسیقی کلاسیک نظیر بازی Piano Tiles 2، هر دو اسپیکر صدای شفاف و حجم خروجی خوبی دارند. از طرفی با اجرای بازی‌هایی با موسیقی به اصطلاح سریع نظیر بازی Asphalt 8، اسپیکر اصلی در حد استانداردهای پرچم‌داران ظاهر می‌شود و شفافیت رضایب‌بخشی دارد.

برخلاف گوشی‌های پیشین هواوی، در پی ۲۰ پرو از Histen استفاده نشده و این کمپانی چینی جدیدترین پرچمدار خود را برای ارتقاء تجربه صوتی به Dolby Atmos مجهز کرده است. با ورود به تنظیمات Dolby Atmos می‌توانید از سه تنظیمات Movie ،Smart و Music با توجه به نیاز خود استفاده کنید. به عنوان مثال در حالی که حالت Movie، شفافیت صدای دیالوگ‌ها را بیشتر می‌کند، حالت Music با ارائه چهار تنظیمات پیش فرض، امکان داشتن تجربه‌ی صوتی متفاوت را فراهم کرده است.

اما با پیشرفت بازی‌های موبایل، عملکرد گوشی‌ها در بازی‌های مختلف اهمیت بسیاری برای بازیکنان پیدا کرده است. هواوی ترجیح داده تا در P20 Pro از پردازنده‌ کرین ۹۷۰ استفاده کند که پیش از این نیز در میت ۱۰ شاهد استفاده از این تراشه بودیم. برای بررسی عملکرد P20 Pro بازی‌های متنوعی از جمله بازی Lineage 2: Revolution، بازی Final Fantasy: Pocket Edition، بازی The Trail، بازی Shadowgun: Legends و بازی Ballz را روی این پرچمدار اجرا کردیم. بی شک با توجه به قدرت پردازشی کرین ۹۷۰ و تراشه گرافیکی Mali-G72 MP12، پی۲۰ پرو مشکل چندانی در اجرای حتی قوی‌ترین بازی‌ها نخواهد داشت.

ابتدا برای بررسی عملکرد گوشی روی نرخ فریم بالا بازی Final Fantasy XV: Pocket Edition را اجرا کردیم؛ این بازی تنظیمات گرافیکی متفاوتی برای کیفیت بالای بافت‌ها و تنظیم یا قفل کردن نرخ فریم به کاربر می‌دهد. خوشبختانه پرچمدار هواوی توانست این بازی را روی بالاترین نرخ فریم – با وجود افت فریم ابتدایی- اجرا کند. از طرفی بازی Lineage 2: Revolution را برای بررسی شرایط گوشی در بازی‌های آنلاین پر جزئیات اجرا کردیم. بازی Lineage 2: Revolution دارای فاکتور‌های اصلی آنلاین بودن، گرافیک بالا، محیط‌های شلوغ و جهانی عظیم است که تنها گوشی‌های قدرتمند می‌توانند از عهده اجرای کامل آن روی بالاترین تنظیمات بر بیایند. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان اجرای طولانی مدت Lineage 2 با آن روبه‌رو شدیم داغ شدن قسمت بالای گوشی بود. بدنه گوشی به شدت در زمان اجرای این بازی داغ می‌شود و شاید کمی باعث اذیت شدن دست شما شود. به ویژه در محیط‌های بسیار شلوغ مانند باس فایت‌ها، با کمی افت فریم روبه‌رو شدیم که با آوردن تنظیمات روی High یا Normal، این مسئله به‌طور کامل برطرف شد.

از طرفی با اجرای بازی پابجی موبایل، محصول کمپانی تنسنت به صورت خودکار تنظیماتی را با توجه به سخت‌افزار گوشی پیشنهاد می‌دهد. خوشبختانه پرچمدار هواوی توانست تا بازی را با بالاترین تنظیمات و در حالت آنلاین به راحتی اجرا کند و در زمان تجربه پابجی موبایل با مشکل خاصی روبه‌رو نشدیم.

به ویژه در چند ماه گذشته بازی‌های فوق‌العاده‌ با کیفیتی از جمله Shadowgun Legends و Dead Rivals – Zombie MMO برای اندروید و آیفون منتشر شده است که ما نیز از این دو بازی برای بررسی عملکرد پی‌۲۰ پرو استفاده کردیم. پردازنده کرین ۹۷۰ و حافظه ۶ گیگاباتی رم توانستند با سربلندی از آزمایش اجرای هر دوبازی بدون افت فریم بیرون بیایند و می‌توانیم به غیر از موضوع داغ شدن زیاد بدنه گوشی، پی‌۲۰ پرو را محصولی عالی برای اجرای بازی‌ها با بالاترین تنظیمات گرافیک معرفی کنیم. به ویژه در بازی The Trail ساخته پیتر مور، از بازی‌سازان مطرح صنعت بازی‌های ویدیویی، پی‌۲۰ پرو اجرای روانی داشت و توانست بدون کوچکترین لگ یا وقفه‌ای، تجربه‌ای عالی را ارائه دهد.

رابط کاربر EMUI‌ نسخه ۸.۱ استفاده شده در پی‌۲۰ پرو تغییراتی بنیادی از لحاظ ظاهری با نسخه پیشین ندارد و حداقل در این رابطه نباید انتظارات‌ بالایی داشته باشید. به لطف وجود واحد پرادزش عصبی اختصاصی در پردازنده‌ی کرین ۹۷۰، رابط کاربری برای بهبود فعالیت کاربران، از هوش‌ مصنوعی در جهت بهینه‌سازی مصرف باتری، بهبود کیفیت‌ تماس‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. این ویژگی در گوشی میت ۱۰ پرو با واحد پردازشی مشابه پی‌۲۰ پرو نیز در دسترس بود و اکنون طبق ادعای هواوی باعث تسریع اجرای نرم‌افزارها و ثبات عملکرد گوشی در طولانی مدت می‌شود.

سیستم هویت‌سنجی

هرچند برخلاف اپل، هواوی همچنان از حسگر اثر انگشت برای احراز هویت در پرچمدار خود بهره می‌برد، اما این کمپانی نیز در جدیدترین گوشی خود قابلیتی با نام Face Unlock را برای باز کردن قفل گوشی تنها با نگاه کردن به دوربین تعبیه کرده است. قابلیت فوق با استفاده از دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی، جزئیات چهره را ثبت می‌کند و امکان شناسایی چهره افراد را به پی‌۲۰ پرو می‌دهد. هرچند در حال حاضر هنوز هم حسگر اثر انگشت روشی امن‌تر نسبت به سیستم هویت‌سنجی Face Unlock است، اما با توجه به سرعت عملکرد فناوری فوق در پی‌۲۰ پرو، کاربران حتی در شرایط محیطی با نور کم نیز می‌توانند تنها به لطف نور پس زمینه نمایشگر گوشی، قفل را بازگشایی کنند. این موضوع در Face ID استفاده شده در آیفون ۱۰ به دلیل وابسته نبودن به نور، با الگوریتم متفاوتی انجام می‌شود و نیازی به افزایش نور نمایشگر نیست. با در نظر گرفتن امکان خطا، فیس آنلاک قادر است تا در زمان استفاده کاربر از عینک آفتابی، چهره شخص را تشخیص دهد. در کل سیستم تشخیص چهره هواوی نمونه‌ای دقیق و سریع است که کاربر می‌تواند در شرایط مختلف از آن استفاده کند.

باتری

هواوی چه در میت ۱۰ پرو و اکنون پی‌۲۰ پرو توانسته با استفاده بهینه نرم‌افزاری، پرچمداران خوبی را با شارژدهی بالا تولید کند. ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپری پی ۲۰ پرو به لطف نمایشگر FHD+، به خوبی پاسخگوی نیازهای روزانه کاربر است. هواوی پی ۲۰ پرو توانست در شرایطی که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار داشت و تمامی ارتباطات بی‌سیم قطع شده بود، در مجموع به مدت ۱۴ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد که عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

اما از جهتی با افزایش محبوبیت بازی‌های تماما آنلاین روی گوشی‌های موبایل، با اجرای بازی‌های سنگین مانند Lineage 2: Revolution عملکرد باتری پی‌ ۲۰ پرو را مورد بررسی قرار دادیم. ساخت کمپانی نامدار نت‌ماربل با توجه به آنلاین بودن و ارائه بافت‌های بسیار باکیفیت، فشار زیادی را روی پردازنده وارد می‌کند. این موضوع به ویژه در پی۲۰ پرو باعث گرم‌شدن محسوس گوشه‌های بالای این گوشی شد، هرچند به طور مشخص رو عملکرد گوشی تاثیر مستقیمی نگذاشت. در زمان اجرای این بازی، گوشی پی‌ ۲۰ پرو توانست شارژ خوبی در حدود ۹ ساعت ۵۸ دقیقه داشته باشد که رقمی عالی برای عملکرد باتری پرچمدار هواوی محسوب می‌شود.

نباید فراموش کرد که با توجه به نوع بازی، آفلاین یا آنلاین بودن، کیفیت بافت‌‌ها و سطح گرافیکی، استفاده از دیتای موبایل یا اینترنت بی‌سیم، گوشی‌ها عملکرد متفاوتی را به نمایش می‌گذارند. هواوی در P20 Pro از فناوری شارژ SuperCharge بهره برده است که با ارائه شارژ سریع ۵ ولت و ۴.۵ آمپری، امکان شارژ ۴۵ درصدی گوشی را در ۳۰ دقیقه فراهم می‌کند. اگر به دنبال شارژ کامل گوشی باشید باید به مدت ۹۰ دقیقه پی‌۲۰ پرو را به شارژر متصل کنید.

جمع‌بندی

هواوی با رونمایی از P20 Pro در عرضه یک گوشی زیبا، خوش‌دست و پرقدرت قدمی جدی برداشته است. پردازنده کرین ۹۷۰ و حافظه ۶ گیگابایتی گوشی پی‌۲۰ پرو به ویژه در زمینه گیمینگ به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های کاربر باشد و تنها کافی است تا بازی‌های پرقدرتی نظیر The Trail یا Shadowgun Legends را روی این گوشی نصب کنید تا تجربه‌ای گیمینگ روی بالاترین تنظیمات گرافیکی داشته باشید. باوجود گرم شدن بخشی از گوشی در هنگام تجربه بازی Lineage 2: Revolution، پی‌۲۰ پرو همچنان قادر است تا به صورت آنلاین و روی تنظیمات گرافیک High این بازی را اجرا کند و افکت‌های گرافیکی را به خوبی نمایش دهد. با وجود باقی ماندن اثر انگشت در پشت گوشی، نوآوری هواوی در استفاده از رنگ‌بندی خاصی به نام Twilightدر پی‌۲۰ پرو زیبایی فوق‌العاده‌ای را به این پرچمدار داده است و امیدواریم که در آینده بیشتر شاهد استفاده از این شیوه در گوشی ها باشیم. با ورود به سال ۲۰۱۸ ظاهرا هرچه بیشتر شاهد استفاده از بریدگی در بالای نمایشگر خواهیم بود. استفاده از ناچ در پی‌۲۰ پرو به هواوی این فرصت را داده است تا نسبت نمایشگر به بدنه را در پرچمدار خود به ۸۱ درصد افزایش دهد. هرچند هنوز هم رابط کاربری EUMI آنچنان که باید جذاب نیست، اما هواوی توانسته با مجهز کردن گوشی به سه دوربین، امکاناتی نظیر زوم اپتیکال ۳ برابری و هیبریدی ۵ برابری در محیط‌های تاریک را در اختیار دارندگان پی‌۲۰ پرو بگذارد. متاسفانه با وجود ترکیب شیشه و فلز، پی‌۲۰ پرو از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند، اما باید توجه داشت که این موضوع به هیچ عنوان تاثیری روی تجربه گیمینگ نمی‌گذارد.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *