معرفی کامل گروه ایکس فورس مارول

[ad id='39844']

همه چیز درباره گروه X-Force

در حالی که بخش عظیمی از گروه‌های متشکل از ابر‌قهرمانان دهه‌ها در قالب کتاب‌های کمیک، مخاطبین را با ما‌جرا‌جویی‌های خود همراه کرده‌اند، گروه ایکس‌-‌فورس برای اولین بار در دهه ۹۰ میلادی معرفی شد. شاید به کار بردن صفت «تازه تاسیس» سبب ایجاد حس تعجب در خوانندگان جوان یا کم سن و سال کمیک‌های مارول شود، اما برای اثبات به کار بردن صحیح آن کافی است که گروه X-Force را با مردان ایکس که اولین معرفی‌اش بر‌می‌گردد به سال ۱۹۶۳ مقایسه کنید.

گروه ایکس‌-‌فورس اولین حضورش در دنیای کمیک را در یک صدمین جلد از مجموعه The New Mutants (منتشر شده در سال ۱۹۹۱) تجربه کرد. اما در مدت کوتاهی و پس از کنسل شدن مجموعه «جهش‌یافته‌های جدید»، سری کمیک‌های جدا‌گانه و اختصاصی X-Force منتشر شد. خالق این گروه راب لایفلد، طراح مشهور کتاب‌های کمیک و سازنده مجموعه The New Mutants است. کار بر روی مجموعه کمیک‌های ایکس‌-‌فورس شهرت فراوانی را برای او به ارمغان آورد، با این‌حال وی به همراه تعدادی از طراحان و نویسندگان شناخته‌شده مارول، این کمپانی را ترک و ایمیج کامیکس، ناشر کمیک‌های The Walking Dead را تاسیس کرد.

بیش از یک گروه به نام ایکس‌-‌فورس در تاریخ مارول وجود دارد

پیش از آنکه گروه ایکس‌-‌فورس فعلی را با اعضایی از جمله دومینو، سایلاک، ددپول و ایکس‌-۲۳ بشناسیم، کمپانی مارول کامیکس گروه دیگری را با همین نام معرفی کرده بود. این گروه در مجموعه Cloak and Dagger برای اولین بار ظاهر شده و به نبرد با شخصیت‌های «کلوک» و »دگر» پرداختند. بعد‌ها گروه مذکور به Uncanny X-Force تغییر نام داده و در فوریه سال ۱۹۹۰ در چهار جلد کتاب کمیک حضور پیدا کردند. این نسخه از گروه ایکس‌-‌فورس توسط دولت آمریکا خلق شده که با استفاده از دارو‌ها و تشعشعات به داو‌طلبین قدرت‌های فرا‌انسانی می‌دهد.

علی‌رغم اینکه هیچ یک از اعضای گروه ایکس‌-‌فورس جهش‌یافته نیستند، اما نام آن‌ها بر‌اساس ابر‌قهرمانان گروه «مردان ایکس» گداشته شده است. اعضای این گروه که عمر کوتاهی داشته است، عبارتند از: لانگ‌شات، ولورین، سایلاک، هاوک (ملقب به بدلام)، دزلر، روگ، استورم (ملقب به تمپست) و کلوسوس. نهایتا گروه ایکس‌-‌فورس بر‌علیه خالقین خود یعنی دولت آمریکا قیام کرده و پس از افشا کردن داستان خود در پیس «کلوک» و «دگر»، در مسیر فرار با آن‌ها متحد شدند.

گروه ایکس‌-‌فورس توسط کیبل تاسیس شده است

کیبل، فرزند جین گری و سایکلاپس که توانایی سفر در زمان را دارد، موسس و اولین رهبر گروه ایکس‌-‌فورس است. او که یک جهش‌یافته بی‌نهایت قدر‌تمند در زمینه‌های تله‌پاتی و تله‌کینتیک است، در کودکی به ویروسی تکنو‌-‌اورگانیک مبتلا و به منظور نجات جانش به آینده فرستاده شده است. در نهایت، نیتن سامرز به زمان حال باز‌گشته و تحت عنوان «کیبل» وارد جامعه جهش‌یافتگان مارول می‌شود.

«کیبل» در ابتدا به عضویت گروه New Mutants در می‌آید و به عنوان رهبر سعی می‌کند شیوه عملکرد آن‌ را به سمت جنگ و شیوه‌های ستیزه‌جویانه سوق دهد که مسلما بسیاری با این تصمیم مخالف هستند. در دورانی که «کیبل» زمام امور را در دست داشت، گروه «جهش‌یافتگان جدید» از دیگر گروه‌های مارول فاصله گرفت. این رویکرد کیبل در گروه «ایکس‌-‌فورس» نیز دنبال شده است. «کیبل» پس از آنکه گروه New Mutants از هم پاشید، گروه «ایکس‌-‌فورس» را تاسیس کرد که به مانند گروه قبلی او با استفاده از روش‌های خشن اهداف خود را پیش می‌برند. بزرگ‌ترین دشمن «کیبل» و گروه «ایکس‌-‌فورس»، شخصیت «استرایف» و گروه Mutant Liberation Front هستند.

نسخه‌های مختلفی از گروه ایکس‌-‌فورس وجود دارد

با این وجود که «کیبل» گروه «ایکس‌-‌فورس» را تاسیس و اولین رهبر آن بوده است، اما در طی سال‌های اخیر نسخه‌های مختلفی از این گروه با رهبران، اعضا و ماموریت‌های متفاوت بوجود آمده است. در ابتدا شخصیت «پیتر ویزدوم» که یک جهش‌یافته بریتانیایی است، جایگزین «کیبل» شده و پیش از آنکه تیر خورده و کشته شود، برای مدت کوتاهی رهبری گروه «ایکس -‌فورس» را بدست می‌گیرد. در این دوران علی‌رغم تغییر رهبر، اعضای گروه دچار تغییر و تحول نمی‌شوند.

مدتی بعد «سایکلاپس» تیم جدیدی از «ایکس‌-‌فورس» را تشکیل داده و رهبری آن را بر‌عهده «ولورین» می‌گذارد. این گروه که آن را می‌توان با صفت «جوخه قاتلین» توصیف کرد، دیگر گروه‌های مارول را تهدید کرده و به نبرد با آن‌ها می‌پردازد. گروه «ایکس‌-‌فورس» سال‌ها و به صورت مخفیانه به عنوان بازوی «سایکلاپس» خدمت کرده و پس از آنکه بسیاری از اعضای «مردان‌-‌ایکس» از وجود گروه مذکور با‌خبر شده و اعمال آن‌ها را تایید نکردند، این گروه از هم پاشید. اما این پایان گروه «ایکس‌-‌فورس» نبوده و این گروه تحت فرمان «ولورین» و با نام Uncanny X-Force همچنان به حیات خود ادامه داده است.

 

ایکس‌-‌فورس تبدیل به ایکس‌-‌استاتیکس شد

در بین نسخه‌های متعددی که از گروه X-Force تا‌کنون معرفی شده، بدون شک گروه X-Statix یکی از ناشناخته‌ترین‌ها است. در سال ۲۰۰۲ و با معرفی گروه «ایکس‌-‌استاتیکس»، گروه «ایکس‌-‌فورس» که پیش از این بیش از اندازه تاریک و خشن بود، به گروهی از جهش‌یافتگان جوان تغییر پیدا کرد. در ابتدا شخصیت «کوچ» اعضای گروه «ایکس‌-‌استاتیکس» را گرد هم آورد و پس از آن شخصیت «اسپایک فریمن» رهبری این گروه را در اختیار گرفت. گروه «ایکس‌-‌استا‌تیکس» نسخه‌ای عجیب و غریب و متفاوت از «ایکس‌-‌فورس» بود که در سال ۲۰۰۴ و پس از انتشار ۲۶ جلد کنسل شد.

علی‌رغم تمامی تفاوت‌ها، مجموعه کمیک «ایکس‌-‌استاتیکس» به‌واسطه ویژگی‌هایی از جمله تکیه بر احساسات، نگاه طنز‌آمیز به ژانر ابر‌قهرمانی و وجود شخصیت‌های منحصر‌به‌فرد و جذاب، ارزش یکبار خواندن را دارد. گروه «ایکس‌-‌استاتیکس در سال ۲۰۰۶ و در قالب مجموعه پنج جلدی X-Statix Presents: Dead Girl برای مدتی به دنیای کمیک بازگشت و این شانس را به مخاطبین ارائه داد که دوباره ما‌جراجویی‌های نسخه‌ای عجیب از «ایکس‌-‌فورس» را تجربه کنند. این گروه تقریبا در بین اساطیر «ایکس‌-‌فورس» فراموش شده که دلیل آن فضا و تم متفاوت آن به دیگر نسخه‌های «ایکس‌-فورس» است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *