سو استفاده وی پی ان ها از اطلاعات کاربران تلگرام

[ad id='39844']

سواستفاده «VPN» ها از اطلاعات کاربران ایرانی

کاربران برای استفاده از تلگرام، بدون آگاهی اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی می‌کنند که بیشتر از اینکه فیلترشکن باشند، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و واردن کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده‌اند.

به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- تاکید کرده که نمی‌توان اجازه توسعه‌ این بدافزارها و فیلترشکن‌ها را داد و اگرچه دولت هم با فیلترینگ موافق نیست، اما استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها هم اثرات مخرب امنیتی زیادی دارد.

در این زمینه میلاد نوری – کارشناس فناوری اطلاعات گفت: با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات درباره خطر استفاده از فیلترشکن‌ها بیان کرد: بدافزار بودن خاصیت وی‌پی‌ان نیست و این موضوع در مورد همه اپلیکیشن‌ها صدق می‌کند و حتی یک اپلیکیشن ماشین حساب هم ممکن است بدافزار باشد؛ اما فیلترینگ تلگرام مردم را با این خطر مواجه کرده و باعث شده اکثرا به وی‌پی‌ان‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناس روی بیاورند. این اپلیکیشن‌ها ممکن است دسترسی‌های غیرمتعارفی مثل مکان و لیست مخاطبان را بگیرند و از این اطلاعات سوء‌استفاده کنند.

وی درباره نحوه سوءاستفاده هنگام استفاده از وی‌پی‌ان توضیح داد: وقتی وی‌پی‌ان شما وصل است و وارد یک درگاه پرداخت می‌شوید و شماره کارت و رمز خود را وارد می کنید، در واقع اسم کاربری و رمز خود را به سرور وی‌پی‌ان می‌فرستید و سرور وی‌پی‌ان، آن را به بانک می‌فرستد. اگر طرف مقابل بخواهد سوء‌استفاده کند و وی‌پی‌ان رمزنگاری نباشد، می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد؛ به همین دلیل توصیه شده حتما اگر نیاز به استفاده از وی‌پی‌ان وجود دارد، زمان پرداختن و رفتن به سایت‌های داخلی مثل سایت یارانه، کنکور و دانشگاه که اطلاعات حساسی دارند، وی‌پی‌ان را قطع کنید. این کارشناس در پایان با بیان اینکه ویژگی رمزنگاری وی‌پی‌ان‌ها از سمت سرور اتفاق می‌افتد، افزود: تشخیص این موضوع برای کاربر عادی سخت است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *