نقد بررسی فصل دوم سریال ۱۳ دلیل برای اینکه

[ad id='39844']

[quote bgcolor=”#e8e8e8″ arrow=”yes”]برایان یورکی سازنده اصلی «۱۳ دلیل برای اینکه» و نتفلیکس با نمایش محتوای هشدارآمیز پیش از آغاز هر قسمت تلاش کرده‌اند مخاطبان‌شان را آگاه کنند اما به عقیده وینتر، همین موضوع ثابت می‌کند تا چه اندازه با سریالی خطرناک روبرو هستیم.[/quote]

 

 

شکایت از فصل دوم سریال ۱۳ دلیل برای  اینکه

سریال جنجال‌ساز نتفلیکس که تا کنون دو فصل آن در دسترس کاربران این شبکه آنلاین قرار گرفته است، از همان ابتدا به خاطر آزار و اذیت و خشونت تصویری با انتقادهای گسترده روبرو شد. تیم وینتر رییس شورای سانسور تلویزیون ویژه والدین این سریال را به «بمبی ساعتی» برای مخاطبان نوجوان تشبیه کرده است.

بیانیه اخیر این شورا بلافاصله در پی پخش فصل دوم «۱۳ دلیل برای…» منتشر شده است. فصل جدید محصول نتفلیکس هم حاوی صحنه تیراندازی در مدرسه و هم تجاوز جنسی خشونت‌آمیز است.

وینتر تصریح کرده: «اگر با احساساتی مانند ناامیدی و افسردگی به تماشای این سریال بنشینید، امکان ندارد حال‌تان بعد از تماشای آن بهتر شود. اگر هم حال‌تان بد نباشد، این سریال کاری می‌کند احساس ناامیدی و افسردگی کنید. برای کودکانی که پیشاپیش در معرض خطر هستند، آنهایی که با قلدری دیگران روبرو می‌شوند یا ازشان سوءاستفاده می‌شود، تماشای این سریال ممکن است تنها به تحریک شدن این قبیل احساسات و شکل‌گیری پیامدهای خطرناک در زندگی واقعی منجر شود.»

از سوی دیگر، شورای سانسور تلویزیون به والدین هشدار داده در هفته‌های پیش رو که فرزندان‌شان در حال تماشای فصل دوم این سریال هستند، «گوش به زنگ و مراقب» باشند. وینتر همچنین یادآور شده مشکل اساسی سریال نتفلیکس این است که طیف سنی نوجوان را مخاطب هدفش قرار داده است.

برایان یورکی سازنده اصلی «۱۳ دلیل برای اینکه» و نتفلیکس با نمایش محتوای هشدارآمیز پیش از آغاز هر قسمت تلاش کرده‌اند مخاطبان‌شان را آگاه کنند اما به عقیده وینتر، همین موضوع ثابت می‌کند تا چه اندازه با سریالی خطرناک روبرو هستیم.

با این حال، یورکی از صحنه تجاوز پایان فصل دوم که بیش‌ترین مناقشه و جنجال را از زمان پخش فصل جدید سریال به راه انداخته دفاع کرده است. خالق این سریال اقتباسی گفته صحنه یاد شده بعد از جلسات بحث طولانی با نتفلیکس و پارامونت به عنوان تهیه‌کننده سریال به تصویب رسیده و تاکید کرده سوءاستفاده جنسی که در این قسمت نمایش داده شده بر اساس ماجراهای واقعی است و در مقایسه با درد و رنجی که قربانیان در واقعیت تجربه کرده‌اند بسیار ناچیز است. یورکی گفته نمایش چنین سوءاستفاده‌هایی بر صفحه تلویزیون بسیار بهتر از سکوت در برابر اعمال مشابه است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *