همه چیز درباره جنبش MeToo# من هم همینطور

[ad id='39844']

[quote]افشای آزار جنسی هاروی واینستین، تهیه‌کننده بسیاری از مشهورترین فیلم‌های سینمایی، باعث شد رفته رفته افراد بیشتری شجاعت پیدا کرده و به این موج افشاگری بپیوندند تا آنجا که بیش از ۵۰ زن به جرم تجاوز و آزار جنسی، از او شکایت کردند و باعث شدند این چهره قدرتمند، به سزای اعمالش در طی دهه‌های گذشته برسد.[/quote]

«من هم همین طور» از کجا شروع شد؟

این هشتگ بعد از آن گسترش پیدا کرد که در پی افشای آزار جنسی یک تهیه کننده هالیوود، الیسا میلانو بازیگر مشهور سینمای آمریکا در توئیترش خواستار اعلام تجربیات دیگران درباره آزار یا تجاوز جنسی با استفاده از کلمه Metoo شد. در پی این فراخوان، این هشتگ به طور میلیونی مورد استقبال کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفت و کاربرانی از سراسر دنیا به بیان خاطراتشان درباره آزار جنسی یا همدردی و همراهی با قربانیان این اتفاق پرداختند.

افشای آزار جنسی هاروی واینستین، تهیه‌کننده بسیاری از مشهورترین فیلم‌های سینمایی، باعث شد رفته رفته افراد بیشتری شجاعت پیدا کرده و به این موج افشاگری بپیوندند تا آنجا که بیش از ۵۰ زن به جرم تجاوز و آزار جنسی، از او شکایت کردند و باعث شدند این چهره قدرتمند، به سزای اعمالش در طی دهه‌های گذشته برسد. او که در ابتدا منکر این آزارها می‌شد، درنهایت با بالا گرفتن موج افشاگری‌ها، مجبور شد از هیات مدیره شرکتش استعفا کند، از آکادمی اسکار که تاکنون هیچ عضوی برای ارتکاب به جرم یا رفتار غیراخلاقی اخراج نشده بود، کنار گذاشته شد و همچنین عضویتش در آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) به تعلیق درآمد و رفتار‌های او را «غیرقابل قبول و برخلاف ارزش‌های بفتا» خواندند. در ادامه این اتفاق‌ها، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد نشان لژیون دونور از واینستاین که دارای فساد اخلاقی است پس گرفته می‌شود، همسر این تهیه‌کننده سرشناس هم تیر خلاص را به این غول هالیوود زد و گفت قصد دارد از او جدا شود.

او حتی مورد انتقاد شدید بسیاری از همکاران و دوستان نزدیکش قرار گرفت. جورج کلونی، مریل استریپ، کیت وینسلت، بری لارسن، مارک روفالو، جودی دنچ، جنیفر لارنس و لئوناردو دی‌کاپریو از جمله سینماگران مطرحی هستند که سابقه همکاری در چند فیلم را با واینستین دارند. آنها ضمن محکوم کردن اقدامات غیراخلاقی و شرم‌آور دوست تهیه‌کننده‌شان، افشاگری قربانیان جنسی این ماجرا را «شجاعانه» توصیف کردند. کوئنتین تارانتینو فیلمساز مشهور هم که فیلم‌های زیادی را با این تهیه‌کننده تولید کرده است، سرانجام درباره رسوایی هاروی واینستین به سخن درآمد و با بیان این که احساس خشم و درد می‌کند، از مردان هالیوودی خواست نقش مسئولانه‌تری در این موارد بر عهده بگیرند و گفت: تنها با دادن اعلامیه مشکل حل نمی‌شود بلکه باید به فکر خواهرانمان باشیم.


مجله تایم شخصیت سال خود را معرفی کرد و سکوت شکنان آزار جنسی در قالب جنبش ” من نیز” (METOO) که در هفته ها و ماه های گذشته با افشاگری درباره موارد آزار جنسی خود، بسیاری از مطرح ترین شخصیت های سیاسی و هنری آمریکا را رسوا کرده بودند، لایق کسب عنوان شخصیت سال مجله خود دانست.

” ادوارد فلسنتال” سردبیر تایم  با نمایش طرح جلد سال تایم، سکوت شکنان جنبش افشای آزارجنسی را به عنوان شخصیت سال این مجله معرفی کرد.

در طرح روی جلد تایم تصویر ۵ زن منتشر شده که از جمله مشهورترین آنها،” تیلور سوییفت” خواننده معروف پاپ آمریکایی، “اشلی جاد” بازیگر و فعال سیاسی آمریکایی و “سوزان فولر” از مدیران و مهندسان سابق شرکت “اوبر” دیده می شود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *