ویدا قهرمانی کیست

[ad id='39844']

[quote]وی در سال ۱۳۱۵ در شهر تهران متولد شد در سال ۱۳۳۳ برابر با ۱۹۵۴ میلادی فعالیت سینمائی خویش را آغاز نمود. جوانی، زیبائی و استعداد درخور ستایش او سبب شد که بلافاصله در فیلم چهار راه حوادث به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در نقش مقابل ناصر ملک‌مطیعی که در اوج شهرت سینمائی خود بود قرار گیرد.[/quote]

ویدا قهرمانی فعالیت هنری‌اش را در ۱۸سالگی و بازی در فیلم سینمایی “چهارراه حوادث” به کارگردانی “ساموئل خاچیکیان” آغاز کرد. او در این فیلم نقش مقابل ناصر ملک‌مطیعی، ستاره‌ی آن روزهای سینمای ایران را بازی کرد.

بازی در “چهارراه حوادث” در شرایط آن روزهای سینمای ایران باعث شد که ویدا قهرمانی از مدرسه اخراج شود. وی که در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان و اسپانیا رفته بود، بعد از بازگشت به ایران در اوایل انقلاب تصمیم گرفت مهاجرت کند.

آخرین بار در سال ۲۰۰۷ در فیلم سینمایی «هزاران سال دعاهای نیک» به کارگردانی “وین ونگ”، کارگردان هنگ‌کنگی-امریکایی نقش‌آفرینی کرده است.

وی در سال ۱۳۱۵ در شهر تهران متولد شد در سال ۱۳۳۳ برابر با ۱۹۵۴ میلادی فعالیت سینمائی خویش را آغاز نمود. جوانی، زیبائی و استعداد درخور ستایش او سبب شد که بلافاصله در فیلم چهار راه حوادث به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در نقش مقابل ناصر ملک‌مطیعی که در اوج شهرت سینمائی خود بود قرار گیرد.

ویدا قهرمانی پس از بازی در فیلم‌های بیاد ماندنی و تاریخ ساز صنعت سینمای ایران همچون چهارراه حوادث، طوفان در شهر ما، فریاد نیمه شب، فردا روشن است و آتش و خاکستر بازی کرد

ویدا برای چند سال در انگلستان به تحصیلاتش در رشته کارگردانی تلویزیون و تهیه برنامه‌های کودکان ادامه داد و پس از بازگشت به ایران در «کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان» مربی تئاتر خلاقه کودکان و نو جوانان بود، و بالاخره در سال ۱۳۵۵ موفق به تکمیل دوره دبیرستان و ورود بلا فاصله به دانشکده برای دوره «آموزش قبل از دبستان» شد.

وی در سال ۱۳۵۸ با پذیرش دانشگاه برای دوره فوق لیسانس وارد آمریکا شد، با هدف گسترش معلومات و تجربه سیستم‌های مدرن آموزشی و برگشت و استفاده از آن در پیشبرد آموزش و پرورش در گوشه و کنار ایران. که متأسفانه اقامت در آمریکا ادامه پیدا کرد.

ویدا قهرمانی عضو سندیکای هنرپیشگان آمریکا و  مشاور هنری و همکار گروه نمایشی سازمان غیرانتفاعی «ریسمان طلائی» یا Golden Thread productions در سانفرانسیسکو بود، که چندین سال است به همت ترنج یقیازاریان «دخترش» تأسیس و بطور فعالانه‌ای کوشش در گسترش فرهنگ ایران و خاورمیانه و شناسائی بیشتر آن به دنیای غرب از طریق تئاتر و ادبیات غنی ایران دارند و در فستیوال سالانه «نمایشنامه‌های کوتاه» که شرط اصلی آن طرح مسائل خاورمیانه است.

هر سال از سراسر جهان نمایشنامه‌ها به مرکز سازمان فرستاده می‌شود و از میان آن به قضاوت هیئت متخصص ده نمایشنامه انتخاب شده و پس از استخدام کارگردان و بازیگران و تیم فنی و تمرینات مفصل در زمانی معین به روی صحنه می‌آید (به زبان انگلیسی)

 

ویدا قهرمانی علاوه بر صحنه تئاتر در فیلم‌هایی نیز در آمریکا شرکت داشته‌است. آخرین فیلمی که او در آن بازی کرده‌است، «هزاران سال دعاهای خوب» (۲۰۰۷) به کارگردانی وین ونگ بوده‌است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *