اردوغان رئیس جمهور ترکیه شد

[ad id='39844']

[quote]اردوغان با کسب این پیروزی اولین دوره ریاست خود بر نظام دلخواه و مطلوبش که نظام جدید ریاستی است، آغاز خواهد کرد. او می تواند یک دوره ۵ ساله دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده و به مقام ریاست جمهوری برسد.[/quote]

نامزد رقیب اصلی او « محرم اینجه» از حزب مخالف جمهوریخواه خلق نیز با کسب حدود ۳۱درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت و صلاح الدین دمیرتاش رهبر زندانی حزب کردی «دموکراتیک خلق ها» و « مارال آکشنر» رهبر حزب تازه تاسیس « خوب » نیز به ترتیب با کسب آرایی نزدیک به ۸ درصد از مجموع آرای اخذ شده در مقام های سوم و چهارم قرار گرفتند.

اردوغان در ساعت های پایانی یکشنبه در یک نطق زنده تلویزیونی با اشاره به نتایج اولیه و تقریبا قطعی انتخابات ضمن تایید تلویحی پیروزی خود در انتخابات از هواداران خود بابت اعتماد مجدد به او و حزب حاکم ترکیه قدردانی کرد و حضور ۹۰ درصدی واجدان شرایط رای در پای صندوق های رای را یک درس بزرگ دموکراسی مردم ترکیه به جهان توصیف کرد.

در انتخابات مجلس نیز حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب حدود ۴۳ درصد آرا بیشترین میزان آرا را به دست آورد و با وجودی که اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را ندارد اما در ائتلاف با حزب ملی گرای ” حرکت ملی” که بیش از ۱۱ درصد از کرسی ها را در اختیار گرفته می تواند با اکثریت حدود ۵۴ درصدی مجلس ترکیه را نیز در اختیار بگیرد.

اردوغان با کسب این پیروزی اولین دوره ریاست خود بر نظام دلخواه و مطلوبش که نظام جدید ریاستی است، آغاز خواهد کرد. او می تواند یک دوره ۵ ساله دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده و به مقام ریاست جمهوری برسد.

وی که برای پیروزی در انتخابات با حزب ملی خلق ائتلاف کرده بود در نتیجه این ائتلاف به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

همچنین حزب دموکراتیک خلق که متعلق به کردهای ترکیه است موفق شد نزدیک به ۱۱ درصد کرسی های مجلس را کسب کند. این اتفاق به سورپرایز بزرگ کردهای ترکیه تعبیر شده است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *