نقد بررسی گوشی وان‌ پلاس ۶

[ad id='39844']

[quote]وان‌پلاس از آغاز فعالیت خود در واپسین روزهای سال ۲۰۱۳ تاکنون، همواره با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند هم‌سطح پرچم‌داران دیگر و با قیمتی در سطح میان‌رده‌های موجود در بازار، خبرساز شده است.[/quote]

سالانه انبوهی از گوشی‌های هوشمند با وعده‌های گوناگون از جانب تولیدکنندگان روانه‌ی بازار می‌شوند؛ اما تنها شرکت‌های معدودی با محصولات خود در کانون توجهات قرار دارند، در حالی که تولیدکنندگانی مانند سونی،  ال‌جی و اچ‌تی‌سی با وجود داشتن تاریخچه‌ای شکوهمند، به حاشیه رانده شده‌اند. شاید تصور کنید که در چنین بازار بی‌رحمی، جایی برای شرکت‌های کوچک وجود ندارد و عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند به شرکت‌های متمولی مانند اپل،  سامسونگ و هواوی تعلق دارد؛ اما تجربه‌ی ما طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اتخاذ تصمیم‌های صحیح، برقراری ارتباط با جامعه‌ی کاربران، توجه به نیازهای آن‌ها، قیمت‌گذاری مناسب و پایبندی به تعهدات می‌تواند استارتاپ نوپایی مانند وان‌پلاس را نیز به برندی پرطرفدار بدل کند.

وان‌پلاس از آغاز فعالیت خود در واپسین روزهای سال ۲۰۱۳ تاکنون، همواره با عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند هم‌سطح پرچم‌داران دیگر و با قیمتی در سطح میان‌رده‌های موجود در بازار، خبرساز شده است. اگرچه برچسب قیمتی «قاتل پرچم‌داران» نسل‌به‌نسل افزایش یافته است؛ اما حتی جدیدترین نسخه‌ی آن نیز با قیمت پایه‌ی ۵۲۹ دلاری خود، تفاوت قیمتی قابل توجهی با محصولات بالارده‌ی دیگر دارد. وان‌ پلاس ۶، جدیدترین دستپخت چینی‌ها، کم‌تر از یک ماه پیش با بدنه‌ی شیشه‌ای، بریدگی نمایشگر، دوربین دوگانه و سخت‌افزاری قدرتمند روانه‌ی بازار شد و ظاهرا استقبال خوبی نیز از آن به‌عمل آمد.

طراحی

سال گذشته در بررسی وان‌پلاس ۵T از اینکه وان‌پلاس به‌عنوان یکی از شرکت‌های انگشت‌شمار فعال در دنیای گوشی‌های هوشمند، پرچم‌دار خود را با بدنه‌ی فلزی یکپارچه‌ای روانه‌ی بازار می‌کند، خشنودی خود را اعلام کردیم؛ اما گاهی اوقات فعالیت در چنین بازار بی‌رحمی، اتخاذ تصمیماتی برخلاف باورهای قلبی را طلب می‌کند، بدین ترتیب چینی‌ها پس از عرضه‌ی چهار محصول آخر خود با بدنه‌ای فلزی و ساختاری یکپارچه، برای همپا شدن با جریان حاکم، ترکیبی از شیشه و فلز را برای ساخت کالبد وان‌پلاس ۶ برگزیدند.

با صرف‌نظر از اختلاف چند دهم میلی‌متری بین وان‌پلاس ۶ و وان‌پلاس ۵‌تی، ابعاد و قالب کلی پرچم‌دار جدید چینی‌ها تفاوت بنیادینی با نسل پیشین آن ندارد؛ اما بی‌شک در نگاه جزئی‌تر می‌توان تمایز آن‌ها را به‌وضوح دید. آنچه در همان ابتدا و پس از گشودن جعبه‌ی محصول خودنمایی می‌کند، اضافه‌شدن بریدگی به نمایشگر با هدف کاهش هرچه بیشتر حاشیه‌های اطراف نمایشگر است که از اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی، سنسور مجاورت و چراغ اعلان میزبانی می‌کند، این بریدگی، به نسبت به آنچه در آیفون ۱۰ تجربه‌ کرده‌ایم، عرض کمتری دارد و لبه‌ی بالایی از نمایشگر ۶.۲۸ اینچی کشیده‌ای با نسبت تصویر ۱۹:۹ و گوشه‌های گرد را اشغال کرده است.

با وجود حذف حاشیه‌ی بالای نمایشگر، در لبه‌ی پایین آن، کماکان حاشیه‌ی باریکی به‌چشم می‌خورد؛ موردی که در سایر پرچم‌داران اندرویدی نیز روبه‌رو بوده‌ایم، خاطرنشان می‌کنیم که هدف از ایجاد ناچ، حذف کامل حاشیه‌ها است، اگر قرار باشد با وجود اتخاذ چنین تصمیمی در فرآیند طراحی محصول، باز هم شاهد وجود حاشیه باشیم، آنچه در محصول نهایی تجربه خواهیم کرد، صرفا ظاهری غیرمتقارن، در نمای جلوی آن خواهد بود. از نظر ما و بسیاری از کاربران زومیت، بهتر است تا زمانی که شرکت‌های تولیدکننده به راهکاری برای حذف کامل حاشیه‌ها دست نیافته‌اند، باید در مسیر پذیرش بریدگی نمایشگر نیز گامی برندارند؛ اما در هر صورت، بریدگی نمایشگری، ترند نخست این روزهای دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید و ناچار به پذیرش آن هستیم.

چینی‌ها برای هر دو پنل جلو و عقب وان‌پلاس ۶، پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ در نظر گرفته‌اند تا بدین ترتیب گوشی در برابر خراشیدگی و ضربه مقاومت مناسبی داشته باشد. پوشش شیشه‌ای نمایشگر وان‌پلاس ۶ به‌صورت مستقیم با فریم فلزی در تماس نیست و نواری پلاستیکی فاصله‌ی آن‌ها را پر کرده است، در مدلی که در اختیار ما است، این نوار پلاستیکی هم‌سطح با نمایشگر و فریم گوشی نیست و کمی برجسته به‌نظر می‌رسد، اگرچه این موضوع اهمیت چندانی ندارد؛ اما برجستگی نوار یادشده باعث می‌شود تا سوایپ از کناره‌های نمایشگر برای اجرای ژست‌های حرکتی با برخورد انگشت به این نوار، چندان لذت‌بخش نباشد. 

پنل شیشه‌ای پشت OnePlus 6 با انحنای ظریفی در لبه‌ها به فریم فلزی گوشی پیوند خورده است، این موضوع باعث می‌شود تا گوشی به‌راحتی در دست جای بگیرد. چینی‌ها نوع چینش و جایگیری دوربین دوگانه‌ی وان پلاس ۶ را نیز نسبت به گذشته تغییر داده‌اند، بدین ترتیب، این ماژول با برآمدگی قابل اغماضی از گوشه‌ی سمت چپ به میانه‌ی پنل پشتی تغییر مکان داده و چینش آن از حالت افقی به عمودی تغییر کرده است. پایین‌تر از ماژول دوربین، فلش LED و حسگر اثر انگشت به چشم می‌خورند، فُرم این حسگر از حالت دایره‌ای به مستطیلی تغییر مکان داده است. محل حسگر اثر انگشت بسیار مناسب است؛ اما عمق کم آن باعث می‌شود تا گاهی یافتن آن به یک چالش بدل شود. زیر ماژول اثر انگشت، لوگوی Oneplus به چشم می‌خورد که برخلاف نسل گذشته، روی سطح حک نشده است. وان‌پلاس از نتیجه‌ی کار خود کاملا رضایت دارد و از این رو با افتخار، عبارت «Designed By OnePlus» نیز در پنل پشت به چشم می‌خورد.

یکی از تغییرات اصلی در طراحی وان‌پلاس ۶، جابه‌جایی اسلایدر اعلان از لبه‌ی سمت چپ به لبه‌ی سمت راست و قرارگیری آن در بالای کلید پاور محسوب می‌شود. لبه‌ی سمت چپ وان‌پلاس ۶ اکنون از درگاه سیم‌کارت و کلید کنترل حجم صدا میزبانی می‌کند، ضمن اینکه اسپیکر تک‌کاناله، پورت USB Type-C و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون پرچم‌دار چینی‌ها در لبه‌ی پایین این محصول جای دارند. با توجه به شیشه‌ای شدن پنل پشتی، دیگر خبری از نوار آنتن در آن نیست و چند تکه از این نوارها روی بخش‌های مختلف فریم به چشم می‌خورد. بدنه‌ی شیشه‌ای، وزن وان‌پلاس ۶ را حدود ۱۵ گرم نسبت به نسل قبل افزایش داده؛ اما این محصول کماکان حدود ۱۲ گرم از گلکسی اس ۹ پلاس و ۳ گرم از هواوی پی ۲۰ پرو سبک‌تر است.

اگرچه در وب‌سایت رمی وان‌پلاس توضیحات درباره‌ی اقدامات این شرکت، شامل استفاده از فوم‌ چندلایه‌ بین نمایشگر و کاور باتری، مواد ضد‌آب در جک هدفون و حسگر اثر انگشت در کنار حلقه‌های سیلیکونی اطراف کلیدهای فیزیکی ارائه شده است؛ اما خبری از گواهی IP برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار نیست؛ به‌طوری که چینی‌ها تنها مقاومت OnePlus 6 در برابر پاشش آب یا افتادن در سینک را تضمین می‌کنند، در حالی که از کاربران می‌خواهند تا گوشی را همراه خود به داخل استخر نبرند! وان‌پلاس پرچم‌دار جدید خود را در سه رنگ مشکی براق (Mirror Black)، مشکی مات (Midnight Black) و سفید (Silk White) روانه‌ی بازار می‌کند که نسخه‌ی اول با هدف القاء حس استفاده از محصولی سرامیکی ارائه می‌شود، بنابراین براق و جاذب اثر انگشت است، نسخه‌ی دوم، پوششی مات و لغزنده دارد در نهایت پوشش نسخه‌ی سوم در بطن خود پودر مروارید دارد و حس القایی آن بین مشکی براق و مشکی مات ارزیابی می‌شود.

نمایشگر

بریدگی نمایشگر به تار و پود صنعت موبایل نفوذ کرده است؛ راهکاری که اسنشال برای نخستین بار به‌کار گرفت و توسط کوپرتینونشین‌ها به ترند شماره یک دنیای گوشی‌های هوشمند بدل شد؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که وان‌پلاس نیز این مسیر بحث‌برانگیز را در پیش گیرد. به‌استثناء زبانه‌ای باریک در لبه‌ی بالا که از دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و سنسورها میزبانی می‌کند در کنار حاشیه‌ای نسبتا باریک در لبه‌ی پایین، نمایشگر وان‌پلاس ۶ در باقی قسمت‌ها کناره‌های بسیار باریکی را اطراف خود می‌بیند و تقریبا تمام‌صفحه محسوب می‌شود، بدین ترتیب نسبت نمایشگر به بدنه، با حدود ۴ درصد افزایش، اکنون به ۸۳.۸ درصد می‌رسد.

پرچم‌دار چینی‌ها از نمایشگر ۶.۲۸ اینچی +FHD با پنل AMOLED و نسبت تصویر ۱۹:۹ بهره می‌برد؛ البته وان‌پلاس برای متمایز ساختن نمایشگر محصولات خود از نمونه‌های دیگر، آن را Optic AMOLED می‌نامد. کشیده‌تر شدن نمایشگر، باعث افزایش جزئی رزولوشن و رسیدن آن به ۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل شده است، چنین رزولوشنی، تراکم حدودی ۴۰۲ پیکسل‌براینچی را به ارمغان می‌آورد که وضوح بسیار مناسبی را در تصاویر و متون ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که به‌سختی می‌توان آن را از پنل‌های QHD محصولات دیگر تمیز داد. خاطرنشان می‌کنیم که استفاده از پنل +FHD علاوه‌بر آنکه تأثیر مثبتی بر میزان مصرف انرژی دارد، بار محاسباتی پردازنده را نیز می‌کاهد.

در نگاه نخست، نمایشگر وان‌پلاس ۶ بسیار روشن به‌نظر می‌رسد، روشنایی حداکثر نمایشگر این گوشی هوشمند در بهترین حالت با استفاده از الگوی شطرنجی ANSI، معادل ۱۰۴۰ نیت به‌دست آمد که افزایش قابل توجهی را نسبت به روشنایی ۶۰۰ نیتی وان‌پلاس ۵T نشان می‌دهد؛ البته این سطح از روشنایی در حالت خودکار حاصل می‌شود و در حالت دستی، بیشینه‌ی روشنایی به عدد ۶۹۴ نیت می‌رسد. وان‌پلاس ۶ به‌لطف روشنایی بسیار خوب خود، زیر نور آفتاب نیز خوانایی بسیار مناسبی دارد. متاسفانه نمایشگر پرچم‌دار جدید چینی‌ها توزیع نور یکنواختی ندارد و روشنایی نیمه‌ی بالا و پایین آن، اختلاف نسبتا زیادی با یکدیگر دارند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *