برترین فیلم های سینمای جهان در ژانر انتقام

[ad id='39844']

[quote]در سال ۲۰۰۷ نیز هنوز جودی فاستر در انتخاب پروژه های خود بسیار با وسواس و دقت رفتار می کرد برای بازی در فیلم انتقامی «بی باک» (The Brave One) اعلاام آمادگی نمود [/quote]

 

۱۰- هری براون (۲۰۰۹)

در یکی از کارهای اخیرش که باید از دیگر کارهایش متمایز دانسته شود، مایکل کین یک نقش آفرینی بسیار قوی احساسی در نقش اول فیلم «هری براون» (Harry Brown) ساخته دانیل باربر ارایه می دهد. در این فیلم انتقامی وی نقش یک ارتشی سابق را بازی می کند که پس از کشته شدن بهترین دوستش به دست خلافکاران محلی، یک تنه در صدد انتقام بر می آید. چیزی که در ابتدا یک فیلم درجه دو بسیار معمولی به نظر می رسد خیلی زود به کندوکاو در افکار و اعمال اشخاصی تبدیل می شود که خود سعی در اجرای عدالت و انتقام از خلافکاران دارند. همچنین فیلم باربر به بررسی انتقادانه دیدگاه های حقوقدانان و زنان در مقابله با خشم عمومی می پردازد.

امیلی مورتیمر در کنار کین بازی بی نقصی از خود ارایه داده است و کارگردانی قدرتمند و استادانه باربر نیز نشان می دهد که اگر داستان های بهتری در اختیارش قرار بگیرد، بدون شک می توانست خود را به عنوان یک فیلمساز برجسته و جهانی ثابت کند. این فیلم در انتهای فهرست ۱۰ عنوانی این مطلب قرار داده شده که نشان می دهد ارزش تماشا کردن دارد هرچند با بهترین فیلم های این فهرست فاصله دارد.

۹- آبنبات چوبی (۲۰۰۵)

تریلر انتقام جویانه پر از صحنه های دردناک دیوید اسلید با عنوان «آبنبات چوبی» (Hard Candy) بحث هایی را در مورد تجاوز، پدوفیلیا، عدالت و اجرای عدالت خودسرانه را آغاز کرد که از سال ۲۰۰۵ تاکنون همواره بحث های اصلی جامعه ایالات متحده و شاید جهان بوده اند. فیلم انتقامی «آبنبات چوبی» به هیچ عنوان فیلم پیچیده ای نیست  اما داستانی شجاعانه، دارای پیچش های گاه و بیگاه و دادگاه گونه در مورد دختری دارد که یک مرد پدوفیل را از طریق اینترنت به دام انداخته و یک عملیات انتقام خونین را روی او انجام می دهد.

الن پیج و پاتریک ویلسون در این فیلم حضوری خیره کننده دارند و انرژی بازیگری آن ها به خوبی با هوشمندی برایان نلسون هماهنگ شده است اما نباید از سناریو نه چندان هوشمندانه فیلم گذشت. این فیلم که به زیبایی کارگردانی و فیلم برداری شده است یک فیلم انتقامی بسیار جذاب است که دستکم برای ساعاتی شما را با خود همراه خواهد ساخت.

۸- بی باک (۲۰۰۷)

در سال ۲۰۰۷ نیز هنوز جودی فاستر در انتخاب پروژه های خود بسیار با وسواس و دقت رفتار می کرد برای بازی در فیلم انتقامی «بی باک» (The Brave One) اعلاام آمادگی نمود. این فیلم یک تریلر انتقامی بود که به دلیل ترکیب ژانر و حساسیت های خاصی که در آن لحاظ شده بود از کانون توجه تماشاگران و سینماروها دور ماند. این فیلم یکی از نمادهای کامل فیلم سازی نیل جوردن است، داستان یک نیروی خودسر با بن مایه فلسفی و نگاه ژرف اندیشانه که رفته رفته به یک تریلر هیجان انگیز تبدیل می شود.

بازی فاستر در نقش اریکا بین، یک گوینده رادیویی که بعد از کشته شدن نامزدش در جریان یک حمله بیرحمانه زندگی اش به یکباره زیر و رو می شود، همان طور که از او انتظار می رفت بی نقص است. بعد از تلاش های زیاد برای اینکه خود را از دردسرها و مشکلات متعددش نجات دهد، بین به خشونتی انتقام جویانه و بی سابقه روی می آورد که نیویورک سیتی را در وحشت فرو می برد. این فیلم انتقامی را باید یک فیلم کوچک، عجیب و غریب و خشن اما دیدنی دانست که بدون شک شایستگی قرار گرفتن در این فهرست را دارد.

۷- جاده سرخ (۲۰۰۶)

اولین قسمت از سه گانه ناتمام اسکاتلندی/دانمارکی در مورد انتقام جویی و اولین تجربه کارگردانی آندرآ آرنولد با نام «جاده سرخ» (Red Road) داستان یک نگهبان متولی دوربین های مدار بسته به نام جکی را روایت می کند که یک چهره آشنای گذشته را در مانیتورهای پیش روی خود دیده و شروع به تعقیب کردن او می زند و پس از شناسایی فرد مذکور، در صدد انتقامی سخت برمی آید.

تا انتهای این سه گانه دلیل انتقام جویی شخصیت جکی را متوجه نمی شویم اما هنر کارگردانی آرنولد و بازی حیرت انگیز کیت دیکی در نقش جکی شما را با داستان فیلم همراه خواهد ساخت. این فیلم انتقامی یک درام رازآلود هوشمندانه و ترسناک است که به دیدگاهی بسیار متفاوت نسبت به فیلم های انتقامی مدرن به این مقوله پرداخته است.

۶- کالیبر ۴۵ (۱۹۸۵)

یکی از بهترین و نامانوس ترین فیلم در میان فیلم های پرتعداد انتقامی دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ بدون شک فیلم «کالیبر ۴۵» (Ms. 45) به کارگردانی آبل فرارا است که به خاطر بن مایه های آینده نگرانه و نامتجانس خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. داستان فیلم در مورد یک خیاط کم حرف و خجالتی به نام ثانا است که در طی یک شبانه روز ۲ بار مورد تجاوز قرار می گیرد و بدین ترتیب با تفکرات انتقام جویانه و با یک تپانچه ۴۵ میلیمتری خانه را ترک کرده و به صورت تصادفی به هر مردی که می بیند شلیک می کند.

فیلم انتقامی فرآرا در به تصویر کشیدن یک داستان انتقامی زمینی بسیار موفق ظاهر می شود. در این فیلم ، قهرمان بی صدای داستان نه بر علیه کسانی که مستقیماً به او تجاوز کرده اند بلکه بر علیه هر کسی شورش می کند که از این سیستم ناعادلانه سود برده و هر کاری که دلش می خواهد با این قربانیان نادیده گرفته شده انجام می دهد. بدون شک فیلم انتقامی «کالیبر ۴۵» بدون شک یکی از فیلم های کالت کلاسیک ژانر انتقامی است که باید حتما دید.

۵- بانوی خونسرد (۱۹۷۳)

اگر تاکنون فیلمی در مورد کودکی دیده اید که برای تبدیل شدن به یک قاتل بیرحم تربیت می شود باید بدانید که این ژانر مدیون فیلم کلاسیک فراموش شده توشیا فوجیتا با عنوان «بانوی خونسرد» (Lady Snowblood) است که داستان دختری به نام یوکی را روایت می کند. وی که در زندان به دنیا می آید، مادرش را هنگام تولد از دست می دهد اما مادرش قبل از مرگ به دوستان خود وصیت می کند که دخترش را طوری بزرگ کنند که بتواند در آینده انتقام پدر و برادرش را از گروهی جنایتکار بگیرد.

این داستان ظاهراً بسیار داستان انتقامی بسیار سرراست و ساده ای بنظر می رسد اما «بانوی خونسرد» به طور کامل این ژانر فرعی سینما را تعریف می کند و صحنه نبرد عروس و اورن ایشی در قسمت اول «بیل را بکش» را باید الهام گرفته کاملی از این فیلم انتقامی ژاپنی دانست. فیلم فوجیتا از روی یک مانگا نوشته کازو کویکه ساخته شده و سال بعد نیز دنباله ای از آن با نام «بانوی خونسرد ۲: ترانه عاشقانه انتقام» (Lady Snowblood 2: Love Song of Vengeance) ساخته شد.

۴- نقطه پوچ (۱۹۶۷)

زمانی که لی ماروین در فیلم انتقامی «نقطه پوچ» (Point Blank) ساخته جان بورمن در سال ۱۹۶۷ بازی می کرد نمی دانست که این فیلم الهام بخش داستان های انتقام جویانه در بسیاری از فیلم های وسترن تاریخ سینما خواهد شد. در این فیلم ، ماروین نقش واکر را بازی می کند، یک خلافکار که همدستش به خیال اینکه مرده است او را به حال خود رها می کند. اما واکر زنده مانده و سال ها بعد بازگشته و دست به انتقام گیری خوفناکی می زند.

وی خیلی زود می فهمد که نه تنها سهم پول او دزدیده شده بلکه همسرش نیز توسط یکی از دوستان نابکارش تصاحب شده است و آنگاه متوجه علت انتقام جویی و خشم این مرد می شویم. او به دنبال سهم خود از پول یا تلافی تصاحب شدن همسرش نیست، واکر می خواهد از کسانی که زندگیش را در حالی که نفس می کشید از او گرفته بودند انتقامی سخت و خونین بگیرد.

 

۳- سایلنس بزرگ (۱۹۶۸) [یا: سکوت طولانی]

در وسترن اسپاگتی «سایلنس بزرگ» (The Great Silence) ساخته سرجیو کورباچی [کوربوچی]، استاد این ژانر، ژان لوییس ترینتیگنانت [ترنتینیان] نقش «سایلنس» (مرد ساکت) را بازی می کند. او هفت تیرکشی است که حرف نمی زند و توسط یک بیوه به نام پائولین برای گرفتن انتقام شوهر کشته شده اش استخدام شده است. او در صدد کشتن یک جایزه بگیر به نام لوکو است که نقش او را در فیلم کلاوس کینسکی به زیبایی هر چه تمام تر ایفا می کند.

اگر بازیگران و داستان فیلم برای ترغیب کردن شما به تماشای آن تهییج نمی کند باید بدانید که بسیاری از صاحبنظران سینما این فیلم انتقامی را یکی از بهترین فیلم های اسپاگتی تاریخ سینما می دانند. فیلم «سایلنس بزرگ» یک فیلم حماسی بسیار عاطفی با فیلم برداری و کارگردانی بی نقص است که از دیدن آن لذت خواهید برد.

 

۲- تباهی آبی (۲۰۱۳)

جدیدترین فیلم این لیست، «تباهی آبی» (Blue Ruin) هنر و استعداد تازه و غیرقابل انکار نویسنده- کارگردان اثر، جرمی سالنیه، را در یک تریلر انتقامی مهیج به تصویر می کشد. شخصیت اصلی داستان مردی به نام دوایت است که در می یابد قاتل پدر و مادرش از زندان آزاد شده است و بدین ترتیب برای گرفتن انتقامی سخت نقشه می کشد. اما داستان فیلم در ادامه فراتر از یک انتقام ساده و قابل درک پیش رفته و دروغ ها و عواقب کارهای دوایت و چیزی که باعث انجام این کار شده یک یک روشن می شوند.

این فیلم انتقامی بسیار دردناک و ناامید کننده است به نحوی که شاید هر کسی نتواند آن را تماشا کند و اگر چه به مفهوم ساده انتقام می پردازد اما با تمام فیلم های دیگر این لیست متفاوت است. شیوه کارگردانی سالنیه و بازی متعهدانه میکون بلر باعث شده که فیلم «تباهی آبی» یک فیلم انتقامی بی نقص و بسیار متفاوت باشد.

۱- چشمه باکره (۱۹۶۰)

اگر چه فیلم «چشمه باکره» (The Virgin Spring) سومین جایزه اسکار در بخش فیلم غیرانگلیسی زبان را برای اینگمار برگمان به همراه داشت اما یکی از کمتر دیده شده ترین فیلم های او باقی ماند که البته باعث تاسف است. این فیلم انتقامی بسیار دردناک، سبک فلسفی عمیق معمول برگمان در مورد موضوعات انسانی را همراه خود دارد. در این فیلم انتقامی، مکس وون سیدو به زیبایی هر چه تمام تر نقش توره را بازی می کند، پدر یک خانواده که دختر ۱۴ ساله آن ها پس از نفرینی خوفناک مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل می رسد.

وقتی که مدتی بعد قاتلان دخترک برای گذراندن شب به خانه توره می روند، وی نقشه انتقام جویانه هولناک خود را به اجرا می گذارد. در این فیلم، برگمان خیرخواهی و نوعدوستی مسیحیت را در مقابل میل شدید ذاتی به انتقام قرار می دهد و درامی انتقام جویانه می سازد که در تاریخ فیلم سازی منحصر به فرد است.

[ad id='39844']

1 دیدگاه دربارهٔ «برترین فیلم های سینمای جهان در ژانر انتقام»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *