نقد بررسی کامل بازی The Crew 2 یوبی سافت

[ad id='39844']

[quote]فارغ از جذابیت‌هایی که گیم‌پلی بازی دارد، این آزادی و در دسترس بودن آسان محتوا است که ما را به تحسین یوبی‌سافت و The Crew 2 وا می‌دارد. [/quote]

اما چهار سال از زمان عرضه اولین The Crew می‌گذرد و یوبی‌سافت را نیز دیگر نمی‌توانیم یک کمپانی بی‌تجربه در تولید بازی‌های جهان باز بدانیم. اکنون دیگر توقعات از یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان و ناشران صنعت بازی‌های ویدیویی آنقدر بالا رفته است که با عرضه یک بازی جدید، انتظار تجربه‌ای فوق‌العاده و البته بی‌نقص تا حد ممکن را داریم. The Crew 2 را بی‌شک می‌توانیم تغییری بزرگ نسبت به اولین نسخه بازی بدانیم؛ جایی که مسابقات در ایالات متحده دیگر تنها در اختیار چند سبک رقابتی خیابانی و رالی یا حتی خودروهای غول‌پیکر بازی The Crew: Wild Run نیست و شاهد حضور چهار خانواده با رقابت‌های انحصاری هستیم.

رونمایی یوبی‌سافت از بازی The Crew 2 و نمایش وسائل نقلیه‌ی متفاوت، مخلوطی از دو حس ترس و انتظار را ایجاد کرد؛ ترس از این بابت که یوبی‌سافت نتواند هندلینگ و تعادل لازم برای تغییر میان سبک‌های رقابتی را با توجه به تفاوت‌هایشان ایجاد کند و از طرفی انتظار برای تجربه جدیدترین دست‌پخت ریسینگ یوبی‌سافت. بگذارید همین ابتدا موضوعی را روشن کنم؛ بازی The Crew 2 هرچند سعی دارد تا یک مجموعه‌‌ی ریسینگ متفاوت باشد، اما به هیچ عنوان یک شبیه‌ساز کامل رقابتی محسوب نمی‌‌شود و حتی سازندگان نیز چنین ادعایی ندارند. The Crew 2 در یک کلام زیبا و متنوع است. تکراری شدن در نقشه‌ای که به عظمت ایالات متحده باشد اصلا معنا ندارد و همین موضوع نیز دست سازندگان را در خلق اثری زیبا باز گذاشته است. هرچند دیگر از بعد داستانی خبری از ماجراجویی‌های تعقیب گریز با پلیس مانند The Crew نیست، اما بازی هنوز هم سعی دارد تا با ویدیوهای سینمایی، حال و هوای متفاوتی را به بازی بدهد و باید گفت در این زمینه نیز موفق بوده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، یوبی‌سافت دیگر با داستان‌سرایی به The Crew 2 نیامده است. بازی از اولین رویداد Xtrem آغاز می‌شود؛ رویدادی که بزرگترین رقابت‌های ترکیبی در بازی است و شرکت‌کنندگان سوار بر سه وسیله نقلیه‌ی متفاوت باید در آن شرکت کنند. تفاوت سبک‌های رقابتی در بازی یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده The Crew 2 است. در جریان بازی باید با حضور در پایگاه هر یک از چهار خانواده اصلی بازی، مجوز ورود به رقابت‌ها را به دست بیاورید. بازی در مجموع شامل چهار خانواده‌ی آف‌رود، فری‌سبک، پرو ریسینگ و مسابقات خیابانی می‌شود که هر کدام با رنگ مختص به خود در نقشه مشخص شده‌اند و رقابت‌های منحصر به فرد را برگزار می‌کنند.

موضوع مهم اما وجود زیرشاخه‌های رقابتی در هر یک از این خانواده‌ها است که در مجموع شامل ۱۴ سبک رقابتی متفاوت و با خصوصیات منحصر به فرد می‌شود. خوشبختانه سازندگان توانسته‌اند تا هندلینگ لازم را میان سبک‌های رقابتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، در حالت دریفت، خودرو چرخش‌های آسان‌تری می‌کند و باید گاز و ترمز به موقع بگیرید، از طرفی در قایقرانی باید با توجه به حضور در اقیانوس یا رود، بدنه قایق را با شیب ملائمی به سمت بالا یا پایین حرکت دهید تا سرعت کافی برای پیش افتادن را به‌دست بیاورید. از طرفی در رقابت آکروجت، کنترل هواپیما ترفند مخصوص به خود را دارد که با حالت «Air Race»‌ مربوط به خانواده پرو ریسینگ متفاوت است. باید گفت همین تفاوت‌ها بازی The Crew 2 را حداقل تا ۳۵ ساعت سرگرم‌کننده نگه می‌دارد و باعث می‌شود تا بازیکنان با جمع کردن فالوورها (دنبال‌کننده‌های) جدید در دنیای زیبای The Crew 2 باقی بمانند. برای ارتقاء جایگاه شخصیت اصلی،‌ سازندگان تعداد دنبال‌کننده‌ها را جایگزین XP کرده‌اند و با پیروزی در هر مسابقه در کنار پول، دنبال‌کننده‌های جدیدی را نیز به دست می‌آورید.

فارغ از جذابیت‌هایی که گیم‌پلی بازی دارد، این آزادی و در دسترس بودن آسان محتوا است که ما را به تحسین یوبی‌سافت و The Crew 2 وا می‌دارد. از همان ابتدا بازی تقریبا تمام خودروها و وسایل نقلیه را برای رانندگی آزمایشی در اختیار شما می‌گذارد. شما از همان ابتدا می‌توانید بدون نیاز به خریداری وسیله نقلیه مورد نظر، سفری آزمایشی داشته باشید و حتی قبل از خرید خودروی مورد نظرتان، یک گردش چند دقیقه‌ای در شهر بزنید. از طرفی به سرعت و بدون لودینگ طولانی می‌توانید به راحتی رقابت‌های موردنظرتان را انتخاب کنید و بی‌دردسر وارد مسابقه شوید. یکی از مهمترین مکانیک‌های بازی قابلیت سوییچ سریع میان سه وسیله نقلیه است. در جریان بازی می‌توانید به راحتی هواپیمای خود را به قایق یا خودرو تبدیل کنید و در خیابان یا دریا سفر کنید. مکانیک سوییچ میان سه کلاس رقابتی بدون ایراد کار می‌کند و استفاده از آن لذت بخش است.

مانند گذشته در The Crew 2 نیز از همان ابتدا به تمام نقشه دسترسی کامل دارید، هرچند برای شرکت در مسابقه‌های جدید باید وسیله نقلیه لازم را خریداری کنید یا تعداد «دنبال‌کننده‌های» خود را به تعداد مشخصی برسانید. از طرفی در کنار رقابت‌های مربوط به هر کلاس، می‌توانید چالش‌های مهارتی جذابی را نیز انجام دهید که در سرتاسر نقشه پخش شده‌اند. باید گفت از لحاظ رقابت‌ها و تنوع رقابتی،‌ بازی The Crew 2 به هیچ عنوان کم نگذاشته است. حتی با انجام تمام ماموریت‌ها و چالش‌های مهارتی، هنوز می‌توانید رکوردهای سایر بازیکنان را جابه‌جا کنید و نام خود را در صدر لیدربورد قرار دهید.

اما وجود این نکات مثبت به معنی بی نقص بودن The Crew 2 نیست. متاسفانه هنوز هم سیستم لوت ساده و ناکارآمدی را در بازی شاهد هستیم. با پیروزی در هر رقابت، بازی به صورت خودکار جوایزی را در قالب لوت به شما می‌دهد که در سه دسته معمول، کمیاب و حماسی با سه رنگ سبز، آبی و بنفش رده‌بندی شده‌اند. هر یک از جعبه‌ها شامل یک قطعه از خودرو می‌شوند که می‌توانید با استفاده از آنها، توانایی خودروی خود را افزایش دهید و به اصطلاح خودروی‌تان را ارتقاء دهید. نکته منفی در این میان اما عددی است که روی هر قطعه نوشته شده و عملا با برداشتن یک قطعه جدید، دیگر قطعه‌های جمع‌آوری شده پیشین به دردتان نمی‌خورد. این موضوع یکنواختی خاصی را به جمع‌آوری لوت‌ها داده است و متاسفانه یوبی‌سافت به خوبی از پتانسیل این بخش استفاده نکرده است. هرچند در تئوری نام ارتقاء روی سیستم لوت‌باکس The Crew 2 گذاشته شده است، اما در عمل تنها شاهد لیستی از اجزا خودرو هستیم که باید آن‌ها را بررسی کنید و روی خودروی خود سوار کنید. البته یوبی‌‌سافت به طور خاص برای تغییر عملکرد وسیله نقلیه تنظیماتی پیشرفته‌تر را ارائه می‌دهد که با افزایش دنبال‌کننده‌ها به بخش های مختلف آن دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید تا با تغییر پارامترهای نمایش داده شده، به صورت دستی تغییراتی جزئی را در خودرو ایجاد کنید. در مجموع سیستم ارتقاء خودروها حرفی برای گفتن ندارد.

از طرفی بخش چندنفره فعلا به صورت محدود در بازی گنجانده شده است و عملا به حالت PvP دسترسی ندارید. متاسفانه طبق اعلام پیشین یوبی‌سافت، فعلا بازیکنان می‌توانند تنها از طریق حضور در یک Crew بایکدیگر رقابت کنند و در نتیجه بخشی برای Lobby یا تعامل بازیکنان با یکدیگر در نظر گرفته نشده است. اینکه می‌دانیم در آینده یوبیسافت قصد اضافه کردن این بخش را دارد، خبر خوبی است، اما نمی‌توانیم از توقع خود برای در دسترس بودن این حالت از روز اول انتشار چشم‌پوشی کنیم. از طرفی رکوردشکنی و به چالش کشیدن سایر بازیکنان در لیدربورد نیز دیگه ویژگی‌ای است که در دسترس قرار دارد و در لحظه‌ای که رکورد جدیدی را ثبت کنید، می‌توانید آن را برای به چالش کشیدن سایر بازیکنان مورد استفاده قرار دهید. امیدواریم با اضافه شدن بخش آنلاین، نقصان دیده‌ شده در تعامل بازیکنان رفع شود و رقابت‌ها با هوش‌مصنوعی نه چندان چالشی، به کناری برود.

اما بیایید کمی در رابطه با دنیای بازی The Crew 2 صحبت کنیم. یوبی‌سافت بی‌شک هنوز هم به شکل استادانه‌ای بهترین نورپردازی را در دنیای بازی‌های خود دارد و به ویژه در شرایط خاص آب و هوایی، شاهد جلوه‌های بصری چشم‌نوازی هستیم. با وجود این نقطه قوت یوبیسافت، The Crew 2 ایراداتی عجیب را در زمینه گرافیکی به ویژه طراحی بی‌روح و خسته کننده شخصیت‌ها دارد. تمام شخصیت‌های بازی از جمله شخصیت خود شما فرقی با یک جسم بی‌روح نمی‌کنند و حتی ان‌پی‌سی‌ها نیز مجموع حرکات تکراری و بی هدف را انجام می‌دهند. علی‌رغم توانایی که از یوبی‌سافت برای خلق انیمیشن چهره شخصیت‌ها سراغ داریم، عجیب است که شخصیت‌هایی که بخشی از داستان بازی هستند و گاه و بی‌گاه به سراغ آنها می‌رویم، تا این اندازه بی‌روح طراحی شده‌اند و ظاهرا یوبی‌سافت تنها خواسته انسان‌هایی را در دنیای بازی جای دهد. از طرفی فیزیک در بازی The Crew 2 معنی ندارد. برخورد خودرو با محیط از جمله صخره‌ها و درختان راضی‌کننده نیست و احساسی را که از یک برخورد انتظار داریم،‌ به بازیکن منتقل نمی‌کند. اگر با خودروی فورمولا ۱ با نهایت سرعت به مانعی بکوبید، تنها یک ترنزیشن ظاهر می‌شود و خودروی شما صحیح و سالم در اختیارتان قرار می‌گیرد. متاسفانه بی‌روح بودن برخوردها یا حتی محیط شهرهای بازی به شدت احساس می‌شود. به ویژه در هوای برفی، شاهد افکت‌های نشستن برف روی خودرو هستیم که برخلاف عبور از داخل باتلاق‌ها، اصلا واقعی به نظر نمی‌رسد و بیشتر شبیه پاشیده شدن رنگ روی خودرو می‌ماند.

البته گرافیک The Crew 2 هنوز هم نکات مثبتی دارد. خوشبختانه یوبی‌سافت سیستم پویای روز و شب و آب‌و‌هوا را در بازی گنجانده است که با وجود مغایرت‌هایی که با موقعیت جغرافیایی شهر‌ها دارد، به بهترین شکل تنوع را از لحاظ بصری وارد بازی می‌کند. از طرفی وسایل نقلیه نیز هر کدام در جایگاه خود طراحی خوب و پرجزئیاتی دارند. سفارشی‌سازی خودروها بی‌شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی The Crew 2 است و امکان طراحی اسکین‌های مختلف و اشتراک گذاری سریع و بی‌دردسر با سایر بازیکنان مهیا شده است. از طرفی یوبی‌سافت در دنیای بازی حیات وحش را گنجانده است. با ورود به هر شهر یا منطقه کوهستانی و باتلاق‌ها، با حیوانات مختلفی از تمساح گرفته تا خرس و کرکس روبه‌رو می‌شوید و برای تنوع هم که شده یوبی‌سافت آلبوم عکسی را به عنوان ماموریت در اختیار بازیکنان گذاشته است. هریک از خانواده‌ها در کنار رقابت و چالش‌های مبتنی بر مهارت، درخواست تصویر برداری از حیوانات و مکان‌های تفریحی را می‌کنند که باید با انجام دادن آنها پول و فالوور بیشتری را جمع‌آوری کنید. از طرفی حالت Photo Mode در یک کلمه پر محتوا است و برای علاقمندان به اشتراک گذاری تصاویر، جزئیات پرشماری را حتی با امکان بازبینی ویدیویی می‌دهد. وجود این ویژگی باعث شده است تا هیچ صحنه‌ی زیبا یا خنده‌داری را از دست ندهید و در هر زمان بتوانید از زوایای مختلف، تصاویر مورد نظرتان را ثبت کنید یا حتی شرایط آب و هوایی را با توجه به خواسته خود تغییر دهید.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *