بیوگرافی و سوابق دیمین شزل کارگردان نابغه هالیوودی

[ad id='39844']

[quote]دیمین در تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۵ در خانواده‌ای که اهل کلیسای کاتولیک بودند به دنیا آمد.او متولد شهر پراویدنس در رود آیلند است. مادرش سیلیا شزل نویسنده و پژوهشگر تاریخ است که در دانشگاه نیوجرسی تدریس می‌کند.پدرش برنارد شزل نیز پژوهشگر علوم کامپیوتری است[/quote]

دیمین شزل کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است. دیمین شزل فیلمنامه‌نویس و کارگردانی است که از هاروارد فارغ‌التحصیل شدهو در ۳۱ سالگی تنها با ساخت سه فیلم یکی از معتبرترین فیلمسازان جهان است و این مسیر را در کمتر از یک دهه پیموده.شزل از همان اولین فیلمش یعنی گای و مدلین روی نیمکت پارک عشقش به موسیقی خصوصاً موسیقی جاز را نشان داده است. شزل در دوران دبیرستان نوازنده درامز بوده (و فیلم ویپلش را بر اساس تجربیاتش در هنرستان ساخته است) و موسیقی در زندگیش نقش مهمی دارد. فیلم «گای و مدلین روی نیمکتی در پارک» منتقدان را شیفته این فیلمساز تازه‌نفس کرد و وقتی معلوم شد تنها ۲۴ سال دارد این شیفتگی دو چندان شد. به خصوص اینکه شزل نه تنها نویسنده و کارگردان بلکه مدیر فیلمبرداری و تدوینگر کار هم بود. جی جی ابرامز که به استعداد عجیب این پسر پی برده بود او را برای بازنویسی فیلم جدیدش استخدام کرد.

فیلمنامه شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد به لیست سیاه بهترین فیلمنامه‌های تولید نشده قرار گرفت. آبرامز به شزل پیشنهاد داد که خودش فیلم را بسازد اما شِیزِل وقتی بودجه تولید ویپلش را بدست آورد قید این کار را زد و به سراغ ساخت فیلم ویپلش رفت که با استقبال خیره کننده منتقدان و تماشاگران همراه بود و در جوایز اسکار ۸۷ام برنده سه جایزه: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه اسکار بهترین صدابرداری و جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم و نامزد دو جایزه: جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد در سال ۲۰۱۵ شزل به سراغ ساخت فیلم جدیدی با نام لالا لند رفت که فیلمنامه اش در دوران دانشگاه به همراه یکی از دوستانش نوشته بود.فیلمی سراسر رقص و آواز که صعود و سقوط یک رابطه را بین یک پیانیست جاز و یک هنرپیشه نشان می‌داد. لالا لند رکورد شکست و در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۱۷ برنده هفت جایزه از جمله بهترین فیلمنامه شد. لالا لند بعد از ویپلش دومین فیلم شزل است که در بین لیست ۲۵۰ فیلم برتر وب سایت آی ام دی بی قرار دارد. همچنین لالالند در اسکار ۲۰۱۷ نامزد دریافت ۱۴ جایزه شد که در نوع خودش یک رکورد محسوب می‌شود. پیش از این فقط دو فیلم دیگر در تاریخ سینما به این افتخار دست پیدا کرده بودندشزل بخاطر ساختن فیلم لالا لند موفق شد جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اورجینال را در مراسم گلدن گلوب بدست بیاورد و در هشتاد و نهمین دوره اسکار هم موفق شد جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کند. دیمین جوانترین کارگردان در تاریخ سینماست که به این افتخار دست پیدا کرده است.

دیمین در تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۵ در خانواده‌ای که اهل کلیسای کاتولیک بودند به دنیا آمد.او متولد شهر پراویدنس در رود آیلند است. مادرش سیلیا شزل نویسنده و پژوهشگر تاریخ است که در دانشگاه نیوجرسی تدریس می‌کند.پدرش برنارد شزل نیز پژوهشگر علوم کامپیوتری است که در دانشگاه پرینستون درس خوانده بود. برنارد شزل اصالتی فرانسوی دارد.دیمین یک خواهر کوچکتر از خود بنام آنا دارد که بازیگر است و البته مثل خود شزل علاقه‌ای شدید به موسیقی دارد.

ساختن فیلم و ورود به سینما از علایق و آرزوهایی کودکی دیمین بوده است اما او بیشتر از هر چیزی می‌خواسته در زمینه موسیقی فعالیت کند و برای همین به دبیرستان پرینستون رفت تا بتواند رویایش را دنبال کند اما در دبیرستان با معلمی بسیار سخت گیر رو به رو شد که بعداً شخصیت «ترنس فلچر» در ویپلش را با الهام از او نوشت و بسیاری از اتفاقات دوران دبیرستانش را نیز در این فیلم به تصویر کشید. دیمین که فهمید در عرصه موسیقی به آنچه دلش می‌خواهد نمی‌رسد تصمیم گرفت تا فیلمسازی را پی گیری کند البته او بی خیال موسیقی نشد و در بعضی از گروه‌های موسیقی و اجراهای زنده به عنوان درامر فعالیت می‌کرد. شزل همچون پدر و مادرش تحصیلات آکادمیک بسیار قوی دارد. او برای دنبال کردن سینما وارد دانشگاه هاروارد شد.ورود به هاروارد به گفته خودش مهمترین اتفاق زندگیش است زیرا در طول دوران تحصیل با جاستین هورویتز هم اتاقی شد و دوستیش با او شکل گرفت. دیمین در دوران دانشگاه فیلمنامه لالا لند را با کمک هورویتز نوشت. هورویتز ترانه‌های فیلم و خودش متن فیلمنامه را نوشت به امید اینکه بتواند روزی آنرا بسازد آرزویی که حدود شش سال بعد به حقیقت پیوست و یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما ساخته شد

دیمین شزل در سال ۲۰۱۷ در حالی که بخاطر فیلم رکورد شکنش لالا لند جایزه بهترین کارگردان را در مراسم اهدای جوایز انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد که ضمن حمایت از اصغر فرهادی، اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار داد او در این مراسم ضمن تقدیر از اصغر فرهادی و ابراز تاسف از غیبت او در مراسم جوایز آکادمی اسکار گفت: «اصغر فرهادی از کشوری می‌آید که دولت ما گفتگو با آن را منع کرده است اما سینما یک زبان جهانی است و فیلم ابزار قدرتمندی است چون می‌تواند با همه صحبت کند.حذف فیلمسازان، یک حرکت ضد هنری است.»

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *