بیوگرافی و سوابق پروین فرشچی سفیر ایران در فنلاند

[ad id='39844']

 

 

 فوق دکتری مدیریت ساحل(علوم دریا)/ استادیار آزمایشی تمام وقت دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات / استخدامی ۱۳۷۷/۴/۱ 
برخی از مقالات و گزارشات تهیه شده توسط ایشان و دیگر همکاران علمی و اجرایی نامبرده را می توانید در لینک ارایه شده ملاحظه نمایید (بیشتر بخوانید – اینجا) . همانگونه که مشاهده می شود، غالب آثار علمی تولیدی ، مرتبط با مباحث علوم دریا می باشد. – در دی ما ۱۳۹۲، با حکم رئیس وقت سازمان محیط زیست(معصومه ابتکار) ، خانم فرشچی بعنوان معاون محیط زیست دریایی این سازمان منتصب شد(بجای عبدالرضا کرباسی).در جلسه معارفه بیان داشت که خوشبختانه برای خانواده محیط زیست ناآشنا نیستم (تاکید بر تخصص گرایی و شایسته سالاری). – در سال ۱۳۹۵ ، زمزمه دو تابعیتی بودن سرکار خانم پروین فرشچی (معاون دریایی سازمان محیط زیست) و سرکار خانم مهناز مظاهری اسدی(معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست) و استعفای شان مطرح شد 
روزنامه شرق در گزارشی بنام زنانی که سفیر می شوند بیان داشت : وزیر امور خارجه گفت دو گزینه زن برای تصدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دو کشور، به ریاست جمهوری معرفی شده اند. در پایان گفت وگوی «شرق» با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، وقتی به گلایه گفتم که سفیر زن جدید معرفی نکردید؟ گفت: «دو یا سه گزینه جدید برای کسب موافقت رئیس جمهور معرفی کرده است». ظریف در حالی که بین دو یا سه گزینه معرفی شده به ریاست جمهوری تردید داشت، گفت: «دو گزینه قطعی است». با این حال وزیر یادآوری می کند که این دو گزینه نیز از خارج وزارت خارجه معرفی شده اند که با عنوان رسمی «سفیر سیاسی» از آنها یاد می شود. او هفته گذشته در کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان زن، درباره به کارگیری بیشتر زنان در دستگاه دیپلماسی گفته که سه گزینه زن برای انتصاب سمت سفیر به ریاست جمهوری معرفی شده اند. * سوالات ما از وزارت امور خارجه ، دستگاه های نظارتی و بازرسی : انتصاب خانم فرشچی برای فنلاند، سوالات عدیده ای را در افکار عمومی ایجاد کرده است. برحی از این سوالات عبارتند از: – وضعیت استخدامی خانم فرشچی چگونه است؟ آیا ایشان مستخدم دانشگاه ازاد اسلامی هستند یا خیر؟ در صورت مثبت بودن، کدام تبصره قانونی اجازه فعالیت غیر ماموریتی از یک نهاد عمومی به یک دستگاه دولتی را می دهد(انتظار ارایه پاسخ برای این سوال را داریم). لذا ایشان چگونه می توانستند بالغ بر شش ماه در سازمان محیط زیست، حتی بصورت مامور فعالیت کنند؟
داستان بالا در خصوص فعالیت دکتر فرشچی بعنوان سفیر نیز صادق است. آیا ایشان استخدام سازمان محیط زیست گردیده و با انتقالی از سازمان محیط زیست ، وارد وزارت امور خارجه شده اند؟ یا از تبصره مقامات در قانون خدمات کشوری برای استخدام در دستگاه دولتی استفاده کرده اند؟ – چرا پاسخ روش و بدون ابهامی در خصوص شایعات مرتبط با دو تابعیتی بودن ایشان داده نمی شود؟ آیا ایشان دارای کارت اقامت کشور ثالثی نیستند؟(در حقوق بین المللی دو اصطلاح تابعیت و اقامت با یکدیگر تفاوت دارد). – آیا پیشنهاد ایشان بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور فنلاند بواسطه سوابق موثر دیپلماتیک شان صورت گرفته است یا انتصابی ارتباطی می باشد( هر نیرو در وزارت امور خارجه برای رسیدن به سمت معاون، مدیرکل یا سفیر باید مراحلی را طی کند که در خوش بینانه ترین حالت بین ۲۰ تا ۲۵ سال طول می کشد؛ مراحلی از قبیل دبیر سه، دبیر دو، دبیر یک و رایزن سه، رایزن دو، رایزن یک. هرکدام از این مراحل نیز سه سال به طول می انجامد و مابین برخی مراحل، گذراندن دوره های ویژه، گذراندن آزمون های زبان و مدیریت و… نیز باید اضافه شود)
.لطفا سوابق موثر دیپلماتیک نامبرده تشریح شود، همچنین اهم اقدامات قابل تحسین ایشان در زمان تصدی شغل قبلی(معاونت سازمان محیط زیست)، تشریح گردد. – چنانچه پیشنهاد ایشان بعنوان سفیر، صرفا بنا بر ملاحظات رعایت عدالت جنسیتی و حضور زنان در مشاغل مدیریتی مختلف بوده باشد، آیا در چنین شرایط حساسی ، چنین کاری ، معقول است؟ آیا بحث منافع ملی و شایسته سالاری مدیریتی می بایست قربانی، برخی ترجیحات، ارتباطات و سلیقه ها شود؟ – ماموریت ویژه سرکار خانم فرشچی بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند برای دوره مدیریت بر سفارت چیست؟ – چنانچه از شرایط و داستان سرکار خانم فرشچی گذر کنیم،آیا سایر انتصابات صورت گرفته در وزارت امور خارجه و ماموریت یابی افراد در نقش سفیر، تا این حد ابهام دارد؟ ( در صورت نیاز اسامی چند تن از سفرای مرد جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها به استحضار دوستان رسانیده خواهد شد تا روند و رویه انتصاب آنها نیز شفاف سازی شود). ان شاالله با جوابیه ارسالی توسط سخنگوی محترم وزارت امور خارجه ، شاهد شفافیت بیشتر در خصوص این انتصاب باشیم.
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *