همه چیز درباره مراسم گرمی ۲۰۱۹

[ad id='39844']

[quote]در نگاه اول به نظر می‌رسد خوانندگان زن به دو دلیل عمده در مراسم این دوره گرمی موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد: اولین دلیل آن است که آنها تاکنون سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند، به عنوان مثال می‌توان از کامیلا کابیو یاد کرد که خود را به مانند یک ستاره بزرگ سولو نشان داد یا می‌توان به آلبوم موفق کاردی بی اشاره کرد که فروش فوق‌العاده‌ای در بازار آمریکا داشته است [/quote]

پس از اعلام رسمی آکادمی گرمی مبنی بر افزایش تعداد نامزدهای نهایی چهار بخش مهم این مراسم (آلبوم سال، ضبط سال، ترانه سال و خواننده نوظهور سال) از پنج به هشت؛ سرویس موسیقی جهان کافه سینما در این پست، بررسی می‌کند که این تغییر رویکرد در استراتژی کمیته بازبینی نامزدها که یک گروه مرموز و سری از اعضای آکادمی هستند و در نهایت نامزدهای نهایی را مشخص می‌کنند تفاوتی نسبت به ادوار گذشته ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ نامزدهایی نهایی مراسم گرمی در ماه دسامبر اعلام خواهند شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این سه نامزد اضافه شده در هر بخش فرصتی برای خوانندگان زن و همینطور خوانندگان رنگین‌پوست و سبک‌های مختلف مهیا می‌کند تا شانس آنها برای قرار گرفتن در لیست نامزدهای نهایی گرمی بالاتر رود یا خیر.

در نگاه اول به نظر می‌رسد خوانندگان زن به دو دلیل عمده در مراسم این دوره گرمی موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد: اولین دلیل آن است که آنها تاکنون سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند، به عنوان مثال می‌توان از کامیلا کابیو یاد کرد که خود را به مانند یک ستاره بزرگ سولو نشان داد یا می‌توان به آلبوم موفق کاردی بی اشاره کرد که فروش فوق‌العاده‌ای در بازار آمریکا داشته است (یک میلیون و دویست و هفتاد وهشت هزار نسخه فروش خالص و یک میلیارد و سیصد و پنجاه و چهار میلیون و دویست و شصت و پنج هزار بار استریم شدن که آلبوم Invasion of Privacy او را بدل به چهارمین آلبوم پرفروش آمریکا در ۵٫۵ ماه نخست سال ۲۰۱۸ کرده است) و همنیطور آریانا گرنده برای نخستین بار پس از کنسرتی که به مناسبت سالگرد واقعه تراژیک منچستر برگزار شد ترانه‌ای به بازار عرضه کرده است. مورد دوم هم آن است که هر کدام از نامزدهای اعلام شده به شدت زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند و اتفاقات دوره قبل و اظهار نظر جنجالی نیل پورتنو، به عنوان رئیس آکادمی حرف زشتی و نابخردانه بود که در جواب خبرنگارانی که علت عدم نامزد شدن یا بردن جوایز توسط بانوان در مراسم دوره قبلی گرمی را از او پرسیدند، پایین بودن سطح آنها را یگانه دلیل این اتفاق و راهکارش را افزایش مهارت‌های موسیقیایی بانوان حاضر در صنعت موسیقی دانست و همین مسئله با واکنش‌های فراوان و به شدت منفی مواجه شد و حالا او و اعضای آکادمی مجبور شده‌اند تا به تنوع نامزدها و فرایند انتخاب آنها و جنسیت‌شان نگاهی متفاوت بیندازند. سه چهارم از زمانی که نامزدها می‌توانند آثار خود را برای حضور در گرمی شصت و یکم عرضه کنند تا در این مراسم نامزد باشند گذشته است و در حالی که مهلت سی سپتامبر به عنوان فرصت نهایی برای عرضه ترانه‌ها و آلبوم‌ها برای حضورشان در این دوره گرمی مشخص شده نگاهی به سه بخش از چهار بخش اصلی این مراسم یعنی خواننده نوظهور سال، ضبط سال و سرانجام آلبوم سال خالی از لطف نخواهد بود.

خواننده نوظهور سال

 این بخش یکی از سخت‌ترین قسمت‌های مراسم گرمی برای پیش‌بینی نامزدها است و علت آن سیال بودن و تغییر مداوم دیدگاه و رویکرد اعضای زیر نظر گیرنده نامزدها در آکادمی است که آیا از خط قرمز مفروض رد می‌شوند یا خیر چون صرف خوش درخشیدن و عرضه آلبوم نخست موفق یا چند ترانه پرفروش نمی‌تواند به تنهایی برای رسیدن به لیست نامزدهای بخش‌های نهایی این بخش کافی باشد و نامزدها باید بتوانند به عنوان خواننده‌ای نوظهور صدای جامعه را به خوبی در ترانه‌های‌شان پژواک دهند و از نظر هنجارهای مرسوم هم حائز حداقل‌هایی باشند. دو اسم اصلی که خیلی زود به ذهن خطور می‌کنند پست مالون و دوالیپا هستند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که آلبوم Stoney پست مالون شرط حضور در مراسم گرمی دوره قبل را داشت اما او بیشتر موفقیتش را در سال دوم عرضه آلبومش به دست آورده و از این لحاظ بسیار شبیه به آلیسیا کارا است که اتفاقا برنده همین بخش گرمی در سال گذشته شد اما ترانه بسیار موفق او با عنوان Here به سال قبل از آن باز می‌گشت. در صورت نامزدی پست مالون او بدل به نخستین خواننده سفیدپوست سبک هیپ-هاپ خواهد شد که پس از ایگی آزالیا موفق به نامزد شدن در این بخش می‌شود. آزالیا چهار سال پیش نامزد دریافت جایزه خواننده نوظهور سال شده بود. در مورد دوالیپا هم می‌توان با اطمینان او را نامزد نهایی این بخش در نظر گرفت و در این صورت او اولین بانوی انگلیسی (پس از ادل، ده سال پیش) خواهد بود که در این بخش نامزد دریافت جایزه می‌شود. اگر از این دو نام بزرگ بگذریم به اسامی دیگری هم بر می‌خوریم که شانس زیادی برای حضور در بخش نامزدهای خواننده نوظهور سال خواهند داشت. الا می با ترانه درخشان و زیبای Boo’d Up می‌تواند پس از دوازده سال به اولین خواننده زن بریتانیایی تبدیل شود که نامزد دریافت جایزه در این بخش می‌شود. نام بزرگ دیگر مطرح شده در این بخش مارشملو است که با ترانه Friends درخشیده است. H.E.R. و دنیل سزار که در مراسم بت اواردز با هم اجرای مشترکی داشتند و در بخش خواننده نوظهور سال و همینطور بهترین خواننده سبک‌های ریتم اند بلوز/پاپ در قسمت خانم‌ها و آقایان نامزد دریافت جایزه در همین مراسم بودند دو شانس دیگر حضور در این بخش مهم از مراسم گرمی هستند. A Boogie wit da Hoodie و مترو بومین به همراه گروه دو نفره Chloe x Halle دیگر شانس‌های حضور در بخش خواننده نوظهور سال هستند. بی بی رکسا هم قبل از عرضه آلبوم Expectations سه ترانه بسیار موفق به بازار عرضه کرد که هرسه به جمع ده ترانه پرفروش هفته در آمریکا رسیدند. بزی که با ترانهMine خوش درخشید دیگر نام مطرح شده در بخش خوانندگان نوظهور سال است. در این میان کامیلا کابیو و نایال هوران به این دلیل شانس کمی برای حضور در جمع نامزدهای نهایی بخش خواننده نوظهور سال دارند که قبلا در دو گروه فیفث هارمونی و وان دیرکشن فعالیت داشتند و از این لحاظ اقبال اعضای آکادمی به آنها کمی کمتر می‌شود. کارلی پیرس، راسل دیکرسون، جوردن دیویس، مورگان ولن، کین براون و برت یانگ هم از خوانندگان جوان و بااستعداد سبک کانتری هستند که در هر صورت شانسی (هر چند اندک) برای حضور در این بخش خواهند داشت.

ضبط سال

ترانه This Is America با پیام و ویدویی استثنایی مهمترین شانس این بخش از مراسم گرمی است و در این صورت چایلدیش گمبینو می‌تواند برای دومین دوره متوالی در بخش ضبط سال نامزد دریافت جایزه شود. او در سال گذشته با ترانه Redbone در همین بخش کاندید شده بود و در صورت نامزدی دوباره می‌تواند به پنجمین خواننده آمریکایی آفریقایی الاصلی بدل شود که در دو سال متوالی در بخش ضبط سال نامزد دریافت جایزه گرمی شده‌اند. در نه سالی که دریک به مانند یک ابرستاره در آسمان موسیقی درخشیده هیچ گاه نتوانسته به عنوان یک خواننده سولو نامزد دریافت جایزه ضبط سال شود و آخرین بار دو سال پیش با ترانه مشترکی که با ریحانا ضبط کرد و Work نام داشت در این بخش نامزد شد. او دو ترانه بسیار موفق God’s Plan و Nice for What را برای حضور در این بخش دارد که هر دو به مکان نخست جدول پرفروش‌ترین ترانه‌های هفته آمریکا رسیدند. Nice for What به دلیل آنکه یک ترانه کلاسیک سبک ریتم اند بلوز است شانس بیشتری برای حضور در این بخش دارد اما در هر صورت نمی‌توان از ترانه دیگر این خواننده کانادایی غافل شد. ترانه Pray for Me از کندریک لامار و The Weeknd هم یک شانس اصلی در این بخش است که می‌تواند برای دومین بار این دو خواننده را در این بخش نامزد دریافت گرمی کند. Call Out My Name از The Weeknd و All the Stars از کندریک لامار و SZA دو شانس دیگر حضور در این بخش هستند. در صورت نامزد شدن دو ترانه Pray for Me و All the Stars این دو اثر بدل به نخستین ترانه‌هایی خواهند شد که پس از پانزده سال از ضبط ترانه Lose Yourself امنم که برای فیلم Eight Miles خوانده شد برای یک فیلم ضبط و نوشته شده و نامزد دریافت جایزه ضبط سال در مراسم گرمی می‌شوند. ترانه The Middle از میرن موریس، گری و زد و اثر I Like It از کاردی بی، بد بانی و جی. بالوین هم دو شانس دیگر حضور در بخش نامزدهای نهایی ضبط سال مراسم گرمی هستند، مخصوصا ترانه The Middle که خوانندگانی با سبک‌های مختلف در آن حضور دارند. Rockstar از پست مالون و Say Something از جاستین تیمبرلیک و کریس استیپلتون هم دو شانس دیگر بخش ضبط سال هستند و در این صورت جاستین برای چهارمین بار و کریس برای اولین بار نامزد دریافت جایزه ضبط سال خواهند شد. In My Blood از شاون مندز و Whatever It Takes از ایمجین دراگونز دو نامزد احتمالی دیگر در این بخش هستند و با توجه به حضور ترانه Radioactive از گروه ایمجین دراگونز در مراسم پنج سال پیش گرمی در همین بخش آنها می‌توانند در صورت کاندید شدن در بخش ضبط سال به اولین گروه راکی (پس از گروه کلدپلی، ده سال پیش) بدل شوند که بار دیگر در بخش ضبط سال مراسم گرمی حضور می‌یابند. Never Be the Same از کامیلا کابیو هم آخرین شانس این بخش است و البته او به دلیل نامزد شدن ترانه بسیار موفق و درخشان Havana در همین بخش مراسم گرمی در سال گذشته نمی‌تواند با همین اثر کاندید دریافت جایزه شود. همین مشکل برای دو ترانه New Rules و Too Good at Goodbyes دوالیپا و سم اسمیت هم مصداق دارد و آنها نمی‌توانند در این دوره با این دو ترانه موفق جایی در لیست نامزدهای احتمالی داشته باشند.

آلبوم سال

به گزارش سرویس موسیقی کافه سینما، تاکنون شش نامزد به عنوان مهم‌ترین اسامی در مهم‌ترین بخش مراسم گرمی یعنی آلبوم سال مطرح شده‌اند: کامیلا کابیو با آلبوم Camila، کاردی بی با آلبوم Invasion of Privacy، دریک با آلبوم Scorpion, the “from and inspired by” soundtrack Black Panther: The Album، جانله مونا با Dirty Computer و کیسی ماسگریوز با آلبوم Golden Hour. کامیلا کابیو که با ترک گروه فیفث هارمونی به یک سوپراستار بسیار موفق تبدیل شده است می‌تواند با آلبوم فوق‌العاده‌اش به اولین خواننده‌ای پس از گوین استفانی (سال ۲۰۰۵) بدل شود که با یک گروه دو یا چند نفره به شهرت رسیده و پس از ترک گروه نامزد دریافت جایزه آلبوم سال مراسم گرمی می‌شود. کاردی بی هم با آلبوم بسیار موفقش می‌تواند به سومین بانوی رپری تبدیل شود که در بخش آلبوم سال نامزد دریافت جایزه گرمی می‌شود. دو آلبوم عرضه شده توسط دریک می‌توانند در صورت نامزدی او را پس از وینس جیل که با آلبومی متشکل از چهار دیسک تحت عنوان These Days در سال ۲۰۰۷ نامزد دریافت جایزه آلبوم سال مراسم گرمی شد بدل به نخستین خواننده‌ای در یازده سال کند که با آلبومی چند دیسکی موفق به کاندید شدن در این بخش می‌شود. Speakerboxxx/The Love Below از گروه آوتکست آخرین آلبوم چند دیسکی بود که پانزده سال پیش گرمی برترین آلبوم سال را برد. آلبوم Golden Hour از کیسی ماسگریوز شانس قطعی حضور در بخش آلبوم سال است به خصوص آنکه سال گذشته هیچ نامزدی از سبک کانتری در این بخش کاندید نشده بود و اگر کیسی موفق به کاندید شدن در بخش آلبوم سال مراسم این دوره گرمی شود پس از تیلور سویفت و آلبوم Red او به نخستین بانویی در پنج سال اخیر بدل می‌شود که در مهم‌ترین قسمت مراسم گرمی نامزد دریافت جایزه شده است. آلبوم Dirty Computer هم با وجود نداشتن موفقیت تجاری به این سبب در این لیست جای می‌گیرد که امتیاز بسیار بالایی از منتقدان بزرگ موسیقی دنیا دریافت کرده است که برای اعضای آکادمی پارامتری مهم به شمار می‌آید. اگر این شش آلبوم را به کناری بگذریم دو جای خالی می‌ماند تا لیست هشت تایی نامزدهای آلبوم سال کامل شود: تیلور سویفت علیرغم عدم موفقیت کمی و کیفی آلبوم Reputation به سبب داشتن بیشترین فروش در هفته نخست همین آلبوم نسبت به هر نامزد دیگری در این بخش (حتی دریک) شانس خوبی برای قرار گرفتن در لیست کاندیدهای آلبوم سال دارد به خصوص اگر این نکته را در نظر بگیریم که سه آلبوم از چهار آلبوم آخر او در بخش آلبوم سال نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

آلبوم Sweetener از آرینا گرنده می‌تواند شانسی در این بخش داشته باشد به‌خصوص اگر این نکته را در نظر بگیریم که او تاکنون نامزد دریافت جایزه در چهار بخش مهم گرمی نشده است. آلبوم Everything Is Love از بیانسه و جی.زی می‌تواند پس از آلبوم مشترک Double Fantasy جان لنون و یوکی اونو که در سال ۱۹۸۱ نامزد و برنده جایزه گرمی در بخش آلبوم سال شد به اولین آلبومی از یک زوج تبدیل شود که نامزد دریافت جایزه آلبوم سال می‌شود. هفتمین آلبوم پینک با عنوان Beautiful Trauma می‌تواند اولین آلبومی از او باشد که به بخش نامزدهای آلبوم سال راه پیدا می‌کند. آلبوم The Tree of Forgiveness جان پرینس هفتاد و دو سال هم دیگر شانس بخش آلبوم سال است هرچند احتمال اینکه این مرد هفتاد و دو ساله که می‌تواند پس از جانی بنت که در شصت و هشت سالگی نامزد دریافت جایزه آلبوم سال شد و آن جایزه را هم برد بسیار اندک به نظر می‌رسد. پل مک کارتنی هفتاد و شش ساله با آلبوم Egypt Station، سم اسمیت با The Thrill of It All، کریس استیپلتون با آلبوم From A Room, Volume 2، دیو متیوس بند با آلبوم Come Tomorrow ، آلبوم My Dear Melancholy از The Weeknd، امنم با آلبوم Revival، آلبوم Man of the Woods از جاستین تیمبرلیک و در نهایت Songs of Experience از گروه یوتو دیگر نام‌هایی هستند که اندک شانسی برای حضور در بخش آلبوم سال دارند.

* درصورت نامزدی سر پل مک‌کارتنی در بخش آلبوم سال او تبدیل به اولین خواننده‌ای می‌شود که در شش دهه موفق به کاندید شدن در این بخش می‌شود. رکورد فعلی به طور مشترک بین پل مک‌کارتنی و سایمون دیویس با پنج بار نامزدی (در طول پنج دهه) در همین بخش تقسیم شده است.

* به همان دلایلی که ساندترک فیلم‌های تایتانیک و Frozen مورد بی‌مهری اعضای آکادمی قرار گرفتند می‌توان همین انتظار را درباره ساندترک فیلم The Greatest Showman هم داشت.

* در صورت نامزد شدن و همینطور برنده شدن تیلور سویفت در بخش آلبوم سال او به چهارمین خواننده‌ای در تاریخ تبدیل می‌شود که پس از فرانک سیناترا، استیوی واندر و پل سایمون سه بار این جایزه را به خانه می‌برد اما مشکلات زیادی در این راه وجود دارند. به غیر از سطح نازل آلبوم Reputation که به وضوح آلبومی هم‌وزن با آلبوم‌های قبلی او نبود و بیشتر کلکسیونی تجاری از ترانه‌های مین‌استریم سبک‌های پاپ، هیپ هاپ و ریتم اند بلوز را در خود جای داده بود، باید این موضوع را در نظر داشت که آخرین سه نام بزرگ موسیقی پاپ که برنده آلبوم سال مراسم گرمی شده‌اند خود تیلور، ادل و برونو مارس بوده‌اند. آیا اعضای آکادمی اجازه خواهند داد تا مسائل ذکر شده در سطور بالا بر روی تصمیم‌شان تاثیر بگذارد؟ آیا آنها باید به جای نگاهی به تاریخچه گرمی فقط تمرکزشان را بر روی کیفیت آلبوم بگذارند؟ اگر چنین باشد این آلبوم در مقابل آلبوم‌های بسیار باکیفیت‌تر امسال چه شانسی دارد و اساساً توانایی رقابت با آنها را دارد؟ جواب این سوال قطعا یکی از دلمشغولی‌های اعضای تصمیم‌گیرنده آکادمی خواهد بود.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *