بیوگرافی و سوابق کوچر بیرکار ریاضیدان کورد ایرانی

[ad id='39844']

[quote]بیرکار کوتاه مدتی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ در مریوان در استان کردستان ایران متولد شد. او سومین فرزند یک خانواده شش فرزندی است. پدرش چند کلاسی سواد دارد و مادرش هیچگاه تحصیل نکرده است. خانواده او به کشت برنج، سبزیجات و گندم اشتغال دارند. [/quote]

 

کوچر بیرکار ، ریاضیدان کورد ایرانی هم اکنون شهروند بریتانیا است. نام پیشین او فریدون درخشانی بوده که پس از مهاجرت به انگلستان به نام کوردی کوچر بیرکار تغییر نام داد. او اکنون در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است. رشته تخصصی او نظریه اعداد است. بیرکار در سال ۲۰۱۸ برنده مدال فیلدز شد.

زندگی و تحصیلات

بیرکار کوتاه مدتی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ در مریوان در استان کردستان ایران متولد شد. او سومین فرزند یک خانواده شش فرزندی است. پدرش چند کلاسی سواد دارد و مادرش هیچگاه تحصیل نکرده است. خانواده او به کشت برنج، سبزیجات و گندم اشتغال دارند. تحصیلاتش را تا دبیرستان در مریوان به پایان رساند. بیرکار در سال هزار و سیصد وهفتاد و شش خورشیدی در رشته کارشناسی ریاضییات دانشگاه تهران آغاز به تحصیل کرد. او دانشجوی سال آخر کارشناسی دانشگاه تهران بود که برای شرکت در مسابقات ریاضی به انگلستان سفر کرد و در پاسخ به مشکلات سیاسی به خاطر دشواری های کورد بودن در ایران، درخواست پناهندگی کرد. دولت بریتانیا نحست او را در ناتینگهام جای داد. در یک سالی که طول کشید تا پرونده بیرکار از سوی دولت بررسی شود او با اعضای هیئت علمی دانشگاه ناتینگهام دیدار کرد و پس از پذیرش درخواست پناهندگیش در آنجا نام نویسی کرد.سپس در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ناتینگهام دکترا گرفت.



پیتر شولتز، ریاضیدان ۳۰ ساله آلمانی، آلسیو فیگالی، ریاضیدان ۳۴ ساله از کشور ایتالیا که در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نیز عضویت دارد به همراه اکشای ونکاتش دانشمند ۳۴ ساله هندی که در دانشگاه استنفورد تدریس می کند از دیگر برندگان جایزه فیلدز امسال بودند.

کوچر بیرکار سال ۱۹۷۸ در مریوان از شهرهای استان کردستان ایران به دنیا آمد. او از سال ۲۰۰۰ به عنوان پناهنده در بریتانیا زندگی می کند.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان جوان ایرانی که به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت نخستین زنی بود که در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت این جایزه شد.

جایزه فیلدز از سال ۱۹۳۶ تاکنون هر چهار سال یکبار به چهار ریاضیدان برتر کمتر از ۴۰ سال جهان اعطا می شود. در میان ۵۵ برگزیده کلی این جایزه نام ۱۳ آمریکایی و ۱۲ فرانسوی به چشم می خورد.

پیشنهاد اعطای این جایزه نخستین بار در سال ۱۹۲۳ توسط جان چارلز فیلدز، ریاضیدان شهیر کانادایی مطرح شد.

برگزیدگان جایزه فیلدز هر کدام یک مدال و جایزه نقدی به ارزش پانزده هزار دلار کانادا دریافت می کنند.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *