فساد مالی در فیلم ما همه با هم هستیم کمال تبریزی

[ad id='39844']

[quote]کانون کارگردانان سینمای ایران هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ورود آنچه سرمایه‌های مشکوک به سینما خواند، هشدار داد و گفت این سرمایه‌ها با تغییر مناسبات تولید، حیات سینمای ایران را در خطر قرار داده است.[/quote]

 

 

کانون کارگردانان سینمای ایران هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ورود آنچه سرمایه‌های مشکوک به سینما خواند، هشدار داد و گفت این سرمایه‌ها با تغییر مناسبات تولید، حیات سینمای ایران را در خطر قرار داده است.

این برای نخستین بار است که یکی از بحث‌انگیزترین مسائل مطرح سال‌های اخیر سینمای ایران از سوی گروهی از سینماگران ایرانی به شکل جمعی مطرح می‌شود.

در این بیانیه گفته شده است که اهالی سینمای ایران ناظر ورود پول‌های کلانی از منابع نامشخص و بعضاً دارای شبهه به حیطه اقتصاد سینمای ایران هستند.

با آنکه این بیانیه صریح‌ترین موضع‌گیری یکی از مهم‌ترین نهادهای صنفی سینمای ایران نسبت به موضوعی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر روند تولید و عرضه فیلم‌ها در ایران را تغییر داده است، اما همچنان در آن اشاره مشخصی به صاحبان این سرمایه‌های مشکوک و دریافت کنندگانش نشده است.

در محافل رسانه‌ای و فرهنگی از پول‌های مشکوک به عنوان منابعی یاد می‌‌شود که حاصل فعالیت‌هایی نامشخص اقتصادی خارج از حوزه فرهنگ و هنر هستند و توسط افرادی معمولا بی‌سابقه در این حوزه برای تولید فیلم، تئاتر و آثار هنری به کار گرفته می‌شوند.

درباره ماهیت تأمین‌کننده پول‌هایی که مشکوک نامیده می‌شوند، نظرات مختلفی مطرح می‌شود. گروهی این پول‌ها را محصول فعالیت‌هایی غیرقانونی در بخش‌های سایه‌ای اقتصاد ایران می‌دانند و گروهی دیگر آنها را عاملی هدایت‌شده برای تأثیرگذاری محتوایی بر روند کلی تولید آثار هنری در ایران ارزیابی می‌کنند.

منتقدان ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما می‌گویند تزریق این منابع باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و در صدر آنها دستمزد بازیگران شده است. موضوعی که در بیانیه کانون کارگردانان هم به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است.

در تازه‌ترین موارد از این نوع پرداخت‌ها در ماه‌های اخیر تولید فیلمی با نام «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی بسیار خبرساز بوده است. این فیلم با حضور جمع گسترده‌ای از بازیگران سینمای ایران چون محمدرضا گلزار، مهران مدیری، لیلا حاتمی، جواد عزتی و هانیه توسلی با پرداخت دستمزدهای رکوردشکن به عنوان نمونه تازه‌ای از جذب پول های مشکوک نام برده شده است.

چند کارگردان سینمای ایران با شرط محفوظ بودن نامشان به رادیو فردا گفته‌اند فرد جوانی به نام سجاد علیجانی که پیشتر در زمینه خرید و فروش بیت کوین در ایران فعال بوده است، سرمایه‌گذار این فیلم است و در جریان تولید این فیلم ارقام بی‌سابقه‌ای به عنوان دستمزد به عوامل داده شده است. گفته شده است که از منابع تازه این سرمایه گذار جدید فیلم‌های دیگری نیز با بودجه‌های قابل توجه در حال ساخت است.

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *