۱۰ نکته جالب از فیلم باشگاه مبارزه

[ad id='39844']

[quote]در صحنه‌ای که شخصیت نورتون خود را در یک غار یخی تصور می‌کند، برای بازسازی بخار نفس او، از جلوه‌های ویژه مخصوص فیلم «تایتانیک» استفاده شده است. مسئول جلوه‌های ویژه «باشگاه مبارزه» از گلوله‌ی بخار برای ساخت این صحنه‌ی رویاگونه استفاده کرده بود.[/quote]

 

۱. ایده «باشگاه مبارزه» از یک دعوای واقعی سرچشمه گرفته است.

چاک پالنیک Chuck Palahniu بعد از دعوایی که در اردو با دوستانش رخ داد، ایده نوشتن کتابش را گرفت. او که به صدای بلند رادیو در محل اردو معترض بود، شروع دعوا را شکل داد. هرچند صورت پالنیک کاملاً درب‌وداغان شده بود، هیچ‌کدام از همکارانش متوجه تغییری در چهره‌اش نشدند.

۲. ادوارد نورتون و دیوید فینچر «باشگاه مبارزه» را با «فارغ‌التحصیل» مقایسه می‌کنند.

ادوارد نورتون Edward Norton گفته بود پس از خواندن کتاب «باشگاه مبارزه»، متوجه شباهت آن با «فارغ‌التحصیل» The Graduate شده بود. به‌خصوص که هر دو داستان درباره «جوانی پرتنش» و جستجوی قهرمان داستان برای رسیدن به خوشحالی در زندگی است. دیوید فینچر نیز شباهت این دو داستان را درباره همه آدم‌هایی که به دنبال راه درست هستند دیده بود، اما برخلاف فیلم اول، در فیلم فینچر، دنیایی از امکانات سر راه همه انسان‌ها قرار نمی‌گیرد. ابتدا قرار بود نوشتن فیلم‌نامه بر اساس نظریات این دو نفر به باک هنری Buck Henry نویسنده «فارغ‌التحصیل» سپرده شود، اما او با این ایده مخالف بود و درنهایت افتخار نویسندگی کار به جیم اوهلز Jim Uhls رسید.

۳. دستمزد برد پیت هفت برابر ستاره دیگر فیلم بود.

در ابتدا راسل کرو Russell Crowe برای بازی در نقش تایلر داردن Tyler Durden در نظر گرفته شده بود، اما در آخر این نقش با دستمزد ۱۷.۵ میلیون دلار به برد پیت رسید. ادوارد نورتون توسط فینچر و به خاطر بازی‌اش در «مردم علیه لری فلینت» The People Vs. Larry Flynt انتخاب شد. دستمزد او برای بازی در «باشگاه مبارزه» تنها مبلغ ۲.۵ میلیون دلار بود.

۴. پیت و نورتون در کلاس‌های بوکس و صابون‌سازی شرکت کردند.

برد پیت حاضر شد برای بازی در این نقش، دندان‌های جلویش را بتراشد (که البته بعد از فیلم آن‌ها را درست کرد). علاوه بر این، پیت و نورتون در کلاس‌های صابون‌سازی و کلاس مقدماتی بوکس و تکواندو نیز شرکت کردند و ساعت‌های زیادی را به تماشای فیلم‌های هنرهای رزمی مختلف گذراندند.

۵. تقریباً در همه صحنه‌های فیلم یک لیوان قهوه استارباکس به چشم می‌خورد.

دیوید فینچر گفته بود که تقریباً در همه صحنه‌های فیلم یک لیوان قهوه استارباکس وجود دارد. ایده این کار از فیلم قبلی خودش گرفته شده بود. فینچر در «بازی» The Game برای ادای احترام به هریس سوایدز Harris Savides ملقب به «هگیس» Haggis فیلم‌بردار کار، در همه صحنه‌ها یک قوطی کنسرو هگیس قرار داده بود. شرکت استارباکس با این ایده تنها با یک شرط بزرگ موافقت کرد: وجود صحنه‌ای در آخر فیلم که یک کافی‌شاپ به‌طور کامل نابود می‌شود. درنتیجه، نام این شرکت جهانی در فیلم به نام تخیلی «گرافیتیکو کافی» Gratifico Coffee تغییر پیدا کرد.

۶. میت لوف یک لباس مبدل چاق‌کننده مملو از غذای پرنده پوشیده بود.

میت لوف Meat Loaf برای بازی در نقش باب Bob حسابی از خودش مایه گذاشت. این خواننده و بازیگر، پس از فیلم‌برداری هر صحنه مبارزه با راوی The Narrator، تقاضای ماسک اکسیژن می‌کرد. او یک لباس ۴۵ کیلویی مملو از غذای پرنده پوشیده بود تا او را چاق نشان دهد. نکته دیگر درباره شخصیت میت لوف در فیلم این بود که برخلاف قانون ششم باشگاه مبارزه؛ «بدون لباس، بدون کفش»، با تی‌شرت با شخصیت نورتون زدوخورد داشت.

۷. از گرافیک کامپیوتری فیلم تایتانیک در این فیلم استفاده شد.

در صحنه‌ای که شخصیت نورتون خود را در یک غار یخی تصور می‌کند، برای بازسازی بخار نفس او، از جلوه‌های ویژه مخصوص فیلم «تایتانیک» استفاده شده است. مسئول جلوه‌های ویژه «باشگاه مبارزه» از گلوله‌ی بخار برای ساخت این صحنه‌ی رویاگونه استفاده کرده بود.

۸. واکنش واقعی برد پیت در صحنه دعوا بین راوی و تایلر داردن.

قرار بود در صحنه‌ای که راوی در حال یادگیری مبارزه است، اد نورتون به‌صورت ساختگی به شانه تایلر داردن مشت بزند. درست قبل از شروع فیلم‌برداری، فینچر به آهستگی در گوش نورتون گفت که ضربه را مستقیم به گوش پیت بزند. نورتون همین کار را انجام داد و واکنش برد پیت چنین شد: «تو زدی تو گوش من؟». سرگرم‌کننده بودن این صحنه با چنین واکنشی بیشتر شد.

۹. صحنه اصلی دعوا با بازی جرد لتو به دلیل خشونت زیاد حذف شد.
وقتی برای اولین بار این برنده‌ی آینده اسکار را در «باشگاه مبارزه» در نقش «انجل فیس» Angel Face می‌بینیم، جایی است که تایلر مستقیم به او نگاه می‌کند. کمی بعد، انجل فیس وارد مبارزه‌ای می‌شود که به دلیل هولناک بودن بیش‌ازحد آن صحنه، از فیلم حذف می‌شود. فینچر در جایی توضیح داد که بینی انجل فیس در این دعوا از وسط باز شده بود و خون همه‌جا را گرفته بود.

۱۰. روزی اودانل در برنامه تلویزیونی‌اش قسمت حساس داستان را لو داد.

در روز اکران فیلم، روزی اودانل Rosie O’Donnell در برنامه تلویزیونی‌اش گفت که چند روز پیش به برنامه ویژه تماشای فیلم رفته و در این مدت نتوانسته بخوابد. نه‌تنها او از مخاطبان برنامه‌اش خواست که به تماشای فیلم نروند، بلکه قسمت حساس داستان را نیز لو داد. برد پیت بعدها این کار اودانل را «غیرقابل‌بخشش» توصیف کرد.

این مقاله برگرفته از نوشته راجر کورمیر Roger Cormier در سایت mentalfloss.com است.
منبع: بلاگ نماوا- فرناز آشفته‌فرد

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *