همه چیز درباره فرقه اهل حق

[ad id='39844']

[quote]اهل حق ، یک مذهب باطنی است که معتقدان آن بیشتر در غرب ایران زندگی می‏کنند.[/quote][quote][/quote]

 

مذهب اهل حق، امروز یکی از فرقه ‏های وابسته به شیعه بشمار می‏رود، و آنان را از غلاهٔ شیعه به حساب می‏ آورند.

طوایف اهل حق به نام های مختلف مانند: اهل حق، اهل سر، یارسان، نصیری، علی اللهی معروف می‏باشند، و از نشانه ‏های خاص آنان «شارب‏» است، یعنی موی سبیل خود را نمی‏ زنند، تا بلند شود و لب بالا را بپوشاند. آنان «شارب‏» را معرف مسلک حقیقت می‏ دانند، و معتقدند که شاه ولایت علی (علیه السلام)نیز شارب خود را نمی ‏زده است. از این جهت زدن شارب را گناهی بزرگ می‏ دانند.

اهل حق را «گوران‏» نیز می‏گویند، و ناحیه گوران در آذربایجان، یکی از مراکز مهم این فرقه به شمار می‏رود. گوران ها در اصل از مردم حوالی کرمانشاهان هستند، که از آن ناحیه به آذربایجان کوچیده‏ اند و اکثرا در شهر های ایلخچی و خامنه در اطراف تبریز ساکن هستند و لهجه‏ ای مخصوص دارند، که در نواحی غربی و جنوبی کردستان به آن تکلم می‏ شود، و آن گویشی است آمیخته از لهجه کردی اورامانی، و کرمانجی، و لکی.

مرکز اصلی طوایف اهل حق، تا قرن هفتم هجری در لرستان بود، سپس این مرکزیت ‏به مناطق غربی کردستان و کرمانشاهان منتقل گردید.

اساس مذهب اهل حق کوشش برای «وصول‏» به حق و خداوند می‏باشد و در این راه باید نخست مرحله «شریعت‏» یعنی انجام آداب و مراسم ظاهری دین، و مرحله «طریقت‏» یعنی رسوم عرفانی و مرحله معرفت ‏یعنی شناخت‏ خداوند، و مرحله «حقیقت‏» یعنی وصول به خداوند را به پیمایند.

به عقیده این جماعت اساس مذهب شان حقیقتی است که سبب و علت‏ خلقت موجودات است.

مذهب ایشان مجموعه ‏ای است از آراء و عقاید که تحت تاثیر افکار اسلامی، زردشتی و یهودی و مسیحی و مهرپرستی و مانوی و هندی و افکار فلاسفه قرار گرفته است. در دستورهای دینی اهل حق، اجرای سه بوخت‏یا سه اصل اخلاقی زردشتی، که «پندار نیک‏» و «گفتار نیک‏» و «کردار نیک‏» باشد از واجبات است. مفهوم این سه اصل در یک بیت‏به گویش ترکی، از کلام «سرانجام‏» کتاب مقدس اهل حق خلاصه شده است:

یاری چارچیون، باوری وجا پاکی و راستی، نیستی وردآ

یعنی یاری چهار چیز است و به جای آورید، پاکی و راستی، نیستی و یاری.

فرقه «اهل حق» چه کسانی هستند؟

چنان که در آغاز اشاره شد، اساس مذهب اهل حق، بر اقوال غلاهٔ شیعه و اسماعیلیه و فرقه امامیه اثنی عشریه و فرقه دروز و نصیریه است. آنان مانند درویشان دارای حلقات ذکر و سرسپردن هستند، مقداری از عقاید خود را از اساطیر عوام گرفته ‏اند. اینکه گویند: خداوند در ازل در «دری‏» پنهان بود، ماخوذ از عقاید مانوی است. عقیده «تناسخ‏» را توسط اسماعیلیان از هندیان گرفته‏ اند، و این که عالم را به دو قسمت «الهی‏» و «اهریمنی‏» تقسیم می‏کنند، تحت تاثیر دین زردشتی واقع شده‏اند. اما کشتن خروس را از عادات یهود گرفته ‏اند.

باید گفت که خوشبختانه امروزه این فرقه رو به زوال و انقراض است و بسیاری از جوانان این فرقه با بالا رفتن سطح سواد علمی و آگاهی دینی و اعتقادی به بی اساس بودن اعتقادات و آموزه های سست این فرقه متوجه شده اند و از آن روی گردانند. به طوری که بر خلاف این آیین خرافی ، موهای شارب خود را اصلاح می کنند و به انجام فرایض واجب چون نماز و روزه که در این فرقه امری معرفتی و غیر واجب قلمداد می شود می پردازند.

[ad id='39844']

8 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره فرقه اهل حق»

  1. خانم نصرتی

    همچنین شما یه عده آدم کودن هستید …. الحق هرگز خاموش نمیشه بلکه بلعکس هر روز آتشش بیشتر در دل پیروان روشن میشه . کوتاه کردن سبیل جوان ها هم صرفا بخاطر اینه که در مملکتی با حکومت کثیف زندگی میکنیم و برای شغل و تحصیل مجبور به این کار هستند . امثال شما حتی به آبروی پیامبرتان نیز حتک حرمت میکنید ، حتی به ناموس خودتون هم حتک حرمت میکنید.

  2. خانم نصرتی

    شما از چیزی آگاهی ای ندارید چرا اقدام به نشر مطلب میکنید ؟ سیبیل نشانه مردانگی در الحق بوده و اون رو محافظ دهان جهت جلوگیری از دشنام دروغ مال حرام غیبت میدانند . همچنین گوران نام یکی از قبایل و ایل های استان کرمانشاه است،گوران سنجابی و قلخانی … گوران هیچ ربطی به منطقه آذربایجان نداره و الحق های تبریز هیچ وابستگی نژادی به کرمانشاه ندارند همانطور که الحق های همدان قزوین منطقه خرقان ساوه و شمال وابستگی نژادی ندارند

    1. بی شک شخص بنده که مسلمان زاده و شیعه زاده هستم تا بحال نشده که با سخصی الحق برخورد کرده و بدی از ایشان ببینم
      از اونجایی که پیران و بزرگان الحق همچنان در عالم مقدس خودشون موندن و هیچگاه به سیاست الوده نشدن به مراتب تقدس در این مذهب خیلی بیشتر از اسلام اخود صفت ها مشهوده
      و بنده بینهایت به این مذهب احترام میگذارم و برعکس کسانی که الحق هستن و به اجبار شارب خودشون رو میتراشن بنده اتفاقا برعکس این موضوع رفتار کرده و میکنم

    1. شما غلط میکنی بدون اطلاع و معلومات تصویر دوم رابه اهل تسنن ربط میدید.این عکس واضحه مال اهل حق است. اهل سنت یکی از بهترین و کامل ترین مذهب دین اسلام است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *