همه چیز درباره شبکه ایران اینترنشنال

[ad id='39844']

 

 

 

 

شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان ایران اینترنشنال از اردیبهشت ماه سال ۹۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پخش برنامه‌های خود را به صورت زنده آغاز کرد. برخی چهره‌های رسانه‌ای ایرانی که سالهاست خارج از کشور فعالیت می‌کنند نیز از همان ابتدا به این شبکه پیوستند. شاخص‌ترین آن‌ها علی اصغر رمضانپور از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران اصلاحات بود. محمد منظرپور از دبیران ارشد صدای آمریکا نیز از دبیران این شبکه است.
نگار مرتضوی، ماه منیر رحیمی، امید کشتکار و… از دیگر همکاران این شبکه ماهواره‌ای هستند. محل استقرار آن نیز همچون شبکه‌های “بی بی سی فارسی” و “من و تو” در لندن است. ایران اینترنشنال تلاش کرد با استفاده از روش‌های امتحان پس داده بی بی سی فارسی و “من و تو” به جذب مخاطب از داخل ایران بپردازد. از همان ابتدا روشن بود که این شبکه از حمایت مالی مناسبی برخوردار است. البته این شبکه ابایی از افشای پشت پرده خود ندارد و از همان ابتدا روشن شد مدیریت آن بر عهدهٔ شرکتی به نام Global Media Circulating Limited است که یک تبعهٔ عربستان سعودی به نام عادل العبدالکریم مالک آن است. البته گفته می‌شود پدرخوانده این شبکه “عبدالرحمان راشد” مدیر سابق شبکه تلویزیونی “العربیه” که وابسته به عربستان سعودی است. علی اصغر رمضانپور درباره تیم مدیریتی شبکه می‌گوید:”۱ – ریاست تلویزیون ایران اینترنشنال در حال حاضر بر عهده راب بینون است که به همراه گروهی دیگر از همکاران موسسه دی ام‌ای میدیا مسولیت راه اندازی تلویزیون را بر عهده داشته اند. شرکت دی ام‌ای میدیا یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه راه اندازی نهاد‌های رسانه‌ای و تلویزیون است که از جمله مسولیت راه اندازی تلویزیون بی بی سی فارسی و ده‌ها تلویزیون دیگر را نیز بر عهده داشته است.۲ – مسولیت نظارت بر پروژه راه اندازی تلویزیون بر عهده نبیل خطیب است که از روزنامه نگاران برجسته عرب است و زمانی مسولیت سردبیری شبکه العربیه را بر عهده داشته است.
۳ – من، علی اصغر رمضانپور سر دبیر و مدیر اجرایی خبر و امور جاری ایران اینترنشنال هستم. آقای حسین رسام سردبیر و مدیر اجرایی برنامه‌های غیر خبری ایران اینترنشنال است؛ و محمد منظرپور دبیر خبر امریکای شمالی در تلویزیون ایران اینترنشنال است. ” توضیحات مدیران شبکه هم نشان می‌دهد سعودی‌ها در هدایت آن نقش دارند. همین موضوع بر حاشیه‌های آن افزود. از همان ابتدا سوال‌های فراوانی درباره منابع مالی آن مطرح شد، اما این شبکه هیچ توضیحی تاکنون در این باره ارائه نکرده است. سوال‌هایی که درباره پشت پرده شبکه “من و تو” هم مطرح است و آن‌ها نیز هیچ گاه در این باره توضیحی ارائه نکرده اند. ایران اینترنشنال پس از یک و نیم سال فعالیت توانست جایگاهی میان شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور برای خود دست و پا کند. پشت پرده شبکه ماهواره‌ای علی اصغر رمضانپور از مدیران ایران اینترنشنال پرده برافتاد اما یک اتفاق باعث شد حواشی پیرامون این شبکه دو چندان شود. حمله تروریستی اهواز در آخر شهریور ماه سال جاری باعث پشت پرده این شبکه نمایان‌تر شود. ساعاتی پس از حمله سخنگوی گروه تروریستی تجزیه طلب “الاحوازیه” در گفتگو با شبکه ایران اینترنشنال مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. سخنگوی الاحوازیه در گفتگو با ایران اینترنشنال از حمله به حاضران در رژه اهواز دفاع کرد. اقدام ایران اینترنشنال در گفتگو با سخنگوی یک گروه تروریستی و توجیه دلیل حمله اهواز با واکنش‌های تندی در فضای مجازی روبه رو شد و بسیاری این شبکه را به وابستگی به سعودی‌ها متهم کردند
. کشوری که همیشه از گروه تجزیه طلب به صورت پنهان و آشکار حمایت کرده است. اما اقدام ایران اینترنشنال زمانی بحث برانگیز‌تر شد که عبدالخالق عبدالله مشاور مشاور سابق محمد بن زاید، ولیعهد امارات و استاد علوم سیاسی پس از حادثه اهواز توئیت کرد: “یک حمله نظامی علیه هدف نظامی تروریسم محسوب نمی‌شود و انتقال نبرد‌ها به داخل ایران گزینه‌ای اعلام شده و طی مرحله آتی افزایش می‌یابد. ” عربستان سعودی و امارات متحده عربی از محکوم کردن این حادثه تروریستی نیز سر باز زدند. پشت پرده شبکه ماهواره‌ای تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی اهواز شکایت ایران از ایران اینترنشنال ساعتی پس از گفت و گوی سخنگوی الاحوازیه با ایران اینترنشنال حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن اقدام شبکه ایران اینترنشنال را نقض صریح قانون و نماد آشکار حمایت از تروریسم خوانده بود. وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که این شبکه، در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفیر کشورمان افزود: “سفارت ایران درلندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری خواهد کرد. ”
در واکنش به انتقاد بعیدی نژاد، شبکه ایران اینترنشنال اقدام خود را این‌گونه توجیه کرد: “آقای بعیدی نژاد، ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی «جنبش الاحواز» را پس‌ازآن انجام داد که رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند. هدف ما ایفای مسئولیت حرفه‌ای و کسب واکنش رسمی این گروه بوده و مجری شبکه، سخنگوی این گروه را درباره این اقدام به چالش کشید. ” بعیدی نژاد در پاسخ به توییت این شبکه نوشت: “پس با آگاهی کامل این مصاحبه شرم‌آور را با نماینده این گروه تروریستی انجام دادید و برای آن‌ها در توجیه رفتار وحشیانه خود تریبون و فرصت کافی فراهم کردید. ما حتماً این نقض صریح قانون را به‌عنوان اقدامی در حمایت از تروریسم و خشونت با دولت انگلیس و آفکام پیگیری خواهیم کرد. ” بلاخره پس از این جدال توئیتری سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن اعلام کرد که سفارت ایران شکایت رسمی خود را در رابطه با بررسی اقدام غیر قانونی شبکه ایران اینترنشنال در پخش مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازی، به نهاد ناظر برفعالیت‌های رسانه‌ها در انگلیس موسوم به «آفکام» تسلیم کرد.
حمید بعیدی نژاد در این رابطه ابراز خوش‌بینی کرده است که طرح شکایت از این شبکه به نتیجه برسد و گفت: “پیگیری‌های حقوقی و سیاسی با یک اقدام و یک نتیجه تمام نمی‌شود بلکه بایستی استمرار داشته باشد و قطعاً این استمرار و مستندسازی و تلاش همه‌جانبه بی‌نتیجه نخواهد بود. “. اما علی‌اصغر رمضان‌پور که سردبیری خبر تلویزیون ایران اینترنشنال را برعهده دارد شکایت ایران از این شبکه را تلاش برای فشار بر شبکه و سانسور آن خوانده‌است که در پی افزایش بینندگان این شبکه صورت می‌گیرد. البته این اولین بار نبود که ایران اینترنشنال متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی می‌شود. این شبکه نشست کامل سازمان منافقین که از منابع مالی سعودی و آمریکایی تغذیه می‌شود را به‌طور زنده پوشش داد و متعاقباً همکاری خود را با یکی از خبرنگاران این شبکه که نسبت به این اقدام اعتراض کرده بود متوقف کرد. پشت پرده شبکه ماهواره‌ای گفته می شود عادل عبدالکریم سرمایه گذار ایران اینترنشنال است
گزارش جنجالی گاردین در ادامه حاشیه‌های ایران اینترنشنال چند روز پیش روزنامه گاردین چاپ لندن گزارش افشاگرانه درباره این شبکه منتشر کرد. بنابر گزارش گاردین سخنگوی آفکام تائید کرده است که این سازمان مصاحبه جنجالی با «یعقوب حر التستری» سخنگوی الاحوازیه را مطابق با قوانین آفکام مورد بررسی قرار داده، اما هنوز تحقیقات رسمی آغاز نشده است. گاردین در ادامه گزارش خود نوشته است: «ایران اینترنشنال یکی از شبکه‌های رو به افزایش مستقر در لندن است که از سوی خاورمیانه حمایت مالی می‌شود. این شبکه تلاش می‌کند تا مخاطبان در هزاران کیلومتر دورتر را تحت تأثیر قرار دهد.» این نشریه انگلیسی با اشاره به ارتباط مالی ایران اینترنشنال و عربستان سعودی افزود: «بسیاری از ایرانیان مصاحبه ایران اینترنشنال با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه را به گفتگو با سخنگوی داعش پس از حمله تروریستی در غرب تشبیه کرده‌اند.» “راب بینون” جانشین مدیر عامل ایران اینترنشنال در گفتگو با گاردین ادعا کرده است: «ما در کنار بی. بی. سی فارسی و رادیو فردا همان روز با همان فرد مصاحبه و اعلام کردیم که این اقدام برای آگاهی بیشتر از ابعاد حادثه بوده است.» او مدعی شد: «تا آنجا که من مطلع هستم ممنوعیتی برای مصاحبه با این فرد وجود ندارد. تستری دیدگاه خود را درباره این حادثه توضیح داد و از سوی مجری به چالش کشیده شد. مصاحبه با او بدین معنا نیست که ما با او موافق هستیم.» گاردین در ادامه توضیح داد که ایران اینترنشنال در ماه می‌سال ۲۰۱۷ پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز به کار کرد و در قیاس با شبکه‌های بی. بی. سی فارسی و “من و تو” دستمزد مناسبی پرداخت می‌کند.
مدیریت شبکه برعهدهٔ شرکتی به نام گلوبال مدیا سیرکولیتینگ است که یک تبعهٔ عربستان سعودی به نام عادل العبدالکریم مالک آن است. گاردین نوشت: «یک منبع آگاه که درگذشته با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همکاری داشته، عنوان کرد که بودجه ایران اینترنشنال از دستگاه سلطنتی سعودی تأمین می‌شود که در حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.» این نشریه انگلیسی افزود: «بینون از ارائه پاسخ درباره منبع درآمد ایران اینترنشنال طفره رفت و گفت: هزینه‌های جاری این شبکه از سوی شرکت دی‌ام‌ای مدیا که یک شرکت خبری انگلیسی است تأمین می‌شود.» به نوشته گاردین او درباره ارتباط میان دی‌ام‌ای مدیا و گلوبال مدیا سیرکولیتینگ بازهم طفره رفت و ادعا کرد: «ایران اینترنشنال را می‌توانید براساس خروجی آن قضاوت کنید. این شبکه بیانگر دیدگاه هیچ دولتی نیست و اخبار موردعلاقه فارسی‌زبانان را ارائه می‌دهد.»
منبع
[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *