نظر منتقدان درباره بازی Red Dead Redemption 2

[ad id='39844']

[quote]بدون شک Red Dead Redemption 2 یک تجربه فوق‌العاده و بی‌نظیر است؛ تجربه‌ای که استاندارد‌های جدیدی برای بازی‌های سبک خودش بنا می‌کند و جهانی دارد که هم به خودی خود عالی است و هم در آن شاهد روایت داستانی بسیار خوبی هستیم. [/quote]

 

 

 

زومجی سایت‌های زیادی نمره کامل را به بازی Red Dead Redemption 2 داده‌اند که یکی از معتبر‌ترین آن‌ها سایت IGN است. منتقد این سایت اعتقاد دارد که بازی به لطف داشتن جهانی پویا و المان‌های جذاب دیگر، بهترین دستاورد راک‌استار تا به امروز است. به اعتقاد آی‌جی‌ان بازی از همان ثانیه‌های آغازین و با نمایش ویدیوی سینمایی اولیه، تاثیرش را روی مخاطب می‌گذارد و در ادامه وی را در جهانی رها می‌کند که به معنی واقعی کلمه بزرگ، گسترده و از همه مهم‌تر مملو از آزادی‌عمل است؛ جهانی که با فاصله بسیار زیادی از هر نظر بهتر و زیباتر از دنیایی است که قبلا در نسخه پیشین این مجموعه شاهدش بودیم. علاوه بر این دنیای بازی Red Dead Redemption 2 از تنوع محیطی فوق‌العاده‌ای هم بهره می‌برد و در آن از قله‌های برفی گرفته تا شهر‌هایی را که هرکدام اتمسفر خاص خود را دارند می‌توان پیدا کرد و این‌ها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، جهانی می‌سازند که در یک کلمه فوق‌العاده است. 

قطعا تا به امروز بازی‌هایی را تجربه کرده‌اید که جهانی بزرگ دارند اما استفاده درستی از آن نمی‌کنند؛ با این حال جهان Red Dead Redemption 2 جدا از گستردگی محیطی بسیار بالا، از حیث جزییات هم عالی است و کاری می‌کند تا مخاطب برای گشتن گوشه به گوشه آن انگیزه و اشتیاق داشته باشد و همین مساله یکی از عواملی است که باعث می‌شود بازی حتی پس از گذشت نزدیک به ۶۰ ساعت که زمان مورد‌نیاز برای تمام کردن بخش داستانی آن است، باز هم تازه و جذاب باقی بماند. البته درست است که دنیای Red Dead Redemption 2 در مقایسه با مثلا دنیای بازی‌ای مثل GTA V فضا‌های باز بیش‌تری دارد اما سازندگان با قرار دادن گونه‌های مختلف جانوری، افرادی که می‌توان با آن‌ها تعامل داشت و صد البته منطقه‌هایی که می‌توان در آن‌ها به اکتشاف و گشت و گذار پرداخت، کاری کرده‌اند تا دنیای بازی هرگز خسته‌کننده و بی‌روح به‌نظر نرسد و این مساله باعث خلق یکی از بهترین جهان‌ها در بین بازی‌های جهان‌باز شده است. 

اما جدا از جهان بازی، Red Dead Redemption 2 در دیگر جنبه‌ها هم عالی است؛ از داستان بازی گرفته تا ماموریت‌های اصلی و فرعی که با تنوعی فوق‌العاده کاری می‌کنند تا انجام دادن هرکدام از آن‌ها لذت‌بخش باشد و فرقی هم نمی‌کند که این ماموریت، یک تیراندازی نفس‌گیر باشد یا فروختن اسب‌های دزدی در قالب یک ماموریت فرعی. جدا از این با اینکه بازی شباهت‌هایی به GTA از حیث تجربه کلی گیم‌پلی دارد اما راک‌استار موفق شده تا DNA خاص سری رد دِد را در این نسخه به بهترین شکل پیاده کند و بازیکنان را در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن به دنیای غرب وحشی ببرد. همه این‌ها در کنار بهترین روایت داستانی راک‌استر گیمز تا به امروز، باعث شده‌اند تا Red Dead Redemption 2 یکی از بهترین بازی‌های نسل باشد؛ بازی‌ای که IGN آن را اثری با کیفیتی بی‌نظیر می‌داند. 

گیم اینفورمر: ۱۰ از ۱۰

یکی دیگر از معتبر‌ترین سایت‌هایی که نمره ۱۰ را برای بازی در نظر گرفته گیم اینفورمر است؛ سایتی که اعتقاد دارد حتی استفاده از صفت شاهکار یا فوق‌العاده هم نمی‌تواند عظمت بازی را به شکل درستی نمایش دهد. المان‌های مختلف بازی از روایت داستانی گرفته تا گیم‌پلی و جهان بازی، جدا از اینکه هرکدام به شکل مستقل فوق‌العاده هستند، هارمونی بی‌نظیری هم با یکدیگر تشکیل می‌دهند و همین باعث می‌شود تا Red Dead Redemption 2 بهترین بازی‌ای باشد که تا به امروز توسط راک‌استار خلق شده است. مراحل داستانی بازی چیزی در حدود ۸۰ ساعت زمان برای تمام کردن نیاز دارند اما حتی برای اثری با چنین گیم‌پلی طولانی‌ای، Red Dead Redemption 2 خیلی کم دچار تکرار یا خسته‌کننده بودن می‌شود. 

به‌اعتقاد گیم‌ اینفورمر پس از تمام کردن Red Dead Redemption 2، برگشتن و رفتن به سراغ بازی‌های جهان‌بازی که قبل از این اثر منتشر شده‌اند کار بسیار سختی است؛ چرا که دنیای ساخته راک‌استار به حدی کامل و بی‌نقص است که تمام جهان‌های خلق‌شده در بازی‌های جهان‌باز دیگر در برابر آن کم می‌آورند. جهان بازی به شکلی است که وقتی وارد یک شهر می‌شوید، اتمسفر و هویت خاص آن را که بسیار متفاوت از شهر‌های دیگر است کاملا حس خواهید کرد. جدا از این‌ها صداگذاری‌های بی‌نقص، گرافیک بسیار زیبای بازی، مکانیزم‌های جدید و ارائه این مکانیزم‌ها در بهترین شکل ممکن و همچنین ارزش تکرار بالا، باعث شده‌اند تا Red Dead Redemption 2 از هر نظر بی‌نقص باشد. به بیان بهتر، Red Dead Redemption 2 تجربه‌ای است که راک‌استار با آن تمام مرز‌ها و استاندارد‌هایی را که در ساخته‌های پیشین خودش تعیین کرده بود گسترش می‌دهد. 

گیم‌اسپات: ۹ از ۱۰

اما پس از بررسی نمره کامل چند سایت به بازی، بد نیست نگاهی هم به نمرات دیگر آن داشته باشیم. گیم‌اسپات به عنوان یکی از معتبر‌ترین سایت‌ها، نمره ۹ از ۱۰ را برای بازی در نظر گرفته است. گیم اسپات اعتقاد دارد داستان Red Dead Redemption 2 به شکلی است که اگر نسخه قبلی آن را تجربه کرده باشید، احتمالا از پایان آن خبر دارید اما با وجود اینکه این مورد می‌توانست به ضرر بازی تمام شود، سازندگان با چنان هنرمندی‌ای داستان بازی را روایت می‌کنند و اتفاقاتی را که مابین آغاز Red Dead Redemption 2 و آغاز Red Dead Redemption رخ می‌دهند به تصویر می‌کشند که مخاطب از دنبال کردن آن‌ها هم لذت بسیار زیادی می‌برد. جدا از خود داستان در این نسخه با شخصیت‌های جدیدی هم رو‌به‌رو می‌شویم که شخصیت‌پردازی بسیار خوبی دارند و این مساله هم یکی دیگر از مواردی است که به کیفیت بالای داستان بازی کمک می‌کند. 

با این حال ساخته جدید راک‌استار فقط از حیث داستانی کیفیت بالایی ندارد و در زمینه گیم‌پلی هم عالی است؛ گیم‌پلی‌ای که بخشی از کیفیتش را مدیون جهان فوق‌العاده‌ای است که برای بازی خلق شده است؛ جهانی که در گوشه و کنار آن اتفاقات مختلفی منتظر هستند تا مخاطب را سورپرایز و وی را به تحسین دنیای بازی وادار کنند. جدا از طراحی عالی دنیای بازی، سازندگان در زمینه طراحی مراحل اصلی و فرعی هم عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و ماموریت‌هایی طراحی کرده‌اند که دنبال کردن آن‌ها و پی بردن به سرانجام‌شان بسیار لذت‌بخش است. البته Red Dead Redemption 2 در زمینه گیم‌پلی بی‌نقص هم نیست؛ یک سری از المان‌هایی که سازندگان برای شبیه‌سازی موارد مختلف و نزدیک‌تر کردن آن به واقعیت در بازی قرار داده‌اند، بیش‌تر از اینکه باعث جذب مخاطب شوند باعث می‌شوند تا حوصله وی سر برود. 

در مجموع اگر Red Dead Redemption داستانی در مورد جان مارستون روایت می‌کرد، Red Dead Redemption 2 داستانش را بر پایه کل گروه داچ پی‌ریزی کرده است. همه این موارد، در نهایت منجر به تجربه‌ای شده‌اند که هم یک پیش‌درآمد عالی برای نسخه قبلی است و هم به شکل مستقل عملکرد خیلی خوبی دارد و در مجموع Red Dead Redemption 2 اثری است که حتی پس از تمام شدن هم دل کندن از آن کار سختی است. 

از آنجایی که نمره‌های بازی اکثرا در همین بازه ۱۰ و ۹ هستند، بررسی مفصل‌تر نقد سایر سایت‌ها با نمره‌های مشابه جذابیت چندانی نخواهد داشت و به همین دلیل هم در ادامه صرفا به مرور خلاصه بررسی برخی سایت‌های دیگر بسنده می‌کنیم:

گاردین: ۱۰ از ۱۰

بدون شک Red Dead Redemption 2 یک تجربه فوق‌العاده و بی‌نظیر است؛ تجربه‌ای که استاندارد‌های جدیدی برای بازی‌های سبک خودش بنا می‌کند و جهانی دارد که هم به خودی خود عالی است و هم در آن شاهد روایت داستانی بسیار خوبی هستیم. 

دوال شاکرز: ۱۰ از ۱۰

Red Dead Redemption 2 سعی دارد تا جهانی زنده و پویا را در اختیار مخاطبانش قرار بدهد و بدون شک در این زمینه هم موفق می‌شود تا بتوانیم به جرات از آن به عنوان غنی‌ترین و جذاب‌ترین ساخته راک‌استار گیمز تا به امروز یاد کنیم. 

دیستراکتوید: ۹.۵ از ۱۰

Red Dead Redemption 2 تجربه‌ای با ایده‌های بسیار بلندپروازانه است که مثل اکثر ساخته‌های پیشین راک‌استار، در تحقق این ایده‌ها به بهترین شکل عمل می‌کند. 

هاردکور گیمر: ۹ از ۱۰

راک‌استار گیمز بدون شک بهترین بازی با محوریت غرب وحشی تا به امروز را خلق کرده است؛ بازی‌ای که داستانی عالی دارد، شخصیت‌های آن بسیار جذاب هستند و در آن شاهد مراحل و سناریو‌های درگیر‌کننده‌ای هستیم. جدا از این گرافیک بازی هم واقعا چشم‌نواز است و دقت بالایی که سازندگان در خلق تک تک کاراکتر‌ها و اجزای محیط بازی به‌خرج داده‌اند واقعا مثال‌زدنی است. 

[ad id='39844']

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *